Gemeente Echt-Susteren - verkeersbesluit - instellen 30 km zone - De Wolfskoul, Susteren

Logo Echt-Susteren

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren;

Gelet op:

  • Artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen, nu de Handelsweg en de Rafaëlweg, gelegen op het handelsterrein De Wolfskoul te Susteren, in beheer zijn bij de gemeente Echt-Susteren;

  • Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Echt-Susteren 2019, gepubliceerd op 14 februari 2019, op grond waarvan deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Teamleider Kabinet;

  • Artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing van de verkeersborden A01 conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 9 lid 1 en 2 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waar wordt bepaald dat aan boven de verkeersborden A01 het woord ‘zone’ kan worden aangebracht en dat op in aanmerking komende plaatsen bij de zonegrens een bord geplaatst waarmee het einde van de zone wordt aangeduid (borden A01zb en A02ze);

  • Artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer ingevolge waarvan de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd en dat wordt aangegeven welke van de in artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • Artikel 24 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan over deze maatregel overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg.

Overwegende:

  • -

    Dat is gebleken dat verkeer, dat op De Wolfskoul te Susteren conform het snelheidsregime 50 km per uur rijdt, voor onveiligheid en overlast zorgt en de huidige maximum snelheid als te hoog wordt ervaren; 

  • -

    Dat diverse ondernemers en bewoners van De Wolfskoul te Susteren hebben aangegeven overlast te ondervinden en een gevoel van onveiligheid te ervaren door verkeer dat in het betreffende gebied de maximum snelheid van 50 km per uur aanhoudt;

  • -

    Dat de inrichting van enkele weggedeelten binnen De Wolfskoul te Susteren zich niet leent voor een maximum snelheid van 50 km per uur;

  • -

    Dat enkele kruisingen, door de bebouwing bestaande uit woningen en bedrijven op de Wolfskoul te Susteren, slecht te overzien zijn en het naderen van deze kruisingen met een snelheid van 50 km per uur onveilig en ongewenst is;

  • -

    Dat enkele wegvakken op de Handelsweg en Rafaëlweg gelegen op de Wolfskoul te Susteren dusdanig kort zijn dat het versnellen tot de maximum snelheid van 50 km per uur niet adequaat is; 

  • -

    Dat de wegen op De Wolfskoul te Susteren geen doorgaande verkeersfunctie hebben;

  • -

    Dat de verblijfsfunctie bedrijvigheid boven de doorstroomfunctie van verkeer gesteld dient te worden;

  • -

    Dat in verblijfsgebieden de snelheid van het gemotoriseerde verkeer op de wegen binnen een dergelijk gebied laag dient te blijven om ruimte te bieden voor de uitoefening van verblijfsactiviteiten;

  • -

    Dat het instellen van een 30 km zone noodzakelijk is voor een veilige afwikkeling van het verkeer op de Wolfskoul te Susteren en ter voorkoming van overlast en aantasting van de functie van het verblijfsgebied;

  • -

    Dat deze verkeersmaatregel het voor ondernemers en buurtbewoners mogelijk maakt elkaar aan te spreken op verkeersgedrag; 

  • -

    Dat het uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, wenselijk en noodzakelijk is op de Handelsweg en de Rafaëlweg, gelegen op De Wolfskoul te Susteren, een snelheidsbeperking in te stellen van 30 km per uur (artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994);

  • -

    Dat het instellen van een 30 km zone niet leidt tot een rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

  • -

    Dat op grond van het voorgaande wordt overgegaan tot het instellen van een 30 km zone op de Handelsweg en de Rafaëlweg, gelegen op De Wolfskoul te Susteren, door het plaatsen van de verkeersborden en het aanbrengen van fysieke wegversmallingen op beide toegangswegen ter aanduiding van de overgang tussen de verschillende geldende maximumsnelheden, te weten de overgang van 50 km per uur naar 30 km per uur en vice versa;

  • -

    Dat de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg een negatief advies heeft afgegeven, nu er volgens de richtlijnen te weinig maatregelen getroffen worden om op de betreffende wegen een maximum snelheid van 30 km per uur af te dwingen;

  • -

    Dat dit besluit wordt genomen in afwijking van het advies van taakaccenthouder verkeer, aangezien de gemeente het nemen van deze maatregel ziet als eerste stap in een proces dat bijdraagt aan een betere en veiligere situatie en dat bij gebleken noodzaak in een later stadium aanvullende maatregelen kunnen worden genomen;

  • -

    Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van dit verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Besluiten:

  • 1.

    Tot het instellen van een 30 km zone op de Handelsweg en de Rafaëlweg, gelegen op De Wolfskoul te Susteren, door het plaatsen van de verkeersborden A01 30zb (begin 30 km zone) en A01 30ze (einde 30 km zone) op de twee toegangswegen tot dit gebied;

  • 2.

    Tot het verwijderen van alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande;

  • 3.

    Genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals staat ingetekend op de situatiekaart ‘30 km zone De Wolfskoul te Susteren’, welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van dit verkeersbesluit.

Bijlage: Situatiekaart ‘30 km zone De Wolfskoul te Susteren’.

Echt-Susteren, 5 augustus 2020

Burgemeester en wethouders van Echt - Susteren,

krachtens mandaat,

drs. G.W.T. van Balkom

Teamleider Kabinet

Is dit besluit onduidelijk?

Neem dan eerst contact op met de behandelaar. Een toelichting kan misschien voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van B&W van de gemeente Echt-Susteren. Vermeld op de envelop en in het briefhoofd "bezwaarschrift".

In uw bezwaarschrift moet u tenminste het volgende vermelden:

  • Uw naam en adres

  • De datum van uw bezwaarschrift

  • Ons kenmerk (stuur ook een kopie van dit besluit mee)

  • De reden waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • Uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als er sprake is van een spoedeisende situatie dan kunt u, naast de bezwaarprocedure, ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Hieraan zijn kosten verbonden. Stuur uw verzoekschrift naar: Voorzieningenrechter Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen. Ga naar www.rechtspraak.nl voor meer informatie.

 

Bijlage: Situatiekaart ‘30 km zone De Wolfskoul te Susteren’

Naar boven