Verkeersbesluit gemeente Amersfoort wijk Kattenbroek: het aanpassen van de verkeersregels door een voetpad aan te wijzen en het nieuwe fietspad aan te wijzen als onverplicht fietspad ter hoogte van het Gangboord

Logo Amersfoort

DIR/SO/Docsnr.: 6127632

Burgemeester en wethouders van Amersfoort

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de verkeersspecialist van de politie. Deze heeft aangegeven dat er bij de politie Midden-Nederland, cluster oost Utrecht, district Amersfoort, geen bezwaar is tegen dit besluit.  

Motivering en toelichting

Op 13 februari 2018 heeft de raad van Amersfoort besloten tot de aanleg van een nieuw fietspad tussen het Gangboord en de Kreek. Met de aanleg van dit fietspad wordt beoogd een alternatieve en veiliger fietsroute te bieden vanaf Calveen (vanaf de fietsoversteek bij de kruising Rondweg Noord- Ruimtevaart) naar Kattenbroek. Bij de aanleg van dit fietspad worden twee verkeersmaatregelen genomen waarvoor een verkeersbesluit nodig is. 

1. De Delta tussen Gangboord en Het Haf aanwijzen als voetpad

De bestaande route vanaf het Gangboord via De Delta naar Het Haf, De Lagune en/of De Kleine Kreek (en vice versa) wordt gebruikt door fietsers, snor- en bromfietsen. Langs de Ruimtevaart ligt namelijk een verplicht (brom)fietspad en dat loopt, via de oversteek over de Rondweg Noord, door tot aan het Gangboord. Vanaf daar gebruiken fietsers, snorfietsers en bromfietsers de rijbaan van het Gangboord , De Delta, Het Haf, De Lagune en De Kreek. De kruisingen van De Delta met Het Haf en De Lagune zijn vanwege het slechte uitzicht niet veilig. Hier zijn in het verleden meerdere ongevallen gebeurd tussen tweewielers en autoverkeer. Het nieuwe fietspad moet hiervoor een alternatief bieden. In de toekomstige situatie geldt dat het voor fietsers snor- en bromfietsen, vanwege de verkeersveiligheid, niet gewenst is dat deze De Delta tussen Gangboord en Het Haf nog langer gebruiken en dat zij in plaats daarvan alternatieve routes gaan gebruiken. Daarom wordt De Delta tussen het Gangboord en Het Haf aangewezen als voetpad. Dit deel van De Delta wordt ook opnieuw ingericht , waardoor uit de inrichting blijkt dat dit alleen voor voetgangers bedoeld is.

2. Alleen fietsen en electrische snorfietsen en brommers op het nieuwe fietspad

Door de raad is op 13 februari 2018 motie 2018-017M aangenomen, luidend

De raad van de gemeente Amersfoort, overwegende dat,

a. Variant 1 van het raadsvoorstel “Verbeteren fietsroute Kattenbroek binnen programma Beter Benutten Vervolg” betreft de aanleg van een nieuw vrij liggend fietspad langs de Gangboord;

b. Dit fietspad onderdeel wordt van de hoofdfietsroute Vathorst conform het fietsplan van de gemeente Amersfoort;

c. De verwachting is dat geluidsoverlast door brommers en snorfietsen voor de omwonenden van de Gangboord, de Slufter en het Haf aan de waterkant sterk gaat toenemen;

d. De overlast zal voornamelijk in de avonduren en tijdens de uitgaanstijden naar de binnenstad gaan toenemen;

e. Een verbod van brommers en snorfietsen op dit fietspad de overlast ’s avonds en ‘s nachts kan beperken;

f. Een verbod hand in hand gaat met een degelijke handhaving;

verzoekt het college

1. Een verbod voor brommers en snorfietsen in te voeren ter hoogte van het nieuwe deel van de fietsroute langs de Gangboord; hierbij dan het toestaan van elektrische scooters en snorfietsen op de fietsroute te onderzoeken en te implementeren zodra dit mogelijk is;

2. Het bestaande handhavingsplan aan te vullen met deze locatie waarbij de nadruk op handhaving ’s avond en ’s nachts tijdens het uitgaansleven wordt gelegd;

3. Een evaluatie met de bewoners 6 maanden na de realisatie van de fietsroute uit te voeren en aan de raad hierover te rapporteren.

In raadsinformatiebrief 2018-021 van 14 maart 2018 heeft het college aan de raad gemeld aan deze motie uitvoering te zullen geven, met uitzondering van het inzetten van extra handhaving.

Aan punt 1 van de motie wordt uitvoering gegeven door op het nieuwe fietspad, tussen het Gangboord en De Kreek, alleen fietsen , elektrische snorfietsen en speed pedelecs toe te staan. Dit wordt gedaan door dit pad aan te wijzen als onverplicht fietspad, waarbij speed pedelecs worden toegestaan. Op een onverplicht fietspad zijn namelijk alleen fietsen , snorfietsen met uitgeschakelde verbrandingsmotor en elektrische snorfietsen toegestaan. Gelet op het doel van de maatregel, het beperken van geluidsoverlast, worden speedpedelecs wel toegestaan.

Bromfietsen en snorfietsen met een verbrandingsmotor mogen het pad dus niet gebruiken. Voor deze categorie geldt dat zij gebruik moeten maken van de rijbaan van het Gangboord om naar De Kreek te rijden, of al een op ander punt in hun route moeten beslissen om het Gangboord te vermijden.

Zes maanden na invoering wordt deze maatregel en de effecten ervan geëvalueerd.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

De Delta, tussen het Gangboord en Het Haf, aan te wijzen als voetpad door het plaatsen van borden G7 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990Het nieuwe fietspad tussen Gangboord en Kreek aan te wijzen als onverplicht fietspad, waarbij speedpedelecs worden toegestaan, door het plaatsen van bord G13 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het plaatsen van het onderbord “speedpedelec toegestaan”, als bedoeld in artikel 8.1 lid b van het BABW. Inwerkingtreding Dit besluit treedt in werking zodra de borden zijn geplaatst en markeringen zijn aangebracht. 

Communicatie

Het besluit met de bijbehorende stukken ligt ter visie bij de Publiekinformatiehal in het Stadhuis, Stadhuisplein 1, te Amersfoort.

 

 

Amersfoort, 21 januari 2020

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens deze,

J.W. Boelhouwers

Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken

een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders,

Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de

Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site www.amersfoort.nl/bezwaar.

Het besluit met de bijbehorende stukken ligt ter visie bij de Publiekinformatiehal in het Stadhuis, Stadhuisplein 1, te Amersfoort

 

Naar boven