Verkeersbesluit instellen parkeerverbod Poelstraat Nistelrode tussen Heuvelstaat en Wedstraat

Logo Bernheze

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BERNHEZE

Gelet op:

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat

de Poelstraat is gelegen in de kern Nistelrode en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Bernheze;

de Poelstraat is gelegen ten noorden van de Heuvelstraat en ligt parallel aan de straat Weijen;

de Poelstraat een van de twee toegangen is naar de wijk gelegen tussen Weijen en Heuvelstraat en dit de meest gebruikte toegang is;

dit besluit alleen gaat om de Poelstraat tussen Heuvelstraat en Wedstraat;

in 2019 een samenwerking is ontstaan tussen wijkraad en de gemeente voor een aantal aanpassingen in de wijk;

een van deze aanpassingen bestond uit het verhogen van een parkeerstrook/loopstrook aan de oostkant van de Poelstraat waardoor het nu een trottoir is geworden;

door het aanpassing naar trottoir mag hier niet meer op geparkeerd worden, waardoor alleen op de rijbaan en in de smalle berm geparkeerd mag worden;

de rijbaan is ongeveer 5,5 meter breed;

 

na realisatie van het trottoir een aantal problemen ontstonden die daarvoor niet aanwezig waren of niet voldoende zichtbaar waren;

overdag in de Poelstraat wordt geparkeerd door waarschijnlijk bezoekers van Van Tilburg Mode en ’s avonds door bewoners van de wijk;

dit betekent dat de straat vaak goed bezet was met geparkeerde auto’s op de strook naast de rijbaan;

voorheen naast de rijbaan geparkeerd werd en de rijbaan dus vrij was voor rijdend verkeer in twee richtingen;

dit deel van de Poelstraat een van de twee ‘uitgangen’ is van de wijk en daarom relatief veel verkeer moet verwerken;

de relatief drukke straat in combinatie met minder verkeersruimte zorgt voor verminderde bereikbaarheid;

op dit moment aan twee zijden van de rijbaan geparkeerd wordt, maar vooral aan de oostzijde;

het regelmatig voorkomt dat een rij auto’s en busjes geparkeerd staan tot aan het kruispunt met de Heuvelstraat;

de afstand tussen de Heuvelstraat en de eerste inrit ongeveer 33 meter bedraagt en hier dus 5 of 6 auto’s kunnen parkeren;

 

het voorkomt dat ofwel aan beide zijden van de weg geparkeerd wordt of aan de oostzijde en dit dit zorgt voor ongewenste situaties, zoals minder overzicht, minder parkeerruimte en slalommen tussen de auto’s door;

daarnaast zorgt het ervoor dat automobilisten heel ver vooruit moeten kijken om elkaar voorrang te verlenen;

de Poelstraat een van de weinige toegangen is naar de wijk en dat uitrijdend verkeer niet tijdig kan zien of een tegenligger de straat in komt rijden of dat het uitzicht op het kruispunt belemmerd wordt;

parkeren op de rijbaan kan betekenen dat de helft van de rijbaan over is en een tegenligger automatisch een belemmering op deze weg is en ongewenst is voor hulpdiensten;

de kans op een tegenligger op deze weg hoger is dan op andere wegen;

in het geval van een tegenligger een van de weggebruikers ruimte moet geven aan de andere;

dit dan vaak resulteert in het terugrijden op het kruispunt voor verkeer vanuit de Heuvelstraat;

in het geval van hulpdiensten het autoverkeer uit de wijk terug zal moeten en dit bemoeilijkt wordt door de aanwezigheid van geparkeerde auto’s;

autoverkeer uit de wijk dat ruimte moet maken zorgt voor tijdverlies van hulpdiensten;

 

in de wijk relatief veel rijwoningen aanwezig zijn en weinig woningen met een eigen oprit;

op een aantal plekken langs de rijbaan geparkeerd kan worden in langsparkeerhavens en bermen niet altijd geschikt zijn vanwege de beperkte breedte en de aanwezigheid van bomen in de berm;

de gemeente het parkeren in dit deel van de Poelstraat wil verbieden om de bereikbaarheid van de wijk te waarborgen en niet in de laatste plaats voor hulpdiensten;

bovendien een parkeerverbod om de aanwezige bomen (inclusief ondergrond) aan de westzijde beschermt tegen het langdurig laten staan van auto’s in de berm en ook de ruimte vrij houdt tegenover de haakse parkeerplaatsen in verband met het in- en uitdraaien;

 

de aanwezigheid van een rij geparkeerde auto’s op dit stuk Poelstraat natuurlijk een momentopname is;

dat er momenten zullen zijn wanneer er geen auto’s staan en er momenten zullen zijn dat het hele stuk vol staat;

het soms te voorspellen is dat het hele stuk gebruikt zal worden, bijvoorbeeld bij evenementen of bij uitverkoopdagen van modewinkel Van Tilburg;

de gemeenten meldingen heeft ontvangen van geparkeerde auto’s over de hele lengte en de oorzaak niet te herleiden is;

het dus wenselijk is om de doorgang naar de wijk vrij te houden;

de gemeente de doorgang naar de wijk belangrijker acht dan het bieden van parkeerruimte voor 5 of 6 auto’s;

 

er aan de eerste helft van dit stuk van de Poelstraat bovendien geen woningen zijn gelegen, alleen een inrit aan de zijkant van Heuvelstraat 18;

de eerste helft van dit stuk geparkeerd wordt door auto’s en verderop haakse parkeervakken zijn gelegen;

tegenover de haakse parkeervakken nauwelijks geparkeerd wordt maar dat de gemeente het wenselijk vindt om het parkeren ook hier te verbieden;

het parkeren tegenover haakse parkeervakken te verbieden wenselijk is omdat anders het in- en uitrijden van de parkeervakken wordt belemmerd en ook deels de bereikbaarheid van de wijk;

 

het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg voor de het evenement;

de maatregel bovendien wordt genomen om weggebruikers te beschermen en de veiligheid op de weg te verzekeren voor marktkooplui en bezoekers;

overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

 

 

Besluiten

Het college van burgemeester en wethouders besluiten om:

Door het plaatsen van borden E1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 aan beide zijden van de Poelstraat, tussen Heuvelstraat en Wedstraat, te Nistelrode het parkeren aan beide zijden van de rijbaan te verbieden.

 

 

Datum besluit:

3 augustus 2020

 

 

Namens burgemeester en wethouders van Bernheze,

 

 

K. Vogels

Verkeerskundige Domein Leefomgeving

 

Bezwaar: Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de publicatiedatum, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 19, 5384 ZG HEESCH.

Voorlopige voorziening: Een bezwaarschrift schorst niet de werking van dit besluit. Degene die bezwaar heeft ingediend en – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed dat vereist, heeft eveneens de mogelijkheid een voorlopige voorziening (schorsing) te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ’s-Hertogenbosch.

 

 

Naar boven