Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Dorpsweide en ‘t Duyfrak te Valkenburg

Logo Katwijk

Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) is het dagelijks bestuur van de gemeente Katwijk bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk van januari 2020 heeft het college van Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving.

Vereiste van het besluit

Gelet op:

  • artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 12 BABW, op grond het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

  • er diverse ruimtelijke ontwikkelingen plaatsvinden in de Dorpsweide en ’t Duyfrak te Valkenburg, waarbij onder andere nieuwbouwwoningen worden gebouwd;

  • voor het afwikkelen van het verkeer van, naar en rond deze woningen verschillende verkeersmaatregelen worden genomen;

  • het gebied is gelegen in een huidige 30 km/u zone;

  • de volgende weggedeelten hierdoor erftoegangswegen binnen de bebouwde kom zijn:

    • Paardenkamp

    • Het buitenwater

    • F.A. Sesselersingel

    • Wagekamp

    • Bijlkamp

    • Steenhuyskamp

    • Burgemeester Hummelsingel

    • Burgemeester van Oordsingel

    • Burgemeester Mullerstraat

    • Burgemeester de Wildesingel

    • Wethouder Vissingel

    • Kromme Weidesingel

    • Burgemeester Wijtstraat

    • Hoge Weidesingel

    • Burgemeester van der Harststraat

    • Burgemeester de Bruijnstraat

    • Duyfrakplein

  • bovenstaande wegen en wegenstructuur zo zijn ingericht dat iedere weg voornamelijk een verblijfsfunctie heeft en de maximum snelheid van 30 km/h wordt gewaarborgd door de inrichting van de wegen;

  • het vanwege deze inrichting wenselijk is om op bovenstaande weggedeelten eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers in te stellen;

  • de inrichting van de wegen zich daarnaast niet leent voor parkeren op de weg;

  • het daarom wenselijk is een parkeerverbodszone in te stellen;

  • er in de Dorpsweide en ’t Duyfrak en tussen beide gebieden verschillende voorzieningen voor langzaam verkeer aanwezig zijn;

  • het daarom gewenst is om:

    • een voetpad in te stellen op de Duyfraklaan ter hoogte van de openbare basisschool;

    • een verplicht fiets/bromfietspad in te stellen op de Duyfraklaan;

    • een onverplicht fietspad in te stellen op de Dorpsweide tussen ’t Duyfrak en de Waterlelie;

  • in het gebied er twee algemene invalideparkeerplaatsen worden gerealiseerd;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Katwijk;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde,

is het daarom gewenst om:

  • eenrichtingsverkeer met een uitzondering voor fietsers in te stellen op de:

    • Paardenkamp

    • Het buitenwater

    • F.A. Sesselersingel

    • Wagekamp

    • Bijlkamp

    • Steenhuyskamp

    • Burgemeester Hummelsingel

    • Burgemeester van Oordsingel

    • Burgemeester Mullerstraat

    • Burgemeester de Wildesingel

    • Wethouder Vissingel

    • Kromme Weidesingel

    • Burgemeester Wijtstraat

    • Hoge Weidesingel

    • Burgemeester van der Harststraat

    • Burgemeester de Bruijnstraat

    • Duyfrakplein

  • een parkeerverbodszone in te stellen op de Voorschoterweg en de Duyfraklaan en de daar achterliggende wegen;

  • een voetpad in te stellen op de Duyfraklaan;

  • een verplicht fiets/bromfietspad in te stellen op de Duyfraklaan;

  • een onverplicht fietspad in te stellen op de Dorpsweide;

  • twee algemene invalideparkeerplaatsen in te stellen.

Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij om:

  • 1.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in zuidoostelijke richting op de Paardenkamp, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 2.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting op het Buitenwater, van de Duyfraklaan tot de Rijnvlietlaan, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2, C3 en C4-r van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 3.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in zuidwestelijke richting op de F.A. Sesselersingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2, C3 en C04-r van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 4.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in oostelijke richting op de Wagekamp, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 5.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in noordelijke richting op de Bijlkamp, tussen de Steenhuyskamp en de F.A. Sesselersingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 6.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in westelijke richting op de Steenhuyskamp, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 7.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in westelijke richting op de Burgemeester Hummelsingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2, C3 en C04-r van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 8.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in oostelijke richting op de Burgemeester van Oordsingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2, C3 en C04-r van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 9.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in noordelijke richting op de Burgemeester Mullerstraat, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 10.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in oostelijke richting op de Burgemeester de Wildesingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 11.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in westelijke richting op de Wethouder Vissingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 12.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting op de Kromme Weidesingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2, C3 en C04-r van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 13.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in westelijke richting op de Burgemeester Wijtstraat, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 14.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in noordelijke richting op de Hoge Weidesingel, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2, C3 en C04-r van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 15.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in oostelijke richting op de Burgemeester van der Harststraat, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 16.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in westelijke richting op de Burgemeester de Bruijnstraat, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 17.

    het instellen van eenrichtingsverkeer in noordelijke richting op het Duyfrakplein, uitgezonderd fietsers, door het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het onderbord OB52;

  • 18.

    het instellen van een parkeerverbodszone op de wegen in ’t Duyfrak en de Dorpsweide en op de Voorschoterweg door het plaatsen van borden E01-Zb en E01-zb van bijlage 1 van het RVV 1990 bij de komgrens ter hoogte van de Rijnvlietlaan, het Rekreatiepad ter hoogte van de aansluiting met de Hoofdstraat, bij de Dorpsweide ter hoogte van de aansluiting met de Hoofdstraat, bij de Duyfraklaan ter hoogte van de rotonde met de Voorschoterweg en op de Voorschoterweg ter hoogte van de rotonde met de Duyfraklaan;

  • 19.

    het instellen van een voetpad ter hoogte van de openbare basisschool aan de Duyfraklaan door het plaatsen van bord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 20.

    het instellen van een verplicht fiets/bromfietspad op de Duyfraklaan door het plaatsen van borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting met de Luit Katlaan;

  • 21.

    het instellen van een onverplicht fietspad op de Dorpsweide van de Duyfraklaan tot de Waterlelie door het plaatsen van borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 22.

    het instellen van twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op de zijweg van de Duyfraklaan, ter hoogte van de aansluiting met de Voorschoterweg, door het plaatsen van borden E6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 23.

    de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in de Staatscourant;

  • 24.

    deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 112421.2077.

Katwijk, 30 juli 2020

namens burgemeester en wethouders van Katwijk,

P. Koetsier

Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving

Bijlagen

  • Situatietekening 112421.2077

Bezwaar

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van dit besluit bezwaar maken. Stuur uw bezwaarschrift naar: college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Katwijk, Postbus 589, 2220 AN Katwijk. Vermeld in uw bezwaarschrift uw naam, adres en handtekening, de datum, de omschrijving van het besluit en de reden van uw bezwaar. Graag een kopie van het besluit meesturen.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.katwijk.nl.

Bij spoed kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, van de rechtbank te Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. U dient een kopie van het bezwaarschrift toe te voegen. Digitaal indienen kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet hiervoor wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

Naar boven