Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen werkzaamheden Ruychaverstraat

Logo Haarlem

Nr. 2020/699161

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Zijlweg, Brouwerskade en Ruychaverstraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Zijlweg, Brouwerskade en Ruychaverstraat in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Zijlweg, Brouwerskade en Ruychaverstraat wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de wegencategorisering van de gemeente Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);

dat deze wegencategorisering aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;

dat de Zijlweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en daarmee een verkeersfunctie kent;

dat de overige in dit besluit genoemde wegen erftoegangswegen zijn en daarmee voornamelijk een verblijfsfunctie hebben;

dat in de Brouwerskade en de Ruychaverstraat in de periode van 31 augustus 2020 tot 24 oktober 2020 ingrijpende rioleringswerkzaamheden gaan plaatsvinden;

dat aansluitend daarop de weginrichting van de Ruychaverstraat wordt gewijzigd;

dat gedurende deze werkzaamheden de bestuurders -anders dan het noodzakelijke bouwverkeer- geen gebruik kunnen maken van deze twee wegen;

dat ten behoeve van deze werkzaamheden op de hierboven genoemde wegen een of meerdere verkeersmaatregelen moeten worden genomen;

dat tijdens de werkzaamheden wordt gestreefd naar een goede bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in en rondom het gebied van deze werkzaamheden voor alle gebruikers en passanten;

dat het van belang is om de bereikbaarheid van de omliggende winkels, bedrijven en woningen te waarborgen en overlast en hinder als gevolg van de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken;

dat in verband daarmee de werkzaamheden in 2 fases worden uitgevoerd, waarbij:

- het tijdvak van de 1e fase loopt van 31 augustus 2020 tot 30 september 2020 waarvoor verkeersmaatregelenplan 1 gaat gelden en,

- het tijdvak van de 2e fase loopt van 30 september 2020 tot 24 oktober 2020 waarvoor verkeersmaatregelenplan 2 gaat gelden;

Overwegingen verkeersmaatregelenplan fase 1

dat voor het bouwverkeer, de hulpdiensten en de aanwonenden diverse verkeersmaatregelen worden getroffen in de directe omgeving van het werkterrein ter waarborging van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid;

dat gedurende het tijdvak van 31 augustus 2020 tot en met 30 september 2020 de Brouwerskade, tussen de Zijlsingel en het Hasselaersplein alsmede de Ruychaverstraat tussen de Brouwerskade en perceel no. 16 wegens de werkzaamheden niet beschikbaar is voor bestuurders;

dat voor hulpdiensten een gegarandeerde rijroute beschikbaar is welke bekend gemaakt wordt bij die hulpdiensten;

dat op de parkeervakken aan de noordzijde van de Brouwerskade, tussen de Zijlsingel en de Ruychaverstraat, parkeerverboden worden ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020’, een en ander zoals bedoeld in artikel 24 lid 1d ten 3e van het RVV 1990;

dat langs de noordzijde van de rijbaan van de Brouwerskade, tussen Ruychaverstraat 38 en Hasselaersplein 16, een parkeerverbod wordt ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met daarop vermeld het tijdvak: ‘31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020’;

dat langs de westzijde van de Ruychaverstraat een parkeerverbod wordt ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020', een en ander zoals bedoeld in artikel 24 lid 1d ten 3e van het RVV 1990;

dat op de Brouwerskade, tussen de Zijlsingel en het Hasselaersplein een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van van rij- trekdieren of vee wordt ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met een schraag;

dat in de Ruychaverstraat, nabij no. 16, ter afsluiting van het werkvak in de richting van de Brouwerskade een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van van rij- trekdieren of vee wordt ingesteld door middel van het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met een schraag;

dat in de Ruychaverstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Zijlweg, een vooraankondiging van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van van rij- trekdieren of vee wordt ingesteld door middel van het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met een schraag en verkeersregelaar;

dat door het verwijderen van het verkeersbord E6 met kentekenonderbord in de Ruychaverstraat ter hoogte van no. 16, de gehandicaptenparkeerplaats wordt opgeheven;

dat door de gewijzigde verkeerssituatie en de aanwezigheid van bouwverkeer op de Zijlweg, onder weggebruikers onzeker gedrag kan ontstaan en daardoor de kans op verkeersconflicten toeneemt;

dat het van belang is dat in verband daarmee de conflictsnelheid laag moet zijn om de ernst van eventuele gevolgen van die verkeersconflicten te beperken;

dat daarom op de Zijlweg, tussen de Eerste Hasselaerstraat en de Zijlsingel, de maximum snelheid wordt verlaagd naar 30 km/h door middel van het plaatsen van borden A1(30) van de bijlage 1 van het RVV 1990;

dat de verkeersmaatregelen ten behoeve van het verkeersmaatregelenplan 1 van kracht worden verklaard van 31 augustus 2020 tot en met 30 september 2020, of zoveel korter indien mogelijk of zoveel langer indien noodzakelijk;

Overwegingen verkeersmaatregelenplan fase 2

dat de hierboven genoemde verkeersmaatregelen uit fase 1 ook van kracht zijn in deze 2e fase;

dat deze 2e fase een uitbreiding van het werkvak op de Ruychaverstraat, tot aan de Zijlweg inhoudt;

dat in verband daarmee de bovenstaande verkeersmaatregelen van kracht worden op de gehele Ruychaverstraat;

dat op de Ruychaverstraat, tussen de Zijlweg en de Brouwerskade, een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van van rij- trekdieren of vee wordt ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met een schraag;

dat aan de zijde van de Zijlweg op de Ruychaverstraat deze maatregel wordt ondersteund door een schraag en een verkeersregelaar;

dat de verkeersmaatregelen ten behoeve van het verkeersmaatregelenplan 2 van kracht worden verklaard van 30 september 2020 tot en met 24 oktober 2020, of zoveel korter indien mogelijk of zoveel langer indien noodzakelijk;

dat naast de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen in plan 1 en 2 tevens verkeersborden worden geplaatst ter waarschuwing aan het verkeer dat er sprake is van werk in uitvoering;

dat de op deze wegen aanwezige permanente verkeerstekens die niet stroken met de bovengenoemde tijdelijke maatregelen worden opgeheven;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersborden een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regulering van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 en de hiervoor genoemde overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

Verkeersmaatregelenplan fase 1

* door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020' een parkeerverbod in te stellen langs de noordzijde van de rijbaan van de Brouwerskade, tussen Ruychaverstraat 38 en Hasselaersplein 16;

* door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020‘ een parkeerverbod in te stellen op de parkeervakken aan de noordzijde van de Brouwerskade, tussen de Zijlsingel en de Ruychaverstraat;

* door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020' een parkeerverbod in te stellen aan de westzijde van de Ruychaverstraat;

* door middel van het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in te stellen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- trekdieren of vee op de Brouwerskade, tussen de Zijlsingel en het Hasselaersplein;

* door middel van het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in te stellen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- trekdieren of vee op de Ruychaverstraat, vanaf no. 16 tot aan de Brouwerskade;

* door middel van het verwijderen van verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het kentekenonderbord een gehandicaptenparkeerplaats op te heffen op de Ruychaverstraat, ter hoogte van no. 16;

* door middel van het plaatsen van borden A1 (30) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/h in te stellen op de Zijlweg tussen de kruispunten met de Zijlsingel en de Eerste Hasselaerstraat;

* de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen van kracht te verklaring van 31 augustus 2020 tot en met 30 september 2020, of zoveel korter als mogelijk of langer indien noodzakelijk;

Verkeersmaatregelenplan fase 2

* door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020' een parkeerverbod in te stellen langs de noordzijde van de rijbaan van de Brouwerskade, tussen Ruychaverstraat 38 en Hasselaersplein 16;

* door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020' een parkeerverbod in te stellen op de parkeervakken aan de noordzijde van de Brouwerskade, tussen de Zijlsingel en de Ruychaverstraat;

* door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord 'parkeren verboden van 31 augustus 2020 t/m 24 oktober 2020' een parkeerverbod in te stellen aan de westzijde van de Ruychaverstraat;

* door middel van het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in te stellen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- trekdieren of vee op de Brouwerskade, tussen de Zijlsingel en het Hasselaersplein;

* door middel van het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in te stellen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- trekdieren of vee op de Ruychaverstraat, vanaf de Zijlweg tot aan de Brouwerskade;

* door middel van het verwijderen van verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het kentekenonderbord een gehandicaptenparkeerplaats op te heffen op de Ruychaverstraat, ter hoogte van no. 16;

* door middel van het plaatsen van borden A1 (30) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/h in te stellen op de Zijlweg tussen de kruispunten met de Zijlsingel en de Eerste Hasselaerstraat;

* de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen van kracht te verklaring van 30 september 2020 tot en met 24 oktober 2020, of zoveel korter als mogelijk of langer indien noodzakelijk;

Situatieschets:

Fase 1

Fase 2

Aldus vastgesteld te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Sylvia van Egmond

Hoofd afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven