Diverse verkeersmaatregelen door herinrichting Stationslaan

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN20h0004008 / h200050990

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen. De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De Stationslaan is van oudsher een belangrijke verbindingsweg tussen Ermelo (A28), station Harderwijk en de binnenstad van Harderwijk. Sinds de realisatie van de spoortunnel aan het Westeinde en de afsluiting van de spoorwegovergang in de Stationslaan is de functie van de Stationslaan beduidend anders geworden. De doorgaande verkeersfunctie tussen station en binnenstad is grotendeels vervallen.

Dit geeft aanleiding om de weg anders in te richten. Daarnaast is de wegverharding aan groot onderhoud toe. Ook staan diverse locaties aan de Stationslaan genoemd als actiepunt in het gemeentelijke Verkeersveiligheidsplan. Om deze redenen wordt de Stationslaan over de gehele lengte heringericht.

De nieuwe Stationslaan wordt vormgegeven als erftoegangsweg conform het landelijke wegontwerpprincipe Duurzaam Veilig. De rijbanen worden versmald tot de breedte die bij een erftoegangsweg past (respectievelijk 5 meter benoorden de Verkeersweg en 6 meter bezuiden de Verkeersweg).

Ook wordt op het wegvak tussen de Minderbroederslaan en de Verkeersweg een snelheidslimiet ingesteld van 30 kilometer per uur. In de huidige situatie geldt hier een limiet van 50 kilometer per uur. De snelheidslimiet op het wegvak Smeepoortstraat – Minderbroederslaan is al eerder (22 augustus 2006) teruggebracht naar 30 kilometer per uur. Dit geldt eveneens voor het wegvak Verkeersweg – spoorlijn (28 juni 2017). Echter is de weg nog niet geheel volgens de richtlijnen voor een 30-kilometerweg ingericht. Met de nieuwe weginrichting op het gehele traject wordt de gehele route als 30-kilometerweg ingericht.

Verder wordt ook de kruising Stationslaan/Kruithuispad aangepast. In de huidige situatie hebben overstekende fietsers en voetgangers voorrang ten opzichte van verkeer op de Stationslaan. Tijdens de inloopbijeenkomsten over de geplande herinrichting van de Stationslaan is door veel bewoners aangegeven dat ze de huidige situatie als onveilig en onoverzichtelijk ervaren. Ook was deze locatie al opgenomen in het uitvoeringsprogramma bij het gemeentelijk verkeersveiligheidsplan. Het Kruithuispad is een smalle steeg (fietspad) en maakt geen deel uit van het hoofdfietsroutenetwerk. Bovendien is de kruising relatief compact en vrij onoverzichtelijk vanwege de aanwezige bebouwing. Daarnaast worden voetgangersoversteekplaatsen conform de landelijke richtlijnen niet toegepast op 30-kilometerwegen zoals de Stationslaan ter plaatse. Om deze reden wordt besloten de huidige voorrangsregeling op te heffen. In de nieuwe situatie moet verkeer uit het Kruithuispad voorrang verlenen aan kruisend verkeer op de Stationslaan.

Bovenstaande verkeersmaatregelen zijn verkeersbesluitplichtig. Er worden nog meer verkeersmaatregelen uitgevoerd om de Stationslaan verkeersveiliger te maken. Zo worden de fietspaden geasfalteerd en verbreed, komen er extra drempels en wordt de rotonde aangepast. Voor die maatregelen is geen verkeersbesluit nodig. Daarom worden deze aanpassingen niet uitgebreid in dit verkeersbesluit beschreven. Een overzicht van de werkzaamheden is te vinden op de website https://www.harderwijk.nl/organisatie/reconstructie-stationslaan_41795/ .

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de verkeersborden A 1 en A2 (maximumsnelheid) van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de volgende tekens op de weg, dan wel constructies; haaietanden (verleen voorrang), zebrastrepen (voetgangersoversteekplaats) en een uitritconstructie met uitritblokken (verleen voorrang aan al het kruisende verkeer, inclusief voetgangers).

Uit het oogpunt van:

het beschermen van de weggebruikers en passagiers;het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen. Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen, wordt besloten om:

  • 1.

    Een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in te stellen op de Stationslaan (wegvak Minderbroederslaan – Verkeersweg) en dit kenbaar te maken middels het (ver)plaatsen van de verkeersborden A1 en A2 (maximumsnelheid met zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    De huidige voorrangsregeling op de kruising Stationslaan/Kruithuispad op te heffen door het verwijderen van de haaietanden;

  • 3.

    De voetgangersoversteekplaats op te heffen door het verwijderen van de zebramarkering op de weg;

  • 4.

    Een voorrangsregeling in te stellen op de kruising Stationslaan/Kruithuispad, waarbij verkeer vanuit het Kruithuispad voorrang moet verlenen aan kruisend verkeer, en dit kenbaar te maken middels het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek;

  • 5.

    De bestaande voorrangsregeling op de kruising Stationslaan/Minderbroederslaan te wijzigen door het verwijderen van de haaietanden en blokmarkering en het aanbrengen van een uitritconstructie met uitritblokken.

Harderwijk, 29 juli 2020

namens burgemeester en wethouders,

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven