Verkeersbesluit instellen 30 km zone Vireusingel te Zaltbommel

Logo Zaltbommel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zaltbommel;

 

Gelet op:

- De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de uitvoeringsvoorschriften behorende bij het BABW en de Algemene wet bestuursrecht;

- Het bepaalde in artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan ons college toekomt.

 

Overwegingen:

- de Virieusingel en Waalbandijk te Zaltbommel gelegen zijn;

- het betreffende gebied in beheer is bij de gemeente Zaltbommel waardoor de gemeente derhalve bevoegd is tot het nemen van het verkeersbesluit;

- de Virieusingel momenteel een 50 km regime heeft;

- een 30 km zone een kleiner risico heeft op een ongeval, minder lawaai oplevert, een lager uitstoot heeft en hiermee passend is binnen de wegenstructuur van Zaltbommel;

- een 30 km zone bijdraagt aan het verzekeren van de bruikbaarheid van de weg;

- een 30 km zone gewenst is vanwege het beperkte zicht door de aanwezige bebouwing en slingerende structuur van de singel;

- de weginrichting zich prima leent voor een 30 km zone;

- deze maatregelen de leefbaarheid en de herkenbaarheid van de weg conform het beleid Duurzaam Veilig vergroten;

- de invoering van deze maatregelen niet leidt tot rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

- in overleg met de aanwonenden een plan is opgesteld voor de inrichting van deze 30 km zone en overeenstemming is bereikt over de locatie van verkeersremmende maatregelen in de vorm van drempels

- de in geel aangeduide maatregelen op bijgaande tekening voldoende worden geacht door de aanwonenden;

- deze maatregelen bij de invoering van de 30 km zone zullen worden aangebracht;

- indien in een later stadium blijkt dat deze maatregelen niet voldoende zijn voor de invoering van het 30 km regime, zullen op de rode locaties op bijgaande tekening aanvullende maatregelen moeten worden aangebracht.

 

Motivering:

Artikel 2 Wegenverkeerswet 1994

 

Deze maatregel wordt genomen:

-om de veiligheid op de weg te verzekeren;

- ter bescherming van de weggebruikers;

- in verband met de instandhouding van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

- ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

- ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van het gebied;

- ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van het gebied.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling D.R.O.S., werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid.

 

Besluiten:

- het gedeelte Virieusingel tussen de Kon. Wilhelminaweg en dijkopgang Waalbandijk te Zaltbommel, aan te wijzen als 30 km zone door middel van het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0130ze van bijlage 1 van het RVV 1990;

- de bijbehorende verkeersremmende maatregelen in geel weergegeven op bijgaande tekening bij de invoering van de 30 km zone aan te brengen.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Zaltbommel op 22 juli 2020

 

Dit besluit wordt in de Staatscourant gepubliceerd op 27 juli 2020.

 

Naar boven