Uitbreiden blauwe zone Stationslaan en wijziging in gedeelte wijk Friese Gracht

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN20h0004012 / h200051001

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De Stationslaan wordt opnieuw ingericht. Aan de straat (wegvak Minderbroederslaan – Verkeersweg) worden onder andere extra parkeervakken gecreëerd. In de huidige situatie zijn hier nog geen parkeervakken aanwezig.

Het grootste deel van de wijk Friesegracht, waarin de Stationslaan gelegen is, is onderdeel van een parkeerschijfzone (blauwe zone). Men mag hier alleen voor korte tijd, met gebruik van een parkeerschijf, parkeren. De Stationslaan (wegvak Minderbroederslaan – Verkeersweg) ligt in de huidige situatie als een enclave buiten de blauwe zone van de wijk Friesegracht. In het verleden waren er geen parkeervakken aanwezig aan dit deel van de Stationslaan, dus was er geen noodzaak om hier een blauwe zone in te stellen. Nu ontstaat die noodzaak wel. De nieuwe parkeervakken worden daarom onderdeel van de blauwe zone zoals die in de rest van de wijk al geldt. Hiermee wordt voorkomen dat de nieuwe parkeervakken in de Stationslaan worden gebruikt door langparkeerders die elders hun bestemming hebben, bijvoorbeeld in de binnenstad.

Het blauwe-zoneregime is tot stand gekomen naar aanleiding van verzoeken van diverse bewoners. Tijdens een inloopdag vanwege de herinrichting van de Stationslaan is het nieuwe ontwerp (met blauwe zone) aan bewoners gepresenteerd. Het instellen van een blauwe-zoneregime op de Stationslaan (wegvak Minderbroederslaan – Verkeersweg) werd zeer positief ontvangen.

Het is wenselijk om het blauwe-zoneregime op de Stationslaan aan te laten sluiten op de direct omliggende straten. In de wijk Friesegracht gelden echter verschillende regimes qua maximale parkeerduur. Dit zou betekenen dat halverwege de Stationslaan een grens tussen twee tijdregimes zou komen te liggen. Dat levert verwarring en onduidelijke situaties op. Vanuit het oogpunt van duidelijkheid en gastvrijheid richting weggebruikers is het wenselijk om de verschillende parkeerregimes in dezelfde straat gelijk te trekken. Daarom wordt de maximale parkeerduur op het noordelijke gedeelte van de Stationslaan en de direct aangelegen zijstraten aangepast van 1 naar 2 uur.

In 2019 is ingesteld dat binnenstadbezoekers de eerste twee uur gratis kunnen parkeren op diverse parkeerterreinen rondom de binnenstad. De noodzaak om de maximale parkeerduur in straten die dichtbij de binnenstad gelegen zijn (zoals het noordelijke deel van de Stationslaan) zo kort mogelijk te houden is hiermee achterhaald. Daarom is het nu mogelijk om de maximale parkeerduur in dit deel van de Stationslaan en de direct aansluitende zijstraten aan te passen van 1 naar 2 uur.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om E10 en E11 (begin en einde parkeerschijfzone) van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Uit het oogpunt van:

het beschermen van de weggebruikers en passagiers;het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen. Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen, wordt besloten om:

  • 1.

    een parkeerschijfzone (blauwe zone) in te stellen op de Stationslaan (wegvak Minderbroederslaan – Verkeerswet, inclusief zijstraat Stationslaan 112b t/m 112e) van maandag tot en met zaterdag van 08.00 uur tot 18.00 uur en op vrijdag- en andere koopavonden tevens van 18:00 tot 22:00 uur met een maximale parkeerduur van 2 (twee) uren;

  • 2.

    De uitvoering vindt plaats door het (ver)plaatsen van de verkeersborden E10 zonaal en E11 zonaal met de tekst: “max 2 h”, met onderborden met de tekst: “ma t/m za 8 – 18 h en op vrijdag- en andere koopavonden ook van 18 – 22 h” en het aanbrengen van blauwe strepen, conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.

    De maximale parkeerduur te wijzigen van 1 (één) naar 2 (twee) uur op de volgende straten:

    • 1.

      Friesegracht (wegvak Stationslaan – Frisialaan);

    • 2.

      Hogepad;

    • 3.

      Minderbroederslaan;

    • 4.

      Smeepoortstraat (wegvak Vitringasingel – Friesegracht);

    • 5.

      Stationslaan (wegvak Friesegracht – Minderbroederslaan);

  • 4.

    en dit kenbaar te maken middels het aanpassen van de bestaande verkeersborden E10 en E11 van bijlage I van het RVV 1990.

Harderwijk, 29 juli 2020

Namens burgemeester en wethouders,

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven