Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichting Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2020, 40669 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichting Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2020, 40669 | Interne regelingen |
Het bestuur van de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft besloten tot wijziging van de regeling van mandaat, volmacht en machtiging (hierna: het Mandaat), zoals laatst gewijzigd per 1 juli 2018 (Stcrt. 28 juni 2018, nr. 34512).
Het bestuur heeft besloten tot mandatering van zowel het nemen van bepaalde besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht als van de ondertekening van brieven ter bekendmaking daarvan. Daarnaast heeft het bestuur van de AFM besloten tot mandatering van uitsluitend de ondertekening van brieven ter bekendmaking van door het bestuur genomen besluiten. Het bestuur van de AFM heeft tevens besloten machtiging te verlenen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Het bestuur van de AFM heeft eerder volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen.1 Dit mandaat is eveneens van toepassing op het overgangsrecht.
Het mandaat betreft het minimumniveau: functionarissen in de hiërarchisch stijgende lijn mogen ook beslissen respectievelijk ondertekenen. Op www.afm.nl is het organigram van de AFM opgenomen. Ten aanzien van de bestuurders van de AFM geldt dat zij als bestuurder verantwoordelijk zijn voor meerdere afdelingen en elkaar onderling kunnen vervangen.
a. Het bestuur van de AFM belast, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, de onder c bedoelde functionarissen met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet op het financieel toezicht, Wet toezicht accountantsorganisaties, Wet toezicht effectenverkeer 1995, Wet giraal effectenverkeer, Pensioenwet, Wet handhaving consumentenbescherming, Wet verplichte beroepspensioenregeling, Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme en Sanctiewet 1977, Wet bekostiging financieel toezicht alsook de wetten voorafgaand aan genoemde regelingen.
b. Het bestuur van de AFM belast, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, de onder c bedoelde functionarissen tevens met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet financiële markten BES en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme BES. Het bestuur verleent volmacht en machtiging, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, aan de onder c. bedoelde functionarissen inzake het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet Toezicht Financiële Verslaggeving.
c. De functionarissen als bedoeld onder a. en b. zijn de functionarissen die werkzaamheden verrichten voor de afdelingen:
Toezicht Service Centrum, Expertisecentrum, Accounttoezicht, Juridische Zaken, Strategie, Beleid en Internationale Zaken, Planning, Control & Financiën, Lenen Sparen & Retailbeleggen, Verzekeren & Pensioen, Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht, Datagedreven Kapitaalmarkten, Marktintegriteit & Handhaving, Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving, Asset Management.
d. Onder functionarissen van onder punt c. genoemde afdelingen worden verstaan: Bestuurder, Hoofd, Manager, Projectleider, Projectmanager, specialist, Senior toezichthouder, Senior jurist, Senior (beleids-)adviseur, Teamleider, Toezichthouder, Jurist, Beleidsadviseur, Medewerker Toezicht, Junior jurist, Junior beleidsadviseur, Medewerker bedrijfsvoering JZ, Trainee, Senior medewerker Toezichtondersteuning, Senior medewerker Ondernemersloket, Medewerker toezichtondersteuning en Medewerker Ondernemersloket.
In Tabel I is per (sub)taak aangegeven welk(e) afdeling/functionaris van de AFM primair verantwoordelijk is. Tabel I moet in samenhang met Tabel II ‘processen/minimum beslisniveau’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaald(e) afdeling een besluit mag nemen. De taken zijn gekoppeld aan primair verantwoordelijke afdelingen. Dit laat onverlet dat naast de primair verantwoordelijk(e) afdeling een ander(e)afdeling betrokken kan zijn bij het te nemen besluit.
Taken |
Afdeling /Functionaris |
---|---|
1. Aanbieden |
|
Bancaire diensten en elektronisch geld |
Accounttoezicht Lenen Sparen & Retailbeleggen Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum |
Beleggingsobjecten |
Accounttoezicht Lenen Sparen & Retailbeleggen Asset Management Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum |
Kredieten |
Accounttoezicht Lenen Sparen & Retailbeleggen Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum Asset Management |
Levensverzekeringen |
Accounttoezicht Verzekeren & Pensioen Lenen Sparen & Retailbeleggen Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum |
Pensioenfondsen (waaronder ook algemeen pensioenfondsen) |
Verzekeren & Pensioen Lenen Sparen & Retailbeleggen Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum |
Premiepensioeninstellingen |
Verzekeren & Pensioen Lenen Sparen & Retailbeleggen Toezicht Service Centrum Marktintegriteit & Handhaving |
Rechten van deelneming in beleggingsinstellingen1 |
Accounttoezicht Lenen Sparen & Retailbeleggen Marktintegriteit & Handhaving Asset Management Toezicht Service Centrum |
Rechten van deelneming in ICBE2 |
Accounttoezicht Lenen Sparen & Retailbeleggen Marktintegriteit & Handhaving Asset Management Toezicht Service Centrum |
Schadeverzekeringen |
Accounttoezicht Verzekeren & Pensioen Lenen Sparen & Retailbeleggen Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum |
2. Verlenen van beleggingsdiensten |
Accounttoezicht Marktintegriteit & Handhaving Lenen Sparen & Retailbeleggen Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht Asset Management Toezicht Service Centrum |
3. Optreden als clearinginstelling |
Accounttoezicht Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht Marktintegriteit & Handhaving |
4. Verlenen van accountantsdiensten |
Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving Marktintegriteit & Handhaving |
5. Adviseren en bemiddelen |
Accounttoezicht Verzekeren & Pensioen Lenen Sparen & Retailbeleggen Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum |
6. Uitgeven van effecten |
|
Financiële verslaggeving |
Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving |
Transactierapportage (TRS, EMIR, FRIDS, SFTR) |
Datagedreven Kapitaalmarkten |
Meldingsregelingen |
Datagedreven Kapitaalmarkten |
Marktmisbruik (Surveillance van equity, bonds & commodities, Koersgevoelige informatie, Klikplicht, Marktmanipulatie, Voorwetenschap, Beleggingsaanbevelingen, Positielimieten) |
Datagedreven Kapitaalmarkten |
Marktmisbruik (onderzoek op grond van surveillance signalen van DAK/overig) |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht |
7. Infrastructuur |
|
Houden van een gereglementeerde markt |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht |
Onderhouden van effectenafwikkelsystemen |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht |
Verrichten van een beleggingsactiviteit |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht Datagedreven kapitaalmarkten Asset Management |
Toezicht ratingbureaus |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht |
8. Integriteit |
|
Toezicht illegale financiële activiteiten |
Marktintegriteit & Handhaving |
FEC-Secretariaat |
Marktintegriteit & Handhaving |
Integriteit incl. witwasbestrijding |
Marktintegriteit & Handhaving |
Wwft, SW 1977 (AO/IC) |
Marktintegriteit & Handhaving |
9. Onderhouden van een betalingsafwikkelsysteem |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht |
10. Toezicht pensioenuitvoerders |
Verzekeren & Pensioen Lenen Sparen & Retailbeleggen Accounttoezicht Marktintegriteit & Handhaving |
11. Wet handhaving consumentenbescherming |
Lenen Sparen & Retailbeleggen Verzekeren & Pensioen Marktintegriteit & Handhaving |
12. Toezicht informatieverstrekking |
Lenen Sparen & Retailbeleggen Verzekeren & Pensioen Marktintegriteit & Handhaving Toezicht Service Centrum |
13. Vergunningverlening |
|
Financiële ondernemingen |
Toezicht Service Centrum Accounttoezicht Lenen Sparen & Retailbeleggen Verzekeren & Pensioen Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht Asset Management |
Accountantsorganisaties |
Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving Toezicht Service Centrum Marktintegriteit en Handhaving Accounttoezicht |
14. Bemiddelen opvorderbare gelden |
Toezicht Service Centrum Accounttoezicht Lenen Sparen & Retailbeleggen Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht Marktintegriteit & Handhaving Asset Management |
15. Toezicht emissies |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht |
16. Toezicht openbare biedingen |
Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht |
17. Overig |
|
Archiefwet |
Informatie Management |
Opstellen Memorandum of Understanding met betrekking tot informatie-uitwisseling |
Juridische Zaken SBI Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving |
Beantwoorden informatieverzoeken van/verstrekken |
Juridische Zaken |
van informatie aan buitenlandse toezichthouders |
Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving |
Beslissing op bezwaar |
Juridische Zaken |
Beslissing om in te stemmen met een verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter |
Juridische Zaken |
Vaststellen hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen |
Afdeling idem aan behandeling aanvraag |
Afhandeling klachten conform het klachtenreglement Beslissen op Wob-verzoek Functionaris verschoningsrecht |
General Counsel3 |
Afhandeling klachten inzake aanbesteding |
Juridische Zaken |
Afgifte van een legitimatiebewijs |
Facilitair Bedrijf |
Beslissen op aansprakelijkheidsclaims /verzoeken om zelfstandig schadebesluit |
Juridische Zaken |
Beslissen op AVG-verzoek |
Juridische Zaken |
Beslissen over aanmaning |
Planning, Control & Financiën |
Opstellen dwangbevel boete |
Planning, Control & Financiën |
Registraties Wta |
Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving |
De AFM kent de volgende beslisniveaus in hiërarchische volgorde. De functionarissen zijn bevoegd (bestuur) respectievelijk gemandateerd tot het nemen van besluiten respectievelijk gerechtigd tot het verrichten van privaatrechtelijke en/of andere (rechts)handelingen.
BES: Bestuur (collectief)
IB: Individueel Bestuurder
HFD: Hoofd van een afdeling
MNG: Manager binnen een afdeling
SNR: Senior toezichthouder/Senior (beleids)adviseur, Senior jurist, Senior medewerker toezichtondersteuning, binnen een afdeling
MDW: Medewerker binnen een afdeling
Tabel II moet in samenhang met Tabel I ‘taken/afdelingen’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaald(e) afdeling een besluit mag nemen. Het beoordelen van vergunningen is bijvoorbeeld een proces, het verlenen of intrekken van een vergunning in dat kader een concreet besluit. Een proces is gekoppeld aan een minimum beslisniveau. Bij een besluit dat door één afdeling wordt genomen (een zogenaamd unilateraal besluit), geldt altijd dit beslisniveau. Bij een besluit dat door twee of meer afdelingen wordt genomen (een zogenaamd duaal besluit), geldt dat het minimum beslisniveau door een van die betrokken afdelingen gewaarborgd moet zijn. Het minimum beslisniveau van de primaire beslisser kan één niveau afdalen indien een eventuele medebeslisser het minimumniveau waarborgt maar nooit lager dan het niveau van SNR. Omgekeerd kan een eventuele medebeslisser één niveau afdalen indien het minimum beslisniveau door de primaire beslisser wordt gewaarborgd. Ook hier geldt dat nooit lager beslist kan worden dan het niveau van SNR. Bijvoorbeeld, indien het beslisniveau MNG is, kan bij een duaal besluit beslist worden door een manager (beslisser) en een senior (mede-beslisser) of door een senior (beslisser) en een manager (mede-beslisser). Een beslissing door een manager (beslisser) en een medewerker (mede-beslisser) is niet mogelijk, omdat in dat geval meer dan één niveau wordt afgedaald en daarnaast nooit lager dan het niveau van SNR kan worden besloten.
Voor handelingen niet zijnde een Awb-besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling, die niet zijn opgenomen in het mandaat, geldt dat het minimum beslisniveau ligt bij het Hoofd van de betreffende afdeling(en).
Processen |
Minimum beslisniveau |
|
---|---|---|
1. Vergunningen en ontheffingen |
||
a. Beslissen op aanvraag |
SNR |
|
b. Voorbereidende beslissingen inzake vergunningen en ontheffingen die niet appellabel zijn |
MDW |
|
c. Intrekken op verzoek vergunning/ontheffinghouder |
SNR |
|
d. Intrekken niet op verzoek vergunning/ontheffinghouder: |
||
– Naar aanleiding van toetsing zittende bestuurder |
HFD |
|
– Overig |
MNG |
|
e. Notificeren |
SNR |
|
Registraties Wta |
SNR |
|
2. Verklaring van geen bezwaar |
SNR |
|
3. Bestuurderstoetsing voorafgaand aan benoeming |
SNR |
|
4. Geven van een aanwijzing |
||
a. Aanwijzing tot heenzending van zittende bestuurder |
HFD |
|
b. Overige aanwijzingen |
MNG |
|
5. a. Normoverdragend gesprek/brief |
MNG |
|
b. Norminformerend gesprek/brief |
SNR |
|
c. Waarschuwingsbrief |
MNG |
|
6. Opleggen van een verbod om met de regels strijdige activiteiten te verrichten |
MNG |
|
7. Aanstellen van een curator |
HFD |
|
8. Opleggen van een last onder dwangsom: |
||
a. Last onder dwangsom voor overtreding van art. 5:20 Awb, die wordt opgelegd o.g.v de Wft, de Wwft, de Whc, de Wta, de Sanctiewet 1977 of de Pensioenwet alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom |
HFD |
|
b. Zelfstandige last o.g.v. de Whc, alsook vervolgbeslissing inzake deze last, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last |
IB |
|
c. Overige lasten onder dwangsom, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom |
IB |
|
d. Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde last onder dwangsom |
MNG |
|
e. Opstellen dwangbevel last onder dwangsom |
MNG |
|
f. Beslissing omtrent verlenging begunstigingstermijn last onder dwangsom |
SNR |
|
g. Invorderingsbeschikking last onder dwangsom |
MNG |
|
9. Publicatie van een zelfstandige last als genoemd onder 8 b. |
IB |
|
10. Bestuurlijke boete |
||
a. Opleggen van een bestuurlijke boete |
BES |
|
b. Beslissing op verzoek tot aanpassing van een opgelegde boete |
BES |
|
c. Opstellen dwangbevel boete |
MNG |
|
d. Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde boete |
MNG |
|
11. Publicatie op grond van afdeling 1.5.2. Wft: |
||
a. Openbaarmaking van een waarschuwing of verklaring op grond van artikel 1:94, eerste of tweede lid, jo. artikel 1:99, eerste lid Wft, al dan niet in combinatie met artikel 1:100 Wft |
IB |
|
b. Openbaarmaking met beoogde persaandacht van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke sanctie op grond van artikel 1:97, eerste, derde of vierde lid, jo. artikel 1:99, eerste lid, Wft al dan niet in combinatie met artikel 1:100a, Wft, combinatie anders dan bedoeld onder d van deze paragraaf |
IB |
|
c. Openbaarmaking zonder beoogde persaandacht van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke sanctie op grond van artikel 1:97, eerste, derde of vierde lid, jo. artikel 1:99, eerste lid, Wft al dan niet in combinatie met artikel 1:100a, Wft, anders dan bedoeld onder d van deze paragraaf |
SNR |
|
d. Publicatie van een last onder dwangsom als genoemd onder 8 a. |
HFD |
|
e. Vervolgpublicaties op grond van artikel 1:97, vijfde lid, jo. artikel 1:99, eerste lid, Wft |
SNR |
|
f. Aanpassing publicatietekst na oplegging Publicatie op grond van het Wft-publicatieregime zoals dat tot 11 augustus 2016 gold: |
SNR |
|
g. Openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete of van een last onder dwangsom op grond van artikel 1:97, eerste lid of 1:99, eerste lid, Wft. |
IB |
|
h. Vervolgpublicaties op grond van artikel 1:97, vijfde lid, Wft |
SNR |
|
i. openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 1:98 Wft die niet reeds eerder is gepubliceerd |
IB |
|
j. Openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 1:98 Wft die wel reeds eerder is gepubliceerd |
SNR |
|
k. Aanpassing publicatietekst na oplegging |
SNR |
|
Publicatieregime Wta |
||
l. Openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 67, eerste en tweede lid, Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta |
IB |
|
m. Openbaarmaking van een waarschuwing op grond van artikel 64 Wta, al dan niet in combinatie met artikel 66a Wta |
IB |
|
n. Vervolgpublicaties op grond van artikel 67, zesde lid Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta |
SNR |
|
o. Openbaarmaking van het besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 68 Wta al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta |
IB |
|
p. Openbaarmaking van een last onder dwangsom op grond van artikel 69 Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta |
IB |
|
q. Vervolgpublicaties op grond van artikel 69 jo artikel 67, zesde lid, Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta |
SNR |
|
12. Publicatie van een overtreding of aanwijzing o.g.v. de Whc Openbare waarschuwing o.g.v. de Whc |
IB IB |
|
13. Openbaarmaking van toezegging om Whc-overtreding te staken alsmede openbaarmaking van het besluit dat geen last onder dwangsom wordt opgelegd vanwege een Whc-overtreding |
BES |
|
14. Bekendmaking aan een onderneming dat een aanwijzing niet onvoldoende worden opgevolgd |
MNG |
|
15. Beslissing op bezwaar (bob) a. bob’s gerelateerd aan heffingen en Wob-verzoeken b. bob’s die kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn c. bob’s gerelateerd aan AVG-verzoeken d. overige bob’s |
IB IB IB BES |
|
16. Opleggen van een handelsmaatregel |
HFD |
|
17. Verificatiehandelingen |
SNR |
|
18. Goedkeuren van een prospectus |
SNR |
|
19. Goedkeuren van een biedingsbericht of supplement |
SNR |
|
20. Verlenen van ontheffing van (een deel van) de biedingsregels |
HFD |
|
21. Besluit op verzoek van een doelvennootschap tot positiebepaling potentiële bieder |
MNG |
|
22. Gereglementeerde markten |
||
Instemmen met voorgenomen wijzigingen, zoals bedoeld in artikel 5:27, lid 4 Wft |
SNR |
|
Instemmen met een voorgenomen wijziging in de kring van personen die invloed van betekenis op de exploitatie van een gereglementeerde markt uitoefenen, zoals bedoeld in artikel 5:32l Wft |
SNR |
|
Goedkeuren van een statutenwijziging van een gereglementeerde markt |
SNR |
|
23. Buiten behandeling stellen van een aanvraag in de zin van de Awb |
SNR |
|
24. Opleggen van een heffing voor de kosten van het toezicht Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde heffing |
MNG MNG |
|
25. Verlenen of intrekken van een Europees paspoort |
SNR |
|
26. Doen van aangifte |
IB |
|
27. Doen van Wwft-melding aan de Financial Intelligence Unit Nederland |
MNG |
|
28. Afgifte van een legitimatiebewijs als bedoeld in de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouder Awb |
HFD |
|
29a. Adviseren, aanbevelen of het geven van een zienswijze aan De Nederlandsche Bank 29b. Bindend advies aan De Nederlandsche Bank |
MNG HFD |
|
30. Melding opnemen in het register indien een juiste melding achterwege blijft of ten onrechte geen melding is gedaan |
SNR |
|
31. Besluiten dat geen nieuwe overeenkomsten in Nederland of een andere lidstaat mogen worden afgesloten |
HFD |
|
32a. Al dan niet gegrond verklaren van een klacht in de zin van de Awb 32b. Beslissen tot het niet in behandeling nemen van een klacht in de zin van de Awb |
IB MNG |
|
33. Afhandeling klachten inzake aanbesteding |
MNG |
|
34. Informatie-uitwisselen met een andere autoriteit |
SNR |
|
35. Verstrekken van informatie aan de Minister |
MNG |
|
36. Adviseren van de Minister |
HFD |
|
37. Verzoek om een nadere toelichting aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving alsook bericht dat vooralsnog geen verdere actie wordt ondernomen naar aanleiding van die nadere toelichting |
MNG |
|
38. Doen van een mededeling aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving |
HFD |
|
39. Doen van een aanbeveling aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving |
IB |
|
40. Inlichtingenverzoek aan de Ondernemingskamer |
BES |
|
41. Herzieningsverzoek aan de Ondernemingskamer |
BES |
|
42. Indienen verzoekschrift bij de civiele rechter |
BES |
|
43. Informatieverzoeken |
SNR* |
|
44. Besluiten inzake de Archiefwet |
SNR |
|
45. Beslissen tot aanmaning |
SNR |
|
46. Verbeurdverklaren |
MNG |
|
47. Verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter |
||
a. Afwijzen van het verzoek |
MNG |
|
b. Toewijzen van het verzoek |
IB |
|
48. Beslissing op Wob-verzoek |
HFD |
|
49. Beslissen tot vergoeding van schade o.b.v. een civielrechtelijke aansprakelijkheidsclaim of een verzoek om zelfstandig schadebesluit |
BES |
|
Beslissen tot afwijzing van schadevergoeding o.b.v. een civielrechtelijke aansprakelijkheidsclaim of een verzoek om zelfstandig schadebesluit |
MNG |
|
50. Beslissing op verzoek tot handhaving |
HFD |
|
51. Beslissing inzake AVG |
||
Beslissing op verzoek (daaronder begrepen inzageverzoeken, correctieverzoeken, verwijderingsverzoeken en het aantekenen van verzet tegen een verwerking). |
MNG |
|
52. Benoemen van (plaatsvervangend/assistent) boete-, last- of publicatiefunctionaris |
IB |
|
53. Beslissingen Functionaris Verschoningsrecht1 |
MNG |
|
54. Beslissen op vraag van rechtbank om publicatie van Whc maatregel te schorsen i.v.m. ingediend verzoek om voorlopige voorziening |
SNR |
|
55. Vaststellen hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen |
MNG |
|
56. Een beslissing ten aanzien van aan- en afmeldingen verbonden bemiddelaar, aan- en afmeldingen aangesloten instelling en aan- en afmeldingen volmacht, inhoudende |
||
a. een goedkeuring |
MDW |
|
b. een afwijzing |
MNG |
|
57. Instemming met toekennen retentievergoeding |
IB |
|
58. Voorbereidende beslissingen inzake besluiten in primo en bob’s welke beslissingen niet appellabel zijn |
MDW |
|
59. Besluit om af te zien van het nemen van een maatregel |
IB |
|
60. CSDR toezicht a. Notificatie paspoort CSDR b. Evaluatie en review ex artikel 22 en 23 CSDR c. Art 16 vergunningverlening d. Art 19 uitbreiding vergunning & uitbesteding e. Art 20 intrekken vergunning f. Art 48 link verzoek g. Art 49 open access for issuers (lid 4, laatste alinea) h. Art 52 open access for CSDs (lid 2, laatste alinea) |
HFD |
|
61. Verzoek ex artikel 36 lid 3 MiFIR |
||
a. Toewijzen |
SNR |
|
b. Afwijzen |
IB |
|
62. Het vaststellen of wijzigen positielimieten grondstofderivaten |
HFD |
|
63. Het geven van een zienswijze aan Financiën n.a.v. een WOB verzoek. |
MNG |
|
64. Mystery shoppen |
||
a. digitaal informatie opvragen |
SNR |
|
b. persoonlijke interactie |
HFD |
|
c. bevoegdheid CPC Verordening |
HFD |
*) Deze bevoegdheid tot het vorderen van inlichtingen is verwoord in art. 1:74 Wft en staat los van de bevoegdheid tot het vorderen van inlichtingen ex artikel 5:16 Awb jo. 1:72 Wft welke kan worden uitgeoefend door functionarissen die ingevolge het aanwijzingsbesluit (zie onder 1, hierboven) met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de in het aanwijzingsbesluit genoemde wetten zijn belast. Deze krachtens het aanwijzingsbesluit bevoegde functionarissen hoeven geen SNR-niveau te hebben om een op 5:16 Awb jo. 1:72 Wft gebaseerd informatieverzoek te doen.
De General Counsel heeft besluitvorming gemandateerd aan een manager die niet betrokken is bij onderzoek en handhaving en daardoor een onafhankelijke rol heeft ten opzichte van toezichtactiviteiten.
Brieven ter bekendmaking van bestuursbesluiten kunnen worden ondertekend door een hoofd (HFD) van de betrokken afdeling samen met een IB. MoU's kunnen worden ondertekend door een IB. Beslissingen op bezwaar kunnen worden ondertekend door een hoofd (HFD) en een manager (MNG). Bestuursbesluiten op grond van artikel 48b Wta worden ondertekend door een hoofd (HFD) en een manager (MNG).
Voor alle overige besluiten geldt het uitgangspunt dat de beslisser ook de brief ondertekent waarmee het besluit wordt bekendgemaakt. Alle in het aanwijzingsbesluit (zie hiervoor het Mandaat) genoemde functionarissen kunnen in aanmerking komen om brieven en documenten te ondertekenen ter bekendmaking van een besluit met inachtneming van onderstaande.
Het voorgaande geldt dus niet alleen voor besluiten in de zin van de Awb, maar voor alle beslissingen die de AFM door middel van een brief of document bekend maakt.
Besluiten worden door twee functionarissen ondertekend. Uitzondering op de regel van dubbele ondertekening vormen schriftelijke ontvangstbevestigingen; zij kunnen door één functionaris worden ondertekend. Ook beslissingen zoals genoemd onder Tabel II nummer 58 kunnen door één functionaris worden ondertekend.
Brieven ter bekendmaking van een besluit dat binnen een afdeling is genomen, worden ondertekend door de beslisser en meeondertekend door de betrokken functionaris binnen de betreffende afdeling.
Brieven ter bekendmaking van een besluit dat met betrokkenheid van een andere afdeling is genomen, worden ondertekend door de primaire beslisser en meeondertekend door de medebeslisser van betrokken afdeling.
Bij afwezigheid van een beslisser mogen brieven ter bekendmaking van een besluit ondertekend worden door een andere functionaris op hetzelfde functieniveau of een functionaris die hiërarchisch één niveau onder de betreffende beslisser functioneert. De ondertekening bij afwezigheid geschiedt onder de vermelding van de naam en functie van de betreffende beslisser, de toevoeging ‘b/a’ (bij afwezigheid) en de naam van de ondertekenaar in blokletters. Ondertekening bij afwezigheid voor bestuursbesluiten geschiedt altijd op het niveau genoemd onder 5.1, eerste alinea te weten een hoofd tezamen met een IB.
Brieven die medeondertekend worden door De Nederlandsche Bank kunnen door medewerkers van vergelijkbaar niveau als de ondertekenaar van De Nederlandsche Bank ondertekend worden.
Boetefunctionaris
Door de AFM zijn medewerkers benoemd tot (assistent/plaatsvervangend) boetefunctionaris. Dit vanwege de gehanteerde functiescheiding bij boetes. Het bestuur van de AFM beslist over het opleggen van een boete. De beslissing tot publicatie van voorgenoemde besluiten wordt genomen door een IB.
Ondertekening
Boeteoplegging
Een besluit tot het opleggen van een boete wordt ondertekend door de (plaatsvervangend) boetefunctionaris samen met een plaatsvervangend of assistent boetefunctionaris. Het besluit om af te zien van het opleggen van een boete wordt ondertekend door de (plaatsvervangend) boetefunctionaris samen met een plaatsvervangend of assistent boetefunctionaris.
Ondertekening bij afwezigheid van de boetefunctionaris
De ondertekening bij afwezigheid van de boetefunctionaris geschiedt niet lager dan het niveau dat in deze paragraaf genoemd is.
Klachtencoördinator
Conform het Klachtenreglement van de AFM is een (of meer dan één) medewerker benoemd tot klachtencoördinator. Brieven inzake de al dan niet gegrondverklaring van een klacht of het niet in behandeling nemen van een klacht worden mede ondertekend door de klachtencoördinator.
a. De plaatsvervanger (plv.) heeft dezelfde taken en bevoegdheden als de functionaris die hij vervangt, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden. De plaatsvervanger is een permanente functie en opereert autonoom naast de functionaris die hij vervangt.
b. ‘Ad interim’-functionarissen (a.i.) hebben tijdelijk de taken en bevoegdheden die bij de desbetreffende permanente functie behoren, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden.
Voor de volmacht verlening betreffende het aangaan van externe contractuele verplichtingen namens de AFM wordt verwezen naar de procuratieregeling AFM. Deze is gepubliceerd op de website van de AFM: www.afm.nl.
Een beslissing op bezwaar gerelateerd aan een heffing wordt genomen door een IB en het Hoofd JZ.
Een beslissing op een verzoek o.b.v. de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) wordt genomen door het Hoofd van de afdeling Juridische Zaken. In het geval van een duaal besluit beslist het Hoofd Juridische Zaken echter samen met een Hoofd van de betreffende afdeling. Hiervan kan sprake zijn indien i) de verzochte informatie niet aanwezig is binnen de AFM of (ii) de gevraagde informatie onder de Wob valt en door de betreffende afdeling wordt verzameld.
Met betrekking tot de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) worden soms verzoeken gedaan betreffende de persoonsgegevens die de AFM verwerkt (daaronder worden begrepen inzageverzoeken, correctieverzoeken, verwijderingsverzoeken, het recht van bezwaar en het recht op beperking van een verwerking). Beslissingen dienaangaande worden genomen op het niveau van MNG en op het bezwaar wordt beslist door een IB. Klachten over de afwikkeling van een AVG-verzoek worden behandeld door de klachtencoördinator.
Procuratieregeling Stichting Autoriteit Financiële Markten van 1 maart 2019, https://www.afm.nl/nl-nl/over-afm/werkzaamheden/bevoegdheden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-40669.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.