Mandaat Autoriteit Financiële Markten per 1 augustus 2020

Het bestuur van de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft besloten tot wijziging van de regeling van mandaat, volmacht en machtiging (hierna: het Mandaat), zoals laatst gewijzigd per 1 juli 2018 (Stcrt. 28 juni 2018, nr. 34512).

Het bestuur heeft besloten tot mandatering van zowel het nemen van bepaalde besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht als van de ondertekening van brieven ter bekendmaking daarvan. Daarnaast heeft het bestuur van de AFM besloten tot mandatering van uitsluitend de ondertekening van brieven ter bekendmaking van door het bestuur genomen besluiten. Het bestuur van de AFM heeft tevens besloten machtiging te verlenen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Het bestuur van de AFM heeft eerder volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen.1 Dit mandaat is eveneens van toepassing op het overgangsrecht.

Het mandaat betreft het minimumniveau: functionarissen in de hiërarchisch stijgende lijn mogen ook beslissen respectievelijk ondertekenen. Op www.afm.nl is het organigram van de AFM opgenomen. Ten aanzien van de bestuurders van de AFM geldt dat zij als bestuurder verantwoordelijk zijn voor meerdere afdelingen en elkaar onderling kunnen vervangen.

1. Aanwijzingsbesluit

  • a. Het bestuur van de AFM belast, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, de onder c bedoelde functionarissen met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet op het financieel toezicht, Wet toezicht accountantsorganisaties, Wet toezicht effectenverkeer 1995, Wet giraal effectenverkeer, Pensioenwet, Wet handhaving consumentenbescherming, Wet verplichte beroepspensioenregeling, Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme en Sanctiewet 1977, Wet bekostiging financieel toezicht alsook de wetten voorafgaand aan genoemde regelingen.

  • b. Het bestuur van de AFM belast, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, de onder c bedoelde functionarissen tevens met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet financiële markten BES en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme BES. Het bestuur verleent volmacht en machtiging, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, aan de onder c. bedoelde functionarissen inzake het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet Toezicht Financiële Verslaggeving.

  • c. De functionarissen als bedoeld onder a. en b. zijn de functionarissen die werkzaamheden verrichten voor de afdelingen:

    Toezicht Service Centrum, Expertisecentrum, Accounttoezicht, Juridische Zaken, Strategie, Beleid en Internationale Zaken, Planning, Control & Financiën, Lenen Sparen & Retailbeleggen, Verzekeren & Pensioen, Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht, Datagedreven Kapitaalmarkten, Marktintegriteit & Handhaving, Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving, Asset Management.

  • d. Onder functionarissen van onder punt c. genoemde afdelingen worden verstaan: Bestuurder, Hoofd, Manager, Projectleider, Projectmanager, specialist, Senior toezichthouder, Senior jurist, Senior (beleids-)adviseur, Teamleider, Toezichthouder, Jurist, Beleidsadviseur, Medewerker Toezicht, Junior jurist, Junior beleidsadviseur, Medewerker bedrijfsvoering JZ, Trainee, Senior medewerker Toezichtondersteuning, Senior medewerker Ondernemersloket, Medewerker toezichtondersteuning en Medewerker Ondernemersloket.

2. Tabel I: taken/afdelingen

In Tabel I is per (sub)taak aangegeven welk(e) afdeling/functionaris van de AFM primair verantwoordelijk is. Tabel I moet in samenhang met Tabel II ‘processen/minimum beslisniveau’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaald(e) afdeling een besluit mag nemen. De taken zijn gekoppeld aan primair verantwoordelijke afdelingen. Dit laat onverlet dat naast de primair verantwoordelijk(e) afdeling een ander(e)afdeling betrokken kan zijn bij het te nemen besluit.

Taken

Afdeling /Functionaris

1. Aanbieden

Bancaire diensten en elektronisch geld

Accounttoezicht

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

Beleggingsobjecten

Accounttoezicht

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Asset Management

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

Kredieten

Accounttoezicht

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

Asset Management

Levensverzekeringen

Accounttoezicht

Verzekeren & Pensioen

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

Pensioenfondsen (waaronder ook algemeen pensioenfondsen)

Verzekeren & Pensioen

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

Premiepensioeninstellingen

Verzekeren & Pensioen

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Toezicht Service Centrum

Marktintegriteit & Handhaving

Rechten van deelneming in beleggingsinstellingen1

Accounttoezicht

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Marktintegriteit & Handhaving

Asset Management

Toezicht Service Centrum

Rechten van deelneming in ICBE2

Accounttoezicht

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Marktintegriteit & Handhaving

Asset Management

Toezicht Service Centrum

Schadeverzekeringen

Accounttoezicht

Verzekeren & Pensioen

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

2. Verlenen van beleggingsdiensten

Accounttoezicht

Marktintegriteit & Handhaving

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Kapitaalinfrastructuur en

transparantietoezicht

Asset Management

Toezicht Service Centrum

3. Optreden als clearinginstelling

Accounttoezicht

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

Marktintegriteit & Handhaving

4. Verlenen van accountantsdiensten

Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving Marktintegriteit & Handhaving

5. Adviseren en bemiddelen

Accounttoezicht

Verzekeren & Pensioen

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

6. Uitgeven van effecten

 

Financiële verslaggeving

Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving

Transactierapportage (TRS, EMIR, FRIDS, SFTR)

Datagedreven Kapitaalmarkten

Meldingsregelingen

Datagedreven Kapitaalmarkten

Marktmisbruik (Surveillance van equity, bonds & commodities, Koersgevoelige informatie, Klikplicht, Marktmanipulatie, Voorwetenschap, Beleggingsaanbevelingen, Positielimieten)

Datagedreven Kapitaalmarkten

Marktmisbruik (onderzoek op grond van surveillance signalen van DAK/overig)

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

7. Infrastructuur

 

Houden van een gereglementeerde markt

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

Onderhouden van effectenafwikkelsystemen

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

Verrichten van een beleggingsactiviteit

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

Datagedreven kapitaalmarkten

Asset Management

Toezicht ratingbureaus

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

8. Integriteit

 

Toezicht illegale financiële activiteiten

Marktintegriteit & Handhaving

FEC-Secretariaat

Marktintegriteit & Handhaving

Integriteit incl. witwasbestrijding

Marktintegriteit & Handhaving

Wwft, SW 1977 (AO/IC)

Marktintegriteit & Handhaving

9. Onderhouden van een betalingsafwikkelsysteem

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

10. Toezicht pensioenuitvoerders

Verzekeren & Pensioen

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Accounttoezicht

Marktintegriteit & Handhaving

11. Wet handhaving consumentenbescherming

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Verzekeren & Pensioen

Marktintegriteit & Handhaving

12. Toezicht informatieverstrekking

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Verzekeren & Pensioen

Marktintegriteit & Handhaving

Toezicht Service Centrum

13. Vergunningverlening

 

Financiële ondernemingen

Toezicht Service Centrum

Accounttoezicht

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Verzekeren & Pensioen

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

Asset Management

Accountantsorganisaties

Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving

Toezicht Service Centrum

Marktintegriteit en Handhaving

Accounttoezicht

14. Bemiddelen opvorderbare gelden

Toezicht Service Centrum

Accounttoezicht

Lenen Sparen & Retailbeleggen

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

Marktintegriteit & Handhaving

Asset Management

15. Toezicht emissies

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

16. Toezicht openbare biedingen

Kapitaalinfrastructuur en transparantietoezicht

17. Overig

 

Archiefwet

Informatie Management

Opstellen Memorandum of Understanding met betrekking tot informatie-uitwisseling

Juridische Zaken

SBI

Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving

Beantwoorden informatieverzoeken van/verstrekken

Juridische Zaken

van informatie aan buitenlandse toezichthouders

Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving

Beslissing op bezwaar

Juridische Zaken

Beslissing om in te stemmen met een verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter

Juridische Zaken

Vaststellen hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen

Afdeling idem aan behandeling aanvraag

Afhandeling klachten conform het klachtenreglement

Beslissen op Wob-verzoek

Functionaris verschoningsrecht

General Counsel3

Afhandeling klachten inzake aanbesteding

Juridische Zaken

Afgifte van een legitimatiebewijs

Facilitair Bedrijf

Beslissen op aansprakelijkheidsclaims /verzoeken om

zelfstandig schadebesluit

Juridische Zaken

Beslissen op AVG-verzoek

Juridische Zaken

Beslissen over aanmaning

Planning, Control & Financiën

Opstellen dwangbevel boete

Planning, Control & Financiën

Registraties Wta

Kwaliteit Accountantscontrole & Verslaggeving

X Noot
1

Onder deze taak wordt ook verstaan ‘het beheren van rechten van deelneming in beleggingsinstellingen’.

X Noot
2

Zie voetnoot 1.

X Noot
3

De General Counsel kan plaatsvervangers aanwijzen ter afhandeling van klachten, Wob-verzoeken en verschoningsdossiers. De plaatsvervanger heeft tenminste niveau MNG.

3. Beslisniveaus

De AFM kent de volgende beslisniveaus in hiërarchische volgorde. De functionarissen zijn bevoegd (bestuur) respectievelijk gemandateerd tot het nemen van besluiten respectievelijk gerechtigd tot het verrichten van privaatrechtelijke en/of andere (rechts)handelingen.

BES: Bestuur (collectief)

IB: Individueel Bestuurder

HFD: Hoofd van een afdeling

MNG: Manager binnen een afdeling

SNR: Senior toezichthouder/Senior (beleids)adviseur, Senior jurist, Senior medewerker toezichtondersteuning, binnen een afdeling

MDW: Medewerker binnen een afdeling

4. Tabel II: processen/minimum beslisniveau

Tabel II moet in samenhang met Tabel I ‘taken/afdelingen’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaald(e) afdeling een besluit mag nemen. Het beoordelen van vergunningen is bijvoorbeeld een proces, het verlenen of intrekken van een vergunning in dat kader een concreet besluit. Een proces is gekoppeld aan een minimum beslisniveau. Bij een besluit dat door één afdeling wordt genomen (een zogenaamd unilateraal besluit), geldt altijd dit beslisniveau. Bij een besluit dat door twee of meer afdelingen wordt genomen (een zogenaamd duaal besluit), geldt dat het minimum beslisniveau door een van die betrokken afdelingen gewaarborgd moet zijn. Het minimum beslisniveau van de primaire beslisser kan één niveau afdalen indien een eventuele medebeslisser het minimumniveau waarborgt maar nooit lager dan het niveau van SNR. Omgekeerd kan een eventuele medebeslisser één niveau afdalen indien het minimum beslisniveau door de primaire beslisser wordt gewaarborgd. Ook hier geldt dat nooit lager beslist kan worden dan het niveau van SNR. Bijvoorbeeld, indien het beslisniveau MNG is, kan bij een duaal besluit beslist worden door een manager (beslisser) en een senior (mede-beslisser) of door een senior (beslisser) en een manager (mede-beslisser). Een beslissing door een manager (beslisser) en een medewerker (mede-beslisser) is niet mogelijk, omdat in dat geval meer dan één niveau wordt afgedaald en daarnaast nooit lager dan het niveau van SNR kan worden besloten.

Voor handelingen niet zijnde een Awb-besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling, die niet zijn opgenomen in het mandaat, geldt dat het minimum beslisniveau ligt bij het Hoofd van de betreffende afdeling(en).

Processen

Minimum beslisniveau

1. Vergunningen en ontheffingen

 

a. Beslissen op aanvraag

SNR

b. Voorbereidende beslissingen inzake vergunningen en ontheffingen die niet appellabel zijn

MDW

c. Intrekken op verzoek vergunning/ontheffinghouder

SNR

d. Intrekken niet op verzoek vergunning/ontheffinghouder:

 

– Naar aanleiding van toetsing zittende bestuurder

HFD

– Overig

MNG

e. Notificeren

SNR

Registraties Wta

SNR

2. Verklaring van geen bezwaar

SNR

3. Bestuurderstoetsing voorafgaand aan benoeming

SNR

4. Geven van een aanwijzing

 

a. Aanwijzing tot heenzending van zittende bestuurder

HFD

b. Overige aanwijzingen

MNG

5. a. Normoverdragend gesprek/brief

MNG

b. Norminformerend gesprek/brief

SNR

c. Waarschuwingsbrief

MNG

6. Opleggen van een verbod om met de regels strijdige activiteiten te verrichten

MNG

7. Aanstellen van een curator

HFD

8. Opleggen van een last onder dwangsom:

 

a. Last onder dwangsom voor overtreding van art. 5:20 Awb, die wordt opgelegd o.g.v de Wft, de Wwft, de Whc, de Wta, de Sanctiewet 1977 of de Pensioenwet alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom

HFD

b. Zelfstandige last o.g.v. de Whc, alsook vervolgbeslissing inzake deze last, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last

IB

c. Overige lasten onder dwangsom, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom

IB

d. Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde last onder dwangsom

MNG

e. Opstellen dwangbevel last onder dwangsom

MNG

f. Beslissing omtrent verlenging begunstigingstermijn last onder dwangsom

SNR

g. Invorderingsbeschikking last onder dwangsom

MNG

9. Publicatie van een zelfstandige last als genoemd onder 8 b.

IB

10. Bestuurlijke boete

 

a. Opleggen van een bestuurlijke boete

BES

b. Beslissing op verzoek tot aanpassing van een opgelegde boete

BES

c. Opstellen dwangbevel boete

MNG

d. Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde boete

MNG

11. Publicatie op grond van afdeling 1.5.2. Wft:

 

a. Openbaarmaking van een waarschuwing of verklaring op grond van artikel 1:94, eerste of tweede lid, jo. artikel 1:99, eerste lid Wft, al dan niet in combinatie met artikel 1:100 Wft

IB

b. Openbaarmaking met beoogde persaandacht van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke sanctie op grond van artikel 1:97, eerste, derde of vierde lid, jo. artikel 1:99, eerste lid, Wft al dan niet in combinatie met artikel 1:100a, Wft, combinatie anders dan bedoeld onder d van deze paragraaf

IB

c. Openbaarmaking zonder beoogde persaandacht van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke sanctie op grond van artikel 1:97, eerste, derde of vierde lid, jo. artikel 1:99, eerste lid, Wft al dan niet in combinatie met artikel 1:100a, Wft, anders dan bedoeld onder d van deze paragraaf

SNR

d. Publicatie van een last onder dwangsom als genoemd onder 8 a.

HFD

e. Vervolgpublicaties op grond van artikel 1:97, vijfde lid, jo. artikel 1:99, eerste lid, Wft

SNR

f. Aanpassing publicatietekst na oplegging Publicatie op grond van het Wft-publicatieregime zoals dat tot 11 augustus 2016 gold:

SNR

g. Openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete of van een last onder dwangsom op grond van artikel 1:97, eerste lid of 1:99, eerste lid, Wft.

IB

h. Vervolgpublicaties op grond van artikel 1:97, vijfde lid, Wft

SNR

i. openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 1:98 Wft die niet reeds eerder is gepubliceerd

IB

j. Openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 1:98 Wft die wel reeds eerder is gepubliceerd

SNR

k. Aanpassing publicatietekst na oplegging

SNR

Publicatieregime Wta

 

l. Openbaarmaking van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 67, eerste en tweede lid, Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta

IB

m. Openbaarmaking van een waarschuwing op grond van artikel 64 Wta, al dan niet in combinatie met artikel 66a Wta

IB

n. Vervolgpublicaties op grond van artikel 67, zesde lid Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta

SNR

o. Openbaarmaking van het besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 68 Wta al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta

IB

p. Openbaarmaking van een last onder dwangsom op grond van artikel 69 Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta

IB

q. Vervolgpublicaties op grond van artikel 69 jo artikel 67, zesde lid, Wta, al dan niet in combinatie met artikel 70 Wta

SNR

12. Publicatie van een overtreding of aanwijzing o.g.v. de Whc

Openbare waarschuwing o.g.v. de Whc

IB

IB

13. Openbaarmaking van toezegging om Whc-overtreding te staken alsmede openbaarmaking van het besluit dat geen last onder dwangsom wordt opgelegd vanwege een Whc-overtreding

BES

14. Bekendmaking aan een onderneming dat een aanwijzing niet onvoldoende worden opgevolgd

MNG

15. Beslissing op bezwaar (bob)

a. bob’s gerelateerd aan heffingen en Wob-verzoeken

b. bob’s die kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn

c. bob’s gerelateerd aan AVG-verzoeken

d. overige bob’s

IB

IB

IB

BES

16. Opleggen van een handelsmaatregel

HFD

17. Verificatiehandelingen

SNR

18. Goedkeuren van een prospectus

SNR

19. Goedkeuren van een biedingsbericht of supplement

SNR

20. Verlenen van ontheffing van (een deel van) de biedingsregels

HFD

21. Besluit op verzoek van een doelvennootschap tot positiebepaling potentiële bieder

MNG

22. Gereglementeerde markten

 

Instemmen met voorgenomen wijzigingen, zoals bedoeld in artikel 5:27, lid 4 Wft

SNR

Instemmen met een voorgenomen wijziging in de kring van personen die invloed van betekenis op de exploitatie van een gereglementeerde markt uitoefenen, zoals bedoeld in artikel 5:32l Wft

SNR

Goedkeuren van een statutenwijziging van een gereglementeerde markt

SNR

23. Buiten behandeling stellen van een aanvraag in de zin van de Awb

SNR

24. Opleggen van een heffing voor de kosten van het toezicht

Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde heffing

MNG

MNG

25. Verlenen of intrekken van een Europees paspoort

SNR

26. Doen van aangifte

IB

27. Doen van Wwft-melding aan de Financial Intelligence Unit Nederland

MNG

28. Afgifte van een legitimatiebewijs als bedoeld in de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouder Awb

HFD

29a. Adviseren, aanbevelen of het geven van een zienswijze aan De Nederlandsche Bank

29b. Bindend advies aan De Nederlandsche Bank

MNG

HFD

30. Melding opnemen in het register indien een juiste melding achterwege blijft of ten onrechte geen melding is gedaan

SNR

31. Besluiten dat geen nieuwe overeenkomsten in Nederland of een

andere lidstaat mogen worden afgesloten

HFD

32a. Al dan niet gegrond verklaren van een klacht in de zin van de Awb

32b. Beslissen tot het niet in behandeling nemen van een klacht in de zin van de Awb

IB

MNG

33. Afhandeling klachten inzake aanbesteding

MNG

34. Informatie-uitwisselen met een andere autoriteit

SNR

35. Verstrekken van informatie aan de Minister

MNG

36. Adviseren van de Minister

HFD

37. Verzoek om een nadere toelichting aan een uitgevende instelling

in het kader van de financiële verslaggeving alsook bericht dat vooralsnog geen verdere actie wordt ondernomen naar aanleiding van die nadere toelichting

MNG

38. Doen van een mededeling aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving

HFD

39. Doen van een aanbeveling aan een uitgevende instelling in het

kader van de financiële verslaggeving

IB

40. Inlichtingenverzoek aan de Ondernemingskamer

BES

41. Herzieningsverzoek aan de Ondernemingskamer

BES

42. Indienen verzoekschrift bij de civiele rechter

BES

43. Informatieverzoeken

SNR*

44. Besluiten inzake de Archiefwet

SNR

45. Beslissen tot aanmaning

SNR

46. Verbeurdverklaren

MNG

47. Verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter

 

a. Afwijzen van het verzoek

MNG

b. Toewijzen van het verzoek

IB

48. Beslissing op Wob-verzoek

HFD

49. Beslissen tot vergoeding van schade o.b.v. een civielrechtelijke aansprakelijkheidsclaim of een verzoek om zelfstandig schadebesluit

BES

Beslissen tot afwijzing van schadevergoeding o.b.v. een civielrechtelijke aansprakelijkheidsclaim of een verzoek om zelfstandig schadebesluit

MNG

50. Beslissing op verzoek tot handhaving

HFD

51. Beslissing inzake AVG

 

Beslissing op verzoek (daaronder begrepen inzageverzoeken, correctieverzoeken, verwijderingsverzoeken en het aantekenen van verzet tegen een verwerking).

MNG

52. Benoemen van (plaatsvervangend/assistent) boete-, last- of publicatiefunctionaris

IB

53. Beslissingen Functionaris Verschoningsrecht1

MNG

54. Beslissen op vraag van rechtbank om publicatie van Whc maatregel te schorsen i.v.m. ingediend verzoek om voorlopige voorziening

SNR

55. Vaststellen hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen

MNG

56. Een beslissing ten aanzien van aan- en afmeldingen verbonden bemiddelaar, aan- en afmeldingen aangesloten instelling en aan- en afmeldingen volmacht, inhoudende

 

a. een goedkeuring

MDW

b. een afwijzing

MNG

57. Instemming met toekennen retentievergoeding

IB

58. Voorbereidende beslissingen inzake besluiten in primo en bob’s welke beslissingen niet appellabel zijn

MDW

59. Besluit om af te zien van het nemen van een maatregel

IB

60. CSDR toezicht

a. Notificatie paspoort CSDR

b. Evaluatie en review ex artikel 22 en 23 CSDR

c. Art 16 vergunningverlening

d. Art 19 uitbreiding vergunning & uitbesteding

e. Art 20 intrekken vergunning

f. Art 48 link verzoek

g. Art 49 open access for issuers (lid 4, laatste alinea)

h. Art 52 open access for CSDs (lid 2, laatste alinea)

HFD

61. Verzoek ex artikel 36 lid 3 MiFIR

 

a. Toewijzen

SNR

b. Afwijzen

IB

62. Het vaststellen of wijzigen positielimieten grondstofderivaten

HFD

63. Het geven van een zienswijze aan Financiën n.a.v. een WOB verzoek.

MNG

64. Mystery shoppen

 

a. digitaal informatie opvragen

SNR

b. persoonlijke interactie

HFD

c. bevoegdheid CPC Verordening

HFD

*) Deze bevoegdheid tot het vorderen van inlichtingen is verwoord in art. 1:74 Wft en staat los van de bevoegdheid tot het vorderen van inlichtingen ex artikel 5:16 Awb jo. 1:72 Wft welke kan worden uitgeoefend door functionarissen die ingevolge het aanwijzingsbesluit (zie onder 1, hierboven) met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de in het aanwijzingsbesluit genoemde wetten zijn belast. Deze krachtens het aanwijzingsbesluit bevoegde functionarissen hoeven geen SNR-niveau te hebben om een op 5:16 Awb jo. 1:72 Wft gebaseerd informatieverzoek te doen.

X Noot
1

De General Counsel heeft besluitvorming gemandateerd aan een manager die niet betrokken is bij onderzoek en handhaving en daardoor een onafhankelijke rol heeft ten opzichte van toezichtactiviteiten.

5. Ondertekening

5.1 Ondertekeningsmandaat

Brieven ter bekendmaking van bestuursbesluiten kunnen worden ondertekend door een hoofd (HFD) van de betrokken afdeling samen met een IB. MoU's kunnen worden ondertekend door een IB. Beslissingen op bezwaar kunnen worden ondertekend door een hoofd (HFD) en een manager (MNG). Bestuursbesluiten op grond van artikel 48b Wta worden ondertekend door een hoofd (HFD) en een manager (MNG).

Voor alle overige besluiten geldt het uitgangspunt dat de beslisser ook de brief ondertekent waarmee het besluit wordt bekendgemaakt. Alle in het aanwijzingsbesluit (zie hiervoor het Mandaat) genoemde functionarissen kunnen in aanmerking komen om brieven en documenten te ondertekenen ter bekendmaking van een besluit met inachtneming van onderstaande.

Het voorgaande geldt dus niet alleen voor besluiten in de zin van de Awb, maar voor alle beslissingen die de AFM door middel van een brief of document bekend maakt.

5.2 De wijze van ondertekening

Besluiten worden door twee functionarissen ondertekend. Uitzondering op de regel van dubbele ondertekening vormen schriftelijke ontvangstbevestigingen; zij kunnen door één functionaris worden ondertekend. Ook beslissingen zoals genoemd onder Tabel II nummer 58 kunnen door één functionaris worden ondertekend.

5.3. Unilaterale besluiten (één afdeling betrokken)

Brieven ter bekendmaking van een besluit dat binnen een afdeling is genomen, worden ondertekend door de beslisser en meeondertekend door de betrokken functionaris binnen de betreffende afdeling.

5.4. Duale besluiten (meerdere afdelingen betrokken)

Brieven ter bekendmaking van een besluit dat met betrokkenheid van een andere afdeling is genomen, worden ondertekend door de primaire beslisser en meeondertekend door de medebeslisser van betrokken afdeling.

5.5. Ondertekening bij afwezigheid

Bij afwezigheid van een beslisser mogen brieven ter bekendmaking van een besluit ondertekend worden door een andere functionaris op hetzelfde functieniveau of een functionaris die hiërarchisch één niveau onder de betreffende beslisser functioneert. De ondertekening bij afwezigheid geschiedt onder de vermelding van de naam en functie van de betreffende beslisser, de toevoeging ‘b/a’ (bij afwezigheid) en de naam van de ondertekenaar in blokletters. Ondertekening bij afwezigheid voor bestuursbesluiten geschiedt altijd op het niveau genoemd onder 5.1, eerste alinea te weten een hoofd tezamen met een IB.

5.6. Bijzonderheden ten aanzien van ondertekening met De Nederlandsche Bank

Brieven die medeondertekend worden door De Nederlandsche Bank kunnen door medewerkers van vergelijkbaar niveau als de ondertekenaar van De Nederlandsche Bank ondertekend worden.

5.7. Ondertekening door boetefunctionaris en klachtencoördinator

Boetefunctionaris

Door de AFM zijn medewerkers benoemd tot (assistent/plaatsvervangend) boetefunctionaris. Dit vanwege de gehanteerde functiescheiding bij boetes. Het bestuur van de AFM beslist over het opleggen van een boete. De beslissing tot publicatie van voorgenoemde besluiten wordt genomen door een IB.

Ondertekening

Boeteoplegging

Een besluit tot het opleggen van een boete wordt ondertekend door de (plaatsvervangend) boetefunctionaris samen met een plaatsvervangend of assistent boetefunctionaris. Het besluit om af te zien van het opleggen van een boete wordt ondertekend door de (plaatsvervangend) boetefunctionaris samen met een plaatsvervangend of assistent boetefunctionaris.

Ondertekening bij afwezigheid van de boetefunctionaris

De ondertekening bij afwezigheid van de boetefunctionaris geschiedt niet lager dan het niveau dat in deze paragraaf genoemd is.

Klachtencoördinator

Conform het Klachtenreglement van de AFM is een (of meer dan één) medewerker benoemd tot klachtencoördinator. Brieven inzake de al dan niet gegrondverklaring van een klacht of het niet in behandeling nemen van een klacht worden mede ondertekend door de klachtencoördinator.

5.8 Ondertekening van heffingsfacturen

De hoogte van heffingen die de AFM partijen oplegt, is gebaseerd op de wettelijke bekostigingssystematiek. De facturen die de AFM verstuurt voor het opleggen van eenmalige en doorlopende heffingen, worden niet ondertekend verstuurd.

6. Bijzonderheden ten aanzien van de plaatsvervanger en tijdelijke functies

  • a. De plaatsvervanger (plv.) heeft dezelfde taken en bevoegdheden als de functionaris die hij vervangt, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden. De plaatsvervanger is een permanente functie en opereert autonoom naast de functionaris die hij vervangt.

  • b. ‘Ad interim’-functionarissen (a.i.) hebben tijdelijk de taken en bevoegdheden die bij de desbetreffende permanente functie behoren, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden.

7. Externe contractuele verplichtingen

Voor de volmacht verlening betreffende het aangaan van externe contractuele verplichtingen namens de AFM wordt verwezen naar de procuratieregeling AFM. Deze is gepubliceerd op de website van de AFM: www.afm.nl.

8. Beslissing op bezwaar (bob)

Een beslissing op bezwaar gerelateerd aan een heffing wordt genomen door een IB en het Hoofd JZ.

9. Beslissing op Wob-verzoek

Een beslissing op een verzoek o.b.v. de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) wordt genomen door het Hoofd van de afdeling Juridische Zaken. In het geval van een duaal besluit beslist het Hoofd Juridische Zaken echter samen met een Hoofd van de betreffende afdeling. Hiervan kan sprake zijn indien i) de verzochte informatie niet aanwezig is binnen de AFM of (ii) de gevraagde informatie onder de Wob valt en door de betreffende afdeling wordt verzameld.

10. Beslissing op AVG-verzoek

Met betrekking tot de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) worden soms verzoeken gedaan betreffende de persoonsgegevens die de AFM verwerkt (daaronder worden begrepen inzageverzoeken, correctieverzoeken, verwijderingsverzoeken, het recht van bezwaar en het recht op beperking van een verwerking). Beslissingen dienaangaande worden genomen op het niveau van MNG en op het bezwaar wordt beslist door een IB. Klachten over de afwikkeling van een AVG-verzoek worden behandeld door de klachtencoördinator.

Amsterdam, 7 juli 2020

Het bestuur van de Stichting Autoriteit Financiële Markten, L.B.J. van Geest Voorzitter

H.L. van Beusekom Bestuurder


X Noot
1

Procuratieregeling Stichting Autoriteit Financiële Markten van 1 maart 2019, https://www.afm.nl/nl-nl/over-afm/werkzaamheden/bevoegdheden

Naar boven