Amsterdam, Verkeersbesluit voor het instellen van diverse verkeersmaatregelen in de Poeldijkstraat, Rijswijkstraat en de Delflandlaan;

Logo Amsterdam

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

  •  

Overwegende dat:

de Delflandpleinbuurt gelegen is binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam;

de straten van de Delflandpleinbuurt voornamelijk erftoegangswegen binnen de bebouwde kom zijn waarop een maximum snelheid ligt van 30 km/uur;

er in de huidige situatie direct ten westen van de Overschiestraat al een parkeerverbod zone van kracht is en er op het gedeelte van de Rijswijkstraat, gelegen tussen de Overschiestraat en de Delflandlaan een verbod om stil te staan aan weerszijden van de straat aanwezig is;

geconstateerd is dat touringcars in de Delflandpleinbuurt overlast veroorzaken;

de touringcars toeristen met de bestemming restaurant Golden Garden halen- en brengen welke gelegen is aan het Delflandplein;

de touringcars rondom het Delflandplein parkeren totdat hun passagiers terugkeren;

bovenstaande een negatieve impact heeft op de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de buurt (circulatie, luchtkwaliteit, doorgangshinder ten gevolge van foutparkeren), aangezien op drukke momenten er wel 10 bussen tegelijk staan te wachten;

naar aanleiding van een verzoek van de stadsdeelcommissie op 22 mei 2018 om de touringcaroverlast in de Delflandpleinbuurt terug te dringen, heeft het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Nieuw-West opdracht gegeven onderzoek te doen naar een geschikte locatie - zoveel mogelijk buiten woongebied - voor de aanleg van touringcarparkeerplaatsen;

vervolgens in 2018 verkeerskundig onderzoek is gedaan naar de geschiktheid van acht verschillende locaties in Nieuw-West voor de aanleg van touringcarparkeerplaatsen en de resultaten van dit onderzoek zijn op 23 april 2019 besproken met stadsdeelcommissieleden;

daaruit bleek dat het zogenoemde zuidelijke oor van de Henk Sneevlietweg, uitkomend op de Overschiestraat, het meest geschikt zou zijn voor de aanleg van touringcarparkeerplaatsen, maar geconstateerd is dat deze optie niet realiseerbaar is omdat de gemeente namelijk al een bestemming voor dit gebied heeft;

de Rijswijkstraat, de tweede optie uit het onderzoeksrapport, uiteindelijk de meest geschikte voorkeurslocatie is voor het realiseren van de beoogde touringcarparkeerplaatsen;

dit deel van de Rijswijkstraat voldoende ruimte biedt om touringcarparkeerplaatsen aan te leggen, waarvoor slechts relatief kleine ingrepen in de openbare ruimte nodig zijn;

om er voor te zorgen dat de touringcars ook daadwerkelijk gebruik gaan maken van de aan te leggen busparkeerplaatsen er een vaste aan- en afrij route afgesproken is, t.w.: van de Heemsteedestraat richting de Poeldijkstraat en de Rijswijkstraat om vervolgens de buurt via de Delflandlaan te verlaten;

aanvullend op bovenstaande de gemeente Amsterdam verbodsborden plaatst;

op 29 oktober 2019 overleg over het ontwerp met de Centrale Verkeerscommissie Amsterdam (CVC Amsterdam) heeft plaatsgevonden, waarin een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam, is vertegenwoordigd, waarbij de verkeerscommissie positief op het (bebordings)plan heeft geadviseerd en hebben ingestemd met het voorgestelde ontwerp;

om het ontwerp te bewerkstelligen de volgende aanpassingen in de Delflandpleinbuurt dienen te worden uitgevoerd;

Het instellen van een parkeerverbod zone in de Delflandlaan, Rijswijkstraat en de gehele Poeldijkstraat;

Een verbod voor bussen om in te rijden op de Poeldijkstraat voorbij het kruispunt met de Rijswijkstraat;

Een verbod voor bussen om in te rijden op de Rijswijkstraat voorbij het kruispunt met de Delflandlaan;

Het instellen van 9 busparkeerplaatsen in de Rijswijkstraat;

de hierboven genoemde verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang c.q. noodzakelijk worden geacht;

aanvullend op eerder genoemde besluitvorming in augustus en september 2019 gesprekken gevoerd zijn met onder andere de bewonerscommissie Delflandpleinbuurt, betrokken stadsdeelcommissieleden, de wijkagent, winkeliers op het Delflandplein, het MBO College Nieuw-West, de Fiep Westdorp School en er op 28 oktober 2019 een inloopinformatieavond voor bewoners van de Delflandpleinbuurt plaatsvond;

de verkeersmaatregelen geëffectueerd worden door het aanbrengen van de benodigde bebording, zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

 

 

 

Besluit

Het instellen van een parkeerverbod zone door het plaatsen van de verkeersborden conform model E1 begin- en einde zone uit bijlage 1 van het RVV1990 op de volgende (delen van) wegen:

  • a.

    Delflandlaan

  • b.

    Rijswijkstraat;

  • c.

    Poeldijkstraat;

  • 1.

    Een verbod voor bussen om in te rijden door het plaatsen van de verkeersborden conform model C7A uit bijlage 1 van het RVV1990 op de volgende (delen van) wegen:

    • a.

      op de Poeldijkstraat voorbij het kruispunt met de Rijswijkstraat;

    • b.

      op de Rijswijkstraat voorbij het kruispunt met de Delflandlaan;

Negen parkeergelegenheden alleen bestemd voor bussen, gedurende het gehele etmaal, te markeren en in te stellen in de Rijswijkstraat onder de snelweg A10 door het plaatsen van een verkeersbord conform model E8-4 uit bijlage 1 van het RVV1990.

  •  

De bebording te plaatsen zoals aangegeven is op de bij dit besluit behorende situatietekening.

  •  

 

Amsterdam,

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

 

 

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nina Gombert

 

 

Bezwaarclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

 

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven