Verkeersbesluit herinrichting Julianaplein, Groningerstraat, Touwslager, Kanaalstraat, Heerestraat en Leeksterweg te Roden

Logo Noordenveld

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld,

op grond van artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit; het betreft verkeersmaatregelen die worden getroffen op wegen in beheer bij de gemeente Noordenveld,

 

overwegende:

 

dat er krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

dat het Julianplein, de Groningerstraat, de Touwslager, de Kanaalstraat, de Heerestraat en de Leeksterweg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Roden;

 

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Roden is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (hierna GVVP);

 

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

 

dat het Julianaplein, de Touwslager, de Kanaalstraat en de Heerestraat in het GVVP gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen (30 km/h);

 

dat de Groningerstraat en de Leeksterweg in het GVVP gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingswegen (50 km/h);

 

dat in het kader van “Verbetering Hoogwaardig Openbaar Vervoer Roden – Groningen” maatregelen worden genomen ter optimalisatie van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Roden;

 

dat op het traject Groningerstraat, Julianaplein, Touwslager, Kanaalstraat, Heerestraat en de Leeksterweg diverse aanpassingen worden gedaan ter verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer;

 

dat deze aanpassingen van diverse aard zijn en daarmee in een aantal verschillende verkeersbesluiten worden vastgelegd;

 

dat in de huidige situatie een groot deel van dit traject reeds gelegen is binnen een 30 km/uur gebied;

 

dat echter de huidige overgangen tussen het 30 km/uur gebied en het 50 km/uur gebied op ongelukkige locaties zijn gelegen op het Julianaplein en in de Leeksterweg;

 

dat op beide locaties de overgangen vlak na een bocht gelegen zijn waardoor bestuurders de overgang moeilijk kunnen zien en zodoende niet tijdig hun snelheid aanpassen;

 

dat het project “Verbetering Hoogwaardig Openbaar Vervoer Roden – Groningen” tevens wordt aangegrepen om verbeteringen aan te brengen in de aanduiding van de overgangen tussen 30 km/uur en 50 km/uur, wat de verkeersveiligheid ten goede komt;

 

dat daarom gekozen is om de overgang van snelheidsregime op het Julianaplein circa 70 meter in noordoostelijke richting te verplaatsen, zodat deze voor de eerdergenoemde bocht komt te liggen;

 

dat daardoor de overgang direct ten zuidwesten van de aansluiting van de Kamplaan op de Groningerstraat komt te liggen;

 

dat de Groningerstraat een lange, rechte weg is waardoor de overgang voldoende zichtbaar is en weggebruikers tijdig hun snelheid kunnen aanpassen;

 

dat de overgang tussen beide snelheidsregimes bovendien duidelijker wordt aangeduid door het aanbrengen van een plateau ter hoogte van de overgang, de locatie middels beplanting en bebording te benadrukken en in te richten als poort, en een wijziging van de weginrichting;

 

dat door deze verplaatsing ook het kruispunt tussen het Julianaplein en de Schoolstraat binnen het 30 km/uur gebied komt te liggen;

 

dat omdat de overgang in snelheidsregime ten noordoosten van de Schoolstraat komt te liggen de aanduiding van het 30 km/uur regime in de Schoolstraat ter hoogte van de aansluiting op de Groningerstraat niet meer noodzakelijk is en dus wordt verwijderd;

 

dat in de Leeksterweg tevens een overgang van 50 km/uur naar 30 km/uur is gelegen die net na de bocht richting de Heerestraat gesitueerd is;

 

dat die overgang van snelheidsregime circa 40 meter wordt verplaatst in noordwestelijke richting en zodoende ter hoogte van het perceel Leeksterweg 5 komt te liggen;

 

dat de Leeksterweg een lange, rechte weg is en daarmee de overgang in het snelheidsregime op een duidelijk zichtbare locatie komt te liggen zodat weggebruikers tijdig hun snelheid kunnen aanpassen;

 

dat de overgang in snelheidsregime op de nieuwe locatie in de Leeksterweg wordt aangeduid middels bebording en het aanbrengen van een plateau en het wijzigen van de weginrichting;

 

dat het tussenliggende gedeelte zoveel mogelijk conform de richtlijnen voor erftoegangswegen als benoemd in het landelijke beleid Duurzaam Veilig, wordt ingericht;

 

dat bovengenoemde inrichting een enkele rijloper zonder fietsvoorzieningen inhoudt;

 

dat op erftoegangswegen het namelijk gangbaar is om fietsers en andere voertuigen gebruik maken van de rijbaan aangezien het snelheidsverschil tussen deze modaliteiten kleiner is dan bij gebiedsontsluitingswegen;

 

dat de fietsstroken die zijn gelegen in het Julianaplein, voor zover gelegen binnen de nieuw ingestelde 30 km/uur zone, en de fietsstroken op de rotonde Julianaplein – Raadhuisstraat daarom verwijderd worden;

 

dat de Groningerstraat en het Julianaplein in de huidige situatie voorrangswegen zijn;

 

dat conform de richtlijnen Duurzaam Veilig een voorrangsweg niet past binnen een 30 km/uur gebied;

 

dat om die reden de voorrangsweg, voor zover gelegen binnen de nieuw ingesteld 30 km/uur zone, opgeheven wordt;

 

dat de rotonde op het kruispunt tussen het Julianaplein, de Kanaalstraat en de Raadhuisstraat anders wordt ingericht waardoor de middeneilanden op de toeleidende wegvakken worden opgeheven;

 

dat ten noorden van de Kanaalstraat en het Julianaplein een ventweg is gelegen ter ontsluiting van de percelen Kanaalstraat 1 t/m 9 en Julianaplein 2 t/m 20;

 

dat de ventweg op dit moment vanaf beide zijden in te rijden is en ter hoogte van perceel Kanaalstraat 5 aansluit op de hoofdrijbaan van de Kanaalstraat;

 

dat bovengenoemde aansluiting zich op een onoverzichtelijke locatie bevindt en het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid wenselijk is om deze op te heffen;

 

dat om de bereikbaarheid van de percelen aan de ventweg te waarborgen beide wegvakken van de ventweg met elkaar verbonden worden;

 

dat om bovengenoemde te realiseren het obstakel ter hoogte van de uitrit verwijderd wordt, evenals de verplichte rijrichting die wordt aangegeven op het obstakel;

 

dat een eenrichtingsweg voor gemotoriseerd verkeer in zuidoostelijke richting wordt ingesteld tussen Kanaalstraat 9 en Julianaplein 8, waardoor de parkeergelegenheid in de ventweg, ter hoogte van Julianaplein 8, bereikbaar blijft;

 

dat de aansluitingen van de ventweg op het Julianaplein en de Kanaalstraat niet consequent zijn vormgegeven en dat het wenselijk is om hier eenduidige verkeerssituaties van te maken;

 

dat vanwege het bestemmingscriterium van de ventweg ervoor wordt gekozen om beide aansluitingen uniform in te richten door middel van uitritconstructies en dat daarom de bestaande verkeerstekens ter hoogte van het Julianaplein worden verwijderd;

 

dat de Heerestraat een voorname winkelstraat in het centrum van Roden is en tussen de aansluitingen met de Touwslager en de Nieuweweg is ingericht als verblijfsgebied en aangeduid als erf;

 

dat in het kader van de herinrichting HOV-Roden de rijbaan en bushaltes van de Heerestraat tussen de Leeksterweg en de Touwslager in oostelijke richting worden verschoven;

 

dat de beschikbaar gekomen ruimte tussen het pand van de bibliotheek en de bushaltes aan de Heerestraat en aansluitend op de winkelstraat wordt ingericht als verblijfsgebied tot aan de Leeksterweg;

 

dat het verblijfsgebied vanuit de winkelstraat dus wordt verlengd en het daarmee ook wenselijk is om de begrenzing van het erf te verplaatsen zodat dit het verblijfsgebied omvat;

 

dat het reeds bestaande erf daarom uitgebreid word en daarbij aan de oostzijde komt te liggen ter hoogte van de uitritconstructie van de Heerestraat naar de Touwslager ter hoogte van de bushalte, de andere grens komt aan de westzijde in de richting van het parkeerterrein Touwslager;

dat het wenselijk is om het reeds bestaande erf uit te breiden het kruispunt tussen de Touwslager en de Heerestraat te betrekken waarbij de begrenzing ter hoogte van nieuw gerealiseerde uitritconstructies komt te liggen;

 

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd door middel van het (ver)plaatsen en/of verwijderen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde), B1, B6, C2, C3, D5, G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990, de onderborden OB54 “uitgezonderd fiets en bromfiets” en het verwijderen van haaientanden en fietsstroken als verkeerstekens op het wegdek;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en/of verwijderen van de borden A1-30 (zone, begin en einde), B1, B6, C2, C3, D5, G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990, onderborden OB54 “uitgezonderd fiets en bromfiets” en het verwijderen van haaientanden en fietsstroken als verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit vereist is;

 

dat met het verkeersbesluit wordt beoogd het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2 lid 1 sub a WVW 1994) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 lid 1 sub c WVW 1994);

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de Nationale Politie overleg is gepleegd met de verkeersadviseur van het district Drenthe;

 

dat deze, blijkens de brief van 4 december 2019 uitsluitend instemt met de verkeersmaatregelen voor het instellen van eenrichtingsverkeer op de ventweg van het Julianaplein en het uitbreiden van het erf Heerestraat;

 

dat het voornemen tot uitvoering van bovenstaande maatregelen wordt gepubliceerd op de site van de Staatscourant en het weekblad Roderjournaal en het verkeersbesluit met bijbehorende stukken met ingang van 27 december 2019 gedurende zes weken ter inzage ligt;

 

besluit:

 

op grond van voorgaande overwegingen de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

door middel van het verwijderen van verkeersborden B1, B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van haaientanden, de bestaande voorrangsregeling middels verkeersborden en -tekens op te heffen en te vervangen door een uitritconstructie waarbij verkeer komende uit de ventweg ter hoogte van het Julianaplein voorrang dient te verlenen aan verkeer rijdende op de hoofdrijbaan van het Julianaplein, ter hoogte van de aansluiting van de ventweg op het Julianaplein;

door middel van het verwijderen van de verkeersborden D5 van bijlage 1 van het RVV 1990, de geboden tot het volgen van de rijrichting welke op de borden zijn aangegeven op te heffen, in het Julianaplein ter hoogte van perceel Julianaplein 2;

door middel van het verwijderen van het verkeersbord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord OB54 “uitgezonderd fiets en bromfiets”, de eenrichtingsweg in noordoostelijke richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren met uitzondering van fietsers en bromfietsers op te heffen, in het Julianaplein ter hoogte van perceel Julianplein 2;

door middel van het verwijderen van het verkeersbord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord OB54 “uitgezonderd fiets en bromfiets”, de eenrichtingsweg in westelijke richting met uitzondering voor fietsers en bromfietsers op te heffen, in het Julianaplein ter hoogte van perceel Julianplein 8;

door middel van het plaatsen van het verkeersbord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord OB54 “uitgezonderd fiets en bromfiets”, een eenrichtingsweg in westelijke richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren met uitzondering voor fietsers in te stellen, in het Julianaplein ter hoogte van perceel Julianaplein 8;

door middel van het verwijderen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, de aanduiding van het snelheidsregime van 30 kilometer per uur op te heffen in het Julianaplein ten westen van de aansluiting van de Schoolstraat;

door middel van het verwijderen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, de aanduiding van het snelheidsregime van 30 kilometer per uur op te heffen in de Schoolstraat direct ten zuiden van de aansluiting op het Julianaplein;

door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, een snelheidsregime van 30 kilometer per uur in te stellen in de Groningerstraat ter hoogte van het perceel Groningerstraat 8;

door middel van het verwijderen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, de aanduiding van het snelheidsregime van 30 kilometer per uur op te heffen in de Leeksterweg ter hoogte van het perceel Leeksterweg 2;

door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, een snelheidsregime van 30 kilometer per uur in te stellen in de Leeksterweg ter hoogte van het perceel Leeksterweg 5;

door middel van het verwijderen van de aanduiding van fietsstroken als verkeerstekens op het wegdek zoals bedoeld in artikel 12 van het BABW, de fietsstroken op te heffen op het Julianaplein tussen de rotonde met de Raadhuisstraat en de nieuw grens van de 30 km/h zone in de Groningerstraat

door middel van het verwijderen van de aanduiding van fietsstroken als verkeerstekens op het wegdek zoals bedoeld in artikel 12 van het BABW, de fietsstroken op te heffen op de rotonde tussen het Julianaplein en de Raadhuisstraat;

door middel van het verwijderen en plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990, het erf aan de noordzijde van de Heerestraat uit te breiden tot;

de aansluiting van de Heerestraat op de Touwslager ter hoogte van de bushalte;

circa 20 meter ten westen van het kruispunt Heerestraat – Touwslager;

 

 

 

Roden, 24 december 2019

namens Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld,

Greta Hoving,

Manager Beleid en Realisatie

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld, Postbus 109, 9300 AC Roden.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

a. naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 DA Groningen. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

Naar boven