Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Poelendaeleweg/Poelendaelesingel/Nieuwe Vlissingseweg/Vlissingsesingel – Verkeersmaatregelen kruispunt

Logo Middelburg

Zaaknummer 46960

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten:

  • 1.

    op het kruispunt Poelendaeleweg/Poelendaelesingel/Nieuwe Vlissingseweg/Vlissingsesingel een verplichte rijrichting in te stellen voor:

    • a.

      motorvoertuigen vanaf de Poelendaeleweg richting de Poelendaelesingel;

    • b.

      motorvoertuigen vanaf de Vlissingsesingel richting de Poelendaelesingel;

  • 2.

    op de Poelendaeleweg en de Vlissingsesingel een fiets/bromfietspad in te stellen over een lengte van ongeveer 40 meter vanaf het kruispunt Poelendaeleweg/Poelendaelesingel/Nieuwe Vlissingseweg/Vlissingsesingel.

 

Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

BABW: Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

PPNV: Poelendaeleweg/Poelendaelesingel/Nieuwe Vlissingseweg/Vlissingsesingel;

RVV 1990: Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Verkeersbord: verkeersbord als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

WVW 1994: Wegenverkeerswet 1994.

 

Verkeerssituatie

De Poelendaeleweg is een voor het openbaar verkeer openstaande weg in wijk ’t Zand-Stromenwijk, binnen de bebouwde kom van Middelburg. In deze wijk geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, behalve op de Langevieleweg en de Koudekerkseweg: daar geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.

Aan de oostzijde sluit de Poelendaeleweg aan op het kruispunt PPNV. De Vlissingsesingel ligt aan de noordzijde van dit kruispunt.

Voor het verkeer dat het kruispunt nadert vanaf de Poelendaeleweg geldt het volgende. Bestuurders mogen op het kruispunt rechtdoor rijden of rechts afslaan. Dit geldt echter niet voor brommobielen[1] en bespannen wagens. Voor deze voertuigen geldt ter plaatse een verplichte rijrichting rechtdoor. Bromfietsers en fietsers zijn uitgezonderd van alle verplichte rijrichtingen.

Komende vanaf de Vlissingsesingel mogen bestuurders op het kruispunt rechtdoor rijden of linksaf slaan. Dit geldt echter niet voor brommobielen en bespannen wagens. Voor deze voertuigen geldt ter plaatse een verplichte rijrichting linksaf of rechtsaf. Bromfietsers en fietsers zijn uitgezonderd van alle verplichte rijrichtingen.

 

Aanleiding

In 2019 hebben wij besloten de Poelendaeleweg aan te wijzen en in te richten als 30km-weg. Voor de herinrichting is een inspraakprocudure doorlopen, voor de verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit genomen. Wij verwachten dat de herinrichting van de Poelendaeleweg wordt voltooid in oktober 2020.

Gelijktijdig met de werkzaamheden aan de herinrichting wordt de verkeersregelinstallatie vervangen op het kruispunt PPNV.

Op 31 oktober 2019 heeft er op het kruispunt PPNV een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij een fietser is omgekomen. Mede naar aanleiding van dit dodelijke ongeval, maar ook vanwege vragen van bewoners en de Fietsersbond over de onduidelijke vormgeving van het kruispunt, hebben wij in december 2019 door een daartoe gecertificeerd extern adviesbureau een verkeersveiligheidsaudit (VVA) laten uitvoeren.

 

Herinrichting kruispunt

De resultaten en aanbevelingen uit de VVA om het kruispunt verkeersveiliger te maken hebben geleid tot een ontwerp voor een gewijzigde inrichting van het kruispunt, waarbij vanuit verkeersveiligheidsoogpunt rechtdoorgaande fietsers vanaf de Poelendaeleweg niet meer worden gekruist met motorvoertuigen vanaf de Poelendaeleweg én de Vlissingsesingel.

In het nieuwe ontwerp worden de fietsers en bromfietsers komende vanaf de Poelendaeleweg en de Vlissingsesingel kort voor het kruispunt gescheiden van het autoverkeer. Deze scheiding wordt vormgegeven door de aanleg van verhoogde eilanden. Met de aanleg van rood asfalt en het plaatsen van de verkeersborden G12a (fiets/bromfietspad) geven we aan waar de fietsers en bromfietsers moeten rijden. De oversteken voor fietsers en bromfietsers worden, in tegenstelling tot de huidige situatie, in de verkeerslichtenregeling apart geregeld.

 

Doel

Met deze maatregelen willen we de verkeersveiligheid op het kruispunt PPNV verbeteren. Het belang hiervan is het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a, van de WVW 1994).

 

Argumenten

Rechtdoorgaande fietsers vanaf de Poelendaeleweg komen niet meer in conflict met motorvoertuigen komende vanaf de Poelendaeleweg en de Vlissingsesingel.

In de huidige situatie kruisen rechtdoorgaande fietsers de rijlopers van het rechtsafslaand autoverkeer vanaf de Poelendaeleweg en de rijlopers van het rechtdoorgaand autoverkeer vanaf de Vlissingsesingel. Door de twee laatste rijrichtingen te verbieden, voorkomen we deze conflicten tussen fietsers en auto’s. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid op het kruispunt.

 

De maatregel draagt bij aan het tegengaan van doorgaand verkeer op de Vlissingsesingel.

Wij constateren dat een deel van het autoverkeer op de Vlissingsesingel bestaat uit doorgaand verkeer (bijvoorbeeld doorgaand verkeer vanuit de wijk Griffioen via de singels richting Vlissingen). Doorgaand verkeer hoort gebruik te maken van de hoofdroute aan de rand van de stad (Laan der Verenigde Naties) of van de hoofdroute via de tangent Looierssingel-Het Groene Woud. Het instellen van de verplichte rijrichting linksaf op de Vlissingsesingel zorgt ervoor dat deze weg niet meer interessant is voor het doorgaande verkeer, en met deze maatregel drukken we dit verkeer naar de hoofdroutes.

 

Een fiets/bromfietspad in combinatie met een aparte verkeerslichtenregeling moet zorgen voor een conflictvrije oversteek op het kruispunt.

Uit verkeersveiligheidsoogpunt krijgen de fietsers en bromfietsers een aparte verkeerslichtenregeling op het kruispunt PPNV en een nieuwe oversteekplaats. Om de fietsers en bromfietsers naar de nieuwe oversteekplaats te geleiden worden zij op de Poelendaeleweg en de Vlissingsesingel ongeveer 40 meter voor het kruispunt gescheiden van het autoverkeer.

 

Kanttekeningen

Een deel van de inwoners van ’t Zand-Stromenwijk krijgt een minder directe autoverbinding naar Vlissingen.

Door de maatregelen krijgt een deel van de inwoners van de wijk ’t Zand-Stromenwijk een minder directe autoverbinding naar Vlissingen, maar dit nadeel weegt niet op tegen het belang van verkeersveiligheid op het kruispunt PPNV. Op basis van waarnemingen blijkt bovendien dat de hoeveelheid afslaand verkeer van de Poelendaeleweg naar de Nieuwe Vlissingseweg richting Vlissingen, gedurende de gehele dag zeer beperkt is. Dit verkeer zal in het vervolg wellicht kiezen voor de route Langevieleweg-Koudekerkseweg of de route via de Oosterscheldestraat.

 

Brommobielen en bespannen wagens op de Vlissingsesingel mogen niet meer rechts afslaan richting de Poelendaeleweg.

Het nieuwe fiets/bromfietspad op de Vlissingsesingel zorgt ervoor dat de fietsers en bromfietsers bij de oversteek niet meer op de rijbaan (vóór het autoverkeer) staan opgesteld. De oversteek voor fietsers en bromfietsers wordt in het vervolg ook apart geregeld in de verkeerslichtenregeling. Daarbij zal het voorkomen dat de richting voor fietsers en bromfietsers (rechtdoor/linksaf) gelijktijdig ‘groen’ zal krijgen met het autoverkeer vanaf de Vlissingsesingel (verplicht linksaf). Als we toe zouden staan dat brommobielen en bespannen wagens (deze maken gebruik van de rijbaan) wél rechtsaf mogen slaan, dan komen zij in conflict met de overstekende fietsers en bromfietsers. Uit verkeersveiligheidsoogpunt willen we daarom dat brommobielen en bespannen wagens ook niet langer vanaf de Vlissingsesingel rechtsaf mogen slaan richting de Poelendaeleweg. Deze voertuigen komen uit de richting van de Langevieleweg, en kunnen gebruikmaken van de route Langevielweg-De Ruyterstraat.

 

Uitvoering

Combinatiebord D6r (uitgezonderd (brom)fietsers) / D4 (brommobielen en bespannen wagens) vervangen door verkeersbord D4 met onderbord.

In de nieuwe situatie op de Poelendaeleweg geldt, met uitzondering van fietsers en bromfietsers, voor alle bestuurders een verplichte rijrichting rechtdoor. Dit geven we aan met een verkeersbord D4 (verplichte rijrichting rechtdoor) en een onderbord ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’.

 

Combinatiebord D6l (uitgezonderd (brom)fietsers) / D7 (brommobielen en bespannen wagens) vervangen door verkeersbord D5l met onderbord.

In de nieuwe situatie op de Vlissingsesingel geldt, met uitzondering van fietsers en bromfietsers, voor alle bestuurders een verplichte rijrichting linksaf. Dit geven we aan met een verkeersbord D5l (verplichte rijrichting linksaf) en een onderbord ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’.

 

Tijdelijke verkeersborden.

Om de weggebruikers te laten wennen aan de gewijzigde situatie en hen tijdig te wijzen op de nieuwe verplichte rijrichtingen op het kruispunt, zullen we voor de periode van ongeveer een jaar tijdelijke (gele) vooraankondigingsborden plaatsen op de Poelendaeleweg en de Vlissingsesingel. Op de Poelendaeleweg komt de vooraankondiging te staan ter hoogte van de aansluiting met De Ruyterstaat (op ongeveer 125 meter vanaf het kruispunt PPNV), en op de Vlissingsesingel ter hoogte van de aansluiting met de Langevieleweg (op ongeveer 200 meter vanaf het kruispunt PPNV).

Verder geven we ter hoogte van het Banckertplein aan dat het verkeer richting Vlissingen (komende vanaf de Langevieleweg of vanuit de Banckertstraat), het beste rechtsaf kan slaan richting de Koudekerkseweg. Ook dit bord zal na ongeveer een jaar worden verwijderd.

 

Borden G12a (fiets/bromfietspad).

De borden G12a worden geplaatst langs de Vlissingsesingel en de Poelendaeleweg, beide op ongeveer 40 meter afstand vanaf het kruispunt.

 

Handhaving

Over dit verkeersbesluit hebben wij advies gevraagd aan de korpschef. De gemachtigde van de korpschef heeft aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan en dat de maatregel handhaafbaar is.

Handhaving van verkeersborden D4 (verplichte rijrichting rechtdoor) en D5l (verplichte rijrichting linksaf) is mogelijk op basis van artikel 62 van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

Volgens artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, en voor onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Dit betekent dat in dit geval een verkeersbesluit moet worden genomen voor:

  • a.

    verwijdering van de rijrichtingsborden D4 (rechtdoor), D6l (rechtdoor/linksaf), D6r (rechtdoor/rechtsaf) en D7 (linksaf/rechtsaf), en de bijbehorende onderborden;

  • b.

    plaatsing van de rijrichtingsborden D4 (rechtdoor) en D5l (linksaf), beide met onderbord ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’, en plaatsing van de verkeersborden G12a (fiets/bromfietspad).

De kruising PPNV ligt binnen de bebouwde kom en is eigendom van en in beheer bij Gemeente Middelburg. Volgens artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de WVW 1994 moet dit verkeersbesluit daarom worden genomen door burgemeester en wethouders.

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in hun vergadering van 21 juli 2020.

de secretaris, de burgemeester,

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

 

Mededelingen

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

 

Online bezwaar maken

Uw bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen. U vindt het webformulier via de link www.middelburg.nl/bezwaar.

Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u uw inlogcode van DigiD nodig.

 

Voorlopige voorziening

Vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 178 voor particulieren en € 354 voor organisaties.

   

[1]  Volgens artikel 1 van het RVV 1990 wordt onder een brommobiel verstaan: bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie. Maar volgens artikel 2a van het RVV 1990 zijn – tenzij anders bepaald – niet de regels voor (bestuurders of passagiers van) bromfietsen van toepassing, maar de regels voor (bestuurders of passagiers van) motorvoertuigen.

  

 

Naar boven