Ontwerp Verkeersbesluit Centrumplan, Putten

Logo Putten

Burgemeester en wethouders van de gemeente Putten zijn op grond van artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

is het gewenst om in het kader van het centrumplan de verkeersstromen te herzien.

Een belangrijk uitgangspunt is om de winkelstraten (Kerkstraat en Dorpsstraat) autoluw te maken. Momenteel mag de auto (en bevoorrading) altijd het centrum in. Behalve op woensdagochtend tijdens de weekmarkt en van vrijdagmiddag tot en met zaterdag.

Zone voetgangersgebied

Om het centrum aantrekkelijker te maken voor winkelend publiek en de (verkeers)veiligheid van hen te vergroten worden de winkelstraten Kerkstraat (gedeelte Dorpsstraat-Bakkerstraat) en Dorpsstraat (gedeelte Dorpsstraat-Weverstraat) ingericht als voetgangersgebied (zone). De fietsers worden het gehele jaar hiervan uitgezonderd, ook gehandicaptenvoertuigen. De huidige geslotenverklaring (bord model C1) wordt hiermee vervangen.

Het voetgangersgebied (zone) kan worden ingevoerd zodra de tijdelijke maatregelen t.b.v. het corona-virus niet meer van toepassing zijn.

Venstertijden

Er worden venstertijden ingesteld voor de bevoorrading van de winkels binnen het voetgangersgebied. Hierdoor kunnen de winkels worden bevoorraad op de momenten dat het nog rustig is. De momenten dat vrachtverkeer is toegestaan in het voetgangersgebied is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 07:00 tot 11:00 uur. Op zaterdag gelden de tijden van 06:00 tot 09:00 uur. Dit wordt kenbaar gemaakt door middel van een onderbord met daarop het ‘laden & lossen’ symbool en de tekst ‘toegestaan’ gevolgd door de dagen en tijden. Op woensdagen kan niet worden bevoorraad wegens de weekmarkt die dan plaatsvindt, het centrum is op dat moment drukker dan de andere ochtenden.

De venstertijden worden gelijktijdig met het voetgangersgebied (zone) worden ingevoerd.

Fysieke afsluiting

Doordat het voetgangersgebied ervoor zorgt dat verkeer wordt geweerd uit de winkelstraten is het noodzakelijk om de doorgangen Krommestraat en het Kerkplein (doorsteek van Kelnarijstraat naar Verlengde Dorpsstraat) fysiek af te sluiten voor motorvoertuigen, uitgezonderd voor fietsers. Dit heeft tot gevolg de eenrichtingswegen Verlengde Dorpsstraat en de Molenstraat worden opgeheven en in twee richten bereden kunnen worden. De brandweer kan de fysieke afsluiting op het Kerkplein wel passeren.

De fysieke afsluitingen worden gerealiseerd zodra de werkzaamheden van de herinrichting op de betreffende locaties zijn afgerond.

Molenstraat

De Molenstraat (gedeelte Achterstraat-Dorpsstraat) wordt bereikbaar vanaf de Achterstraat en de Engweg (via Molenstraat). De verplichte rijrichtingen op de kruising Achterstraat-Molenstraat worden aangepast. De Molenstraat wordt doodlopend, uitgezonderd fietsers. Alle woningen/winkels dit gedeelte van de Molenstraat parkeren op eigen terrein. Parkeren op rijbaan is niet toegestaan vanwege de parkeerschijf-zone, er zijn geen parkeervakken op straat aangegeven.

Verlengde Dorpsstraat

Doordat de doorsteek langs de kerk wordt opgeheven wordt de Verlengde Dorpsstraat (gedeelte Dorpsstraat-Bakkerstraat) bereikbaar vanaf de Voorthuizerstraat. Buiten de venstertijden om wordt de straat doodlopend. Aan het einde van de rij parkeervakken (voor de HEMA) wordt een keervak gerealiseerd, zodat voertuigen veilig kunnen keren als alle parkeervakken vol zijn.

Bakkerstraat

De Bakkerstraat is smal en heeft geen trottoirs. Om de verkeersveiligheid in de Bakkerstraat te verhogen is het gewenst dat er minder doorgaand verkeer door de straat rijdt. Daarom wordt vanaf het parkeerterrein van de Albert Heijn een verplichte rijrichting naar rechts ingesteld, richting de Verlengde Dorpsstraat. Zodat verkeer niet via de Bakkerstraat het parkeerterrein kan verlaten.

Daarbij wordt op de Garderenseweg het inrijverbod (éénrichtingsweg) naar achter verplaatst naar nabij huisnummer 3. Zodat onder andere de fietswinkel Ligtrink Tweewielers bereikbaar wordt vanaf de Voorthuizerstraat in plaats van via de Bakkerstraat.

De bocht van de Bakkerstraat naar de Garderenseweg is erg krap, grote voertuigen kunnen deze niet of nauwelijks maken. Om schade aan gebouwen, straat en wegmeubilair te voorkomen en de (verkeers)veiligheid te vergroten wordt een maximale voertuiglengte van 10 meter ingesteld in de Bakkerstraat.

De invoering van de maatregelen t.b.v. de Bakkerstraat worden ingevoerd zodra het verkeers-besluit onherroepelijk is. De lengte beperking van 10 meter wordt als tijdelijke corona-virus maatregel al toegepast.

Kerkplein en Fontanusplein

Vanwege de weekmarkt, en de opbouw van de kramen, is parkeren op het Fontanusplein en Kerkplein verboden vanaf dinsdagavond 19:00 uur tot woensdagmiddag 15:00 uur. Dit wordt kenbaar gemaakt via de borden van de parkeerschijf-zone, bord model E10.

De Postweg is een eenrichtingsweg en komt uit op het Kerkplein. Doordat de doorgang langs de Kerk naar de Verlengde Dorpsstraat wordt afgesloten zijn de ‘uitgangen’ van het plein beperkt. Daarom geldt er een verplichte rijrichting, uitgezonderd fietsers, op de kruising Papier-makerstraat-Kelnarijstraat.

De maatregelen t.b.v. de weekmarkt en de pleinen worden ingevoerd zodra de werkzaamheden op de pleinen zijn afgerond.

Weekmarkt

Tijdens de weekmarkt wordt de Papiermakerstraat, die over het Kerkplein loopt, afgesloten voor alle verkeer, door middel van schrikhekken met daarop een bord model C1. Deze hekken zijn handmatig te (ver)plaatsen en gelden enkel tijdens de weekmarkt (van 6:00 tot 15 uur).

De maatregelen t.b.v. de weekmarkt worden ingevoerd zodra de weekmarkt weer wordt terug verplaatst naar de pleinen.

Erf

Over het centrum is momenteel een erf gelegen. In de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeertekens worden er bepaalde eisen aan een erf gesteld;

  • Een erf moet voornamelijk een verblijfsfunctie hebben, waarbij de intensiteit van het verkeer het karakter van het erf niet mag aantasten. Met uitzondering van het kernwinkelgebied kan dit niet worden gesteld. De relatief hoge verkeerintensiteit in Dorpsstraat (gedeelte Engweg-Brinkstraat), de Klaasbosstraat en de Achterstraat draagt niet bij aan het karakter van een erf.

  • De wegen moet dusdanig zijn ingericht, met eventuele snelheid beperkende voorzieningen, dat stapvoets rijden (15 km/u) redelijkerwijze uit de omstandigheden voortvloeit. De inrichting van de wegen, zoals de Dorpsstraat (gedeelte Engweg-Brinkstraat), de Klaasbosstraat en de Achterstraat zijn niet dusdanig anders dan buiten het erf. De omgeving/inrichting binnen het erf zorgt er niet voor dat men stapvoets rijdt. Dit blijkt ook uit de V85 die net onder de 30 km/u ligt, wat geen stapvoets rijden is.

  • De in- en uitgangen van een erf moeten door hun ‘constructie’ duidelijk (her)kenbaar zijn. Het erf wordt nu enkel door bebording aangeduid en wijkt qua inrichting van de weg ook nauwelijks af van wegen buiten het erf.

  • De parkeerplaatsen binnen een erf moeten worden aangeduid met een P-tegel of een P-bord. Echter ligt over hetzelfde erf een parkeerschijf-zone. In dat geval gelden de regels van de parkeerschijf-zone en heeft het bord model G5 (erf) geen meerwaarde.

Binnen een erf mag de voetganger de gehele wegbreedte gebruiken en geldt een maximale snelheid van 15km/u. De inrichting van het erf verschilt nauwelijks met de andere (30km/u) straten rondom het centrum. Daarbij heeft handhaving op de snelheid geen prioriteit. De ‘extra’ veiligheid voor de voetganger kan dan ook worden bestempeld als schijnveiligheid. In de praktijk blijft de voetganger nu ook al op de trottoirs lopen. Er is dan ook geen reden meer om het erf te behouden. Het autoluwe voetgangersgebied (kernwinkelgebied) komt hiervoor in de plaats.

Het erf wordt verwijderd zodra het voetgangersgebied (zone) wordt ingesteld.

Koesteeg

Op een deel van de Koesteeg rust nu een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen. Echter is dit deel fysiek geknipt door middel van een paal. Doorgaand (auto) verkeer is niet mogelijk. Aan de zijde van de Weverstraat worden ‘bezoekers dienstgebouw P.T.T.’ uitgezonderd van de geslotenverklaring. De oude dienstgebouw PTT bestaat niet meer. Er zijn daarom geen redenen meer om de geslotenverklaring te behouden.

De bebording op de Koesteeg wordt verwijderd zodra het verkeersbesluit onherroepelijk is.

Er heeft conform artikel 24 BABW overleg plaats gevonden met de gemandateerde verkeers-adviseur van de Nationale Politie, in de Eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Verkeerstekens

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om het volgende verkeersteken(s):

Te verwijderen:

  • A1: Maximumsnelheid 30 km/u (zone)

  • C1: Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

  • C2: Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

  • C3: Eenrichtingsweg

  • C4: Eenrichtingsweg

  • C6: Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen

  • D4: Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven

  • D5: Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven

  • D6: Gebod tot het volgen van een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven

  • G5: Erf

  • G6: Einde erf

  • G7: Voetpad

  • L8: Doodlopende weg

Te plaatsen:

  • C1: Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

  • C2: Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

  • C3: Eenrichtingsweg

  • C17: Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuien die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven (10 meter)

  • D5: Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven

  • D6: Gebod tot het volgen van een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven

  • E10: Parkeerschijf­zone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven. Parkeren verboden vanaf dinsdag 19:00 tot woensdag 15:00 uur. OB304: Wegsleepregeling

  • G7: Voetpad als zone

  • L8: Doodlopende weg

  • OB52: Uitgezonderd fietsers

  • Uitgezonderd fietsers en gehandicaptenvoertuigen

  • Laden & lossen toegestaan: op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 07:00 en 11:00 uur. Zaterdag tussen 06:00 en 09:00 uur.

ONTWERPBESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen willen wij besluiten om de volgende verkeerssituaties aan te passen en daarbij conform aan bijgevoegde tekeningen de verkeersborden, markeringen en verkeerstekens als hiervoor genoemd te (ver)plaatsen, aanbrengen en verwijderen:

  • De geslotenverklaring bord model C1 (zone), geldende van woensdag 09:00–13:00u en vrijdag 12:00u – zaterdag 17:00u, te vervangen voor een voetgangersgebied bord model G7 (zone), waarbij fietsers en gehandicaptenvoertuigen zijn uitgezonderd.

  • Voor het voetgangersgebied venstertijden in te stellen voor de bevoorrading van het centrum, geldende op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 07:00 tot 11:00u en op zaterdag van 06:00 tot 09:00u.

  • De Krommestraat en het Kerkplein (doorgang Kelnarijstraat – Verlengde Dorpsstraat) fysiek af te sluiten voor motorvoertuigen.

    • Hierom het eenrichtingsverkeer in de Molenstraat (gedeelte Dorpsstraat – Achterstraat) in te trekken en de verplichte rijrichtingen op de kruising Achterstraat – Molenstraat aan te passen aan de nieuwe situatie en bord model L8 (doodlopende weg) te plaatsen.

    • Hierom het eenrichtingsverkeer in de Verlengde Dorpsstraat (gedeelte Dorpsstraat – Bakkerstraat) in te trekken.

    • Verplichte rijrichtingen (bord model D5 – uitgezonderd fietsers) in te stellen op de kruising Papiermakerstraat – Kelnarijstraat.

  • De Bakkerstraat verkeersveiliger te maken.

    • Een lengte beperking van 10 meter (bord model C17) in te stellen in de Bakkerstraat.

    • Een verplichte rijrichting naar rechts (ri. Verlengde Dorpsstraat) (bord model D5 - uitgezonderd fietsers) in te stellen vanaf het parkeerterrein Albert Heijn.

    • Op de Garderenseweg het inrijverbod (bord model C2 – uitgezonderd fietsers) naar achter te verplaatsen, nabij huisnummer 3.

  • De geslotenverklaring bord model C1 (zone) op de Papiermakerstraat, geldende van dinsdag 20:00 – woensdag 14.30u te vervangen voor een handmatig te (ver)plaatsen C1 schrikhekken geldende op woensdag van 06:00 tot 15:00u.

  • Het parkeren binnen de parkeerschijfzone op het Kerkplein en Fontanusplein te verbieden van dinsdag 19:00u tot woensdag 15:00u.

  • Het erf over het centrum in te trekken (bord model G5, G6 en A1).

  • De geslotenverklaring (bord model C6) in de Koesteeg in te trekken.

Putten, 7 juli 2020

Burgemeester en wethouders van Putten,

de secretaris, de burgemeester,

Inspraak

Binnen de periode dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt, kan eenieder een schriftelijke inspraakreactie indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Putten, Postbus 400, 3880 AK te Putten, of per e-mail naar info@putten.nl. Het is ook mogelijk om binnen deze periode de inspraakreactie mondeling kenbaar te maken. Daartoe kan een afspraak worden gemaakt met de behandelend ambtenaar via telefoonnummer 0341 359 766.

Let op: als u geen inspraakreactie geeft, kunt u later geen beroep indienen.

Naar boven