VERKEERSBESLUIT Instellen stopverbod deel Oosteinde in Vriezenveen

Logo Twenterand

 

ONDERWERP

Instellen stopverbod aan weerszijden van het Oosteinde tussen huisnummer 364 en de aansluiting met de Geesterenseweg/Oude Hoevenweg.

INLEIDING

Al geruime tijd ontvangt de gemeente klachten over de verkeerssituatie op het weggedeelte gelegen tussen Oosteinde 364 en de aansluiting met Geesterenseweg/Oude Hoevenweg. Het gaat daarbij met name om het laden en lossen van auto’s van een autotrailer en het foutief parkeren van auto’s (buiten de vakken en vóór uitritten). De gemeente is daarom voornemens om, binnen de huidige parkeerverbodzone, óók een stopverbod (stilstaan op de rijbaan niet toegestaan) in te stellen. Aanwonenden en bedrijven zijn hier schriftelijk over geïnformeerd.

Ter verduidelijking is hieronder een luchtfoto weergegeven.

 

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van verkeersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbrengen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeentelijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder. Gelet op de problematiek wordt dit besluit genomen door het college.

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij heeft een positief advies uitgebracht. Dit advies maakt onderdeel uit van het besluit.

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belang(en) van het verkeersbesluit te benoemen.

 

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid ervan en het beperken van de door het stilstaande verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van dit weggedeelte van het Oosteinde.

 

BEOORDELING

Huidige situatie

Het Oosteinde is een 30 km zone. De inrichting komt hiermee overeen. De weg is bewust niet al te breed uitgevoerd en voorzien van klinkerbestrating. Er geldt een parkeerverbodzone voor het gehele Oosteinde. Alleen in de vakken mag geparkeerd worden. Het Oosteinde heeft bij de aansluiting met de Walstraat een flauwe bocht. Bij deze locatie staat vaak een autotrailer op de weg om auto’s te laden en te lossen. Het zicht wordt teveel ontnomen en inhalen is daarom riskant. Daarnaast komt het nogal eens voor dat geloste auto’s buiten de vakken worden geparkeerd en zelfs pal voor inritten. Wij hebben regelmatig klachten ontvangen over deze situatie.

Onze afdeling handhaving heeft overtreders regelmatig bekeurd. Dit heeft onvoldoende effect want wij blijven aanhoudend klachten ontvangen.

 

 

 

 

 

 

Hinderlijk parkeren of stilstaan op dit weggedeelte is ook niet op te lossen door het treffen van fysieke maatregelen zoals de plaatsing van paaltjes en/of bloembakken. Dit zou teveel hinder opleveren voor toeleverend vrachtverkeer voor bedrijven aan het Oosteinde.

Gewenste situatie

Om te voorkomen dat dit weggedeelte (teveel) wordt gebruikt voor bedrijfsdoeleinden wensen wij een stopverbod in te stellen, zodat stilstaan op de openbare weg (bijvoorbeeld van autotrailers), niet meer mogelijk is. Het instellen van een stopverbod gaat verder dan het al ingestelde parkeerverbod. Een stopverbod behelst dat men zowel niet mag parkeren (buiten de vakken) als stoppen op de rijbaan (stilstaan autotrailer). Een stopverbod (het ronde blauwe bord met rood kruis en rode rand) heeft, ook voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, meer zeggingskracht dan een parkeerverbod. Hiermee wordt de effectiviteit van de maatregel vergroot en krijgt handhaving een bredere basis om te kunnen optreden.

Verschillende belangen

Er spelen verschillende belangen die niet geheel in elkaars verlengde liggen. Naast de gemeentelijke belangen van voorkoming van aantasting van het karakter van het gebied en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan, zijn er de belangen van de direct omliggende bedrijven en de omwonenden.

Informeren aanwonenden en bedrijven

De aanwonenden en bedrijven zijn door de gemeente per brief van 11 juli 2019 geïnformeerd over het voornemen om een stopverbod aan weerszijden van het weggedeelte tussen Veenschapsweg en Oude Hoevenweg/Geesterenseweg in te stellen. (Naar nu blijkt, is toepassing op een kleiner deel van dit traject ook haalbaar, namelijk vanaf nr. 364 tot en met de aansluiting met Geesterenseweg).

In te stellen stopverbod

Binnen het “stopverbodgebied” ligt één bedrijf. Het gaat om een garagebedrijf. Het garagebedrijf is de reden waarom er een stopverbod wordt ingesteld. De omwonenden hebben er belang bij dat de weg als weg gebruikt wordt en niet voor de bedrijfsvoering van een bedrijf. Door het stopverbod mag er ter plekke niet meer worden geladen en gelost. Niet door bedrijven, maar ook niet door omwonenden.

 

ZIENSWIJZEN

Naar aanleiding van de brief van 11 juli 2019 zijn 11 zienswijzen ingediend.

Gebruikers/eigenaren perceel

1 Oosteinde 304, Vriezenveen

2 persoon

3 Oosteinde 373, Vriezenveen

4 Oosteinde 339, Vriezenveen

5 Oosteinde 333, Vriezenveen

6 persoon

7 persoon

8 persoon

9 persoon

10 Oosteinde 407, Vriezenveen

11 Bedrijfsweg 16, Vriezenveen

 

BEHANDELING ZIENSWIJZEN

De zienswijzen zijn hieronder samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien. Vooraf wordt nog opgemerkt (en dit geldt voor alle ingediende zienswijzen) dat voor zover niet op ieder argument ter ondersteuning van een zienswijze afzonderlijk en uitputtend is ingegaan, dat niet betekent dat de zienswijzen niet integraal in de overwegingen zijn betrokken.

 

1. Oosteinde 304 te Vriezenveen

Samenvatting zienswijze

Er wordt bezwaar gemaakt tegen het instellen van het stopverbod. Men moet vóór ons bedrijf wel eens op de weg stil staan om te laden en te lossen. We hebben altijd al aangegeven dat het Oosteinde beter geen 30 km zone kan zijn. Bedrijven hebben daar hinder van en bewoners ook. Wij moeten steeds uitleggen dat vrachtauto’s van Holland Meel bestemmingsverkeer zijn en hier wel mogen komen.

Reactie gemeente

Wij vatten het woord ‘bezwaar’ op als een ‘zienswijze’. (Na bekendmaking van het besluit is het moge-lijk een bezwaarschrift in te dienen). Wij zijn tot een herinrichting van het Oosteinde overgegaan om-dat dit gewenst was in verband met de verkeersveiligheid en de vermindering van de geluidshinder van verkeer. Zowel bedrijven als aanwonenden zijn destijds bij de herinrichting betrokken. Op de verkeersborden staat duidelijk aangegeven dat een uitzondering geldt voor bestemmend vrachtverkeer.

Over dit weggedeelte zijn ons geen klachten bekend. Bovendien is de verkeersveiligheid door de overzichtelijke situatie niet in het geding. Bij nader inzien blijkt het niet noodzakelijk om voor dit weggedeelte een stopverbod in te stellen. Wij zullen het stopverbod daarom verplaatsen. Wij komen daarmee tegemoet aan de ingediende zienswijze.

 

2. persoon

Samenvatting zienswijze

De strekking van de zienswijze komt vrijwel overeen met zienswijze 1.

Reactie gemeente

Zie hiervoor de reactie bij zienswijze 1.

 

3. Oosteinde 373 te Vriezenveen

Samenvatting zienswijze

De indiener van de zienswijze vindt het instellen van het stopverbod volstrekt onacceptabel. De verkeersveiligheid komt in het geding omdat vrachtwagencombinaties dan voor- en achterwaarts bewegingen moeten maken om alsnog op hun terrein te kunnen komen.

Reactie gemeente

Over dit weggedeelte zijn ons geen klachten bekend. Bovendien is de verkeersveiligheid door de overzichtelijke situatie niet in het geding. Bij nader inzien blijkt het niet noodzakelijk om voor dit weggedeelte een stopverbod in te stellen. Wij zullen het stopverbod daarom verplaatsen. Wij komen daarmee tegemoet aan de ingediende zienswijze.

 

4. Oosteinde 339 te Vriezenveen

Samenvatting zienswijze

De indiener van de zienswijze is het niet eens met het stopverbod. Vrachtwagens kunnen niet op zijn oprit. Men moet voor hun bedrijf sowieso laden en lossen vanaf het Oosteinde.

Reactie gemeente

Over dit weggedeelte zijn ons geen klachten bekend. Bovendien is de verkeersveiligheid door de overzichtelijke situatie niet in het geding. Bij nader inzien blijkt het niet noodzakelijk om voor dit weggedeelte een stopverbod in te stellen. Wij zullen het stopverbod daarom verplaatsen. Wij komen daarmee tegemoet aan de ingediende zienswijze.

 

5. Oosteinde 333 te Vriezenveen

Samenvatting zienswijze

Wij hebben een bedrijf aan Bedrijfsweg 4 en een tijdelijke opslag aan het Oosteinde voor te verhuren aanhangwagens. Aanhangwagens worden tijdelijk gelost en geladen op de parkeerplaatsen vóór ons perceel. De problemen bij garage Abbink zijn (ook) ontstaan doordat de gemeente de weg heeft heringericht. Bij instellen van een stopverbod zal het probleem zich verplaatsen naar omliggende wegen.

 

Reactie gemeente

Bedrijfsvoering moet in beginsel plaats vinden op eigen terrein en mag niet worden afgewenteld op de openbare weg. Wanneer het probleem zich zou verplaatsten naar andere wegen ontstaat een nieuwe situatie. Het is geen reden of argument om het huidige probleem niet aan te pakken. Zo nodig zullen wij een nieuwe afweging maken.

Over dit weggedeelte zijn ons geen klachten bekend. Bovendien is de verkeersveiligheid door de overzichtelijke situatie niet in het geding. Bij nader inzien blijkt het niet noodzakelijk om voor dit weggedeelte een stopverbod in te stellen. Wij zullen het stopverbod daarom verplaatsen. Wij komen daarmee tegemoet aan de ingediende zienswijze.

 

6. persoon

Samenvatting zienswijze

Het probleem zal zich verplaatsen naar omliggende wegen. Ook andere ondernemers zullen hinder ondervinden van het in te stellen stopverbod.

Reactie gemeente

Wanneer het probleem zich zou verplaatsten naar andere wegen ontstaat een nieuwe situatie. Het is geen reden of argument om het huidige probleem niet aan te pakken. Zo nodig zullen wij een nieuwe afweging maken. Over dit weggedeelte zijn ons geen klachten bekend. Bovendien is de verkeersveiligheid door de overzichtelijke situatie niet in het geding. Bij nader inzien blijkt het niet noodzakelijk om voor dit weggedeelte een stopverbod in te stellen. Wij zullen het stopverbod daarom verplaatsen. Wij komen daarmee tegemoet aan de ingediende zienswijze.

 

7. persoon

Samenvatting zienswijze

De strekking van de zienswijze komt vrijwel overeen met zienswijze 6.

Reactie gemeente

Zie hiervoor de reactie bij zienswijze 6.

 

8. persoon

Samenvatting zienswijze

Indieners zijn blij met de voorgestelde maatregel. Gevraagd wordt om nu ook handhavend op te treden tegen te hoge snelheden van (landbouw)verkeer en de plaatsing van snelheidsdisplays. Gemotoriseerd verkeer rijdt om de verkeersremmende voorziening heen (over de fietsstrook).

Reactie gemeente

Handhavingsaspecten vallen strikt genomen buiten de strekking van dit verkeersbesluit. Nog afgezien daarvan is de gemeente sowieso voornemens om enkele snelheidsdisplays aan het Oosteinde te plaatsen. Aansluitend daarop zou ook handhavend opgetreden kunnen worden, maar daarvoor zijn wij afhankelijk van de politie. Om te voorkomen dat auto’s over de fietsstrook rijden zullen wij enkele paaltjes plaatsen.

 

9. persoon

Samenvatting zienswijze

Ik kan mij niet vinden in een parkeerverbod op dit gehele deel om een probleem van 100 meter aan het eind van het Oosteinde aan te willen pakken. Het is nu al verboden buiten de vakken te parkeren en het gehele Oosteinde ‘vanaf Leemans’ is een 30 kilometer zone. Aan handhaving van beide wordt echter weinig gedaan. Hoe gaat een stopverbod de verkeerssituatie verbeteren als er aan handhaving niets gedaan wordt?

Reactie gemeente

Handhavingsaspecten vallen strikt genomen buiten de strekking van dit verkeersbesluit. Nog afgezien daarvan is de gemeente sowieso voornemens om enkele snelheidsdisplays aan het Oosteinde te plaatsen. Aansluitend daarop zou ook handhavend opgetreden kunnen worden, maar daarvoor zijn wij afhankelijk van de politie.

Over dit weggedeelte zijn ons geen klachten bekend. Bovendien is de verkeersveiligheid door de overzichtelijke situatie niet in het geding. Bij nader inzien blijkt het niet noodzakelijk om voor dit weggedeelte een stopverbod in te stellen. Wij zullen het stopverbod daarom verplaatsen. Wij komen daarmee tegemoet aan de ingediende zienswijze.

 

10. Oosteinde 407 te Vriezenveen

Samenvatting zienswijze

Indiener van de zienswijze vindt het instellen van een stopverbod belachelijk. De gemeente moet voor voldoende parkeergelegenheid zorgen (hiervoor zou de groenstrook tegenover het bedrijf benut kunnen worden, dan heb je 4 á 5 extra parkeerplaatsen). Het kan toch niet zo zijn dat mensen die het garagebedrijf bezoeken bekeurd gaan worden als ze auto’s komen halen of brengen? Of wanneer men een snack gaat halen bij cafetaria het Oosten.

Reactie gemeente

Er zijn al geruime tijd klachten over de overlast van foutief geparkeerde trailers en foutief geparkeerde auto’s. Het instellen van een stopverbod vinden wij wenselijk. Primair dient het bedrijf er zelf voor te zorgen dat er geladen en gelost kan worden op eigen terrein. Dat geldt ook voor het parkeren van te repareren of te verkopen auto’s. Aanwonenden van het Oosteinde en bezoekers van de cafetaria kunnen gebruik maken van de parkeerplaatsen langs het Oosteinde.

 

 

11. Bedrijfsweg 16 te Vriezenveen

Samenvatting zienswijze

Indiener van de zienswijze vindt het instellen van een stopverbod voor een deel van het Oosteinde een belachelijke zaak. “Stel dan een stopverbod in voor het gehele Oosteinde”. Nu plaagt u alleen een garagebedrijf. U maakt dit bedrijf brodeloos”. De gemeente moet maar met geld komen om dit op te lossen. “De aanwonenden die hinder ondervinden zijn er allemaal later gekomen dan de garage. Men wist waar men aan begon toen men daar ging wonen”.

Reactie gemeente

Het garagebedrijf is in de afgelopen jaren gegroeid. Men had hier beter op kunnen anticiperen. Bedrijfsvoering moet in beginsel plaats vinden op eigen terrein en mag niet worden afgewenteld op de openbare weg. Als er daardoor overlast ontstaat voor aanwonenden en de verkeersveiligheid in het geding komt vinden wij een stopverbod een passende maatregel. Het algemeen belang van verkeersveiligheid weegt hier zwaarder dan de bedrijfsbelangen.

 

Door ingediende zienswijzen wordt het oorspronkelijke traject korter

Wij komen grotendeels tegemoet aan de zienswijzen 1 tot en met 9. Wij komen niet tegemoet aan de zienswijzen 10 en 11.

Naar aanleiding van de zienswijzen wordt het stopverbod op een kleiner traject ingesteld. Het stopverbod geldt straks niet vanaf de Veenschapsweg maar vanaf Oosteinde 364 tot aan de aansluiting met Oude Hoevenweg/Geesterenseweg. (Zie hiervoor de bij dit besluit behorende tekening).

BELANGENAFWEGING

Alle belangen overziende zijn wij van oordeel dat met het hier aan de orde zijnde verkeersbesluit sprake is van een goede balans tussen de verschillende in geding zijnde belangen. De belangen van het garagebedrijf worden niet onevenredig aangetast. De belangen die gediend zijn met een stopver-bod wegen zwaarder dan de individuele bedrijfsbelangen. Het bedrijf dient er primair zelf voor te zorgen dat het laden en lossen op eigen terrein plaatsvindt. Hiervoor is in beginsel voldoende ruimte beschikbaar. De geparkeerde auto’s op het terrein kunnen op een andere daarvoor geschikte locatie worden gestald. Op 22 augustus 2019 is aan het bedrijf een, inmiddels onherroepelijke, omgevings-vergunning verleend voor het stallen van auto’s op het perceel Boslandweg 13 te Vriezenveen. Het bedrijf heeft dus alternatieve bedrijfsruimte tot zijn beschikking. Dat dit voor de bedrijfsvoering lastiger is wordt erkend, maar dat is onvoldoende reden om niet tot een stopverbod over te gaan. Bij de belangenafweging hebben wij tevens in ogenschouw genomen dat uit het advies van de politie blijkt dat een stopverbod aanbevelenswaardig is.

Samenvattend

Naar ons oordeel wordt voldoende recht gedaan aan alle in geding zijnde belangen. Het besluit valt binnen de bandbreedte van de ons toekomende beoordelingsruimte en beleidsruimte. De voor één of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van het verkeersbesluit zijn niet onevenredig in verhouding tot de met het verkeersbesluit te dienen doelen.

EINDCONCLUSIE

Bedrijfsvoering moet zoveel mogelijk op eigen terrein plaats vinden. Incidenteel gebruik van de openbare weg, om te laden en/of te lossen, is begrijpelijk en soms zelfs onvermijdelijk. Het wordt ook maat-schappelijk geaccepteerd.

Voor dit deel van het Oosteinde zijn de problemen echter van structurele aard. Er is sprake van verkeersonveilige situaties en ernstige hinder. De BOA van de gemeente heeft regelmatig verbaliserend opgetreden maar dit heeft onvoldoende effect. Het treffen van een verdergaande verkeersmaatregel (zowel parkeer- als stopverbod) is nu noodzakelijk geworden om de verkeersonveilige situatie en de hinder alsnog te kunnen oplossen. De ingediende reacties zijn zorgvuldig afgewogen en waar mogelijk is er in dit besluit rekening mee gehouden. Het algemeen belang van verkeersveiligheid moet hier zwaarder wegen dan de (resterende) individuele belangen. Er kan worden overgegaan tot het nemen van een verkeersbesluit.

 

UITVOERING

Aan weerszijden van genoemd weggedeelte zullen de borden RVV E2 van het RVV 1990 worden geplaatst. Deze borden behelzen een verbod om stil te staan. Zie hieronder een afbeelding.

 

BESLUIT

Wij hebben besloten om een verkeersbesluit te nemen met de volgende inhoud:

  • 1.

    7 verkeersborden RVV E2 (stopverbod) van het RVV 1990 en 1 onderbord 0B 502 (pijl twee richtingen) te plaatsen aan weerszijden van het weggedeelte aan het Oosteinde, gelegen tussen huisnummer 364 en de aansluiting met de Geesterenseweg/Oude Hoevenweg, zoals nader is aangeduid op de bij dit besluit behorende tekening.

  • 2.

    Het besluit algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Vriezenveen, PM

 

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

 

 

de loco-secretaris, D.H.M. Lammertink

 

de burgemeester, drs. A.E.H. van der Kolk

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven