Verkeersbesluit aanpassing parkeerverbodszone Plein 1969 Heeswijk-Dinther

Logo Bernheze

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BERNHEZE

 

 

Gelet op:

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E1 en E4 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 8 van het BABW, ingevolge het instellen van beperkingen van het hoofdbord middels een onderbord, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

 

Overwegende dat

Plein 1969 is gelegen in de kern Heeswijk-Dinther en in eigendom en beheer is bij de gemeente Bernheze;

Plein 1969 in 2018 opnieuw is ingericht en het plein is voorzien van rode klinkers met parkeervakken aan de zuid- en westzijde;

hier een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur;

op en voor het plein diverse borden aanwezig zijn die niet helemaal conform de regelgeving zijn geplaatst of onvoldoende rechtskracht hebben;

met dit verkeersbesluit en een ander verkeersbesluit de borden worden aangepast met als doel het juridisch juist te regelen en tegelijkertijd zo herkenbaar mogelijk aan te kunnen geven;

 

 

Borden toeleidende wegen

bij de toeleidende wegen van Plein 1969 borden E4 uit bijlage 1 RVV 1990 staan met onderbord met tekst ‘alleen in de vakken’ met wegsleepregeling staan;

deze borden juridisch juist zijn, maar de gemeente er toch voor kiest om andere borden te plaatsen met dezelfde juridische werking;

door het plaatsen van borden E1 (uitgevoerd als zone) dit voor de weggebruiker herkenbaarder is;

in de praktijk nog steeds op het plein geparkeerd wordt en hoewel dit er maar enkelen zijn, zijn herkenbare borden een verbetering;

het is tevens een verbetering nu de borden vervangen worden voor het verbieden van parkeren in parkeervakken;

bij het verbieden van parkeren in parkeervakken borden E4 worden gebruikt en dit bij voorkeur niet in combinatie wordt gebruikt voor een parkeerverbodszone met borden E4;

de gemeente er zich van bewust is dat een combinatie van parkeerverboden bij de weggebruiker niet tot meer duidelijkheid zal leiden, maar dit wel zo duidelijk mogelijk wil weergeven;

de gemeente dit tracht te doen door herkenbare borden te plaatsen bij het inrijden van het gebied (plein met omliggende wegen) in combinatie met duidelijke tekst op het onderbord bij het verbieden van parkeren in de vakken van de weekmarkt;

de gemeente graag wil dat parkeren op het plein de hele week verboden is en dat dit beter kan worden bereikt met zoneborden E1;

 

 

Borden opladen elektrische auto’s

aan de westzijde van het plein twee parkeerplaatsen zijn aangewezen om elektrische auto’s op te laden;

deze parkeerplaatsen zijn aangewezen met een bord dat niet voorkomt in bijlage 1 van het RVV 1990;

nu het bord niet in bijlage 1 van het RVV 1990 voorkomt, het bord geen rechtsgeldigheid heeft en daarmee ook de onderborden niet;

de gemeente deze ook wenst te wijzigen;

 

het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg voor de weekmarkt;

overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

 

 

Besluiten

Het college van burgemeester en wethouders besluiten om:

door het verwijderen van borden E4 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met tekst ‘alleen in de vakken’ en onderbord ob304 (wegsleepregeling) op de toeleiende wegen het parkeerverbod buiten de vakken op het plein en de wegen van Plein 1969 Heeswijk-Dinther op te heffen;

door het plaatsen van borden E1zb en E1ze (begin zone en einde zone) uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de toeleidende wegen van Plein 1969 Heeswijk-Dinther met onderbord ob304 (wegsleepregeling) het parkeren te verbieden op plaatsen buiten de vakken op het plein;

door het plaatsen van bord E4 met onderbord met tekst ‘alleen voor opladen elektrische auto’s’ en bord ob504 (twee pijlen wijzend schuin naar onder) de twee parkeerplaatsen aan de westzijde van Plein 1969 Heeswijk-Dinther bij het oplaadpunt aan te wijzen als parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s.

 

 

Datum besluit:

7 juli 2020

 

Namens burgemeester en wethouders van Bernheze,

 

 

 

K. Vogels

Verkeerskundige Domein Leefomgeving

 

Bezwaar: Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de publicatiedatum, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 19, 5384 ZG HEESCH.

 

Voorlopige voorziening: Een bezwaarschrift schorst niet de werking van dit besluit. Degene die bezwaar heeft ingediend en – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed dat vereist, heeft eveneens de mogelijkheid een voorlopige voorziening (schorsing) te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ’s-Hertogenbosch.

Naar boven