Verkeersbesluit diverse maatregelen Zijdeweg en Hoogseweg in Pijnacker

Logo Pijnacker-Nootdorp

Zaaknummer 1134623

Berichtnummer 1049248

 

 

 

Van toepassing zijnde wetsartikelen

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Gevolgde procedure

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur team Advies en Analyse. De politie Eenheid Den Haag heeft positief geadviseerd.

 

Doelstellingen van dit besluit

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Overwegende dat:

Zijdeweg

  • de Zijdeweg een nieuwe gebiedsontsluitingsweg is gelegen tussen de Katwijkerlaan en de N470;

  • met bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden intensief overleg is geweest over de ligging en inrichting van de weg;

  • de Zijdeweg grotendeels buiten de bebouwde kom van Pijnacker ligt, met uitzondering van het al bestaande gedeelte gelegen in het bedrijventerrein De Boezem;

  • de provincie Zuid-Holland wegbeheerder is van de N470 en dat zij het bevoegd gezag is om een verkeersbesluit te nemen voor de aansluiting van de Zijdeweg op de N470;

  • het gemeentelijk beleid is om de maximum snelheid op gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom in te stellen op 60 km/u en daarom de maximum snelheid op de Zijdeweg buiten de bebouwde kom 60 km/h wordt;

  • de maximum snelheid op de aansluitende erftoegangswegen Lange Campen, Monnikenweg en Hoogseweg op 60 km/h gehandhaafd blijft, waarbij de wegen ten oosten van de Zijdeweg onderdeel blijven van de bestaande 60 km/h-zone;

  • bromfietsers en fietsers gebruik kunnen maken van het naastgelegen bromfietspad, alsmede de parallelweg Monnikenweg aansluitend op de Lange Campen;

  • de Zijdeweg daarom gesloten wordt voor fietsers en bromfietsers;

  • de N470 gesloten is voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

  • het gedeelte van de Zijdeweg tussen de Hoogseweg en de N470 daarom ook gesloten wordt voor de hiervoor genoemde voertuigcategorieën;

  • uit oogpunt van verkeersveiligheid aansluitende wegen zoals Lange Campen, Monnikenweg en de Hoogseweg, inclusief de bijbehorende fiets en bromfietspaden, voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de doorgaande Zijdeweg.

 

Verder overwegende dat:

Hoogseweg

  • de Hoogseweg wordt aangesloten op de Zijdeweg, waardoor een verbinding ontstaat tussen de wijk Klapwijk en de Zijdeweg;

  • doorgaand verkeer van Pijnacker via Klapwijk en de Hoogseweg naar de Zijdeweg uit oogpunt van verkeersveiligheid en verkeersoverlast niet gewenst is;

  • het college op 25 juni 2019 in het kader van noodzakelijk onderhoud aan de openbare ruimte de Visie Klimaatbestendig Klapwijk heeft vastgesteld;

  • tot ongeveer 2027 door uitvoering van het wijkonderhoud delen van wijk minder goed toegankelijk kunnen zijn;

  • er dan ook veel bouwverkeer door de wijk moet rijden voor het onderhoud;

  • in de Visie Klimaatbestendig Klapwijk is besloten om de knip voor autoverkeer later aan te leggen en voorlopig alleen een verbod in te stellen voor vrachtverkeer, met uitzondering van bouwverkeer;

  • daardoor tijdelijk een extra ontsluitingsweg beschikbaar is zodat de wijk tijdens het onderhoud goed bereikbaar blijft voor bewoners, en ook voor hulpdiensten zoals brandweer, politie en ambulance;

  • er dan bovendien een extra aanrijroute is voor bouwverkeer dat niet meer door de hele wijk hoeft, wat veiliger is voor de wijk en minder overlast geeft;

  • de Visie Klimaatbestendig Klapwijk voor het wijkonderhoudsplan tot stand is gekomen in samenwerking met de bewoners van Klapwijk en de Hoogseweg;

  • de gemeente jaarlijks tot 2027 het doorgaande verkeer telt om zo nodig maatregelen te nemen tegen misbruik door ander verkeer dan bestemmingsverkeer Klapwijk;

  • na alle werkzaamheden met belanghebbenden wordt bekeken hoe de Hoogseweg en de definitieve knip eruit moet komen te zien.

 

Gelet op het bovenstaande,

besluiten wij:

  • 1.

    tot het instellen van een maximum snelheid van 60 km/h op de Zijdeweg tussen de komgrens en de N470 en op de aansluitende wegen. De aansluitende wegen Lange Campen, Monnikenweg en Hoogseweg ten oosten van de Zijdeweg blijven daarbij onderdeel van de 60 km/h zone;

  • 2.

    dat de Zijdeweg, gelegen tussen de Katwijkerlaan en de Hoogseweg, gesloten is voor fietsers en bromfietsers;

  • 3.

    dat de Zijdeweg, gelegen tussen de Hoogseweg en de N470, gesloten is voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

  • 4.

    tot het instellen van een bromfietspad op het pad gelegen parallel aan de Zijdeweg, aansluitend op het bestaande Oostlandpad en op de oversteken ter hoogte van de kruisingen in het bedrijventerrein De Boezem, Lange Campen, Monnikenweg en Hoogseweg;

  • 5.

    dat de Zijdeweg voorrang heeft op alle aansluitende wegen en bromfietspaden;

  • 6.

    dat het verboden is voor vrachtverkeer om te rijden tussen de laatste inrit van Hoogseweg 2 en de kruising Anna Franklaan en Hannie Schaftsingel;

  • 7.

    dat op het verbod voor vrachtverkeer een uitzondering gemaakt wordt voor bouwverkeer, gedurende de werkzaamheden in Klapwijk. Dit zal worden aangegeven door middel van een onderbord met de tekst “uitgezonderd bouwverkeer Klapwijk” ;

  • 8.

    tot het plaatsen van de noodzakelijke verkeersborden conform bijlage I van het RVV 1990.

 

Informatieve afbeeldingen zijn als bijlage bij deze publicatie te downloaden.

 

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit treedt in werking direct na bekendmaking in de Staatscourant.

 

Pijnacker, 7 juli 2020

Hoogachtend,

het college van Pijnacker-Nootdorp

J.P.R. Woudstra

secretaris

mevrouw F. Ravestein

burgemeester

 

 

Bezwaarmogelijkheden

Tegen dit besluit kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons bezwaar maken. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt aan met ingang van de dag na die, waarop het besluit gepubliceerd is in de digitale Staatscourant. U wordt verzocht op uw brief het woord “Bezwaarschrift” te vermelden.

Nadat tegen een besluit een bezwaar is ingediend, kunt u de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag vragen een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet tijdens de bezwaarprocedure worden gedaan. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, telefoonnummer 088 – 36 222 00.

Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u contact opnemen met de afdeling Wijkzaken, Stafbureau team Verkeer, telefoonnummer 14015.

 

Naar boven