TOELICHTING
Met de onderhavige aanwijzingsregeling wordt op Saba Juancho E. Yrausquin Airport
aangewezen als luchthaventerrein. Daarbij worden regels gesteld ten aanzien van de
hoeveelheid geluid die rond de luchthaven ten hoogste is toegestaan. Tevens wordt
met deze regeling de Regeling heraanwijzing luchtvaarterreinen BES gewijzigd. De reden
hiertoe is dat de aanwijzing van het luchthaventerrein op Bonaire op dit moment nog
niet kan plaatsvinden. De Regeling heraanwijzing luchtvaarterreinen BES dient dan
ook van toepassing te blijven op de luchthaven op Bonaire.
Achtergrond
Tot 2010 waren de luchthavens van Bonaire, Saba en Sint Eustatius aangewezen in een
aanwijzingsbesluit uit 1988. Sinds 10 oktober 2010 zijn Bonaire, Saba en Sint Eustatius
openbare lichamen in de zin van artikel 134 van de Grondwet. Bij de bestuurlijke hervormingen
in 2010 is de Luchtvaartwet BES van kracht geworden en is op basis van op die wet
voor de luchthavens van Bonaire, Saba en Sint Eustatius de Regeling heraanwijzing
van luchtvaartterreinen BES vastgesteld. De Luchtvaartwet BES schrijft opname van
een geluidszone per luchtvaartterrein voor. In de heraanwijzing uit 2010 waren nog
geen geluidszones opgenomen.
Doel en kader
Met het vaststellen van de aanwijzingsregeling onder de Luchtvaartwet BES beoogt het
bevoegd gezag onder andere de omgeving van een luchtvaartterrein te beschermen tegen
overmatige geluidsbelasting als gevolg van opstijgende en landende luchtvaartuigen.
De bescherming van de omgeving vindt plaats via de vast te stellen geluidszone rond
het luchtvaartterrein. De geluidszone is opgenomen in deze aanwijzing.
Met het oog op toekomstige verdergaande wetgevingsharmonisering is zowel in het Besluit
geluidsbelasting luchtvaartterreinen BES als in de onderhavige aanwijzingsregeling
waar mogelijk aangesloten bij het stelsel van gebruiksregulering voor overige burgerluchthavens
dat momenteel in het Europese deel van Nederland geldt op basis van de Wet luchtvaart
en het Besluit burgerluchthavens. Concreet betekent dit dat de grenswaarde wordt uitgedrukt
in een Lden-waarde. In de toelichting bij het Besluit burgerluchthavens is de keuze voor de toepassing
van de dosismaat Lden uitvoerig toegelicht. Ook de ruimtelijke beperking binnen de geluidszone is afgeleid
van de beperkingen die op basis van het Besluit burgerluchthavens gelden in de nabijheid
van de overige burgerluchthavens in het Europese deel van Nederland.
Geluidszone
De Luchtvaartwet BES schrijft voor dat bij aanwijzing van het luchtvaartterrein een
geluidszone rond het luchtvaartterrein wordt vastgesteld, waarbuiten de geluidsbelasting
door landende en opstijgende luchtvaartuigen een vastgestelde grenswaarde niet mag
overschrijden. De Luchtvaartwet BES schrijft voor dat de hoogte van de grenswaarde
bij algemene maatregel van bestuur wordt vastgesteld. Daarbij schrijft de wet voor
dat bij algemene maatregel van bestuur eveneens wordt vastgesteld de maximale waarde
van geluidsbelasting boven deze grenswaarde ter bepaling van de toelaatbaarheid van
bepaalde bestemmingen.
Bij algemene maatregel van bestuur is de grenswaarde voor de toegelaten geluidsbelasting
vastgesteld op 56 dB(A) Lden.
De maximale waarde van geluidsbelasting, ter bepaling van de toelaatbaarheid van bepaalde
bestemmingen is vastgesteld op 70 dB(A) Lden. Hierbij geldt dat deze waarden binnen de contouren niet overschreden mogen worden.
De ligging van de geluidszone wordt bepaald met behulp van rekenvoorschriften die
de minister op grond van de Luchtvaartwet BES in overleg met het betrokken Bestuurscollege
heeft vastgesteld. Voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn deze regels vastgesteld
in de Regeling geluidsbelasting luchtvaartterreinen BES. Overeenkomstig deze regels
zijn de geluidszones berekend voor het luchthaventerrein Juancho E. Yrausquin Airport.
De 56 Lden-contour is weergegeven op de kaart in bijlage 2 bij deze regeling. De 70 Lden-contour staat niet afgebeeld omdat die contour bij de gecalculeerde groei nergens
buiten de grenzen van het luchtvaartterrein reikt; op grond van het stelsel van de
wet is in opname van de 70 Lden-contour enkel voorzien voor zover deze het luchtvaartterrein te buiten gaat.
Niet openbaar
Op grond van deze aanwijzingsregeling kan alleen gebruik worden gemaakt van Juancho
E. Yrausquin Airport als daarvoor toestemming is verleend door de minister. Deze beperking
geldt omdat de luchthaven vanwege zijn vormgeving aanzienlijke beperkingen oplevert
voor het kunnen starten en landen van een vliegtuig. Om de veiligheid te borgen, wordt
daarom gewerkt met het instrument van toestemming. Hiermee kan worden verzekerd dat
degenen die gebruik maken van de luchthaven, ook zijn ingesteld op de infrastructuur.
Openingstijden
Er mag in principe geen gebruik worden gemaakt van de luchthaven tussen een kwartier
na zonsondergang en zonsopgang. Hiervoor is gekozen omdat men op de luchthaven afhankelijk
is van daglicht. Uit veiligheidsoverwegingen is er derhalve voor gekozen om in beginsel
geen vluchten uit te laten voeren als het donker is.
Bestuurlijke afstemming
De Luchtvaartwet BES dateert van 2010, maar niet eerder is voor Bonaire, Saba en Sint
Eustatius de systematiek van een geluidszone toegepast. In 2012 en 2013 heeft over
de in te voeren systematiek en consequenties intensieve voorlichting en afstemming
plaatsgevonden met het Bestuurscollege van Saba.
In samenspraak met de luchthavenbeheerder en het Bestuurscollege is in 2015 een verkeersprognose
2027 bepaald op basis waarvan de 56 en 70 dB(A) Lden geluidscontouren van deze aanwijzingsregeling zijn bepaald.
Inzet bij het bepalen van de verkeersomvang en -samenstelling en het vaststellen van
de geluidszone is een optimaal evenwicht tussen de groeimogelijkheden van de luchthaven
enerzijds – met name ingegeven door de wens om meer bezoekers aan te trekken en te
accommoderen met het oog op de noodzakelijke economische ontwikkeling van het eiland
– en anderzijds een acceptabel niveau van hinder voor de omgeving van de luchthaven.
Handhaving
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat is belast met de handhaving van de grenswaarde die in deze aanwijzingsregeling
is vastgesteld.
De ILT zal periodiek controleren of de geluidsproductie van het gerealiseerde en geplande
gebruik van de luchthaven niet de vastgestelde grenswaarde van 56 dB(A) Lden per jaar overschrijdt. Het gaat aldus om de geluidsproductie per gebruiksjaar, dat
ingevolge de aanwijzingsregeling loopt van 1 november tot en met 31 oktober.
Hiervoor is gekozen om het gebruiksjaar aan te laten sluiten op de jaarcyclus die
wereldwijd gebruikt wordt in de luchtvaartsector.
Op grond van de Luchtvaartwet BES is de ILT bevoegd om voor zover dat voor de vervulling
van zijn taak redelijkerwijs noodzakelijk is, alle inlichtingen te vragen, inzage
te verlangen in gegevens en plaatsen te betreden. Een ieder is op grond van de wet
verplicht om hieraan medewerking te verlenen.
Administratieve lasten
Aan de onderhavige regeling zijn als zodanig geen extra administratieve lasten verbonden,
met name omdat het registreren en beschikbaar stellen van verkeersdata ook door andere
regelgeving en voor andere doeleinden is voorgeschreven. Het eigenstandig monitoren
en bewaken van de geluidszone is wellicht een beperkte extra last. Daar staat tegenover
dat een rekenmodule voor geautomatiseerde berekening van de geluidszones (de zogenaamde
Lden-tool) door het rijk ter beschikking wordt gesteld. De regeling heeft verder geen
bedrijfseffecten.
HUF-toets en consultatie
De Regeling geluidsbelasting luchtvaartterreinen BES en de aanwijzingsregelingen zijn
voor een handhavings- en uitvoerings- en fraudebestendigheidstoets (HUF-toets) voorgelegd
aan de ILT. De ILT heeft ten aanzien van de aanwijzingsregelingen enkele opmerkingen
gemaakt met betrekking tot de handhaving. Zo wordt voorgesteld om met betrekking tot
de handhaving van de geluidscontour en de handhaving van het gebruik van de extensiebepaling
vast te leggen welke gegevens concreet moeten worden aangeleverd, hoe die gegevens
tot stand moeten komen en wanneer die gegevens aan de ILT moeten worden geleverd.
In dit kader wordt gewezen op artikel 62, vierde lid, van de Luchtvaartwet BES, waar
is bepaald dat de inspectie bevoegd is alle inlichtingen te vragen die noodzakelijk
worden geacht voor de vervulling van hun taak. Tevens wordt voorgesteld om in de regelgeving
vast te leggen hoe bestuursrechtelijk moet worden opgetreden bij de constatering van
een overtreding. In dit kader wordt gewezen op artikel 62, eerste lid, van de Luchtvaartwet
BES, waar is bepaald dat de Inspectie bevoegd is om (...) te doen beletten, te verrichten, te doen verrichten, in de vorige toestand te
herstellen of te doen herstellen, hetgeen in strijd met het bij of krachtens deze
wet bepaalde is of wordt gemaakt of gesteld, ondernomen of nagelaten. Tevens is bepaald dat aan een dergelijke maatregel een waarschuwing vooraf dient
te gaan. De ILT kan gelet op het hiervoor genoemde artikel de maatregelen nemen die
zij nodig acht.
Inwerkingtreding
Met de inwerkingtreding van deze regeling wordt aangesloten bij het systeem van vaste
verandermomenten.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga