Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2016 is de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.
Bij de brief van 19 juni 2018, is door een bewoner van de Regenboog een verzoek ingediend voor het plaatsen van een openbare laadvoorziening in de omgeving van de verblijfslocatie.
Vereiste van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerwet 1994 moet een verkeerbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om door middel van het plaatsen van bord E08 – Parkeren uitsluitend voor de aangegeven doelgroep – van RVV-1990 met het onderbord met daarop de tekst “uitsluitend laden elektrische voertuigen” en het markeren van twee parkeervakken het betreffende deel van de parkeerstrook in de Amalialaan, ter hoogte van de parkeervakken tegenover huisnummer 11, bij het laadpunt uitsluitend te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Elektrisch rijden is schoner en zuiniger dan rijden op fossiele brandstoffen en draagt daarmee bij aan de ambitie om in 2030 een klimaatneutrale gemeente te zijn en aan een beter leefklimaat. Bovendien maakt een elektrische auto minder geluid dan een conventionele auto. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein een elektrische auto te kunnen laden. Daarom zijn er openbaar toegankelijke oplaadpunten nodig. Als er voldoende laadmogelijkheden zijn, wordt het elektrisch rijden gestimuleerd en is de drempel om een elektrische auto te gaan rijden lager. Voor bezoekers aan onze gemeente is het ook belangrijk dat er een mogelijkheid is om de elektrische auto te kunnen laden. Zo wordt de drempel om Baarn te bezoeken met een volle accu lager. Bovendien worden hybride auto’s beter benut, zodat minder met fossiele brandstoffen wordt gereden.
De locatie waar de laadpaal is geplaatst voldoet aan de randvoorwaarden dat deze is gelegen op een redelijke loopafstand van het woonadres van de aanvrager en dat er geen sprake is van een dusdanige hoge parkeerdruk zodat er nog voldoende parkeercapaciteit blijft voor niet elektrische voertuigen.
OVERLEG
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.
BESLUIT
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,
Door middel van het plaatsen van bord E08 - Parkeren uitsluitend voor de aangegeven doelgroep – van RVV-1990 met het onderbord met daarop de tekst “uitsluitend laden elektrische voertuigen” en het markeren van twee parkeervakken het betreffende deel van de van de Amalialaan ter hoogte van parkeervakken tegenover huisnummer 11, bij het laadpunt uitsluitend te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Baarn, 6 juli 2020