VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG N280 (WEERT - ROERMOND)

Logo Limburg

(Tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. verdiepte liggen N280, Fase 4b en 4t)

 

(TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN)

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

 

 

Bevoegdheidsgrondslag

Gelet op artikel 18 eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn Gedeputeerde Staten bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de provincie Limburg.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

 

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • het bordenboek (VNVF);

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

 

Motivering

De is in eigendom van en in beheer en onderhoud bij de provincie Limburg. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het realiseren van de verdiepte liggen en de reconstructie van de N280. Voor de bouw van de verdiepte ligging is het noodzakelijk dat het verkeer wordt omgeleid. De nieuwe, tijdelijke, rijbanen liggen direct naast de bouwlocatie en op de huidige rijbaan van de N280 in de rijrichting van Duitsland. Door deze situatie te creëren, kan de verdiepte ligging in twee fasen worden gebouw, waarbij de overlast beperkt blijft en de doorstroming gegarandeerd kan worden.

 

De werkzaamheden starten op 20-01-2020 (week 4) en duren tot en met 31-05-2020 (week 22). Dit is fase 4B. Gedurende de periode 10-02-2020 t/m 01-03-2020 (week 7 t/m 9) wordt het verkeer in westelijke richting gedeeltelijk op gesplitst in twee rijstroken (Fase 4T). Aan het einde van week 9 wordt er weer overgeschakeld naar fase 4B.

Deze fases kunnen onder invloed van verschillende factoren eerder of later starten en worden opengesteld.

 

Maatregelen op de provinciale weg

Gedurende de genoemde bouwperiode kan een fase eerder of later starten. Dit is afhankelijk van weer, logistiek, bouwsnelheid etc. Gedurende de bouw wordt de maximumsnelheid op de N280 tussen km 18,1 en km 20,2 tijdelijk teruggebracht van 80km/u naar 50km/u om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren en het verkeer zo optimaal mogelijk te laten doorstromen. En zo min mogelijk hinder te laten ondervinden.

 

Op de N280 ter hoogte van de kruising met de Buitenop en ter hoogte van de rotonde Mijnheerkensweg wordt het verkeer omgeleid naar de nieuwe tijdelijke rijstroken.

 

De omleiding en de verkeersmaatregelen zijn terug te vinden op bijgevoegde tekeningen DO-VK-T-OML-015 en DO-VK-T-VKM-025 en DO-VK-T-VKM-026.

 

Belangenafweging

De werkzaamheden gaan hinder met zich brengen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Er zal enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid slechter kan worden.

 

Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden.

 

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door dat de bereikbaarheid via andere straten gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.

De aanvrager van het verkeersbesluit heeft of zal nog met aanliggende bedrijven, omwonenden en de nood- en hulpdiensten overleggen.

 

 

BESLUI TEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

 

  • tot het instellen van een tijdelijke verlaging van de maximum toegestane snelheid van 80 km/u naar 50 km/u op de N280 tussen km 18,1 en km 20,2 voor de periode van 20-01-2020 t/m 31-05-2020, of zoveel eerder of langer als het werk vereist door het plaatsen van de verkeersborden A0150, conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. En zoals afgebeeld in de bijbehorende tekeningen;

  • tot het instellen van tijdelijke diverse verplichte rijrichtingen op de N280 tussen km 18,1 en km 20,2 door het plaatsen van verkeersborden D02, D03, D04, D05r, conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. En zoals afgebeeld in de bijbehorende tekeningen;

  • tot het instellen van tijdelijke diverse verplichte rijrichtingen op de N280 tussen km 18,1 en km 20,2 voor motorvoertuigen die niet harder kunnen en mogen dan 25 km/u door het plaatsen van verkeersborden D05r en D07 met onderbord OB05, conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • tot het tijdelijk plaatsen van twee bekabelde verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de kruisingen van de N280 met de Wilhelminasingel en de Schipperswal;

  • tot het instellen van een tijdelijke geslotenverklaringen voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de N280 tussen km 18,1 en km 20,2 door het plaatsen van verkeersborden C09, conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • tot het instellen van een tijdelijke geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers op de N280 ter hoogte van de kruising met de Mijnheerkensweg door het plaatsen van verkeersborden C15, conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • tot het instellen van diverse voorrangsregelingen op de N280 tussen km 18,1 en km 20,2 door het plaatsen van verkeersborden B01 en B06, conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van markeringen in de vorm van haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • tot het instellen van een tijdelijk eenrichtingsverkeer komende vanaf de Schipperswal naar de N280 door het plaatsen van verkeersborden C02 en C03, conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • de verkeersmaatregelen tevens vast te hebben gelegd op bijbehorende tekening nr. DO-VK-T-VKM-025 d.d. 18-12-2019 en DO-VK-T-VKM-026 d.d. 18-12-2019. Deze tekeningen zijn als bijlage bij dit verkeersbesluit gevoegd;

  • de omleiding tevens vast te hebben gelegd op bijbehorende tekening nr. DO-VK-T-OML-015 d.d. 18-12-2019. Deze tekening is als bijlage bij dit verkeersbesluit toegevoegd.

MEDEDELINGEN

 

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan gedeputeerde staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

 

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl.

 

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

 

Gedeputeerde Staten van Limburg,

Namens dezen,

 

 

J.H.F. Godschalk

Clustermanager Wegbeheer

 

Naar boven