Verkeersbesluit voor de herinrichting van Breezand

Logo Hollands Kroon

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van de weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om:

1. De voetgangersoversteekplaats Burgermeester Lovinkstraat t.h.v. 75 te verplaatsen naar de Burgermeester Lovinkstraat t.h.v. 57

Met het bovenstaande wordt beoogd de verkeersveiligheid van de wandelaars te waarborgen. Op de huidige locatie van het zebrapad wordt weinig overgestoken en het zebrapad is daardoor niet gewenst. Op de nieuwe locatie wordt meer overgestoken. De nieuwe locatie van het zebrapad ligt bovendien op de wandelroute richting de school, er zullen dus meerdere kinderen en hun ouders gebruik gaan maken van dit zebrapad. Door de voetgangersoversteekplaats te verplaatsen wordt een logische route met een veilige oversteek gecreëerd.

2. Het voorrangskruispunt Burgermeester Lovinkstraat en Wijdenes Spaansweg aan te passen door:

a. De stopstreep en het bord B7 op t.h.v. Wijdenes Spaansweg 55 en t.h.v. Wijdenes Spaansweg 53 te verwijderen

b. Het plaatsen van haaientanden en een bord B6 t.h.v. Wijdenes Spaansweg 55 en t.h.v. Wijdenes Spaansweg 53.

c. Het plaatsen van twee keer het bord B3 op de Burgermeester Lovinkstraat t.h.v. Burgermeester Lovinkstraat 65 en 56

Met het bovenstaande wordt beoogd de verkeerssituatie overzichtelijk te houden en passend te maken. De locatie is geen geschikte locatie voor een stopbord omdat het zicht niet zo slecht is dat men gedwongen wordt te stoppen.

3. Het aanpassen van de kruising Zandvaart, Koningsweg, Ceresplein, Burgemeester Lovinkstraat naar een verblijfsgebied 30 km/u.

a. Het instellen van een gelijkwaardige kruising bij de kruising Zandvaart, Koningsweg, Ceresplein, Burgemeester Lovinkstraat. Door:

- Het verwijderen van alle haaientanden op het kruispunt.

- Het verwijderen van bord B5 t.h.v. Burgermeester Lovinkstraat 3.

- Het verwijderen van de stopstreep en het bord B7 t.h.v. zandvaart 57.

- Het verwijderen van bord B4 t.h.v. Burgermeester Lovinkstraat 13.

b. Het snelheidsregime aanpassen van 50 km/u naar 30 km/u op de kruising Zandvaart, Koningsweg, Ceresplein, Burgemeester Lovinkstraat d.m.v. het plaatsen van borden A0130zb en A0230zb en aanbrengen van het getal 30 op de rijbaan t.h.v.:

- Zandvaart 47,

- Zandvaart 98,

- Zandvaart 110,

- Koningsweg 1,

- Zandvaart 57,

- Burgermeester Lovinkstraat 9a.

Met het bovenstaande wordt beoogd het verblijfskarakter van het centrumgebied van Breezand te benadrukken. Op een plek met veel oversteekbewegingen en verschillende functies past een 30 km/u zone. Op deze manier wordt de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers verhoogd.

4. Het aanbrengen van een middengeleider ter hoogte van Zandvaart 11 a met twee borden D2.

Met het bovenstaande wordt beoogd de snelheid te verlagen en de komgrens te accentueren.

5. Het verwijderen van het fietspad op de Burgermeester Lovinkstraat en het aanbrengen van fietsstroken door:

a. Het verwijderen van het bord G11 t.h.v. de volgende locaties:

- Burgermeester Lovinkstraat 7b

- Zandvaart 57

- Burgermeester Lovinkstraat 14

- Burgermeester Lovinkstraat 55

- Wijdenes Spaansweg 60

- Burgermeester Lovinkstraat 75a

- Burgermeester Lovinkstraat 77

Met het bovenstaande wordt beoogd extra ruimte voor parkeerstroken te maken, waardoor auto’s niet meer op de rijbaan hoeven te parkeren. Daardoor zullen minder gevaarlijke manoeuvres ontstaan door het inhalende verkeer t.h.v. geparkeerde auto’s.

6. De voorrang te regelen door:

a. Het plaatsen van het B5 t.h.v. Burgermeester Lovinkstraat 8

b. Het plaatsen van het B4 t.h.v. Burgermeester Lovinkstraat 33

c. Het plaatsen van het B6 t.h.v. Burgermeester Lovinkstraat 62

Met het bovenstaande wordt beoogd de verkeerssituatie kloppend te maken, deze verkeersborden missen op dit moment.

In de bijlages zijn tekeningen van bovenstaande aanpassingen te vinden.

Belangenafweging

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er op 29 juni 2020 overleg geweest met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland, en deze kan instemmen met bovengenoemde maatregel.

Awb-procedure

Er heeft geen ontwerpbesluit ter inzage gelegen.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om de voetgangersoversteekplaats van de Burgermeester Lovinkstraat t.h.v. 75 te verplaatsen naar Burgermeester Lovinkstraat t.h.v. 57; de voorrangskruispunt Burgermeester Lovinkstraat en Wijdenes Spaansweg aan te passen door het stopbord te verwijderen; het aanpassen van de kruising Zandvaart, Koningsweg, Ceresplein, Burgemeester Lovinkstraat naar een verblijfsgebied 30 km/u; het instellen van een midden geleider ter hoogte van Zandvaart 11 a; het verwijderen van het fietspad op de Burgermeester Lovinkstraat en het instellen van fietsstroken; en de verkeersborden kloppend maken door het plaatsen en verwijderen van verkeersborden.

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken met ingang van de dag na verzending van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders indienen. Ook bestaat, indien onverwijlde spoed dat vereist, de mogelijkheid een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Deze voorziening kunt u richten aan: rechtbank Noord-Holland (Afdeling Publiekrecht, sectie bestuursrecht) postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Afschriften

Politie Noord-Holland

Ondertekening

Namens burgemeester en wethouders van Hollands Kroon

A. Reehoorn

Medewerker Verkeer en Vervoer

Naar boven