Provincie Groningen - verkeersbesluit - tijdelijke in- en uitvoegstrook naar bouwuitweg windpark - N362, Geefsweer

Logo Groningen

Provincie Groningen, 1 juli 2020

Zaaknummer: K21915

Inleiding

In 2013 hebben de provincies gezamenlijke afspraken gemaakt met het Rijk over de verdeling per provincie van de Rijksdoelstelling van 6.000 MW windenergie op land in 2020. De afspraak van 6.000 MW windenergie op land is tevens inzet van de gezamenlijke provincies in het kader van het door de SER gefaciliteerde Nationaal Energieakkoord. De provincie Groningen heeft een opgave van 855,5 MW opgesteld vermogen. Het ruimtelijke provinciaal belang ten aanzien van windenergie is opgenomen in de Omgevingsvisie Groningen 2016 – 2020, vastgesteld door Provinciale Staten op 1 juni 2016. Voor duurzame energie is een goede ruimtelijke inpassing belangrijk, de provincie kiest hierbij voor concentratie in drie concentratiegebieden. Eén van deze drie gebieden is Delfzijl.

Het concentratiegebied Delfzijl is opgesplitst in een aantal plangebieden. Windpark Geefsweer VOF, een samenwerking van Eneco Wind BV en Windpark Mauve BV, wil in het plangebied Geefsweer een windpark oprichten bestaande uit 14 windturbines.

De realisatie van het project windpark Geefsweer is in uitvoering. Op basis van de huidige concept planning van Vestas is te voorzien dat de laatste turbine (GW WT14) op oktober voor Windpark Mauve BV wordt opgebouwd, daarmee zou het gehele project voor eind 2020 opgeleverd kunnen worden. Maar het tijdelijk stil vallen van de supply-chain vanuit China, als gevolg van de corona crisis, kan echter tot een substantiële vertraging in de projectuitvoering leiden. Aanvullend hierop wordt rekening gehouden met nog een additionele vertraging, die op dit moment nog niet in te schatten is. Risicovolle aspecten die een negatieve impact zouden kunnen spelen zijn onder andere de (on)beschikbaarheid van internationale constructie teams, en de beperkingen op logistieke bewegingen in heel west Europa, met name zee en haven gerelateerde logistieke bewegingen, alsmede vrachtverkeerlogistiek tussen Denemarken en Delfzijl. Omdat door deze verschuivingen met een groter deel van de realisatietermijn in de herfst/winterperiode terecht komen, moet er ook rekening gehouden worden met additionele vertragingen als gevolg van slechter weer. Na de opbouw van de windturbines zullen de wegen verder moeten worden afgewerkt. Door de bovenstaande redenering wordt het termijn van de duur van het werk verlengd t/m 31 mei 2021.

Door de grote van het (exceptioneel transport) logistiek (blades ongeveer 62 meter excl. vrachtwagen, torendelen) is het van belang om locatie GW 14 op een goede en veilige manier te benaderen. Deze locatie is alleen rechtstreeks bereikbaar vanaf een in/-uitrit gelegen aan de provinciale weg N362 tussen Appingedam en Scheemda, ongeveer ter hoogte van kilometrering 8,34. De N362 is een belangrijke verbinding voor de route Delfzijl - Scheemda (met een maximum toegestane snelheid 80km/u) en hierdoor is de verkeersintensiteit fors hoger dan op de andere wegen binnen het gebied waar Windpark Geefsweer zich bevindt.

Om de verkeersveiligheid ter hoogte van de in-/uitrit van GW-14 tijdens de realisatiefase te verbeteren, is er een tijdelijke in - en uitvoegstrook aangelegd voor het werkverkeer.

Dit besluit reguleert de verkeerstekens die nodig zijn voor een verkeersveilige situatie ter hoogte van deze tijdelijke in - en uitvoegstrook.

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Zoals aangegeven is er gekozen voor een in - en uitvoegstrook vanaf de provinciale weg N362 naar de inrit van locatie GW-14. De in - en uitvoegstrook zijn uitgevoerd in stelconplaten. De N362 is een gebiedsontsluitingsweg met voor beide rijrichtingen één rijstrook. In de CROW is opgenomen dat er op enkelbaanswegen met verkeer in twee richtingen in principe geen invoegstroken worden toegepast. Dit om te voorkomen dat recht doorgaand verkeer en achteropkomend verkeer gaat uitwijken naar de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer, om werkverkeer te laten invoegen of om zelf voertuigen in te halen. Toch is er voor gekozen om in deze situatie wel te kiezen voor een invoegstrook. Er is namelijk sprake van veel transport (o.a. exceptioneel) met aan - en afvoer van grote materialen/materieel voor de bouw van de windmolens. Om deze reden is het van belang dat er voldoende ruimte wordt gecreëerd om in - en uit te kunnen voegen, zonder het doorgaande verkeer te hinderen.

Op het wegvak van de in- en uitvoegstrook is een snelheidsbeperking ingesteld van 50 km/u en is er een verkeersregelinstallatie geïnstalleerd om het verkeer op een veilige manier te begeleiden op het moment dat het transport gebruik moet maken van de inrit. Het doorgaande verkeer kan haar weg weer vervolgen op het moment dat een lengtetransport binnen het werkgebied is en wanneer de verkeersregelinstallatie weer op groen gezet worden door een bekwame verkeersbegeleider.

Het is niet wenselijk en nodig om het werkverkeer vanaf de toegangsweg meteen linksaf de N362 op te laten rijden in noordelijke richting. Dit is gevaarlijk en kan voor meer hinder in beide richtingen leiden. Vlakbij de in-/uitrit is aan de zuidzijde een rotonde aanwezig. Daarom wordt er voor gekozen om al het werkverkeer vanaf de toegangsweg van GW-14 verplicht rechtsaf te laten slaan, om vervolgens via de zuidelijk gelegen rotonde eventueel richting Appingedam/Delfzijl te rijden.

Advies

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij de brief van 20 mei 2020, kenmerk #9455-20200424000088 heeft bericht geen bezwaar tegen het toepassen van de voorgenomen verkeerstekens.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie tot het besluit gekomen de navolgende verkeerstekens te plaatsen. Namelijk:

  • -

    Vier borden A1-50, maximum toegestane snelheid 50 km/u;

     

  • -

    Eén bord B6; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg;

     

  • -

    Eén bord C01 met onderbord 'uitgezonderd werkverkeer', gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

     

  • -

    Twee borden F08, einde alle geboden;

     

  • -

    Eén bord J37 met onderbord 'Uitvoegend werkverkeer';

     

  • -

    Haaientanden, de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

     

De verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990.

Openbare bekendmakingen

Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant (zie www.officielebekendmakingen.nl/Staatscourant/Op Rubriek/Verkeersbesluiten). Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/bekendmakingen.

Groningen, 1 juli 2020.

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

R. Bosma

 

Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen (www.provinciegroningen.nl).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven