Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Dampoortweg – Tien meter fiets/bromfietspad

Logo Middelburg

Zaaknummer 224354

 

 

 

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten:

  • 1.

    het gedeelte van de Dampoortweg bij de aansluiting met de Veersesingel over een lengte van ongeveer tien meter aan te wijzen als fiets/bromfietspad;

  • 2.

    op de Dampoortweg de geslotenverklaring voor motorvoertuigen bij de aansluiting met de Veersesingel, op te heffen.

 

Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

ASVV 2012: Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom;

BABW: Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

RVV 1990: Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Verkeersbord: verkeersbord als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990.

 

Verkeerssituatie

De Dampoortweg is een voor het openbaar verkeer openstaande weg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De Dampoortweg ligt in de wijk Ramsburg en sluit aan de westzijde aan op de Veersesingel (buurt Dampoort, wijk Binnenstad) en aan de oostzijde op de Oostperkweg (Ramsburg).

Het is verboden om vanaf de Veersesingel de Dampoortweg in te rijden met motorvoertuigen; dit is aangegeven met een verkeersbord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen).

Langs de eerste 50 meter vanaf de Veersesingel staan vier woningen en geldt een parkeerverbodszone. Er ligt één parkeervak (bij huisnummer 5). Aan de zuidzijde van het andere deel (dat ongeveer 190 meter lang is) worden enkele kantoorpanden gebouwd.

 

Aanleiding

De bewoners van de Dampoortweg en van de aansluitende woningen van de Veersesingel hebben aangegeven dat de geslotenverklaring voor motorvoertuigen bij de ingang van de Dampoortweg vaak wordt genegeerd, en dat dit leidt tot verkeersonveilige situaties op het gedeelte van de Dampoortweg tussen de bocht bij huisnummer 2 en de bocht bij huisnummer 5.

De bewoners zijn bang dat het negeren van het inrijverbod gaat toenemen op het moment dat de nieuwe kantoorpanden zijn geopend, en dat daardoor de verkeersveiligheid verslechtert.

  

Verkeersbeleid

Op het gedeelte van de Dampoortweg tussen de twee bochten ontbreekt het zicht op tegenliggers vanaf de Veersesingel, en in de bocht bij huisnummer 2 is de rijbaan maar 4,0 meter breed terwijl volgens paragraaf 11.2.4 van de ASVV 2012 (rijbaan voor gemengd verkeer - met parkeren in havens) voor een erftoegangsweg met tweerichtingsverkeer een breedte van minimaal 4,8 meter wordt aanbevolen. Ook hoeven weggebruikers die richting de Veersesingel rijden, in de bocht bij huisnummer 2 geen tegemoetkomende motorvoertuigen te verwachten omdat motorvoertuigen de Dampoortweg niet mogen inrijden vanaf de Veersesingel.

Wij hebben hier vier weken lang een verkeerstelling gehouden. Uit dat onderzoek blijkt dat per dag gemiddeld 60 motorvoertuigen de geslotenverklaring negeerden.

Uit de tellingen leiden wij ook af dat er sprake is van sluipverkeer op de Dampoortweg. Volgens paragraaf 6.3.3.2 van de ASVV 2012 (verkeersgeneratie hoofdgroep wonen) leveren de vier woningen bij elkaar maximaal ongeveer 28 motorvoertuigbewegingen per dag op. Maar uit de telling blijkt dat er veel meer verkeer gebruikmaakt van de Dampoortweg: gemiddeld ongeveer 220 motorvoertuigen per etmaal. Het verkeer dat geen bestemming heeft aan de Dampoortweg zien wij als sluipverkeer, omdat dit verkeer van en naar het achterliggende gebied via de route Oostperkweg-Havendijk-Punt kan rijden.

Op ons verzoek heeft de politie twee keer gecontroleerd, maar deze controles hebben volgens de bewoners op langere termijn niet geleid tot minder overtredingen. Omdat het niet mogelijk is om altijd of regelmatig te controleren, willen we de verkeersveiligheid op de Dampoortweg verbeteren door bij de aansluiting met de Veersesingel de doorgang voor motorvoertuigen te blokkeren.

 

Doel en belang

Met dit besluit willen we de verkeersveiligheid op de Dampoortweg verbeteren en voorkomen dat deze weg als sluiproute wordt gebruikt.

 

Aan de basis van dit besluit liggen de volgende belangen:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994);

  • 2.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden (artikel 2, tweede lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994).

 

Argumenten

De verkeersveiligheid verbetert.

Door het instellen van een fiets/bromfietspad, mogen auto’s bij de aansluiting met de Veersesingel de Dampoortweg niet meer in- of uitrijden. Om te voorkomen dat automobilisten dit verbod negeren, worden aanvullend hierop obstakels op de weg geplaats om auto’s te weren. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid op het gedeelte van de Dampoortweg tussen de aansluiting met de Veersesingel en de bocht bij huisnummer 5.

 

De maatregel past bij de functie van de weg.

In het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan Middelburg 2030 zijn alle wegen binnen de bebouwde kom gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg of als erftoegangsweg. Op een gebiedsontsluitingsweg geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, op een erftoegangsweg geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De gebiedsontsluitingswegen verdelen het verkeer over de stad en/of geleiden het doorgaande verkeer langs de stad. Wij willen dat doorgaand verkeer zoveel mogelijk gebruikmaakt van de gebiedsontsluitingswegen.

De Dampoortweg en het gedeelte van de Veersesingel tussen de Dampoortweg en de Nederstraat, zijn erftoegangswegen. Wij willen dat het verkeer van en naar dit gebied zoveel mogelijk gebruikmaakt van de gebiedsontsluitingsroute Oostperkweg-Havendijk-Punt.

 

De geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen is overbodig geworden.

De geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen is overbodig geworden door een gedeelte van de Dampoortweg aan te wijzen als fiets/bromfietspad. De geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen kan daarom worden opgeheven.

 

Kanttekeningen

Bestemmingsverkeer richting de Veersesingel is niet meer mogelijk via de Dampoortweg.

De Veersesingel is door deze maatregel voor motorvoertuigen vanaf de Oostperkweg niet meer bereikbaar via de Dampoortweg. Verkeer vanaf de Oostperkweg kan de route Oostperkweg-Havendijk gebruiken.

Vooraf hebben we de bewoners van de Dampoortweg en van het gedeelte van de Veersesingel aan de oostzijde van de Nederstaat, hierover geïnformeerd. Daar hebben we alleen positieve reacties op gekregen.

 

Uitvoering

Plaatsen verkeersborden G12a en G12b en rijbaan inrichten als fiets/bromfietssluis

Op de Dampoortweg wordt bij de aansluiting met de Veersesingel aan de rechterzijde van de rijbaan een verkeersbord G12a (fiets/bromfietspad) geplaatst, met aan de achterzijde ervan een verkeersbord G12b (einde fiets/bromfietspad). Ongeveer tien meter verderop worden aan de overzijde van de rijbaan in de omgekeerde richting dezelfde verkeersborden geplaatst.

Op dit fiets/bromfietspad komt een fiets/bromfietssluis. Die fiets/bromfietssluis bestaat uit een verhoogde middengeleider die ongeveer vijf meter lang en 60 cm breed is. Aan beide zijden van de fiets/bromfietssluis wordt het trottoir verbreed met ongeveer 60 cm. Op beide trottoirs wordt een vaste witte paal geplaatst als obstakel voor auto’s.

In het midden van de rijbaan wordt een verhoogde middengeleider aangebracht, met witte markering op de kopse kanten en met inleidende witte markering op de weg. Op de middengeleider wordt een flexibele rood-witte paal geplaatst als obstakel voor auto’s. Een flexibele paal is voor fietsers veiliger dan een vaste paal, en is voor auto’s overrijdbaar bij calamiteiten. Aan beide zijden van de middengeleider is de doorgang ongeveer 1,40 meter breed.

 

Plaatsen bord L8 met onderbord

Vanaf de Oostperkweg wordt de Dampoortweg een doodlopende weg voor motorvoertuigen. Bij de ingang van de Dampoortweg vanaf de rotonde met de Oostperkweg geven we dit aan met een verkeersbord L8 (doodlopende weg) en een onderbord ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’.

 

Plaatsen verkeersbord L9 (vooraanduiding doodlopende weg)

Voor verkeer op de Oostperkweg dat de rotonde bij de Dampoortweg vanuit het noorden nadert, is de route via de Dampoortweg naar de Veersesingel de kortste route. Dit verkeer willen we informeren dat de Dampoortweg een doodlopende weg is. Dit geven we aan door op de Oostperkweg aan de noordzijde van de rotonde bij de Dampoortweg een verkeersbord L9 (vooraanduiding doodlopende weg) en een onderbord ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’ te plaatsen.

Aan de zuidzijde van de rotonde hoeft geen vooraanduiding, omdat het niet logisch is dat verkeer vanuit het zuiden dat naar de Veersesingel wil, via de Dampoortweg rijdt; dat verkeer zal eerder via de Nederstraat rijden, omdat dat de kortste route is.

 

Verwijderen verkeersbord C12

Het verkeersbord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen) kan worden verwijderd omdat dit bord door de fiets/bromfietssluis overbodig is geworden.

 

Handhaving

Met het oog op artikel 24, aanhef en onder a, van het BABW is over dit besluit overleg gepleegd met de korpschef. De gemachtigde van de korpschef heeft aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan en dat de maatregel handhaafbaar is.

Handhaving van de verkeersborden G12a (fiets/bromfietspad) en G12b (einde fiets/bromfietspad) is mogelijk op basis van artikel 4 tot en met 10 van het RVV 1990. Daarin is bepaald wie een fiets/bromfietspad mogen gebruiken.

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

Op basis van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, en voor onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op basis van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer als de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Maar op basis van artikel 19 van het BABW hoeft geen verkeersbesluit te worden genomen als de betrokken maatregel strekt tot ondersteuning van een verkeersregel of een daar geplaatst verkeersteken dat een gebod of verbod inhoudt.

Dit betekent dat in dit geval een verkeersbesluit moet worden genomen voor:

  • 1.

    plaatsing en verwijdering van de verkeersborden G12a (fiets/bromfietspad) en G12b (einde fiets/bromfietspad);

  • 2.

    verwijdering van verkeersbord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen).

Voor de plaatsing van de verkeersborden L8 (doodlopende weg) en L9 (vooraanduiding doodlopende weg) hoeft geen verkeersbesluit te worden genomen omdat deze verkeerstekens niet zijn opgenomen in artikel 12 van het BABW.

Voor de plaatsing van de middengeleider, de flexibele paal en de twee vaste witte palen is geen verkeersbesluit nodig, omdat die maatregelen ondersteunend zijn aan de verkeersborden die het fiets/bromfietspad aangeven.

De Dampoortweg is in beheer bij de gemeente. Volgens artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 moet dit verkeersbesluit daarom worden genomen door burgemeester en wethouders.

 

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit gaat over maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, en die maatregelen leiden tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weggedeelte gebruik kan maken. Volgens artikel 27 van het BABW treedt dit besluit daarom pas in werking op de dag nadat de bezwaartermijn is verstreken.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in hun vergadering van 14 januari 2020.

de secretaris, de burgemeester,

    

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

 

Mededelingen

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

 

Online bezwaar maken

Uw bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen. U vindt het webformulier via de link www.middelburg.nl/bezwaar.

Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u uw inlogcode van DigiD nodig.

 

Voorlopige voorziening

Vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 178 voor particulieren en € 354 voor organisaties.

Naar boven