Bestuursovereenkomst Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand

De ondergetekenden,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, mevrouw drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga, gevestigd te ‘s-Gravenhage, handelend in de hoedanigheid van bestuursorgaan en als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, hierna genoemd “de Staat”,

en

DE PROVINCIE FRYSLÂN en gedeputeerde staten ieder voor wat zijn bevoegdheid, gevestigd te LEEUWARDEN, ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de Gedeputeerde mevrouw mr. M.A. Fokkens-Kelder, daartoe gevolmachtigd door de Commissaris der Koning de heer drs. A.A.M. Brok, en gemachtigd door gedeputeerde staten handelende ter uitvoering van een besluit van gedeputeerde staten <nummer> d.d. <datum>, en de Commissaris der Koning hierna genoemd “de Provincie",

gezamenlijk te noemen “Partijen”, alsmede ieder voor zich te noemen: “Partij”

overwegende dat

  • a. bij de provincies Flevoland, Fryslân en Overijssel en de gemeenten Kampen, Meppel, Súdwest Fryslân, Urk en Zwolle al jaren de wens bestaat tot een verbeterde toegankelijkheid van het IJsselmeer en de daaraan grenzende binnenhavens;

  • b. de maritieme sector en haar toeleveranciers, alsmede de binnen- en zeevaart, de huidige afmetingen van de sluizen en bruggen te Kornwerderzand en de beperkte diepte van geulen naar de havens als een grote belemmering ervaren in hun groeipotentie;

  • c. de betrokken regionale overheden en marktpartijen via het ‘Bidbook verbreding sluis Kornwerderzand’ aan de Staat hebben gevraagd om verruiming van genoemd sluiscomplex, aanpassing van de bruggen in de Afsluitdijk ter hoogte van genoemd sluiscomplex, alsmede aanpassing van de vaargeulen in het IJsselmeer naar de betreffende scheepswerven en havens;

  • d. de gemeente Súdwest Fryslan in juni 2017 het bestemmingsplan Sluiscomplex Kornwerderzand heeft vastgesteld met bijbehorende MER en passende beoordeling;

  • e. de provincie Fryslân op 11 juni 2019 aan de Staat aanvullend op het ‘Bidbook verbreding sluis Kornwerderzand’ een voorstel heeft gedaan over de uitvoering, risico’s en financiën, en de Staat bij brief van 11 juni 2019 aan de Tweede Kamer heeft laten weten dat de Staat hierover tot overeenstemming is gekomen met de Regio;

  • f. Partijen zijn overeengekomen om de afspraken hierover te willen vastleggen in voorliggende bestuursovereenkomst;

zijn als volgt overeengekomen:

Artikel 1. Begripsbepalingen

a. Beheer en Onderhoud:

het geheel van werkzaamheden om de vaarweg/vaargeulen tussen de diverse havens in het IJsselmeer en Kornwerderzand, de sluizen bij Kornwerderzand, en de bruggen bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk, te beheren en te onderhouden.

b. Bevoegd Gezag:

het bestuursorgaan dat vanuit haar wettelijke rol en bevoegdheid verantwoordelijkheid draagt voor het besluit inzake een of meerdere maatregelen.

c. CEMT:

de klasse-indeling van schepen door de Conférence Européenne des Ministres de Transport.

d. Overeenkomst:

de voorliggende Bestuursovereenkomst Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand.

e. Project Versterking Afsluitdijk:

het MIRT-project tot versterking van de Afsluitdijk.

f. Project Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand:

het project bedoeld in artikel 3 van deze Overeenkomst.

g. Projectmanagementteam:

het in artikel 5 lid 3 van de Overeenkomst bedoelde Projectmanagementteam Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand.

h. Realisatieovereenkomst:

de overeenkomst tussen de Provincie en de Staat waarin de verplichtingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden inzake de uitvoering van de Overeenkomst nader worden uitgewerkt en vastgelegd.

i. Regiegroep:

de in artikel 5 lid 2 van de Overeenkomst bedoelde Regiegroep Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand.

j. Regio:

de provincies Flevoland, Fryslân en Overijssel en de gemeenten Kampen, Meppel, Súdwest Fryslân, Urk en Zwolle die gezamenlijk de wens hebben geuit tot een verbeterde toegankelijkheid van het IJsselmeer en de daaraan grenzende binnenhavens.

k. Scope:

het geheel van activiteiten dat nodig is om de scope van de Overeenkomst als bedoeld in artikel 3 te realiseren.

l. Sluiscomplex Kornwerderzand:

de tot de Scope behorende sluizen, bruggen en vaarwegen zoals deze bij het aangaan van de Overeenkomst in fysieke toestand bestaan.

m. Stuurgroep:

de in artikel 5 lid 1 van de Overeenkomst bedoelde Stuurgroep Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand.

n. Werk:

het geheel van activiteiten binnen de Scope dat door de Provincie wordt aanbesteed en opgedragen aan een derde.

Artikel 2. Doel van de Overeenkomst

  • 1. Partijen beogen met deze Overeenkomst nadere afspraken vast te leggen over de voorwaarden waaronder Partijen hun financiële bijdrage leveren zodat de Provincie het Project Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand zal (doen) realiseren.

  • 2. Het doel van deze Overeenkomst is voorts om tussen Partijen afspraken te maken over:

    • a. de wederzijdse verplichtingen;

    • b. de toetsing aan de eisen van Rijkswaterstaat voor (vaar)wegbeheer en waterbeheer;

    • c. de afhandeling van risico’s van niet gesprongen explosieven;

    • d. de handelswijze bij wijzigingen ten opzichte van de situatie ten tijde van de ondertekening van deze Overeenkomst; en

    • e. de wijze waarop Partijen bij eventuele toekomstige wijzigingen of geschillen voor de duur van deze Overeenkomst met elkaar zullen omgaan.

Artikel 3. Scope van de Overeenkomst

  • 1. Het Project Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand (ter plaatse bekend als de Lorentzsluizen) bestaat uit:

    • de bruggen,

    • de westelijke schutsluis (inclusief voorhavens en remmingwerken), en

    • de vaargeulen naar de havens te Urk, Flevokust te Lelystad, Zuiderzeehaven te Kampen alsmede naar de havens te Lemmer en Makkum.

    Het Project Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand wordt voor de reguliere scheepvaart geschikt gemaakt voor:

    • a. een scheepsgrootte van 135 meter lang, 11,40 meter breed en 3,5 meter diepgang (scheepsklasse CEMT Va Verlengd Groot Rijnschip), en

    • b. een scheepsgrootte met een maximale afmeting van 135 meter lang, 16 meter breed en 4,5 meter diepgang (zeevaart scheepsklasse R/S 2).

  • 2. De bruggen, de schutsluis en de vaargeulen worden tevens geschikt gemaakt voor het passeren van bijzonder transport (superjachten en nieuwbouw coasters R/S 3), voor de volgende scheepsbouwlocaties met daarbij de maximale afmetingen van de te kunnen bouwen schepen:

    • a. Urk, Makkum en Kampen: 140 meter lang, 24 meter breed en 5,0 meter diepgang;

    • b. Vollenhoven en Zwartsluis: 70 meter lang, 15 meter breed en 4,0 meter diepgang;

    • c. Lemmer: 135 meter lang, 23 meter breed en 4,0 meter diepgang.

  • 3. Ten behoeve van de aanpassingen genoemd in lid 1 en lid 2 worden de verkeersbruggen geschikt gemaakt door het vervangen van de huidige twee draaibruggen in de A7 door vier nieuwe bascule bruggen. Conform de huidige situatie worden twee doorvaartopeningen met middenscheiding gerealiseerd.

    De bruggen hebben een doorvaartopening van 25 meter breed, gebaseerd op bijzondere transporten van 24 meter breed (o.a. superjachten), CEMT Va en Zeevaartklasse R/S 2 en een doorvaartopening van minimaal 21,7 meter breed, gebaseerd op CEMT Va.

  • 4. De bruggen krijgen een autosnelwegprofiel. Uitgangspunten zijn:

    • a) een breedte tussen de geleiderails van 9,6 meter (twee rijstroken van 3,5 meter en 2 redresseerstroken van 1,3 meter), en

    • b) dat ter plaatse van de bruggen geen vluchtstroken worden toegepast conform de huidige situatie. De bruggen in de rijrichting Noord-Holland worden voorzien van een fietspad, tevens geschikt voor voertuigen van hulpdiensten en voor beheer en onderhoud. De bruggen in de rijrichting Fryslân zullen worden voorzien van een parallelweg voor de bereikbaarheid van de Kazematten, voor voertuigen van hulpdiensten, minder-validen, bussen en voor beheer en onderhoud.

  • 5. Voor de aanpassing van de schutsluis als bedoeld in lid 1 en lid 2 wordt de huidige westelijke schutsluis vervangen door een nieuwe grotere schutsluis met een nuttige kolklengte (=kolklengte tussen de stopstrepen) van 150 meter, een nuttige kolkbreedte van 25 meter en een drempeldiepte aan de IJsselmeerzijde van -6,1 meter NAP (uitgaande van MLWS -0,6 meter NAP) en aan de Waddenzeezijde van minimaal -5,9 meter NAP conform de Stormvloedkering. De nieuwe westelijke schutsluis zal de huidige westelijke schutsluis vervangen en op dezelfde locatie worden gerealiseerd. De huidige oostelijke kleine schutsluis blijft operationeel.

  • 6. Voor de vaargeul van Kornwerderzand naar de havens Urk, Flevokust en Zuiderzeehaven te Kampen geldt een gegarandeerde nautische breedte van 150 meter (tussen de betonning) waarvan minimaal 116 meter op een gegarandeerde nautische diepte van -6.2 meter NAP. Uitgaande van een onderhoudsmarge van 0,5 meter resulteert dat in een onderhoudsdiepte van laatstgenoemde deel van minimaal -6,7 meter NAP.

    Het benodigde nautisch profiel naar de diverse andere scheepsbouwlocaties zal in onderling overleg nog nader worden bepaald.

    De vaargeulen in de Waddenzee kennen geen verruimingsopgave. Dit houdt in dat schepen tot 3,5 meter diepgang varen conform het huidige toelatingsbeleid en de schepen met een diepgang groter dan 3,5 meter varen gedurende Hoogwater.

  • 7. De Scope is aangegeven op de kaarten die zijn opgenomen als bijlage 1 in deze Overeenkomst, welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst.

Artikel 4. Uitvoering Werk / verplichtingen partijen / samenwerking

Aanbesteding en realisatie

  • 1. De Provincie zal voor haar rekening en risico het Werk aanbesteden en (doen) realiseren. De Provincie stemt dit regelmatig af met de Staat.

  • 2. De Provincie draagt als formeel opdrachtgever van het Werk de zorg voor de planuitwerking, het maken van een aanbestedingsdossier, het houden van de aanbesteding, gunning alsmede de contractbeheersing.

  • 3. De Provincie legt het definitieve ontwerp en de eisen van de onderdelen van het Werk ter goedkeuring voor aan de Staat.

Wederzijdse verplichtingen partijen en samenwerking

  • 4. Alle vereiste vergunningen en de bijbehorende procedures die van toepassing zijn op de gehele uitvoering van het Werk worden aangevraagd en gecoördineerd door de Provincie. Partijen verplichten zich -in geval zij bevoegd gezag zijn- alle noodzakelijke medewerking te verlenen bij het voortvarend doorlopen van de procedures en het verlenen van de noodzakelijke vergunningen en/of ontheffingen.

  • 5. De in het kader van deze Overeenkomst door Partijen te verlenen publiekrechtelijke medewerking laat de publiekrechtelijke positie en bevoegdheden van Partijen onverlet.

  • 6. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat zal een regeling opstellen om de financiële bijdrage van het Rijk, zoals genoemd in artikel 8 via een specifieke uitkering (SPUK) beschikbaar te stellen.

  • 7. De Staat zal de Provincie (mede met het oog op de voorbereiding van de aanbesteding van het Werk) tijdig voorzien van een overzicht van de eisen van Rijkswaterstaat waaraan zij het Werk bij oplevering zal toetsen. Partijen zullen hierover met elkaar overleg voeren in de voorbereiding van de aanbesteding door de Provincie.

  • 8. De in artikel 4 genoemde punten worden nader uitgewerkt in de Realisatieovereenkomst.

Artikel 5. Organisatiestructuur

  • 1. Partijen stellen een Stuurgroep Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand in op bestuurlijk niveau. In de Stuurgroep nemen zitting de portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Provincie (voorzitter), de hoofdingenieur-directeur Midden-Nederland van Rijkswaterstaat, de directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, een gedeputeerde van een van de andere tot de Regio behorende provincies, alsmede de wethouder Financiën van de gemeente Súdwest-Fryslân. De Stuurgroep is bevoegd tot het nemen van besluiten op basis van consensus om de afspraken in deze Overeenkomst uit te kunnen voeren.

  • 2. De Provincie stelt een Regiegroep Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand in waarin de uitvoering van de afspraken in deze Overeenkomst worden besproken en bewaakt. De Staat is agendalid van de Regiegroep en zal naar behoefte vertegenwoordigd zijn. De Regiegroep bereidt tevens de vergaderingen van de Stuurgroep voor. De Regiegroep is voorts verantwoordelijk voor de communicatie over het Project.

  • 3. De Provincie stelt een Projectmanagementteam Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand in dat belast is met de centrale aansturing van het Project. De Provincie stelt een projectmanager aan die de dagelijkse leiding over het Projectmanagementteam heeft.

  • 4. De organisatiestructuur zoals bedoeld in dit artikel wordt nader uitgewerkt in de Realisatieovereenkomst.

Artikel 6. Planning

  • 1. De Provincie zal het Project Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand uitvoeren in de periode 2020-2028 met het oog op een uiterste gestreefde overdrachtsdatum van 31 december 2028.

  • 2. De bruggen dienen volgens het programma van vervanging en renovatie van Rijkswaterstaat uiterlijk in 2025 te zijn vervangen. In de fasering zal de verruiming van de sluis opgepakt worden als er duidelijkheid is over de inning van de marktbijdrage.

  • 3. De realisatie van het Werk mag geen belemmering en vertraging voor de voortgang en geen kostenverhoging voor het project Versterking Afsluitdijk opleveren.

  • 4. De planning van het project Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand en de afstemming met het project Versterking Afsluitdijk wordt nader uitgewerkt in de Realisatieovereenkomst.

Artikel 7. Bediening, beheer en onderhoud

  • 1. De Staat zal gedurende de uitvoering van het Werk de operationele taken van beheer en onderhoud van het Sluiscomplex Kornwerderzand voor zover onderdeel van het Werk door tussenkomst van de Provincie overdragen aan de opdrachtnemer van het Werk, zowel ten aanzien van scheepvaart tussen het IJsselmeer en de Waddenzee v.v., als ten aanzien van wegverkeer op de A7 en aanpalende wegen. De bediening van de sluis en bruggen blijft gedurende de uitvoering van het Werk in handen van de Staat.

  • 2. Partijen maken nadere afspraken in de Realisatieovereenkomst over de overdracht aan de opdrachtnemer, de samenwerking tijdens de uitvoering van het Werk en -na oplevering van het Werk- de overdracht om niet terug aan de Staat.

Artikel 8. Financiële bepalingen

  • 1. De kosten van het Project Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand alsmede de dekkingsbijdragen zijn weergegeven in onderstaande tabel.

    Overzicht kosten en dekkingsbijdragen

    Kosten

    Bijdrage Staat

    Bijdrage Regio

    Aanlegkosten verbreding sluis, bruggen en vaargeulen

    204,5

       

    Extra beheer en onderhoud

    9,5

       

    Versobering aanleg: geen vluchtstroken

    –7,0

       

    Optimalisering aanleg: uitvoering Provincie

    –8,5

       

    Totale kosten

    199,5

       
           

    Totale Rijksbijdrage aan dekking

     

    111,0

     
           

    Totale Regionale bijdrage aan dekking

       

    88,5

    Bijdrage van regionale overheden

       

    62,0

    Bijdrage van marktpartijen

       

    26,5

    Alle bedragen in miljoenen Euro en inclusief BTW.

  • 2. De bijdrage van de regio van € 88,5 miljoen is inclusief BTW en omvat zowel een bijdrage van regionale overheden alsook van de marktpartijen (hierna: “marktbijdrage”) zoals toegezegd in het ‘Bidbook verbreding sluiscomplex'. De regionale bijdrage wordt vanaf 2020 jaarlijks vermeerderd met de indexatie. De Provincie zal de marktbijdrage innen.

  • 3. De bijdrage van de Staat van € 111 miljoen is inclusief BTW. De rijksbijdrage wordt vanaf 2020 jaarlijks vermeerderd met IBOI. De Staat zal dit bedrag ter beschikking stellen aan de Provincie.

  • 4. De betaling van de in lid 3 genoemde Rijksbijdrage geschiedt volgens een nader te bepalen kasritme die opgenomen wordt in de regeling. Er vindt een finale verrekening plaats van het bedrag ad € 9,5 miljoen ten behoeve van het extra beheer en onderhoud na overname van het geleverde Werk door of namens de Staat.

  • 5. De kosten van voorbereiding van en toezicht op het Werk komen ten laste van het projectbudget.

  • 6. Partijen dragen zelf de kosten van haar eigen lijnorganisatie ter realisatie van haar publiekrechtelijke taken. De kosten van het Projectmanagementteam komen ten laste van het projectbudget.

  • 7. Partijen treden in nader overleg over de risico’s van eventueel aan te treffen niet gesprongen explosieven.

  • 8. Met uitzondering van het gestelde in lid 7 draagt de Provincie de kosten van conditionerende maatregelen. Tot de conditionerende maatregelen worden in ieder geval gerekend de verlegging van kabels en leidingen, de bescherming van natuurwaarden, en de bescherming van archeologische en cultuur-historische objecten.

Artikel 9. Vrijwaring

  • 1. Alle werken of eigendommen van de Staat, die tengevolge van de uitvoering van de werken door de Provincie of door de Provincie ingeschakelde derde(n) mochten worden beschadigd, worden voor rekening van de Provincie hersteld.

  • 2. De Provincie doet bij voorbaat afstand van alle aanspraken welke zij tegenover de Staat zou kunnen doen gelden wegens schade geleden als gevolg van de uitvoering van het Werk, behoudens voor het geval de schade is te wijten aan opzet of grove schuld aan de zijde van de Staat. De Provincie zal haar aanspraken alsdan doen gelden jegens de Staat.

  • 3. De Provincie vrijwaart de Staat van alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade geleden als gevolg van de uitvoering van het Werk, behoudens voor het geval de schade is te wijten aan opzet of grove schuld aan de zijde van de Staat.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

  • 1. Partijen treden met elkaar in overleg indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van deze Overeenkomst niet mag worden verwacht. Zij zullen in goed overleg zo nodig de Overeenkomst daaraan aanpassen.

  • 2. Partijen merken als onvoorziene omstandigheden in elk geval aan de situatie dat formele regelingen of besluiten leiden tot de niet of slechts gedeeltelijke goedkeuring, de schorsing of vernietiging van besluiten die uit de Overeenkomst voortvloeien, een en ander met inbegrip van wijziging van regelingen, beleidswijzigingen, bestuurlijke koerswijzigingen of onherroepelijke beslissingen van een rechterlijke instantie of overheid.

  • 3. De wijziging van deze Overeenkomst behoeft schriftelijke toestemming van beide Partijen.

  • 4. De wijziging en de verklaring van toestemming met die wijziging wordt in afschrift als bijlage aan deze Overeenkomst gehecht.

Artikel 11. Ontbindende voorwaarden

  • 1. Indien onvoorziene omstandigheden van dien aard zijn dat wijziging van de Overeenkomst geen uitkomst biedt, kan dat voor de Partij die zich op die omstandigheden beroept aanleiding geven zich te wenden tot de rechter met het verzoek om deze Overeenkomst te ontbinden.

  • 2. Alvorens zich tot de rechter te wenden nodigt de in het vorige lid bedoelde Partij de andere Partij uit om met haar in overleg te treden over een oplossing van de gerezen problemen. Leidt dit overleg niet binnen drie maanden tot overeenstemming dan kan de in het eerste lid bedoelde partij zich alsnog tot de rechter wenden, maar niet dan nadat Partijen op bestuurlijk niveau hebben vastgesteld dat zij er onderling niet uitkomen.

  • 3. Partijen onderkennen de mogelijkheid dat zich omstandigheden voordoen die weliswaar de essentialia van de Overeenkomst betreffen en uit dien hoofde tot ontbinding van deze Overeenkomst zouden kunnen leiden, doch die partijen ertoe nopen ter uitvoering van deze Overeenkomst nadere afspraken met elkaar te maken. Zij verbinden zich alsdan op constructieve wijze met elkaar te overleggen en voorts al het mogelijke te doen ter verzekering van de juiste nakoming van deze Overeenkomst. Indien nodig komen Partijen hiertoe op bestuurlijk niveau bijeen.

  • 4. Indien het in lid 2 en 3 bedoelde overleg tot overeenstemming leidt zal herziening, wijziging of aanvulling van de Overeenkomst worden vastgelegd in een nader te sluiten wijzigings- c.q. aanvullende overeenkomst die als bijlage aan deze Overeenkomst wordt gehecht.

Artikel 12. Tussentijdse beëindiging

  • 1. Deze Overeenkomst kan tussentijds worden beëindigd indien Partijen dat met elkaar overeenkomen. Een beëindigingsovereenkomst kan uitsluitend schriftelijk worden aangegaan en kan een regeling bevatten omtrent de verdeling van nog te maken kosten als gevolg van de tussentijdse beëindiging.

  • 2. Bij eventuele tussentijdse (gedeeltelijke) beëindiging van deze Overeenkomst zullen Partijen hun reeds ingebrachte middelen terug ontvangen. Dit na aftrek van het aandeel naar rato, op basis van het aandeel per Partij in het totaalbudget, van de reeds gemaakte en/of niet meer te vermijden kosten.

Artikel 13. Geschillen

  • 1. Op deze Overeenkomst is het Nederlandse recht van toepassing.

  • 2. Er is sprake van een geschil zodra één van de partijen dit schriftelijk aan de andere partij meldt. Partijen dienen hierop met elkaar in overleg te treden teneinde te bezien of in der minne een oplossing voor dit geschil kan worden bereikt.

  • 3. Alle geschillen welke mochten ontstaan naar aanleiding van deze Overeenkomst, dan wel nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden beslecht door de bevoegde burgerlijke rechter te Den Haag.

Slotbepalingen

Artikel 14. Uitvoering in overeenstemming met het Unierecht

De afspraken van deze Overeenkomst en de nadere uitwerking daarvan zullen in overeenstemming met het Internationale recht, het Unierecht en het Nederlandse recht worden uitgevoerd in het bijzonder voor zover de afspraken vallen onder de werking van de internationale, Europese en Nederlandse regels met betrekking tot aanbesteding, mededinging, staatssteun en technische normen en voorschriften.

Artikel 15. Looptijd Overeenkomst

  • 1. De Overeenkomst treedt in werking met ingang van de dag van de laatste ondertekening door één van de Partijen.

  • 2. Deze Overeenkomst eindigt nadat alle verplichtingen uit deze Overeenkomst zijn nagekomen of indien deze Overeenkomst wordt vervangen door een nieuwe overeenkomst tussen Partijen.

  • 3. Rechtsgevolgen welke voortvloeien uit deze Overeenkomst en die naar hun aard geacht worden door te werken of eventueel ontstaan na beëindiging van deze Overeenkomst, worden afgehandeld conform het bepaalde in deze Overeenkomst.

Artikel 16. Citeertitel

  • 1. Deze Overeenkomst wordt genoemd: “Bestuursovereenkomst Verruiming Sluiscomplex Kornwerderzand”.

  • 2. Binnen tien dagen na laatste ondertekening draagt de Staat zorg voor publicatie van de zakelijke inhoud van deze Overeenkomst in de Staatscourant.

Aldus opgemaakt en in tweevoud ondertekend,Den Haag 24 juni 2020

namens de Staat, C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga Minister van Infrastructuur en Waterstaat

namens de Provincie, M.A. Fokkens-Kelder gedeputeerde van Fryslân

BIJLAGE 1. SCOPE VAN HET PROJECT VERRUIMING SLUISCOMPLEX KORNWERDERZAND

Scope van de verkeersbruggen A7 en de verruimde grote sluis te Kornwerderzand

Scope van de te verdiepen vaargeulen in het IJsselmeer

Naar boven