TOELICHTING
I. Algemeen
1. Doel en aanleiding
Deze regeling wijzigt titel 3.2 van de Regeling nationale EZK-en LNV-subsidies (RNES).
Daarin is de subsidiemodule ‘PPS-toeslag onderzoek en innovatie’ vervat. De wijziging
in deze module houdt in dat de Topconsortia voor Kennis & Innovatie (TKI’s) vanuit
de PPS-toeslagmodule een hoger steunpercentage dan voorheen kunnen geven aan mkb-ondernemingen
in internationale publiek-private samenwerkingsprojecten, voor de kosten die zij maken
voor experimentele ontwikkeling. Met dit hogere percentage worden mkb’ers gestimuleerd
om een innovatief product, proces of dienst te ontwikkelen. Het steunpercentage voor
mkb’ers in internationale projecten is immers in diverse andere internationale subsidieregelingen
doorgaans 35 procent. Met deze wijziging kan het TKI een vergelijkbaar steunpercentage
bieden.
Op korte termijn is deze extra stimulans nodig om Nederlandse mkb’ers te prikkelen
om mee te doen aan een in Europese verband uitgezette oproep voor onderzoeksvoorstellen
ten behoeve van COVID-19, waarvoor voor de Nederlandse deelnemers alleen de al aan
TKI’s verleende PPS-toeslag beschikbaar is. Het TKI Lifescience & Health (~Health
~Holland) heeft voor uitvoering van deze oproep € 5 miljoen gereserveerd. Het TKI
zal naar verwachting in juli 2020 de ontvangen PPS-toeslag beschikbaar stellen aan
de geselecteerde projecten uit deze oproep.
Om het generieke karakter van de PPS-toeslagmodule te benadrukken en omdat niet uit
te sluiten valt dat ook andere TKI’s hun PPS-toeslagmiddelen voor deze gezondheid-
en economische crisis willen inzetten, geldt deze wijziging voor alle onderzoeksthema’s
die passen in de thematische Kennis- en Innovatieagenda’s (KIA’s) en de aanpak sleuteltechnologieën.
Dit betekent onder meer dat TKI’s het verruimde steunpercentage ook kunnen gebruiken
om samenwerkingsprojecten in het kader van experimentele ontwikkeling te stimuleren
die meer indirect of in verder verwijderd verband staan tot de concrete COVID-19-vraagstukken
(zolang deze maar passen binnen de KIA’s en de aanpak sleuteltechnologieën). Binnen
de KIA’s en aanpak sleuteltechnologieën worden immers de maatschappelijke uitdagingen
geadresseerd, en de sleuteltechnologieën die daar aan bij kunnen dragen, met het oog
op het economisch verdienvermogen van Nederland. Omdat de gezondheidscrisis en de
daaruit volgende economische crisis naar verwachting een tijdelijk karakter hebben,
zal (vooralsnog) alleen de PPS-toeslag beschikbaar zijn die de TKI’s in 2019 verleend
hebben gekregen. Dit geeft de TKI’s tevens duidelijkheid over het beschikbare budget.
2. Staatssteun
Titel 3.2 bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd onder artikel 25 (wat betreft
de samenwerkingsprojecten die bestaan uit fundamenteel of industrieel onderzoek, experimentele
ontwikkeling of een combinatie daarvan) en artikel 28 (wat betreft innovatieadviesdiensten)
van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
De hierboven beschreven wijzigingen hebben geen gevolgen voor de staatssteunrechtvaardiging.
De verhoging van de steunintensiteit van 25 procent naar 35 procent is in overeenstemming
met artikel 25, zesde lid, onderdeel a, van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
De gewijzigde subsidiemodule zal ter kennisneming aan de Europese Commissie gezonden
worden, conform artikel 11, onderdeel a, van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
3. Regeldruk
De wijziging van de maximale steunintensiteit betreffende experimentele ontwikkeling
heeft geen gevolgen voor de regeldruk. De verhoging van het percentage heeft geen
invloed op de werkzaamheden van de TKI’s. Het gebruik maken van de verruimde steunintensiteit
past binnen de reguliere administratieve handelingen voor het TKI en vormt geen wijziging
in de regeldruk. Omdat er geen gevolgen voor de regeldruk zijn, heeft het Adviescollege
toetsing regeldruk de regeling niet geselecteerd voor een formeel advies.
4. Vaste verandermomenten
Deze regeling wordt in de Staatscourant gepubliceerd en treedt in werking met ingang
van de dag na de datum van publicatie in de Staatscourant. Met de bekendmaking van
deze regeling wordt aldus mogelijk wat betreft de datum van inwerkingtreding afgeweken
van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten, en wordt in ieder geval afgeweken
van de regel binnen dat kabinetsbeleid dat de regeling minimaal twee maanden voorafgaand
aan de inwerkingtreding daarvan gepubliceerd dient te worden. Deze afwijking kan echter
gerechtvaardigd worden. De doelgroep van deze regeling (TKI’s) is immers gebaat bij
een spoedige inwerkingtreding, omdat daardoor de investeringsmogelijkheden voor TKI’s
worden verruimd voor de experimentele ontwikkeling die met name in het licht van de
COVID-19-uitbraak van groot belang is. Een afwijking van het kabinetsbeleid inzake
vaste verandermomenten is volgens aanwijzing 4.17, vijfde lid, eerste uitzonderingsgrond, van de
Aanwijzingen voor de regelgeving, in dit geval toegestaan.
II. Artikelen
Artikel I
Deze wijziging strekt tot verhoging – onder voorwaarden – van de maximale steunintensiteit
voor experimentele ontwikkeling. De maximale steunintensiteit voor experimentele ontwikkeling
bedraagt 25 procent (artikel 3.2.5, eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 3°, RNES).
Dit betekent dat het TKI dat PPS-programmatoeslag ontvangt, deze toeslag zodanig aanwendt
dat het totale bedrag aan steun dat voor een begunstigde deelnemer in een samenwerkingsproject
beschikbaar is, niet meer bedraagt dan 25 procent van de subsidiabele kosten (voor
zover deze betrekking hebben op experimentele ontwikkeling).
Dat subsidiepercentage wordt op grond van het nieuw ingevoerde artikel 3.2.5, vijfde
lid, RNES met 10 procentpunten verhoogd, mits de begunstigde deelnemer (a) MKB-ondernemer
is, (b) deelneemt in een internationaal samenwerkingsverband, en (c) het om aanwending
van de PPS-programmatoeslaggelden gaat die in 2019 aan het TKI zijn verleend.
In dit verband wordt onder ‘internationaal samenwerkingsverband’ verstaan een samenwerkingsverband
waarbij ten minste één van de deelnemers in het samenwerkingsverband in het buitenland
is gevestigd. Het begrip ‘mkb-ondernemer’ is gedefinieerd in artikel 1.1 RNES.
Hoe deze wijziging zich verhoudt tot de toepasselijke steunkaders, is toegelicht in
paragraaf 2 van het algemeen deel van deze toelichting. Dat de verruiming feitelijk
enkel geldt voor zover het gaat om aanwending van PPS-programmatoeslag die in 2019
aan het TKI is verleend, brengt het (vooralsnog) tijdelijke (want primair COVID-19-gerelateerde)
karakter van deze wijziging tot uitdrukking. Zie hieromtrent verder paragraaf 1 van
het algemeen deel van de toelichting.
Artikel II
Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie
in de Staatscourant. In paragraaf 4 van het algemeen deel van de toelichting is verder
aangegeven hoe deze publicatie en datum van inwerkingtreding zich verhouden tot het
kabinetsbeleid betreffende de vaste verandermomenten.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer