Verkeersbesluit aanwijzing rotonde kruising Beneluxbaan-Sportlaan

Logo Amstelveen

Zaaknummer: Z20-042849

Burgemeester en wethouders van Amstelveen besluiten om de kruising Beneluxbaan-Sportlaan aan te wijzen als rotonde, met rondom vrijliggende fiets/bromfietspaden in twee richtingen en voetgangersoversteekplaatsen. Fietsers en bromfietsers op deze paden en overstekende voetgangers hebben voorrang op bestuurders die de rotonde en deze paden naderen en verlaten.

 

Met de aanwijzing als rotonde wordt voor de afritten van de Beneluxbaan naar de genoemde kruisingen de aanduiding als voorrangsweg opgeheven. Dit geldt voor het gedeelte van het fiets/bromfietspad langs de Beneluxbaan aan de westkant van de rotonde.

 

De in verband met de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn tijdelijk opgeheven fiets/bromfietspaden langs de Beneluxbaan worden teruggebracht. Deze fiets/bromfietspaden zijn als voorheen in twee richtingen toegankelijk. De voor de tijdelijke omleiding aangelegde doorsteken voor fietsers en bromfietsers bij de Johannes Calvijnlaan en Mont Blanc worden opgeheven.

 

Er worden borden B1, B6, B7, C2, D1, D2, D3, G11 en G12a van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 geplaatst en verwijderd. De voorrang voor de voetgangers bij de rotondes wordt geregeld door zebramarkeringen aan te brengen en borden L2 van genoemde bijlage te plaatsen. De voorrang voor de fietsers en bromfietsers wordt, naast bebording, geregeld met haaientanden of stopstrepen.

 

De maatregelen zijn aangegeven op tekeningen VITAL-013015-01 en -02. Deze bebordingstekeningen geven de nieuwe situatie na herinrichting weer.

 

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

  • De Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Motivering

Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b);

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d).

 

 

 

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

 

In het kader van de ombouw van de Amstelveenlijn is de kruising Beneluxbaan-Sportlaan aangepast. De trambaan en de rijstroken van de Beneluxbaan voor het doorgaand verkeer zijn bij de kruising met de Sportlaan verdiept aangelegd en lopen daar onder de kruising door. Bestuurders rijden op de kruising in de oostwest richting en vice versa over een viaduct. De op- en afritten van en naar de Beneluxbaan sluiten gelijkvloers op de kruisingen aan.

 

De ruimte op het viaduct is ingericht als enkelstrooksrotonde met vrijliggende fiets/bromfietspaden in twee richtingen en voetpaden. Bestuurders die deze rotonde naderen of verlaten verlenen voorrang aan fietsers, bromfietsers en voetgangers. Dat is met haaientanden, stopstrepen en een zebramarkering met bebording geregeld. Er zijn op de kruising acht voetgangersoversteekplaatsen die als zodanig worden aangewezen. Deze voetgangersoversteekplaatsen liggen allen op een plateau. Bestuurders op de afritten van de Beneluxbaan zijn bij het naderen van de voetgangersoversteekplaats en de oversteek voor fietsers en bromfietsers verplicht te stoppen. Hierdoor worden zij extra geattendeerd op naderende fietsers en bromfietsers op de rotonde.

 

De ongelijkvloerse aanleg van de trambaan en de rijstroken van de Beneluxbaan voor doorgaand verkeer verbetert de doorstroming van het verkeer. Verkeer op de rotonde hoeft geen rekening te houden met het doorgaande autoverkeer op de Beneluxbaan. Ook heeft de aanleg van de rotonde een gunstig effect op de doorstroming.

 

Met de inrichting als rotonde wordt de verkeersregelinstallatie op de betreffende kruising opgeheven. Onnodige wachttijden worden voorkomen en de afwikkelcapaciteit wordt vergroot. De ongelijkvloerse aanleg en de inrichting als rotonde verbetert de oversteekbaarheid over de Beneluxbaan in de oostwestrichting, zowel voor autoverkeer als voor langzaam verkeer.

 

De inrichting als rotonde met verkeersplateaus op de voetgangersoversteekplaatsen zorgt ervoor dat automobilisten met een lagere snelheid komen aanrijden dan bij een gewone kruising. De kans op ongevallen is bij een rotonde kleiner en bij eventuele ongevallen zal het letsel doorgaans minder ernstig zijn. Ten opzichte van een gewone kruising zijn er bij een rotonde minder conflictpunten tussen verkeersstromen onderling zijn.

 

In overeenstemming met de oude situatie maken brommers langs de Beneluxbaan gebruik van het fiets/bromfietspad. Dit geldt ook voor de toeleidende paden naar deze fiets/bromfietspaden en rondom de rotonde. De toeleidende fiets/bromfietspaden langs de Sportlaan worden overeenkomstig de oude situatie teruggebracht, aan de noordwestkant als eenrichtingspad, aan de zuidwestkant als tweerichtingenpad. Aan de oostkant van de rotonde gaan de paden langs de Sportlaan over in bestaande fietsstroken en maken brommers gebruik van de rijbaan.

 

Het in twee richtingen toegankelijke fiets-/bromfietspad dat van Eiger naar de Beneluxbaan loopt wordt iets verlegd en krijgt iets ten noorden van de rotonde een aansluiting op het tweerichtingenfiets/bromfietspad aan de oostkant van de Beneluxbaan. De fiets/bromfietspaden langs de Beneluxbaan zijn belangrijke doorgaande routes voor het langzaam verkeer. Dit geldt ook voor de genoemde kruisende route van de Sportlaan.

 

Zowel de Beneluxbaan als de Sportlaan zijn gebiedsontsluitingswegen. Er geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur.

 

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders is van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan de juridisch adviseur verkeer van de gemeente.

 

Het besluit is overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer om advies voorgelegd aan de gemandateerde specialist van het team verkeersadvisering namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland.

 

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Amstelveen.

Tekeningen

Amstelveen, 22 juni 2020

Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen,

namens dezen,

mr. J.C.M. Otten

juridisch adviseur verkeer

Mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Zo mogelijk meldt u uw e-mailadres en het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

Het bezwaarschrift richt u aan het College van burgemeester en wethouders van Amstelveen, t.a.v. Juridische zaken, Postbus 4, 1180 BA Amstelveen.

Digitaal bezwaar maken is ook mogelijk. Dit kan via www.amstelveen.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken.

 

Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.

Een verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.

Naar boven