Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Professor Donderslaan en omgeving

Logo Haarlem

Nr. 2019/465389

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Professor Donderslaan en de Floris van Adrichemlaan gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Professor Donderslaan en de Floris van Adrichemlaan in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Professor Donderslaan en de Floris van Adrichemlaan wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Floris van Adrichemlaan is ingericht als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een snelheidsregime van 50 km/uur;

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg centraal staat;

dat de Professor Donderslaan is gecategoriseerd als een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom (verblijfsgebied) met een snelheidsregime van 30 km/uur;

dat de verkeersfunctie op een erftoegangsweg ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat aan de Professor Donderslaan supermarkt de Lidl is gevestigd;

dat de supermarkt in het jaar 2016 intern verbouwd en vergroot is;

dat de supermarkt veel publiek trekt, waarbij er sprake is van een tekort aan parkeercapaciteit in de directe omgeving van de winkel;

dat bewoners in de omgeving van de Lidl en de wijkraad Boerhaavewijk klachten hebben ingediend over het parkeren rondom de Lidl en hebben aangedrongen op structurele maatregelen om de overlast te beperken;

dat om de parkeersituatie te verbeteren overleg is gevoerd met de Lidl, Wijkraad Boerhaavewijk, de Fietsersbond, de verkeerspolitie, het gebiedsteam Schalkwijk en diverse beleidsafdelingen;

dat in opdracht van de Lidl een ontwerp is opgesteld die is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem;

dat in het ontwerp de realisatie van circa 35 extra parkeerplaatsen is opgenomen voor de gevel van de winkel en in de aangrenzende Edward Jennerstraat;

dat ter waarborging van de bereikbaarheid van de Lidl voor mindervaliden een tweetal gehandicaptenparkeerplaatsen wordt gerealiseerd op de Floris van Adrichemlaan direct ten oosten van het kruispunt met de Professor Donderslaan;

dat deze gehandicaptenparkeerplaatsen worden gerealiseerd ter hoogte van de nieuwe entree van de Lidl om de loopafstand voor mindervaliden zo beperkt mogelijk te houden;

dat de twee gehandicaptenparkeerplaatsen die gesitueerd zijn ter hoogte van de oude entree van de Lidl (Professor Donderslaan en Niels Finsenstraat ter hoogte van het kruispunt tussen deze wegen) worden opgeheven in verband met het vervallen van de noodzaak daarvan;

dat deze verkeersmaatregelen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden E6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat in de huidige situatie op de rijbaan van de Professor Donderslaan een eigen ruimte voor het fietsverkeer aanwezig is door de aanwezigheid van fietsstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 aan beide zijden van de weg;

dat de hiervoor benoemde extra parkeercapaciteit onder meer wordt gerealiseerd aan de oostzijde van de Professor Donderslaan door middel van haaksparkeren, tussen de aansluitingen met de Nils Finsenstraat en de Floris van Adrichemlaan;

dat om te voorkomen dat fietsers in noordelijke richting achter de parkerende auto's langsfietsen een vrijliggend fietspad wordt gerealiseerd aan de oostzijde van de Professor Donderslaan tussen de aansluitingen met de Niels Finsenstraat en de Floris van Adrichemlaan;

dat hiermee wordt afgeweken van de principes van Duurzaam Veilig omtrent de positie van fietsverkeer op erftoegangswegen;

dat de fietsstrook aan de oostzijde van de Professor Donderslaan op het betreffende weggedeelte dan ook wordt opgeheven;

dat ter waarborging van de bereikbaarheid van het fietspad vanuit de richting van de Edward Jennerstraat ter hoogte van het kruispunt een doorsteek wordt gerealiseerd;

dat ter ondersteuning van de reeds geldende verkeersregels op de aansluiting van de doorsteek op de Professor Donderslaan het verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden worden geplaatst;

dat op de Floris van Adrichemlaan direct ten oosten van de aansluiting met de Professor Donderslaan in de huidige situatie een oversteek voor voetgangers aanwezig is door de aanwezigheid van kanalisatiestrepen op het wegdek in combinatie met een middengeleider, waardoor voetgangers in twee fases kunnen oversteken;

dat in het ontwerp ter plaatse een voetgangersoversteekplaats is gepland, waardoor bestuurders op de Floris van Adrichemlaan ter plaatse voorrang moeten verlenen aan overstekende voetgangers;

dat de voetgangersoversteekplaats wordt gerealiseerd door middel van het aanbrengen van zebramarkering in combinatie met het plaatsen van de verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat de bevoorrading van de supermarkt Lidl plaatsvindt vanaf de William Harveystraat en dat hiervoor een vak is gemarkeerd;

dat het gewenst is om geparkeerde voertuigen op dit beoogde laad- en losvak te voorkomen, waarbij dit vak enkel beschikbaar wordt gesteld voor het laden en lossen van goederen;

dat de betreffende locatie dan ook wordt aangewezen als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden E6, E7 en G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen en verwijderen van een fietsstrook en zebramarkering een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van de verkeersmaatregelen, maar dat dit gelet op voorgaande overwegingen van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie negatief heeft geadviseerd op het ontwerp en de verkeersmaatregelen, voor wat betreft de gekozen verharding, de realisatie van het fietspad, de realisatie van haakse parkeervakken, de realisatie van de voetgangersoversteekplaats en het niet opheffen van de parkeerverboden op de William Harveystraat.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 twee gehandicaptenparkeerplaatsen aan te wijzen aan de zuidzijde van de Floris van Adrichemlaan, direct ten oosten van het kruispunt met de Professor Donderslaan;

- door middel van het verwijderen van de verkeersborden E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 twee gehandicaptenparkeerplaatsen op te heffen op de volgende locaties:

* Niels Finsenstraat, zuidzijde direct ten oosten van de aansluiting met de Professor Donderslaan;

* Professor Donderslaan, westzijde direct ten noorden van de aansluiting met de Niels Finsenstraat;

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad aan te wijzen aan de oostzijde van de Professor Donderslaan, tussen de aansluitingen met de Niels Finsenstraat en de Floris van Adrichemlaan;

- door middel van het verwijderen vna markering op het wegdek de huidige fietsstrook aan de oostzijde van de Professor Donderslaan, tussen de aansluitingen met de Niels Finsenstraat en de Floris van Adrichemlaan, op te heffen;

- door middel van het aanbrengen van zebramarkering op het wegdek een voetgangersoversteekplaats aan te wijzen aan de Floris van Adrichemlaan, direct ten oosten van het kruispunt met de Professor Donderslaan;

- door middel van het plaatsen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan te wijzen op de William Harveystraat, aan de westzijde ten noorden van het kruispunt met de Niels Finsenstraat.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld te Haarlem

Burgemeester, Secretaris,

J. Wienen C.M. Lenstra

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven