Verkeersbesluit afsluiting aansluiting Groenesteeg – Koksedijk voor gemotoriseerd verkeer

Logo Gemert-Bakel

Burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel:

Gelet op:

  • Het bepaalde in artikel 15 eerste en tweede lid, en artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • Artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • Artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen als er maatregelen op of aan de weg worden genomen, voor zover de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a),

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b),

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (artikel 2, lid 2, sub b).

Motivering

Groenesteeg wordt als doorgaande route minder aantrekkelijk voor gemotoriseerd verkeer

Groenesteeg is en blijft afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd het verkeer met een bestemming aan Groenesteeg. Uit het resultaat van verkeerstellingen blijkt dat op een gemiddelde werkdag circa 590 motorvoertuigen over Groenesteeg rijden. Gelet op het aantal aangesloten percelen is het aannemelijk dat het merendeel doorgaand verkeer betreft zonder bestemming aan Groenesteeg. Door Groenesteeg/Koksedijk te reconstrueren tot (brom)fietspad en het aanpassen van de aansluiting Groenesteeg/Boekelseweg tot inritconstructie wordt Groenesteeg een minder aantrekkelijke route voor doorgaand verkeer zonder bestemming aan Groenesteeg. De doorgaande route via Groenesteeg wordt circa 600 meter langer en wordt minder toegankelijk voor verkeer komende vanuit de Boekelseweg. Handelsesteeg wordt hierdoor een aantrekkelijkere route voor doorgaand verkeer, ten opzichte van de Groenesteeg.

De bermen en het wegdek zijn toe aan onderhoud

Het wegdek en bermen van Groenesteeg zijn in slechte staat. Door het huidig verkeer op Groenesteeg en het gegeven dat verkeer voor elkaar moet uitwijken, verzakken de bermen steeds verder en dit kan resulteren in gevaarlijke situaties. Groenesteeg is drie meter breed en de druk die het verkeer op de rand van het asfalt geeft, mede als gevolg van uitwijkmanoeuvres, is belastend voor zowel het wegdek als de bermen. Door Groenesteeg minder aantrekkelijk te maken voor het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer, kan toekomstig onderhoud beperkt blijven en wordt tevens de overlast voor omwonenden verminderd.

De Groenesteeg moet een aantrekkelijke route zijn voor fietsers

Groenesteeg vormt samen met Handelsesteeg de belangrijkste oost-west verbinding tussen de N605 en N616. Momenteel maakt gemotoriseerd verkeer van beide wegen (illegaal) gebruik, waardoor voor fietsers geen route beschikbaar is zonder de aanwezigheid van gemotoriseerd verkeer. Met het reconstrueren van de aansluiting Koksedijk/Groenesteeg tot (brom)fietspad wordt een veiligere toegang gecreëerd voor fietsers. Door de maatregelen wordt Groenesteeg minder aantrekkelijk voor het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer, waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid voor het langzaam verkeer zal verbeteren.

Advies politie

Er heeft overleg plaatsgevonden met de korpschef van de politie.

Besluiten:

  • 1.

    De aansluiting Groenesteeg/Koksedijk te reconstrueren tot (brom)fietspad door plaatsing van de borden G12a van Bijlage 1 van het “Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990” conform bijgevoegde tekening.

  • 2.

    De aansluiting Groenesteeg/Koksedijk fysiek afsluiten met een paal om het gebruik door gemotoriseerd verkeer te voorkomen.

het college van burgemeester en wethouders,

Gemert, 12-6-2020

Bijlage afsluiting aansluiting Groenesteeg – Koksedijk voor gemotoriseerd verkeer

Afsluiting aansluiting Groenesteeg – Koksedijk voor gemotoriseerd verkeer

Naar boven