Verkeersbesluit, N376, km 31.700 - km 33.420, wijzigen van de weginrichting en maximumsnelheid

Logo Drenthe

Kenmerk 202001587-00883737

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

 

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

     

Belangenafweging

Volgens de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer (SWOV), dienen wegbeheerders hun wegen eenduidig en herkenbaar in te richten. De weginrichting dient aan te sluiten bij de verkeersfunctie van de weg. De N376 is in de Omgevingsvisie (2018) als gebiedsontsluitingsweg aangemerkt.

Op dit moment sluit de inrichting van de weg en de maximumsnelheid tussen km 31.700 - km 33.420 niet aan bij de aangemerkte verkeersfunctie van gebiedsontsluitingsweg.

Aangezien groot onderhoud op dit deel van de N376 moet worden uitgevoerd, wil de provincie Drenthe de N376 tussen km 31.700 en km 33.420, in samenhang met het groot onderhoud inrichten als gebiedsontsluitingsweg. Dit betekent dat dit deel van de N376 wordt verbreed, de markering op het wegdek wordt gewijzigd en de maximumsnelheid wordt gewijzigd van 60km/u naar 80 km/u.

Daarnaast worden de volgende aanpassingen uitgevoerd:

- Aanleg van een fietsoversteek bij de rotonde Noord-Sleen, N376 km 31.7. Hierdoor hoeven fietsers die van Sleen naar Noord-Sleen gaan minder vaak de weg over te steken. Dit draagt bij aan de verkeersveiligheid.

- Aanleg van een nieuwe rotonde ter hoogte van de N376 km 32.8, kruisend met de Boelkenweg. Deze rotonde zorgt ervoor dat de snelheid van het verkeer op de N376 wordt verlaagd, waardoor het veiliger wordt op het kruispunt voor alle verkeersdeelnemers.

- Aanleg van een linksaf-vak ter hoogte van N376 km 33.2, ter hoogte van de Bannerschultestraat. Door de aanleg van het linksaf-vak hoeft links afslaand verkeer vanuit Emmen niet meer op de hoofdrijbaan af te remmen en stil te staan om te wachten op tegemoetkomend verkeer.

- De bushaltes ter hoogte van de N376 km 32.3 worden verwijderd, omdat van deze bushaltes niet veel gebruik wordt gemaakt. Daarnaast zijn de twee bushaltes ter hoogte van de N376 km 32.8, gezien de ligging ervan, vanuit het hele dorp goed bereikbaar.

 

Overleg

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie. (getekend advies d.d. 5 juni 2020, met kenmerk 20200529000107).

 

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Coevorden.

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

 

  • 1.

    het vigerende verkeersbesluit VV/2017001769, d.d.22 juni 2017, Staatscourant nummer 35432, met betrekking tot alle overige onderdelen in stand te laten.

  • 2.

    borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding 60 km/u te verwijderen, geplaatst langs de N376 vanaf km 31.700 tot en met km 33.420.

  • 3.

    borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding 80km/u, te plaatsen langs de N376 vanaf km 31.700 tot en met km 33.420.

  • 4.

    borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van N376 km 31.7 te verwijderen.

  • 5.

    borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van N376 km 31.7 te verwijderen.

  • 6.

    onderborden OB505, ter hoogte van N376 km 31.7 te verwijderen.

  • 7.

    met borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van N376 km 31.7 te bepalen dat (brom)fietsers bij de rotonde voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer.

  • 8.

    met borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van N376 km 31.7 de voor (brom)fietsers bestemde weggedeelten aan te wijzen als (brom)fietspad.

  • 9.

    haaietanden aan te brengen op het fietspad ter hoogte van N376 km 31.7, en daarmee te bepalen dat (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer.

  • 10.

    met borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van de rotonde N376/Boelkenweg, te bepalen dat (brom)fietsers bij de rotonde voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer.

  • 11.

    met borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van de rotonde N376/Boelkenweg, te bepalen dat verkeer op de rotonde voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde nadert.

  • 12.

    met bord D1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting in te stellen op de rotonde ter hoogte van de N376/Boelkenweg.

  • 13.

    met borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van de rotonde N376/Boelkenweg, te bepalen dat verkeersdeelnemers ter plekke voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 14.

    met borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van de rotonde N376/Boelkenweg de voor (brom)fietsers bestemde weggedeelten aan te wijzen als (brom)fietspad.

  • 15.

    door het aanbrengen van haaietanden op het wegdek, te bepalen dat voorrang moet worden verleend aan het verkeer op de rotonde N376/Boelkenweg.

  • 16.

    door het aanbrengen van haaietanden te bepalen dat (brom)fietsers ter hoogte van de rotonde N376/Boelkenweg voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer.

  • 17.

    vier schrikhekken BB16-2 te plaatsen ter hoogte van de rotonde N376/Boelkenweg.

  • 18.

    met borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat verkeer komend van de Bannerschultestraat ter hoogte van N376 km 33.2 voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer.

  • 19.

    met borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van N376 km 33.2, te bepalen dat verkeersdeelnemers ter plekke voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 20.

    twee schrikhekken BB15-2 te plaatsen ter hoogte van de N376 km 33.2.

  • 21.

    een doorgetrokken asmarkering aan te brengen op de N376 ter hoogte van km 33.2, ten behoeve van de linksaffer richting de Bannerschultestraat te Sleen.

  • 22.

    borden L3 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding bushalte en blokmarkering, locatie N376 km 32.3, te verwijderen.

  • 23.

    de wegmarkering aan te passen conform de geldende richtlijnen voor de wegcategorie gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom en de bestaande markering te verwijderen. 

Assen,

Gedeputeerde Staten van Drenthe

Namens dezen,

mevrouw drs. M.S.B. Joustra

Teammanager Projecten Wegen en Vaarwegen

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van publicatie hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van gedeputeerde staten van Drenthe. De dag van publicatie is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure

Naar boven