De Minister voor Medische Zorg,
Gelet op Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart
2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd
om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften
inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen
te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005,
(EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU)
2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen
(EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG,
2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen
(EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen
89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van
de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU
2017, L 95) en de artikelen 13, 13b en 33 van de Warenwet;
Besluit:
TOELICHTING
Algemeen
In de Warenwetregeling doorberekening kosten is onder andere vastgesteld voor welke
keuring- en toezichtwerkzaamheden de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (verder:
NVWA) kosten in rekening kan brengen. In deze regeling zijn ook de tarieven opgenomen
die de NVWA in rekening brengt.
Uitgangspunt is dat de kosten die de NVWA maakt, zijn verdisconteerd in het tarief
en dat het tarief kostendekkend is. Deze regeling zorgt voor het opnemen van een tarief
voor het aanwijzen en periodiek inspecteren van de grenscontroleposten en andere controleposten
dan grenscontroleposten op grond van verordening (EU) 2017/6251. Verder worden twee wijzigingen doorgevoerd in de tarieven voor een aanvullende officiële
controle.
Deze wijziging is in overeenstemming met het rapport Maat Houden (Kamerstukken II
2013/14, 24 036, nr. 407) en, voor zover relevant, in overeenstemming met verordening (EU) 2017/625.
Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg
Warenwet (ROW)2. Deze consultatie heeft niet geleid tot inhoudelijk commentaar op de ontwerpregeling.
Gevolgen voor regeldruk
Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven
en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van
regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet-
of regelgeving. De kennisnemingskosten zijn nihil. Het Adviescollege Toetsing Regeldruk
kan zich vinden in deze analyse en heeft besloten om geen advies op het ontwerp van
deze regeling uit te brengen.
Artikelsgewijs
Artikel I, onderdeel A
Dit onderdeel zorgt ervoor dat de kosten voor de behandeling en afhandeling van een
aanvraag tot aanwijzing van een grenscontrolepost en een ander controlepunt dan grenscontrolepost
op grond van verordening (EU) 2017/625 in rekening worden gebracht. Het betreft de
kosten voor aanwijzing en de aangekondigde en periodieke inspecties van grenscontroleposten
en andere controlepunten voor import van niet-veterinaire levensmiddelen. Hierbij
wordt aangesloten bij de Regeling NVWA-tarieven voor wat betreft de aanwijzing en
inspecties van veterinaire grenscontroleposten (bijlage A, onderdeel k, van de Regeling
NVWA-tarieven).
Artikel I, onderdeel B
Dit onderdeel brengt wijzigingen aan in de tarieven voor een aanvullende officiële
controle (artikel 21 van de Warenwetregeling doorberekening kosten). Ten eerste wordt
geregeld dat het starttarief niet in rekening wordt gebracht bij een aanvullende officiële
controle die door de NVWA wordt gedaan op internet of via sociale media (onder andere
Facebook, Instagram) met betrekking tot de verhandeling van levensmiddelen. In dat
geval voert de medewerker van de NVWA de aanvullende officiële controle op afstand
uit. Aangezien de medewerker van de NVWA niet hoeft te reizen, wordt het starttarief
niet in rekening gebracht. Indien het een bedrijf betreft waar zowel via internet
of sociale media als via een fysieke locatie levensmiddelen worden verkocht, dan wordt
het starttarief, bedoeld in artikel 21, vierde lid, onderdeel a, wel in rekening gebracht
indien de aanvullende officiële controle plaatsvindt bij de fysieke locatie van het
bedrijf.
Verder wordt onderdeel b van het nieuwe zevende lid gewijzigd. Het gaat hier om het
in rekening brengen van een verhoogd tarief aan administratiekosten (€ 230,11). Dit
tarief wordt al in rekening gebracht bij een aanvullende officiële controle indien
de natuurlijke persoon of rechtspersoon eerder driemaal is beboet voor een vergelijkbare
overtreding en er nog geen twee jaar zijn verlopen sinds die eerdere bestuurlijke
boetes onherroepelijk zijn geworden. Dit gaat om de situatie waarin een bedrijf onder
verscherpt toezicht van de NVWA staat. Bedrijven worden ook onder verscherpt toezicht
geplaatst nadat de situatie zich heeft voorgedaan waarin de NVWA met spoed heeft ingegrepen
in het proces van een bedrijf. Dit wordt toegevoegd aan onderdeel b. Hierbij kan worden
gedacht aan een spoedsluiting van een bedrijf. Het gaat hier om situaties waarbij
de volksgezondheid in gevaar is. Op de website van de NVWA wordt het verscherpt toezicht
nader toegelicht.3
Artikel II
Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2020. Met deze inwerkingtredingsdatum wordt
aangesloten bij de vaste verandermomenten.
De Minister voor Medische Zorg, M.J. van Rijn