Verkeersbesluit Eindhovensedijk-Oirschotsedijk-Spottersweg 18 juni 2020

Logo Eindhoven

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

 

  • Eindhovensedijk

  • Oirschotsedijk

  • Spottersweg

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • Aanpassing snelheid op de bypass tussen Spottersweg en Oirschotsedijk/Eindhovensedijk;

  • Voorrangsregeling fietsoversteek ter hoogte van de bypass.

 

Deze maatregelen zijn van kracht tot het moment dat de bouw van de fietsbrug klaar is. Op dat moment vervallen de in dit verkeersbesluit genomen maatregelen en worden ze vervangen door verkeersmaatregelen die passen bij de definitieve inrichting van de Wegenstructuur Eindhoven Noordwest en bijbehorend verkeersbesluit dat reeds in 2019 is genomen.

 

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is artikel 15, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Aanleiding

De Oirschotsedijk is bij de gemeente Eindhoven in beheer. Conform het project Wegenstructuur Eindhoven Noordwest en het bijbehorende bestemmingsplan Wegenstructuur Eindhoven Noordwest, Oirschot en Best gaat de gemeente in deze weg een fietsbrug bouwen, waardoor de weg definitief wordt afgesloten voor autoverkeer. Er is een alternatieve route beschikbaar tussen Oirschot en Eindhoven via de Rijksweg en in het project Wegenstructuur Eindhoven Noordwest wordt tevens in een alternatieve route via het onderliggend wegennet voorzien. In de definitieve situatie loopt deze vanaf de verlengde Spottersweg via BIC noord en de onderdoorgang onder de A2/N2 door naar rotonde in de Mispelhoefstraat - de Schakel ter hoogte van het Goederen Distributie Centrum (GDC) en vice versa. Voor de definitieve situatie na aanleg van dit project is een verkeersbesluit genomen door de betrokken gemeenten Oirschot, Best en Eindhoven in mei 2019. Hierin is de afsluiting van de Oirschotsedijk reeds vastgelegd. De nieuwe, alternatieve route via het onderliggend wegennet is ten tijde van de bouw van de fietsbrug nog niet beschikbaar. Daarom wordt het verkeer dat geen gebruik kan of wil maken van de Rijksweg tijdens de werkzaamheden een tijdelijk alternatief geboden via de Spottersweg en Landsard.

Belangenafweging

De Eindhovensedijk - Oirschotsedijk ligt in een 80-km gebied. De inrichting van de weg moet voldoen aan de inrichtingsprincipes van zo’n gebied. Met de herinrichting stemmen we de functie van de weg af op het gewenste verkeersgedrag van de weggebruikers. De omleidingsroute vindt plaats naast bouwwerkzaamheden, waardoor het tijdelijke wegprofiel wordt ingericht conform de richtlijnen voor een weg nabij werkzaamheden buiten de bebouwde kom. Ten behoeve van de veiligheid is gekozen om de snelheid op de omleidingsroute terug te brengen naar 50km/uur. Aangezien er ook een fietsoversteek is opgenomen in de omleidingsroute wordt ten behoeve van de veiligheid de snelheid op de locatie van deze oversteek teruggebracht tot 30km/uur. De weg heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. De weg is onderdeel van het openbaar vervoer-netwerk, het hoofdfietsroutenet en is onderdeel van de route voor hulpdiensten. De route blijft geschikt voor het openbaar vervoer en de hulpdiensten. Ook zijn alle fietsroutes in de tijdelijke situatie geborgd.

Samenspraak

De tijdelijke omleidingsroute tijdens de bouw van de fietsbrug betekent voor gemotoriseerd verkeer een omrij-afstand van 1,4 km en een omrijtijd van circa 1 minuut. De route is afgestemd met de gemeente Oirschot middels het reguliere afstemoverleg Oirschot - Eindhoven. Het bestuur van de gemeente Oirschot heeft ingestemd met dit alternatief.

Voor fietsers is geen extra omrij-afstand of rijtijd van toepassing omdat fietsverkeer over de Oirschotsedijk kan blijven rijden.

Advies politie

Overleg heeft plaatsgevonden met de regiopolitie, waarbij te kennen is gegeven

dat met de voorgestelde verkeersmaatregel wordt ingestemd.

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • Plaatsen van het bord C01, gesloten verklaring voor alle verkeer;

  • Plaatsen van het bord C16, gesloten verklaring voor voetgangers;

  • Plaatsen van het bord A01-50, maximum snelheid 50km/uur en A02-50, einde maximum snelheid 50km/uur;

  • Plaatsen van het bord A01-30, maximum snelheid 30km/uur en A02-30, einde maximum snelheid 30km/uur;

  • Plaatsen van markering haaientanden en stopstrepen bij de fietsoversteek;

  • Plaatsen van markering in de vorm van een gele doorgetrokken streep.

 

De maatregelen zijn aangegeven op tekeningen WV5-DO-VK-T-OML-101_v0.2 en DO-VK-T-VKM-101_v0.5, gedateerd op 1 mei 2020.

 

 

Eindhoven, 18 juni 2020

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M Swaans-van der Helm

hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Naar boven