Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 14 juli 2020, nr. IENW/BSK-2020/102755, tot wijziging van de Regeling brandstoffen luchtverontreiniging in verband met het actualiseren van de EN-normen voor het testen van benzine en dieselbrandstof

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op Richtlijn (EU) 2015/1513 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG betreffende de kwaliteit van benzine en dieselbrandstof en tot wijziging van Richtlijn 2009/28/EG ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen (PbEU L 239) en de artikelen 2.3 tweede lid, 2.5, tweede lid, en 2.6, derde lid, van het Besluit brandstoffen luchtverontreiniging;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 2 van de Regeling brandstoffen luchtverontreiniging wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘EN 228:2008’ vervangen door ‘EN 228:2012’.

2. In het derde lid wordt ‘EN 590:2009’ vervangen door ‘EN 590:2013’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

TOELICHTING

Deze regeling strekt tot implementatie van Richtlijn (EU) 2015/1513 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG betreffende de kwaliteit van benzine en dieselbrandstof en tot wijziging van Richtlijn 2009/28/EG ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen (PbEU L 239) (hierna: de ILUC-richtlijn), in het bijzonder de wijziging van artikel 8, eerste lid, van Richtlijn 98/70/EG. Artikel 8, eerste lid, van Richtlijn 98/70/EG verwijst naar de analytische methoden waarnaar in de bijlagen I en II bij die richtlijn wordt verwezen, voor het controleren of voldaan wordt aan de milieutechnische eisen voor benzine en dieselbrandstof.

Bij de implementatie van de ILUC-richtlijn in de Regeling brandstoffen luchtverontreiniging (hierna: de regeling) is verzuimd de verwijzing naar de reeds bestaande EN-normen (EN 228 voor benzine; EN 590 voor dieselbrandstof) te actualiseren. Deze omissie wordt met onderhavige wijziging hersteld.

In artikel 2, tweede lid, van de regeling wordt nu verwezen naar de nieuwe versie van norm EN 228, te weten EN 228:2012, en in artikel 2, derde lid, van de regeling naar de nieuwe versie van norm EN 590, te weten EN 590: 2013.

Er is geen sprake van toename van de administratieve lasten en nalevingskosten. En aangezien voorts geen sprake is van aanzienlijke gevolgen voor de regeldruk, is deze regeling niet voor advies voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk.

Voorts is afgezien van internetconsultatie, omdat deze wijziging is vereist vanwege implementatie van de ILUC-richtlijn.

Inwerkingtreding van deze regeling vindt plaats met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hierbij wordt afgeweken van de voor wetgeving vastgestelde vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn, aangezien sprake is van implementatie van de ILUC-richtlijn (uitzonderingsgrond d; zie aanwijzing 4.17, vijfde lid, van de Aanwijzingen voor de regelgeving).

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Naar boven