Gemeente Echt-Susteren - verkeersbesluit - herinrichting van de kruising - Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg, Echt

Logo Echt-Susteren

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren;

Gelet op:

  • Artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen, nu de Peijerstraat, de Peutenweg en de Stationsweg in beheer zijn bij de gemeente Echt-Susteren;

  • Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Echt-Susteren 2019, gepubliceerd op 14 februari 2019, op grond waarvan deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Teamleider Kabinet;

  • Artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing of verwijdering van de verkeersborden: L02, B06, G11, conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, en de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens op de weg: aanduiding fietsstrook, voetgangersoversteekplaats (hierna: VOP) en haaietanden geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer ingevolge waarvan de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd en dat wordt aangegeven welke van de in artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • Artikel 24 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan over deze maatregelen overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg en dat deze een positief advies heeft afgegeven;

  • Artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waarin staat opgenomen dat bekendmaking van verkeersbesluiten geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Overwegende:

  • Dat rondom de kruising Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg te Echt een viertal problemen inzake de verkeersveiligheid naar voren zijn gekomen;

  • Dat ten eerste uit overleg met ProRail is gebleken dat de huidige VOP te dicht bij het spoor is gelegen, waardoor de mogelijkheid tot ontruiming van de overweg onvoldoende is en er daarnaast onvoldoende opstelruimte bestaat voor autoverkeer tussen de VOP en de stopstreep, hetgeen bij wachten voor de VOP kan leiden tot een terugslag op het spoor;

  • Dat ten tweede de huidige VOP niet aantrekkelijk is voor voetgangers (schoolgaande jeugd) vanuit de Peutenweg (o.a. uit de wijk Bocage), aangezien deze VOP niet aansluit op het voetpad richting station/perron;

  • Dat ten derde de afwikkeling van het verkeer van en naar de Peutenweg, vanwege de daar aanwezige uitritconstructie, traag verloopt en daardoor problemen oplevert;

  • Dat ten vierde de zichthoek van verkeer vanuit de Peutenweg op het verkeer komend van de linkerzijde (Peijerstraat) momenteel slecht is, vanwege de aanwezigheid van het vrij liggend fietspad en de daarnaast gelegen parkeervakken;

  • Dat het uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht de hierna genoemde verkeersmaatregelen op de kruising Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg te Echt in te stellen;

  • Dat de VOP met zebramarkering en het verkeersbord L02 op de Peijerstraat dienen te worden verplaatst, met dien verstande dat deze verder van de overweg en dichter bij de kruising worden gesitueerd;

  • Dat middels de verplaatsing van de VOP de mogelijkheid voor ontruiming van de overweg gerealiseerd wordt en er tevens voldoende opstelruimte ontstaat voor autoverkeer tussen de VOP en de stopstreep, zodat bij wachten voor de VOP een terugslag op het spoor wordt voorkomen;

  • De voorgestelde VOP het voor voetgangers vanaf de Peutenweg aantrekkelijker maakt deze te gebruiken op hun looproute van huis richting station vice versa;

  • Dat ter bevordering van de afwikkeling van het verkeer van en naar de Peutenweg de huidige inritconstructie aan de Peutenweg dient te worden verwijderd;

  • Dat de Peijerstraat voorrangsweg blijft, hetgeen middels het aanbrengen van haaietanden en het plaatsen van het bord B06 op de Peutenweg dient te worden geregeld;

  • Dat ter verbetering van de zichthoek van het verkeer vanuit de Peutenweg, op het verkeer komend van de linkerzijde, het vrij liggend fietspad, aan de Peijerstraat ter hoogte van huisnummer 152-162, dient te worden omgezet naar een fietsstrook;

  • Dat de parkeervakken op het desbetreffende weggedeelte dienen te worden verplaatst naar de plek waar het huidige vrij liggende fietspad is gesitueerd;

  • Dat ter bevordering van de verkeersveiligheid van de fietsers, de parkeervakken meer richting de woningen dienen te worden gesitueerd, waardoor tussen de fietsstrook en de parkeervakken een ‘’uitstapstrook’’ ontstaat;

  • Dat het trottoir, na verruiming van de parkeervakken, voldoende toegankelijk blijft;

  • Dat het bord G11 inzake het vrij liggend fietspad dient te worden verwijderd en daarvoor in de plaats op het betreffende weggedeelte een rode strook met fietssymbool zal worden gerealiseerd;

  • Dat het instellen van de voorgestelde verkeersmaatregelen niet leidt tot een rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

  • Dat naast de taakaccenthouder verkeer van de politie basisteam Echt ook met de fietsersbond Echt en met ProRail over deze maatregelen overleg is gevoerd en dat dezen een positief advies hebben afgegeven;

  • Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het onderhavige verkeersbesluit, deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht);

  • Dat de maatregelen zullen worden uitgevoerd zoals staat ingetekend op de situatietekening ‘Herinrichting van de kruising Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg te Echt’ welke als bijlage bij het besluit is gevoegd;

  • Dat de besluiten inzake verkeersmaatregelen die in strijd zijn met het onderhavige besluit, zullen worden ingetrokken op het moment dat de onderhavig verkeersmaatregelen van kracht zijn.

Besluiten:

  • 1.

    De VOP bij de kruising Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg te Echt te verplaatsen, middels het verwijderen/plaatsen van verkeerstekens in de vorm van zebramarkering op de weg ter aanduiding van de VOP en het verwijderen/plaatsen van het bord L02 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 2.

    De inritconstructie aan de Peutenweg te verwijderen en de voorrang van de Peijerstraat te regelen middels het plaatsen van verkeerstekens in de vorm van haaietanden op de Peutenweg en het plaatsen van het verkeersbord B06 aan de Peutenweg.

  • 3.

    Het vrij liggend fietspad ter hoogte van Peijerstraat huisnummer 152-162 te wijzigen in een parkeerstrook, middels het verwijderen van het verkeersbord G11 en het aanpassen van de inrichting van de weg.

  • 4.

    Ter hoogte van Peijerstraat huisnummer 152-162 een fietsstrook in te stellen middels het plaatsen van verkeerstekens in de vorm van de aanduiding fietsstrook (rode coating met fietssymbool en belijning) op de rijbaan.

  • 5.

    De verkeersbesluiten die strijdig zijn met het onderhavige besluit in te trekken op het moment dat het onderhavige besluit van kracht is.

  • 6.

    Het besluit uit te voeren zoals staat ingetekend op de situatietekening ‘Herinrichting van de kruising Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg te Echt’ welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het onderhavige verkeersbesluit.

Bijlage: Situatietekening ‘Herinrichting van de kruising Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg te Echt’.

Echt-Susteren, 10 juni 2020

Burgemeester en wethouders van Echt - Susteren,

krachtens mandaat,

drs. G.W.T. van Balkom

Teamleider Kabinet

Is dit besluit onduidelijk?

Neem dan eerst contact op met de behandelaar. Een toelichting kan misschien voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van B&W van de gemeente Echt-Susteren. Vermeld op de envelop en in het briefhoofd "bezwaarschrift".

In uw bezwaarschrift moet u tenminste het volgende vermelden:

  • Uw naam en adres

  • De datum van uw bezwaarschrift

  • Ons kenmerk (stuur ook een kopie van dit besluit mee)

  • De reden waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • Uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als er sprake is van een spoedeisende situatie dan kunt u, naast de bezwaarprocedure, ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Hieraan zijn kosten verbonden. Stuur uw verzoekschrift naar: Voorzieningenrechter Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen. Ga naar www.rechtspraak.nl voor meer informatie.

Bijlage: Situatietekening ‘Herinrichting van de kruising Peijerstraat-Peutenweg-Stationsweg te Echt’

Naar boven