Verkeersbesluit - opheffen woonerf en instellen 30 km/uur-zone De Wervel - gemeente Alblasserdam

Logo Alblasserdam

Kenmerk: 20071684

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Inleiding:

Naar aanleiding van groot onderhoud van wegen, groen en riolering wordt de wijk Blokweer 2 in Alblasserdam gereconstrueerd. Hiervoor is een inrichtingsplan opgesteld. De verkeerssituatie in de wijk krijgt daarbij een nieuwe vormgeving. Hierbij worden diverse verkeersmaatregelen getroffen. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het opheffen van woonerf en instellen van 30 km/uur-zone voor De Wervel als onderdeel van de 30 km/uur-zone die in de rest van de wijk van kracht is. In het inrichtingsplan krijgt De Wervel, uniform aan de rest van de wijk, een inrichting van een 30 km/uur-zone.

Het inrichtingsplan Blokweer 2 is tot stand gekomen in overleg met bewoners van de wijk. De bewoners van de wijk zijn verenigd in de wijkgroep Blokweer 2. Vanuit bijna elke straat is een vertegenwoordiger aanwezig in deze wijkgroep. Deze vertegenwoordigers vormen het directe contact met de bewoners en zijn zo een thermometer van de wijk. Tevens zijn tijdens het proces algehele bewonersavonden georganiseerd waarvoor alle bewoners zijn uitgenodigd en zijn geïnformeerd over het nieuwe ontwerp, de voortgang en de keuzes van het project. Voor De Wervel zijn tevens aparte avonden georganiseerd over de inrichting als 30 km/uur-zone.

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Alblasserdam.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Met het verkeersbesluit worden de onderstaande doelstellingen beoogd.

 

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    * Bij het inrichtingsplan Blokweer 2 is gekozen om de gehele wijk een uniforme inrichting te geven en is de inrichting aan De Wervel aangepast aan de inrichting zoals elders in de wijk. De inrichting voldoet aan de landelijke wegkenmerken voor een 30 km/uur-zone. Hierbij zijn hoogteverschillen toegepast tussen rijweg en trottoirs. Met een uniforme weginrichting in de gehele wijk is de verkeerssituatie voor de weggebruiker overzichtelijker en is het duidelijker welk rijgedrag van de weggebruiker wordt verwacht. Dit zorgt voor een betere verkeersveiligheid in de gehele wijk.

    * Naast een uniforme weginrichting is het voor de verkeersveiligheid beter om eenduidige verkeersregels te hanteren in de gehele wijk en daarbij het onderscheid tussen het regime van 30 km/uur-zone en woonerf weg te nemen. Met het opheffen van het woonerf in De Wervel gaat gehele wijk, inclusief De Wervel, het regime van een 30 km/uur-zone gelden. Met deze eenduidige verkeersregel voor de gehele wijk is de verkeerssituatie voor de weggebruiker overzichtelijker en is het duidelijker welk rijgedrag van de weggebruiker wordt verwacht. Dit zorgt voor een betere verkeersveiligheid in de gehele wijk.

    * In de huidige situatie is De Wervel gelegen in zowel een woonerf als in een 30 km/uur-zone. Met dit verkeersbesluit wordt het regime van woonerf opgeheven en krijgt De Wervel het regime van de 30 km/uur-zone als onderdeel van de 30 km/uur-zone die in de gehele wijk geldt.

    * Met de inrichting van de 30 km/uur-zone wordt de straat voorzien van verhoogde trottoirs en wordt de situatie voor voetgangers veiliger.

    * Met de inrichting van de 30 km/uur-zone komt een betere indeling van de parkeersituatie met daartussen ruime onderbreking op locaties waar voetgangers oversteken zoals bij speellocaties en doorgangen. Hierbij zijn voetgangers beter zichtbaar bij het oversteken en biedt de nieuwe situatie een betere veiligheid voor voetgangers en spelende kinderen.

    * De indeling van de 30 km/uur-zone stimuleert voetgangers en spelende kinderen gebruik te maken van het trottoir en de veilige speellocaties. Dit biedt een veiligere plek dan op de rijweg.

    * Bij de huidige inrichting met een woonerf werd met enige regelmaat voertuigen illegaal buiten de parkeervakken geparkeerd en veelal op de daarvoor bestemde loopgedeeltes. Dit zorgde voor belemmering van de doorgang voor voetgangers en onoverzichtelijke situaties van voetgangers die tussen geparkeerde voertuigen door lopen. Met de nieuwe inrichting ontstaat een betere indeling van parkeerplaatsen en veilige trottoirs.

    * De nieuwe weginrichting van De Wervel voldoet aan de landelijke richtlijnen voor een 30 km/uur-zone, inclusief de benodigde snelheidsremmende maatregelen en biedt daarmee een voldoende veilige verkeerssituatie.

    * In de rest van de wijk Blokweer 2, eveneens als de meeste wijken in Alblasserdam, is een positieve ervaring met het toepassen van een 30 km/uur-zone en bijpassende weginrichting. De 30 km/uur-gebieden bieden een voldoende veilige weginrichting voor alle weggebruikers.

    * Met het opheffen van het woonerf krijgen de aansluitingen van De Wervel, zowel bij De Wig als bij de Kamgras, de status al gelijkwaardige kruisingen. In het inrichtingsplan worden de aansluitingen ook als zodanig gelijkwaardig vormgegeven. Dit zorgt voor een extra snelheidsremming voor het verkeer op de route De Wig en Kamgras. Deze vorm van gelijkwaardige kruisingen is uniform aan de andere kruisingen in de wijk en sluit aan bij de landelijke richtlijnen voor een 30 km/uur-zone. Tevens zorgt dit voor eenduidigiing van de verkeersregels en meer duidelijkheid naar de weggebruiker.

     

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    * De nieuwe weginrichting biedt met verhoogde trottoir, met een betere indeling van de parkeersituatie en met ruimere opstelplaatsen bij oversteeklocaties voor een betere bescherming van de veiligheid van voetgangers en spelende kinderen.

    * Spelende kinderen worden gestimuleerd om op veilige locaties te spelen, zoals de aangebrachte speellocaties en de verhoogde trottoirs, en niet op de rijweg van het autoverkeer.

     

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    * Met de reconstructie van dit plan en de inrichting van de 30 km/uur-zone is de kwaliteit van de weg en het gebruik daarvan voor de komende jaren gewaarborgd.

     

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    * De inrichting van verhoogde trottoirs, passende bij het regime van de 30 km/uur-zone, biedt meer vrijheid voor voetgangers en spelende kinderen.

    * Met het inrichtingsplan neemt het aantal formele parkeerplaatsen toe ten opzichte van de huidige inrichting, hetgeen meer vrijheid biedt voor het parkeren van een voertuig.

    * De vrijheid voor het overige verkeer blijft gelijk aan de huidige situatie.

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

    * De kans op overlast, hinder of schade door het opheffen van het woonerf en /of door het aanwijzen van de 30 km/uur-zone is niet aanwezig of verwaarloosbaar.

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

    * Het opheffen van het woonerf en/of het aanwijzen van de 30 km/uur-zone heeft geen gevolgen voor de aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

     

Het is dan ook gewenst om voor De Wervel de status van woonerf op te heffen en de straat als 30 km/uur-zone aan te wijzen als onderdeel van de 30 km/uur-zone van de gehele wijk, overeenkomstig de bijpassende weginrichting en uniform met de rest van de wijk.

 

Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps.

De politie heeft op 11 mei 2020 een schriftelijk advies gegeven en gaat akkoord met dit verkeersbesluit.

Opmerking van de politie: "... Door de gehouden reconstructie van De Wervel en het instellen van een gelijkwaardige snelheidsregime in de gehele wijk, is het noodzakelijk de status woonerf te laten vervallen. Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat bij de inrichting van de 30 km/h wegen en gebieden, in dit geval De Wervel, in eerste instantie de wettelijke bepalingen van de uitvoeringsvoorschriften BABW in acht genomen dienen te worden.

Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde voorts meegewogen dat de in te stellen maximumsnelheid in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Door het realiseren van een aantal fysieke maatregelen op het betrokken weggedeelten is de inrichting zodanig uitgevoerd dat het rijgedrag van de weggebruiker wezenlijk zal veranderen. Het toepassen van snelheid remmende drempels en/of plateaus zijn conform de geldende richtlijnen van een duurzaam verblijfsgebied.

Van politiezijde wordt aandacht gevraagd voor de sinus van de aan te leggen fysieke maatregelen. Door deze op een maximaal toelaatbare hoogte aante leggen, zal dit invloed op de gereden snelheid hebben.

De beoogde inrichting en het (voertuig) gebruik van op deze, binnen de bebouwde kom, gelegen weggedeelte zijn conform de geldende richtlijnen en/of wettelijk voorschrift voor een gebied met deze beoogde verblijfsfunctie.

Van politiezijde wordt aandacht gevraagd voor het (landelijke) uitgangspunt dat het bij het inrichten van een weg en/of gebied met een 30 km/u regime, er zodanig infrastructurele aanpassingen i toegepast dat de betrokken zone zelf handhavend is.

Indien de wegbeheerder niet over de middelen of mogelijkheden beschikt om volledige infrastructurele aanpassingen te doen, is het niet gewenst om een 30 km/h zone in te stellen.

Door de genomen maatregelen op het gebied van het instellen van een 30 km/u zone wordt de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd, voldoende bevordert en wordt de veiligheid op de weg gegarandeerd. ..."

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om voor De Wervel de status van woonerf op te heffen en De Wervel aan te wijzen als 30 km/uur-zone als onderdeel van de 30 km/uur-zone van de gehele wijk. Deze maatregel wordt op straat uitgevoed conform de wettelijke voorschriften zoals het weghalen van de borden G05 (begin woonerf) en G06 (einde woonerf). De borden voor de 30 km/uur-zone zijn voor dit gebied al aanwezig aan de in- en uitgangen van de wijk waar De Wervel onderdeel van is.

 

Alblasserdam 10 juni 2020

College van burgemeester en wethoudes van Alblasserdam

Namens deze,

H.Schnitker

Afdelingshoofd Buitenruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven