Gemeente Beekdaelen – Verkeersbesluit – Instellen 30km/uur en 60km/uur-zone – Putstraat en Horenweg te Nuth

Logo Beekdaelen

Z/20/144197 INT.232817

Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in de Putstraat en Horenweg te Nuth de bestaande 30km/u-zone uit te breiden en een 60km/u-zone in te stellen zoals in de bijlage weergegeven.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

Dat de Putstraat en Horenweg te Nuth binnen de bebouwde komgrens van Nuth zijn gelegen;Dat deze wegen de allure hebben van buiten de bebouwde kom;Dat ter hoogte van de woningen er daarom te hard gereden wordt ten opzichte van de vastgestelde Mobiliteitsvisie van Beekdaelen (30km/u);Dat het mogelijk is om de 30km/u-zonegrenzen te verleggen naar waar minstens 50% (een zijde) aaneengesloten bebouwd is;Dat de gemeente Beekdaelen een duurzame weginrichting wenst te realiseren, die aansluit op de toekomstige wegfunctie van een weg;Dat kwetsbare verkeersdeelnemers extra beschermd moeten worden in het verkeer;Dat door het verlagen van de maximumsnelheid op de diverse wegen de verkeersveiligheid en leefbaarheid enorm verbetert en er marginaal reistijdverlies optreedt;Dat reistijdverlies in een verblijfsgebied minder zwaar weegt dan de lokale leefbaarheid en verkeersveiligheid;Dat op grond van artikel 9 BABW op het verkeersbord A1 het woord “zone” kan worden aangebracht;Dat door het aanbrengen van het woord “zone” de maximumsnelheid die volgt uit het verkeersbord A1, van toepassing is op alle wegen die binnen deze zone liggen;Dat de wegen waarop deze verkeersmaatregelen worden getroffen in beheer zijn bij de gemeente Beekdaelen.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Belangenafweging

Het voorstel om de maximum snelheid op de diverse wegvakken af te waarderen sluit aan bij het Mobiliteitsplan van Beekdaelen. Dit benadrukt het brede draagvlak van de verkeersmaatregel. Ook is het plan besproken met omwonenden n.a.v. hun zorgen over hard rijden. Hiermee is het lokale draagvlak aangetoond. Verder is niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    De huidige 30km/u-zone in de Horenweg uit te breiden met t/m nummer 44 (dus tot voorbij de kruising met de Putstraat), alsmede de Putstraat in te stellen ter hoogte van nummer 52 t/m 58, door het verwijderen en bijplaatsen van een aantal verkeersborden model A0130zb en A0230ze van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 2.

    De Putstraat tussen nummer 52 en de Horenweg in te stellen als 60km/u-zone door het bijplaatsen van een aantal verkeersborden model A0160zb van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking op de dag na bekendmaking, en wordt geëffectueerd nadat de bezwarentermijn is verlopen en er geen reden tot heroverweging is.

Schinveld, 8 juni 2020

Burgemeester en Wethouders van Beekdaelen

Namens deze,

R. Toffolo

Beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaar

Tegen dit besluit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken, ingaande de dag nadat het besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient tenminste de volgende gegevens te bevatten: naam en adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; de gronden voor het bezwaar. Zo mogelijk dient een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar zich richt, te worden bijgevoegd.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van

Beekdaelen, postbus 22000, 6360 AA Nuth.

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift bij de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven