Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in de Putstraat en Horenweg te Nuth de bestaande 30km/u-zone uit te breiden en een 60km/u-zone in te stellen zoals in de bijlage weergegeven.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
Dat de Putstraat en Horenweg te Nuth binnen de bebouwde komgrens van Nuth zijn gelegen;Dat deze wegen de allure hebben van buiten de bebouwde kom;Dat ter hoogte van de woningen er daarom te hard gereden wordt ten opzichte van de vastgestelde Mobiliteitsvisie van Beekdaelen (30km/u);Dat het mogelijk is om de 30km/u-zonegrenzen te verleggen naar waar minstens 50% (een zijde) aaneengesloten bebouwd is;Dat de gemeente Beekdaelen een duurzame weginrichting wenst te realiseren, die aansluit op de toekomstige wegfunctie van een weg;Dat kwetsbare verkeersdeelnemers extra beschermd moeten worden in het verkeer;Dat door het verlagen van de maximumsnelheid op de diverse wegen de verkeersveiligheid en leefbaarheid enorm verbetert en er marginaal reistijdverlies optreedt;Dat reistijdverlies in een verblijfsgebied minder zwaar weegt dan de lokale leefbaarheid en verkeersveiligheid;Dat op grond van artikel 9 BABW op het verkeersbord A1 het woord “zone” kan worden aangebracht;Dat door het aanbrengen van het woord “zone” de maximumsnelheid die volgt uit het verkeersbord A1, van toepassing is op alle wegen die binnen deze zone liggen;Dat de wegen waarop deze verkeersmaatregelen worden getroffen in beheer zijn bij de gemeente Beekdaelen.
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
Het voorstel om de maximum snelheid op de diverse wegvakken af te waarderen sluit aan bij het Mobiliteitsplan van Beekdaelen. Dit benadrukt het brede draagvlak van de verkeersmaatregel. Ook is het plan besproken met omwonenden n.a.v. hun zorgen over hard rijden. Hiermee is het lokale draagvlak aangetoond. Verder is niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.