GEMEENTE NOORDOOSTPOLDER Herinrichting De Deel

Logo Noordoostpolder

 

Zaaknummer:017148697

Datum: 3 juni 2020

Steller: J.F.H. Ekkel

 

Burgemeester en wethouders van gemeente Noordoostpolder,

 

op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, op grond van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 31 juli 2007, no. 15064, en het besluit van de directeur d.d. 14 april 2008, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende dat

De Deel te Emmeloord wordt opnieuw ingericht, de werkzaamheden zijn reeds gestart. De Deel is gelegen in het centrum van Emmeloord en is voor al het verkeer te bereiken via Onder de Toren en het kruispunt Korte Dreef – Nagelerstraat – Lange Dreef c.q. de “Leeuwenkruising”. In het nieuwe ontwerp krijgt De Deel gedeeltelijk een nieuwe functie en een andere uitstraling.

 

De Deel moet meer het centrale punt in Emmeloord worden waar diverse functies worden gecombineerd. De Grote Deel biedt daarbij ruimte aan het parkeren van auto’s en fietsen en grotere evenementen. De Kleine Deel wordt een plein met een verblijfsfunctie.

 

Om dit te bewerkstelligen zijn er verkeerskundige maatregen nodig, te weten:

 

  • de Deel aan te wijzen als een parkeergelegenheid;

  • instellen laad en los plek ter hoogte van Halte 24;

  • aanwijzen van 6 gehandicapten parkeerplaatsen;

  • reserveren van 14 parkeerplaatsen ten behoeve van opladen elektrische voertuigen;

  • de Kleine Deel aan te wijzen als voetgangersgebied;

  • instellen van éénrichtingsverkeer op De Deel t.h.v. de Leeuwenkruising;

  • instellen verplichte rijrichting op de Korte Dreef;

  •  

 

Uit het oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

 

Is het gewenst om

Instellen parkeergelegenheid

De Grote Deel wordt ingericht als een grote gedeelde ruimte waardoor het ongewenst is dat er buiten de vakken wordt geparkeerd. Door de Grote Deel aan te wijzen als parkeergelegenheid waar het alleen toegestaan is te parkeren in de vakken.

 

Instellen gelegenheid laden en lossen

Ter hoogte van Halte 24 wordt in de huidige situatie regelmatig lang geparkeerd. Hierdoor is het voor laad- en losverkeer, afleveren goederen/afhalen bestellingen, lastig om te parkeren nabij Halte 24 en parkeert men regelmatig op de rijbaan. Dit komt de doorstroming van het verkeer niet ten goede. Daarom is het gewenst om de nieuw aan te leggen parkeerplaatsen ter hoogte van Halte 24 aan te wijzen als een gelegenheid voor laden en lossen.

 

Aanwijzen van 6 gehandicaptenparkeerplaatsen

In de nieuwe inrichting van de Grote Deel worden ongeveer 250 parkeerplaatsen gerealiseerd. Gemeente Noordoostpolder wil graag dat iedereen deel kan nemen aan het verkeer en dat het centrum goed toegankelijk is voor ook minder validen.

Hiervoor worden er 6 parkeerplaatsen aangewezen als gehandicapten parkeerplaatsen.

4 van 6 worden gerealiseerd ter hoogte van het Voorhuys. De overige 2 worden gerealiseerd aan de zuidkant van de Grote Deel.

 

Aanwijzen 14 parkeerplaatsen t.b.v. opladen elektrische voertuigen

Elektrisch rijden wordt steeds populairder, het aantal elektrische voertuigen is groeiend. Met deze groei is het ook noodzakelijk dat er een goede laadinfrastructuur ontstaat. De Grote Deel kan als laadplein dienen. Tijdens de realisatie van De Deel worden de fysieke voorbereidingen/maatregelen getroffen om in de toekomst laadpalen te realiseren. Middels dit verkeersbesluit worden alvast 14 parkeerplaatsen gereserveerd voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen.

 

Instellen voetgangerszone Kleine Deel

Op dit moment is de Kleine Deel voor een groot deel toegankelijk voor al het verkeer. Het plein ter hoogte van de Lange Nering wordt door zowel voetgangers als fietsers gebruikt. In het nieuwe ontwerp krijgt de Kleine Deel een andere functie, namelijk een verblijfsgebied. Om dit te bewerkstelligen moet de Kleine Deel aangewezen worden als voetgangersgebied. De huidige fietsroute blijft wel bestaan, een uitzondering voor fietsers is dus wel nodig.

Daarnaast moet een aantal bedrijven rondom de Kleine Deel en de Lange Nering bereikbaar blijven voor onder andere de bevoorrading. De gemeente is voornemens om een selectieve toegang te realiseren zodat bevoorrading kan blijven plaatsvinden rondom de Kleine Deel. Nadere invulling moet nog plaatsvinden. Indien nodig wordt hier een separaat vekeersbesluit voor genomen.

 

 

Instellen éé nrichtingsverkeer De Deel – Leeuwenkruising

In 2012 is voor het ontwerp van De Deel per verkeersbesluit besloten om in de nieuwe situatie éénrichtingsverkeer in te stellen. Dusdanig dat verkeer vanaf De Deel alleen richting de Leeuwenkruising mag en niet andersom.

In de loop van het proces, naar het meeste recente ontwerp, is het verzoek ingediend om het éénrichtingsverkeer om te draaien, zodat verkeer vanaf de Leeuwenkruising De Deel op mag rijden.

 

De Leeuwenkruising is de drukste kruising van Emmeloord. De noord-zuid en oost-west verkeersaders komen hier samen. Door het instellen van eenrichtingsverkeer zijn er geen deelconflicten meer nodig om het verkeer goed te laten doorstromen. Daarnaast komt dit ten goede aan de verkeersveiligheid. Fietsers krijgen niet meer te maken met het links afslaande verkeer. Het parkeerterrein de Grote Deel is vanuit de Leeuwenkruising te bereiken. De aansluiting met Onder de Toren zal ingericht worden als in- en uitgang.

 

Hiermee is de bereikbaarheid van de parkeerplaats zo optimaal mogelijk. De Grote Deel kan in de nieuwe situatie eenvoudig vanuit de verschillende aanrijrichtingen worden bereikt. Het verlaten van de Grote Deel is over het algemeen een minder groot probleem. Als er sprake is van stremming bij de uitgang c.q. het verlaten van de Grote Deel dan ontstaat de stremming op de Grote Deel zelf en wordt de afwikkeling op het wegennet niet direct beïnvloed.

 

Instellen verplichte rijrichting Korte Dreef

In het verlengde van het instellen van het eenrichtingsverkeer is er ook onderzoek gedaan naar het aantal afslaande bewegingen vanaf de Korte Dreef naar De Deel. Uit dit onderzoek is gebleken dat in de ochtendspitsen <10 voertuigen afslaan en in de avondspits <15 voertuigen. Door het opheffen van deze rijrichting kan de verkeersregelinstallatie beter ingesteld worden, wat voor een betere doorstroming zorgt.

 

Verkeer vanuit de noordelijke en westelijke richting kiest logischerwijs voor de toegang bij Onder de Toren.

 

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg geweest met de politie, regio Midden-Nederland. Tegen het voorgestelde verkeersbesluit bestaat bij de politie Midden-Nederland geen bezwaar.

Echter heeft de politie wel het dringende advies gegeven om de fietsers en voetgangers op de Kleine Deel duidelijk te scheiden middels een ander type verharding en dit aan te duiden met verkeersborden. In het voorbereidingstraject, mede in samenwerking met bewoners, is besloten om het shared-space principe aan te houden. Scheiding tussen fietsers en voetgangers past daar niet in en daarom besluiten we om het ontwerp aan te houden.

 

Communicatie

Van het besluit wordt een openbare bekendmaking geplaatst in de Staatscourant.

 

BESLUITEN

 

Op grond van onderstaande overwegingen besluit burgemeester en wethouder:

 

door het plaatsen van het bord E04 (2x), zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV1990, de Deel aan te wijzen als parkeerterrein;

door het plaatsen van het bord E07 (2x), zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV1990, en deze te voorzien van het onderbord OB504, de vier plekken ter hoogte van Halte 24 aan te wijzen als laad- en losgelegenheid;

door het plaatsen van het bord E06 (6x), zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV 1990, 6 plekken aan te wijzen als gehandicaptenparkeerplaatsen;

door het plaatsen van het bord E04 (7x), zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV1990, 14 parkeerplaatsen aan te wijzen die alleen bestemd zijn voor het parkeren van personenauto’s en deze te voorzien van een onderbord met de tekst “uitsluitend voor opladen elektrische voertuigen” en het onderbord OB504;

door het plaatsen de borden G07/G08-zonale variant, zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV1990, een voetgangerszone in te stellen voor de Kleine Deel;

en deze te voorzien van het onderbord OB52 om zo fietsers toe te laten binnen de voetgangerszone;

door het plaatsen van het bord C02/03, zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV1990, een eenrichtingsweg in te stellen vanaf de Leeuwenkruising richting het parkeerterrein De Deel;

verplichte rijrichting voor verkeer vanaf de Korte Dreef is reeds besloten in verkeersbesluit no. 2011011984-IB-u, onderdeel uit laten maken van dit verkeersbesluit;

de belijning en bebording aan te brengen conform de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

 

Emmeloord, 3 juni 2020.

 

Met vriendelijke groet,

namens het college van burgemeester en wethouders,

 

de heer G.E. Schaapman

manager Ingenieursbureau

 

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen. Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de datum van deze brief. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

 

Zet in uw bezwaarschrift ten minste:

uw naam, woonadres, telefoonnummer en e-mailadres;

de datum van uw bezwaarschrift;

een omschrijving of het nummer van het besluit waar u bezwaar tegen maakt;

waarom u het niet eens bent met ons besluit;

uw handtekening.

 

U stuurt het bezwaarschrift aan de gemeente Noordoostpolder.

Het adres is: Postbus 155, 8300 AD Emmeloord.

 

Wilt u meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften?

Bel dan met de gemeente Noordoostpolder via telefoonnummer (0527) 63 39 11.

 

Heeft u spoed bij de beoordeling van uw bezwaren?

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt direct nadat u een bezwaarschrift heeft ingediend, een voorlopige voorziening vragen. Daarvoor is nodig dat u spoedeisend belang heeft. Dat is het geval wanneer de uitvoering van het besluit gevolgen heeft die niet ongedaan gemaakt kunnen worden. Een voorlopige voorziening vraagt u bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank. Het adres is:

Rechtbank Midden Nederland, Sector Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

 

Zijn er kosten aan verbonden?

Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden.

Aan het vragen van een voorlopige voorziening zijn wel kosten verbonden.

Op www.rechtspraak.nl vindt u meer informatie over de hoogte van het bedrag.

 

 

 

Naar boven