Verkeersbesluit instellen verkeersmaatregelen Overdiemerweg vanaf de aansluiting met de Fortdiemerdamweg tot aan de Pampusweg (gemeente Gooise Meren)

Logo Diemen

 

Burgemeester en wethouders van Diemen;

 

Overwegende dat:

- op 25 juli 2014 de Diemerpolderweg-Fortdiemerdamweg is opengesteld als ontsluitingsweg voor de Amsterdamse wijk IJburg;

- de verkeersmaatregelen voor bovengenoemde weg zijn vastgelegd in het sinds juli 2017 onherroepelijk geworden verkeersbesluit “Fortdiemerdamweg (Oostelijke Ontsluitingsweg IJburg)”, gepubliceerd op 27-3-2014 in de Staatscourant met nr. 2014-9129;

- op 31 mei 2017 de aansluiting van de Diemerpolderweg op de Gaasperdammerweg (A9) v.v. is opengesteld voor verkeer;

- de verkeersmaatregelen voor bovengenoemde aansluiting zijn vastgelegd in het onherroepelijk geworden verkeersbesluit “aansluiting Diemerpolderweg op de Gaasperdammerweg (A9)”, gepubliceerd op 26-4-2017 in de Staatscourant met nr. 2017-23955;

- de Overdiemerweg, gedeelte vanaf de Fortdiemerdamweg tot aan de Pampusweg (gemeente Gooise Meren) in eigendom en beheer is van NUON/Vattenfall;

- de gemeente Amsterdam bij brief van 1 februari 2017 een schriftelijk verzoek heeft ingediend voor het nemen van een principebesluit voor openstelling van de Overdiemerweg voor het gedeelte tussen de Fortdiemerdamweg en de Pampusweg (gemeente Gooise Meren);

- het verzoek onder andere wordt ingegeven omdat er een kortere route ontstaat vanaf de Amsterdamse wijk IJburg naar winkelcentrum Maxis waardoor er minder milieubelasting ontstaat dan met de huidige langere route via de A1;

- er een kortere en verlichte fietsroute ontstaat voor (brom-) fietsers tussen Amsterdam en Muiden;

- er een robuuster wegennet ontstaat door toevoeging van een extra verbinding;

- de parallelweg langs de A1 expliciet kan worden ingezet als busbaan;

- alle stakeholders (NUON/Vattenfall, winkelcentrum Maxis, Tennet, Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Holland en Flevoland (als concessiehouders openbaar vervoer), Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en gemeente Gooise Meren instemmen met openstelling van de Overdiemerweg voor al het verkeer;

- de gemeenteraad van Diemen op 28 september 2017 een principe besluit heeft genomen om mee te werken aan de verdere procedure voor openstelling van de Overdiemerweg;

- het ontwerp bestemmingsplan “Openstelling Overdiemerweg Nuon-terrein” ter inzage heeft gelegen van 25 januari 2019 t/m 7 maart 2019;

- het bestemmingsplan vervolgens op 20 juni 2019 ongewijzigd, ten opzichte van het ontwerp, is vastgesteld door de gemeenteraad van Diemen;

- het vastgestelde bestemmingsplan ter inzage heeft gelegen t/m 16 augustus 2019, er geen beroep is ingediend en het bestemmingsplan derhalve onherroepelijk is geworden;

- de Fortdiemerdamweg ingesteld is als voorrangsweg met een snelheidslimiet van 70 km/uur;

- de te verwachten verkeersintensiteiten op de kruising Fortdiemerdamweg – Overdiemerweg en de aanwezigheid van overstekende (brom-)fietsers het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt noodzakelijk maken een verkeersregelinstallatie te plaatsen;

- bij uitval van de verkeersregelinstallatie een veilige afwikkeling van brom(-fiets) verkeer mogelijk moet blijven;

- beperking van de snelheid op de Fortdiemerdamweg, ter hoogte van de aansluitingen met de Overdiemerweg, noodzakelijk is voor een veilige afwikkeling;

- volgens de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen in zake het Wegverkeer een adviessnelheid van 50 km/uur kan worden ingesteld;

- een plateau op eerder genoemd kruisingsvlak een extra bijdrage levert aan een beperking van de snelheid waardoor bij uitval van de verkeersinstallatie overstekende (brom-) fietsers beter worden beschermd;

- vanuit verkeersveiligheidsoogpunt het gewenst is op de Fortdiemerdamweg aan de noordwestzijde een linksafvak aan te laten leggen en aan de zuidoostzijde een rechtsafvak toe te voegen;

- de bestaande busstroken op de Fortdiemerdamweg, expliciet voor openbaar vervoer, ingekort dienen te worden om de ingebruikname van een rechtsafvak en linksafvak mogelijk te maken;

- de weginrichting van de Overdiemerweg tussen de Fordiemerdamweg en de hoofdentree van NUON/Vattenfall bestaat uit een rijbaan met twee rijstroken en een vrijliggend twee-richtingen (brom-)fietspad;

- de weginrichting van de Overdiemerweg vanaf de hoofdingang van NUON/Vattenfall tot aan de gemeentegrens met Gooise Meren bestaat uit een rijbaan geschikt voor twee- richtingen verkeer en een vrijliggend twee-richtingen (brom-)fietspad;

- ter voorkoming van verschillende snelheidslimieten op korte afstand het gewenst is op het zuidoostelijk deel van de Overdiemerweg (gedeelte vanaf de Fortdiemerdamweg tot circa 55 meter voor het begin van de Pampusweg (gemeente Gooise Meren) eveneens 70 km/uur in te stellen;

- de gemeente Gooise Meren heeft aangeven op de Pampusweg, weggedeelte vanaf de gemeentegrens met Diemen tot en met de Maxisweg, een snelheidslimiet van 60 km/uur in te stellen;

- bovengenoemde snelheidslimiet ingegeven wordt doordat de Pampusweg een ander karakter heeft dan de Overdiemerweg;

- het andere karakter wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van verschillende inritsituaties welke in meer of mindere mate gebruikt wordt door bezoekers van het winkelcentrum Maxis en bevoorradingsverkeer;

- bovenstaande een aangepaste snelheidslimiet op de Pampusweg rechtvaardigt;

- het weggedeelte van de Overdiemerweg, vanaf de gemeentegrens met Gooise Meren tot circa 55 meter ten noordwesten van de gemeentegrens overeenkomt met het karakter van de Pampusweg;

- voor het gebruik van de weg het logisch lijkt de snelheidslimiet op het hierboven genoemde gedeelte van de Overdiemerweg in overeenstemming te brengen met de snelheidslimiet op de Pampusweg;

- de voorrang op kruisingen buiten de bebouwde kom op gebiedsontsluitingswegen geregeld dient te worden;

- de Fortdiemerdamweg de hoofdonsluitingsweg is en blijft;

- de Overdiemerweg een gebiedsontsluitingsweg is en conform de uitvoeringsvoorschriften aangeduid dient te worden als voorrangsweg;

- verkeer vanaf de aansluitingen van de terreinen van de NUON/Vattenfall en Tennet voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Overdiemerweg;

- om het fietsgebruik te stimuleren fietsverkeer zoveel als mogelijk voorrang dient te krijgen op gemotoriseerd verkeer;

- verkeer op kruisingen beschermd dient te worden tegen de mogelijkheid tot spookrijden;

- verkeer op de Fortdiemerdamweg en op de Overdiemerweg veilig moet kunnen voorsorteren;

- bij uitval van een verkeersregelinstallatie verkeer zich veilig moet kunnen blijven afwikkelen;

- conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 alle genoemde maatregelen ingesteld worden ten behoeve van het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- met de gemachtigde van de korpschef van de politie, conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gevoerd en ingestemd wordt met de voorgenomen verkeersmaatregelen;

- dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten zijn gelegen binnen de gemeentegrens van de gemeente Diemen.

 

gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de bevoegdhedenregeling van de gemeente Diemen d.d. 1 augustus 2017, waarin het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd;

 

B E S L U I T E N :

a.) het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op de kruising Fortdiemerdamweg - Overdiemerweg;

b.) de aanleg van een linksaffer aan de noordwestzijde van de kruising Fortdiemerdamweg-Overdiemerweg;

c.) de aanleg van een rechtsaffer aan de zuidoostzijde van de kruising Fortdiemerdamweg-Overdiemerweg;

d.) de aanleg van een plateau op de kruising Fortdiemerdamweg-Overdiemerweg;

e.) het instellen van een adviessnelheid van 50 km/uur op de kruising Fortdiemerdamweg-Overdiemerweg door het plaatsen van borden A4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het opschrift “50”;

f.) bovengenoemde adviessnelheid in te stellen op de Fortdiemerdamweg vanaf circa 100 meter ten noorden van de aansluiting met de Overdiemerweg en circa 100 meter ten zuiden van de aansluiting met de Overdiemerweg en deze op dezelfde hoogte te eindigen op het beginpunt van eerder genoemde adviessnelheid van de tegenovergestelde rijbaan;

g.) eerder genoemde adviessnelheid in te stellen op de noordoostelijke rijbaan van de Overdiemerweg op het gedeelte vanaf circa 100 meter vanaf de Fortdiemerdamweg tot aan de aansluiting met de Fortdiemerdamweg door het plaatsen van bord A4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het opschrift “50”;

h.) het instellen van 70 km/uur op de Overdiemerweg op het gedeelte vanaf de Fortdiemerdamweg tot 55 meter ten noordwesten van de gemeentegrens van Gooise Meren door het plaatsen van borden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het opschrift “70”;

i.) het instellen van een 60 km/uur zone op de Overdiemerweg op het gedeelte 55 meter ten noordwesten vanaf de gemeentegrens van Gooise Meren tot de gemeentegrens van Gooise Meren door het plaatsen van borden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het opschrift “zone 60”;

j.) het verwijderen van de markering en de tekst “lijnbus” op de Fortdiemerdamweg over een lengte van circa 100 meter aan weerszijden van de kruising Fortdiemerdamweg – Overdiemerweg om het gebruik van een rechtsafvak en linksafvak voor gemotoriseerd verkeer mogelijk te maken;

k.) de Overdiemerweg in te stellen als voorrangsweg en als zodanig aan te duiden door de plaatsing van borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 na iedere kruising;

l.) de voorrang op de kruising Fortdiemerdamweg-Overdiemerweg te regelen door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ten gunste van het verkeer op de Fortdiemerdamweg;

m.) de voorrang op de kruisingen van de Overdiemerweg met de toegangen tot de terreinen van NUON / Vattenfall en Tennet te regelen door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ten gunste van het gemotoriseerde verkeer op de Overdiemerweg en het (brom-)fietsverkeer op het naastgelegen en vrijliggende (brom-)fietspad ;

n.) ter voorkoming van spookrijden op de Fortdiemerdamweg en Overdiemerweg borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen op middengeleiders ter hoogte van kruisingen van wegen of inritten;

o.) het instellen van een twee-richtingen (brom-)fietspad langs de Overdiemerweg,door het plaatsen van borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van asmarkering (0,30 m -2.70 m);

p.) alle bovengenoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangeduid op de gewaarmerkte tekeningen van de gemeente Amsterdam met projectnummer 12651791, tekeningnummer 104 en bladnummers 1 t/m 3;

q.) alle nog niet in het besluit genoemde markeringen zoals kantstrepen, doorgetrokken strepen, onderbroken strepen, verdrijvingsvlakken, haaientanden, stopstrepen, dwangpijlen etc. ter regeling van het verkeer conform de bestekstekeningen en de bij dit besluit gewaarmerkte tekeningen van de gemeente Amsterdam met projectnummer 12651791, tekeningnummer 104 en bladnummers 1 t/m 3.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Diemen,

Namens dezen,

 

M.R.A. (Martin) Cornelissen,

Afdelingsmanager Ruimtelijke Ontwikkeling

 

Dit besluit is op 4 juni 2020 bekend gemaakt en gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien op de website van de Staatscourant (www.officielebekendmakingen.nl). Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Een gelijkluidend exemplaar met eventuele bijlagen is gedurende 6 weken in te zien bij de receptie in het gemeentehuis.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen zes weken met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt bij ons bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaar kan naar keuze schriftelijk of elektronisch worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en tenminste het volgende te bevatten:

a. naam en adres van de indiener

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt

d. de gronden van het bezwaar

 

Graag in de linkerbovenhoek vermelden “Bezwaar”.

Het bezwaar dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders van Diemen, Postbus 191, 1110 AD Diemen.

Bij elektronische indiening van het bezwaar is gebruikmaking van het via de gemeentelijke website (www.diemen.nl) beschikbaar gestelde elektronische formulier verplicht, evenals identificatie van de indiener met DigiD.

Indien u bij ons een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

In het geval dat u gebruik maakt van de mogelijkheid tot het verzoeken van een voorlopige voorziening dient u het verzoek te richten aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven