Verkeersbesluit Elias Beeckmankazerne Ede

Logo Ede

registratienummer 2020050583302

Ede, 05-05-2020

 

 

Het college van burgemeester en wethouders:

 

 

overwegende dat:

 

de Elias Beeckmanlaan, de Brigadelaan, de Compagnie en de Regiment te Ede wegen zijn zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994;

 

dit openbare wegen zijn die binnen de bebouwde kom van Ede liggen;

 

de wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Ede;

 

de wegen erftoegangswegen zijn, binnen de bebouwde kom van Ede.

 

 

overwegende dat:

 

de benoemde wegen nieuwe openbare wegen zijn, welke een verblijfskarakter hebben;

 

de wegen gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen;

 

hierbij, overeenkomstig de richtlijnen van het CROW, een maximale snelheid van 30 km/h hoort.

 

 

overwegende dat:

 

het bouwplan verschillende smalle wegen bevat, waarbij parkeren ongewenst is, omdat daarmee de doorgang van verkeer onmogelijk zou worden;

 

de ruimtelijke kwaliteit van het plan verbetert, wanneer parkeren op de rijbaan voorkomen wordt;

 

het de overzichtelijkheid van de weg ten goede komt, en daarmee de verkeersveiligheid, wanneer er geen voertuigen op de weg geparkeerd staan;

 

er binnen het plan voldoende rekening is gehouden met parkeren op eigen terrein, wat een verbod op de openbare weg vanuit dit opzicht verantwoord en mogelijk maakt.

 

 

overwegende dat:

 

de wegen zoals hierboven benoemd een wijk vormen, welke aan zal sluiten op de bestaande fietsinfrastructuur in de omgeving, zoals bijvoorbeeld de geplande fietsroute langs de Parklaan (Generaal Hackettlaan);

 

het gewenst is om ongewenst sluipverkeer van motorvoertuigen op deze fietsinfrastructuur te voorkomen;

 

de wijk daarnaast eigen fietsinfrastructuur zal waarborgen, waarbij het noodzakelijk is deze tevens te formaliseren;

 

voor de fietsroute langs de toekomstige Parklaan (Generaal Hackettlaan) geldt dat bromfietsers hierop welkom zijn, en dit voor de aansluiting van de fietsroute op deze wijk ook dient te gelden, gezien er hierbij sprake is van hoogwaardige fietsinfrastructuur;

 

dit voor de overige fietspaden binnen/aansluitende op de wijk niet persé noodzakelijk is, gezien bromfietsers veilig gebruik kunnen maken van de erftoegangswegen die hier liggen;

 

het voor de veiligheid van de fietsers in deze noodzakelijk is bromfietsers van deze lager geclasificeerde fietsinfrastructuur te weren;

 

 

overwegende dat:

 

het bouwplan in delen uitgevoerd zal worden, waarbij verschillende delen op verschillende tijden opgeleverd zullen worden;

 

het niet noodzakelijk is om het parkeerverbod daarmee direct voor het hele plan in te laten gaan en er mogelijk ook niet ten allen tijde goede alternatieven zullen zijn voor de bouwlieden, dan te parkeren op de openbare weg;

 

dit voor de snelheidslimiet van 30 km/h wel geldt, gezien bewoners ook gebruik zullen maken van wegen die nog niet bouwrijp zijn om hun woning te bereiken en dit de verkeersveiligheid op deze wegen daarmee ten goede komt;

 

er daarom voor gekozen is om de maatregelen voor het tegengaan van parkeren op de openbare weg pas in te laten gaan wanneer een woondeel woonrijp is verklaard, maar de snelheidslimiet van 30 km/h wel zal gelden voor de hele wijk, vanaf ingang van het besluit;

 

 

overwegende dat:

 

er op dit moment gebruik wordt gemaakt van een tijdelijke ontsluiting gerealiseerd op de Nieuwe Kazernelaan;

 

het bouwplan in de toekomst echter rechtstreeks op de toekomstige Parklaan (Generaal Hackettlaan) zal worden ontsloten;

 

de entree van de wijk, en daarmee de overgang naar 30 km/h, in deze in de toekomst aangepast zal worden;

 

de huidige tijdelijke aansluitng daarbij afgewaardeerd zal worden naar een fietspad;

 

hiervoor de noodzakelijke regels ingesteld dienen te worden, om deze te formaliseren;

 

 

voorts overwegende dat:

 

om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het instandhouden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, het noodzakelijk is om overeenkomstig bijgevoegde tekeningen (waarvan de eerste een van de tijdelijke sitauties betreft, en de tweede de definitieve situatie, met ontsluiting op de Parklaan (Generaal Hackettlaan) weergeeft) verkeersmaatregelen in te stellen.

 

 

voorts overwegende dat:

 

overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW is overleg gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.

 

 

mede gelet op het bepaalde in:

 

hoofdstuk I artikel 2 en hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

 

de paragrafen 6 en 7 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

besluit:

I. overeenkomstig bijgevoegde tekening de volgende verkeersmaatregel in te stellen:

Het instellen van een 30 km/h-zone in de wijk bestaande uit de Elias Beeckmanlaan, de Brigadelaan, de Compagnie en de Regiment doormiddel van het plaatsen van de borden A01-030zb en A02-030ze uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) op de tijdelijke ontsluiting, als wel de toekomstige aansluiting op de Parklaan (Generaal Hackettlaan);

Het instellen van een parkeerverbodszone zone in de wijk bestaande uit de Elias Beeckmanlaan, de Brigadelaan, de Compagnie en de Regiment doormiddel van de borden E01-zb en E01-zbe uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) voor de delen die woonrijp zijn verklaard, toewerkend naar een situatie, waarbij deze zone voor de gehele wijk geldt, vanaf de aansluiting op de Parklaan (Generaal Hackettlaan);

Het aansluiten van het toekomstige bromfietspad langs de Parklaan (Generaal Hackettlaan) op de toekomstige aansluiting van de Parklaan (Generaal Hackettlaan) op de Brigadelaan doormiddel van de borden G12a en G12b uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

Het formaliseren van de overige fietspaden die aansluiting hebben met de wijk bestaande uit de Elias Beeckmanlaan, de Brigadelaan, de Compagnie en de Regiment doormiddel van de borden G11 en G12 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990), op het moment dat deze gereed zijn;

II. afschrift te zenden aan:

 

- de korpschef van politie Oost-Nederland;

 

- de brandweercommandant van Ede.

 

 

Burgemeester en wethouders,

 

Namens dezen,

 

 

Harriette Campen

 

Afdeling Beleid Infrastructuur & Milieu

 

 

Bijlage: tekening

 

 

Mededelingen

 

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Wij adviseren u om eerst contact op te nemen met Peter Spruijt, (0318) 680 376, voor uitleg over het besluit. Bezwaar maakt u binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit. U doet dit door het formulier bezwaarschrift indienen in te vullen op www.ede.nl/bezwaarmaken onder het tabblad aanvragen. U mag ook een brief sturen. Als u de brief stuurt, wilt u dan de volgende punten vermelden?

 

- uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;

 

- de datum waarop u uw brief schrijft;

 

- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

 

- het zaaknummer of voeg een kopie van het besluit bij;

 

- uw handtekening.

 

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig totdat het bezwaar behandeld is. Na afloop van de bezwaarprocedure hoort u of het besluit wijzigt. Kunt u niet zo lang wachten? Dan kunt u de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Als de rechtbank uw verzoek toewijst, dan worden de gevolgen van het besluit opgeschort. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.

Naar boven