Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
- Besluit:
-
Besluit langdurige zorg;
- COVID-19:
-
coronavirus-SARS-CoV-2;
- Regeling:
-
Regeling langdurige zorg.
Artikel 2
In verband met het COVID-19 en onder andere het daardoor wegvallen van mantelzorg,
worden tijdelijke regels gesteld met betrekking tot een vereenvoudigde procedure voor
de aanvraag van een indicatie voor de zorgprofielen VV als bedoeld in Bijlage A bij
de Regeling, alsmede de geldigheidsduur van een dergelijk indicatiebesluit.
Artikel 3
Onverminderd artikel 3.1, eerste lid, van de Regeling, worden indicatiebesluiten die
een zorgaanbieder namens de verzekerde voor een zorgprofiel VV als bedoeld in bijlage
A van de Regeling heeft aangevraagd, genomen zonder het onderzoek van de verzekerde
in persoon, bedoeld in artikel 3.2.2 van het Besluit.
Artikel 4
Onverminderd artikel 3.2 van de Regeling wordt de geldigheidsduur van een ingevolge
een artikel 3 aangevraagde indicatiebesluit, vastgesteld voor de duur van een jaar
in geval het indicatiebesluit op grond van artikel 3 is genomen.
Artikel 5
Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling versnelde indicatieaanvraag
voor het zorgprofiel VV in verband met het virus COVID-19.
Artikel 6
De regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de
Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 2 april 2020. De
regeling vervalt met ingang van 1 juni 2020.
TOELICHTING
Algemeen
De druk op ziekenhuizen en verpleeghuizen loopt hoog op als gevolg van de COVID-19
pandemie. Zowel Actiz als de Federatie Medische Specialisten hebben een dringend verzoek
aan de Minister gestuurd en gepleit voor een indicatievrije toegang tot de Wet langdurige
zorg (hierna: Wlz).
Naar aanleiding van dit verzoek regelt onderhavige ministeriële regeling een tijdelijke
versoepeling van de wijze van indicatiestelling voor verpleging en verzorging (V&V)
ten laste van de Wlz. Hierdoor wordt het mogelijk om ouderen acuut op te nemen en
negatief geteste of herstellende ouderen snel te verplaatsen van huis of van het ziekenhuis
naar het verpleeghuis. Op die manier kan een ziekenhuisopname voor deze ouderen worden
voorkomen dan wel beëindigd worden, zodat ziekenhuiscapaciteit beschikbaar komt voor
coronapatiënten. Voorkomen moet worden dat verzekerden lang moeten wachten op een
indicatiestelling van het CIZ en daarmee onnodig ‘bedden bezetten’ die goed kunnen
worden gebruikt voor coronapatiënten. Zonder tijdelijke versoepeling van de indicatiestelling
zouden de indicaties voor de Wlz te lang op zich kunnen laten wachten wanneer zorgprofessionals
onvoldoende beschikbaar zijn voor het aanleveren van de benodigde informatie.
Tijdelijke werkwijze voor de ouderenzorg
Er wordt in onderhavige regeling een tijdelijke werkwijze gecreëerd voor de afgifte
van indicatiebesluiten. Het CIZ geeft op basis van minimale informatie een indicatiebesluit
af voor een zorgprofiel in de V&V reeks. Het CIZ voert hierbij geen inhoudelijk onderzoek
uit naar de zorginhoudelijke toegangscriteria Wlz. Op deze manier worden zorgaanbieders
zoveel mogelijk ontlast van administratieve handelingen.
Naar verwachting zullen twee groepen cliënten zonder (verdenking op) COVID-19, gebruik maken van deze tijdelijke regeling:
-
1. Cliënten waarbij sprake is van een acute en blijvende noodzaak tot opname in een instelling
met een V&V zorgprofiel in verband met een zorgvraag. De cliënt heeft nog geen Wlz-indicatie,
is middels spoedplaatsing al opgenomen in het ziekenhuis of opname vindt binnen afzienbare
tijd plaats (twee weken). Het kan ook gaan om cliënten waarvan de mantelzorg of dagbesteding
is weggevallen als gevolg van COVID-19 en die daardoor niet meer thuis kunnen wonen.
-
2. Cliënten met een geldig Wlz V&V zorgprofiel1, maar waarbij dit profiel niet toereikend is door een toegenomen zorgvraag. Er moet
dus een hoger zorgprofiel worden aangevraagd.
De betrokken zorgaanbieder2 stelt de noodzaak voor een Wlz-indicatie vast. Voor een geldig indicatiebesluit door
het CIZ is het van belang dat in de aanvraag wordt omschreven op basis van welk(e)
argument(en) de keuze voor de Wlz tot stand is gekomen. De indicatie kan worden aangevraagd
op basis van minimale gegevens, zoals de NAW-cliëntgegevens, BSN, het best passend
zorgprofiel volgens de aanvrager en de argumentatie voor de Wlz. Deze informatie wordt
door de aanvrager aangeleverd bij het CIZ, waarna het CIZ een besluit afgeeft.
De datum van de aanvang van zorg is de ingangsdatum van het tijdelijke indicatiebesluit.
De tijdelijke mogelijkheid tot een versnelde Wlz-indicatie is alleen mogelijk voor
cliënten in de vorm van V&V. Reguliere aanvragen van een indicatiebesluit voor onbepaalde
tijd op grond van de Wlz, kunnen gewoon doorgang vinden. Het CIZ blijft doorgaan met
indiceren volgens de (aan COVID-19 aangepaste) reguliere werkwijze voor alle andere
doelgroepen.
Geldigheidsduur besluit
Bij een reguliere aanvraag op grond van de Wlz krijgt men een indicatiebesluit voor
onbepaalde tijd. Voor deze tijdelijke werkwijze wordt echter een indicatiebesluit
(voor zowel toegang als een hoger zorgprofiel) afgegeven met een looptijd van één
jaar. Dit geeft het CIZ de mogelijkheid om, wanneer de situatie rondom COVID-19 weer
is genormaliseerd, alsnog een volledig onderzoek naar de zorginhoudelijke toegangscriteria
en het best passende zorgprofiel uit te voeren. Hiertoe dient de aanvrager tijdig
een nieuwe aanvraag in te dienen bij het CIZ. Wanneer de registratie is aangevraagd
ten behoeve van het ophogen van het Wlz zorgprofiel VV krijgt deze ook een geldigheidsduur
van één jaar. Ook hiervoor geldt dat tijdig een nieuwe, reguliere aanvraag moet worden
ingediend wanneer het nieuwe zorgprofiel nog steeds noodzakelijk is, anders vervalt
dit zorgprofiel en wordt het bestaande profiel weer actief. Het is mogelijk om al
eerder een aanvraag voor verlenging met onbepaalde tijd in te dienen.
Gevolgen voor de cliënt
Voor de cliënt betekent deze werkwijze dat de noodzakelijke opname in een verpleeghuis
ondanks de COVID-19 pandemie, snel georganiseerd kan worden. Het is van belang dat
de zorgaanbieder de cliënt en zijn naasten goed informeert over de aanvraag, het aangevraagde
zorgprofiel, de realisatie van het besluit en de gevolgen van de toegang tot de Wlz,
zoals het moeten betalen van een eigen bijdrage.
Artikelsgewijs
Artikel 1
In dit artikel worden omwille van de leesbaarheid van de wettekst enkele begrippen
omschreven.
Artikel 2
In dit artikel wordt bepaald wat de reden is van deze tijdelijke regeling. Als gevolg
van het coronavirus is het noodzakelijk gebleken om af te wijken van de regels ten
aanzien van de indicatiestelling door het CIZ bij een aanvraag voor de zorgprofielen
VV. Deze regeling staat naast hetgeen in de Rlz voor de gewone situaties geldt en
heeft ook een tijdelijke karakter, namelijk zolang het coronavirus hiertoe aanleiding
geeft. Zoals ook in artikel 5 wordt toegelicht, wordt vooralsnog voorzien dat deze
regeling tot 1 juni noodzakelijk is.
Voor een uitgebreidere toelichting op de noodzaak en uitvoering van deze regeling
wordt verwezen naar het algemeen deel van de toelichting.
Artikel 3
Dit onderdeel regelt dat, in geval een zorgaanbieder namens de verzekerde een aanvraag
doet voor indicatiestelling voor verpleging en verzorging bij het CIZ, het CIZ ten
behoeve van het indicatiebesluit geen onderzoek verricht. De reden hiervoor is dat
door het coronavirus er een situatie is ontstaan dat er momenteel een grote druk ligt
op het zorgstelsel als geheel. Deze versoepelde werkwijze voor het CIZ is daarom beoogd
als tijdelijke maatregel en is alleen van toepassing als de zorgaanbieder, bijvoorbeeld
het ziekenhuis, een specifieke aanvraag voor indicatiestelling van de genoemde zorgprofielen
doet. Indien een verzekerde zelf een aanvraag doet geldt de reguliere procedure.
Daarbij zal deze versoepeling bijdragen aan de reguliere doorstroom naar verpleeghuizen.
Artikel 4
Dit artikel regelt dat een indicatie voor een zorgprofiel VV wat is afgegeven overeenkomstig
deze regeling voor een jaar geldig is. Op deze manier wordt geborgd dat indien nodig,
een uitgebreider onderzoek door het CIZ op een later moment kan plaatsvinden.
Artikel 6
Deze regeling treedt zo snel mogelijk in werking omdat de beoogde wijzigingen noodzakelijk
zijn om tijdelijk het indicatieproces van het CIZ te vereenvoudigen. Aan deze regeling
wordt terugwerkende kracht toegekend tot 1 april 2020. Hiermee wordt afgeweken van
de vaste verandermomenten. Het coronavirus heeft een grote impact op de aantallen
en de snelheid waarmee verzekerden moeten worden geïndiceerd voor Wlz-zorg in de vorm
van V&V. Daarom is besloten om tijdelijk een vereenvoudigde uitvoering van de indicatiestelling
te hanteren voor een specifieke doelgroep (zie hiervoor het algemeen deel van de toelichting).
Deze vereenvoudigde uitvoering is gezien de dringende noodzaak reeds vanaf 2 april
toegepast. De regeling geldt tot 1 juni 2020. Mocht de COVID-19 pandemie daartoe aanleiding
geven, dan zal de regeling worden verlengd.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge