Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Vagerveld

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: intrekken voorrangsregeling t.b.v. aanbrengen uitritconstructie

Nummer: X.2020.01116

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

In de Vagerveld in Nieuw-Vennep worden onderhoudswerkzaamheden verricht waaronder herstraten. De Vagerveld betreft een 30 km/u zone. Deze sluit aan op de Kalslagerring waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/u. De inrichting van de 30 km/u zone is conform de CROW-richtlijnen voor een Duurzaam Veilige inrichting. Deze inrichting wijzigt niet met de onderhoudswerkzaamheden.

Wel wordt de aansluiting van de Vagerveld op de Kalslagerring aangepast. Op dit moment is dit kruispunt voorzien van een voorrangsregeling door middel van borden B3 en B6 RVV 1990, in combinatie met bijbehorende markering. Direct bij het inrijden van de Vagerveld is een drempel aanwezig. Conform de landelijke richtlijnen van de CROW en Duurzaam Veilig is het gebruikelijk om de overgang van een weg met een maximumsnelheid van 50 km/u naar een 30 km/u zone in een woonwijk te voorzien van een uitritconstructie. Hiermee worden de verkeersborden en de markering overbodig en komt er een duidelijk onderscheid in het snelheidsregime. Voetgangers en fietsers hebben hiermee op een comfortabele wijze voorrang. De huidige drempel komt dan te vervallen en wordt met de onderhoudswerkzaamheden verwijderd.

Het huidige bord B3 RVV 1990 duidt enerzijds de voorrangssituatie met de zijstraat Vagerveld aan en anderzijds met de aansluiting van het fietspad aan de overzijde van de Vagerveld. Dit verkeersbord is voor het waarschuwen van overstekende fietsers niet gebruikelijk. Om hier wel op te attenderen worden borden J24 geplaats op de locatie van de borden B3. Verkeersbord J24 is geen verkeersbesluitplichtig bord.

Met maatregelen wordt beoogd de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

Het gaat om het intrekken van de voorrangsregeling (verwijderen borden B3 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) ter hoogte van het kruispunt Kalslagerring – Vagerveld;

Daarvoor in de plaats wordt een uitritconstructie aangebracht en de bestaande drempel wordt verwijderd. Om de waarschuwing te behouden voor overstekende fietsers wordt bord J24 RVV 1990 geplaast.

Van de genoemde maatregelen is uitsluitend het intrekken van de voorrangsregeling verkeersbesluitplichtig. De maatregelen staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2020-300-080.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregel wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregel is in het belang van bewoners. De situatie wordt duidelijker (uniform) en daarmee verkeersveiliger.

Bedrijven

De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregel is in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. De situatie wordt duidelijker en daarmee verkeersveiliger.

Langzaam verkeer

De maatregel is in het belang van langzaam verkeer. De situatie wordt duidelijker (uniform) en daarmee verkeersveiliger.

Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

Door de maatregel wordt de situatie duidelijker en daarom verkeersveiliger. Daarmee is de maatregel in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners en langzaam verkeer. Er worden geen belangen van andere weggebruikers onevenredig geschaad.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat het geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn en bovendien vooral hierbij gediend zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14-04-2020 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2020-300-080, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:

1. Het intrekken van de voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Kalslagerring – Vagerveld in Nieuw-Vennep door het verwijderen van borden conform model B3 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990;

 

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 29-5-2020.

 

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

 

M. Koster

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven