Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 25 mei 2020, nr. 2020-000058600, houdende de wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009, het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW en het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit OBP 2017

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 2, eerste lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en formatie rijksdienst 2007, 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht, 6, vijfde lid, aanhef en onderdeel a, en 23, eerste lid, van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 en 3, aanhef en onderdeel k, en 8 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 2, onder b, onderdeel 6, wordt een nieuw onderdeel toegevoegd luidende:

  • 7°. de directie CIO-office en Integrale Veiligheid;

B

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid, onderdeel j, wordt ‘de de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering’ vervangen door ‘de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering’;

2. In het vierde lid, onderdeel k, wordt ‘de de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering’ vervangen door ‘de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering’.

C

In artikel 9, tweede lid, onderdeel c, wordt ‘de de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering’ vervangen door ‘de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering’.

ARTIKEL II

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 1, onderdeel e, wordt, onder vervanging van de punt door een puntkomma, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

f. CDI:

Coördinerend Directeur Inkoop.

B

Na artikel 2, eerste lid, wordt, onder vervanging van de punt door een puntkomma, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • g. de directie CIO-office en Integrale Veiligheid.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef vervalt ‘alsmede de programmadirecteur’.

2. In onderdeel m wordt ‘zijn’ vervangen door ‘de’.

D

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef van het eerste lid wordt ‘De directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel vervangen’ door ‘De directeur van de directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel’.

2. In het eerste lid, onderdeel a, vervalt ‘alsmede veiligheid en privacy’.

3. In het eerste lid worden de onderdelen h tot en met l vervangen door de onderdelen h tot en met q, luidende:

  • h. het geven van eerstelijns organisatie- en personeelsadvies aan de managers van het ministerie ten aanzien van personeel en organisatie;

  • i. het adviseren van de Commissie Management Development ten aanzien van management development vraagstukken;

  • j. het uitvoeren van registratieve en ondersteunende personeelswerkzaamheden

  • k. het voeren van de CDI-office;

  • l. het uitvoeren van ondersteunende werkzaamheden voor de directie en de directie CIO-office en Veiligheid:

  • m. de managementondersteuning van de directie en van de directies CIO-office en Integrale Veiligheid, Financieel-Economische Zaken, Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden, Communicatie en Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering;

  • n. het bieden van ambtelijke ondersteuning aan de departementale ondernemingsraden;

  • o. het ondersteunen van het organiseren van evenementen;

  • p. Het coördineren van privacy- en informatiebeveiligingszaken van de directie en voor de directies Bestuursondersteuning, CIO-office en Integrale Veiligheid, Financieel-Economische Zaken, Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden en Communicatie;

  • q. Het uitvoeren van Informatiemanagement taken voor de directie en voor de directies Financieel-Economische Zaken, Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden, CIO-office en Integrale Veiligheid en Communicatie.

4. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. De directeur Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel is tevens aangewezen als CDI. De CDI zorgt dat binnen SZW de sturing op inkoop zo is ingericht dat zij hiermee voldoet aan rijksbrede én departementale kaders en ontwikkelingen voor inkoop. De CDI adviseert rechtstreeks aan de secretaris-generaal en de plaatsvervangend secretaris-generaal.

E

Na artikel 6d wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 6h

  • 1. De directeur van de directie CIO-Office en Integrale Veiligheid is onverminderd het bepaalde in Beveiligingsvoorschrift Rijksdienst 2013, artikel 4 derde lid en de Algemene Verordening Gegevensbescherming, artikel 37 eerste lid, verantwoordelijk voor:

    • a. het adviseren over informatievoorziening, beleidstrajecten met een Informatievoorziening of ICT-component, de ICT-projecten, het portfolio-management voor het ministerie, veiligheid en privacy mede op basis van de rijksbrede kaders;

    • b. het kenbaar maken en mede bepalen van de kaders op de aandachtsgebieden van de directie zoals ICT en informatievoorziening, privacy en informatiebeveiliging;

    • c. het bewaken van de samenhang in de informatievoorziening en ICT bij het ministerie door het opstellen en implementeren van de departementale strategie en beleidsvisie op de aandachtsgebieden van de directie;

    • d. het verdelen van het departementale ICT-budget binnen het ministerie in afstemming met de directie Financieel-Economische Zaken, het voeren van de control daarover en rapportage aan de plaatsvervangend Secretaris-Generaal;

    • e. het adviseren van het ministerie over ICT-projecten, alsmede over de start, het opschorten of bijsturen tijdens de uitvoering van die projecten;

    • f. de persoonlijke beveiliging van de bewindspersonen en hun huisgenoten;

    • g. het genereren van beleidsinformatie op de aandachtsgebieden van de directie;

    • h. het vertegenwoordigen van het ministerie bij het interdepartementale overleg op de aandachtsgebieden van de directie;

    • i. het adviseren van deelnemers aan interdepartementale commissies en bestuurlijke overleggen op de aandachtsgebieden van de directie;

    • j. het houden van toezicht op de naleving van de kaders en regelingen binnen het ministerie op de aandachtsgebieden van de directie zoals ICT en informatievoorziening, privacy en informatiebeveiliging;

    • k. het adviseren van de eigenaar en opdrachtgevers van de Sociale Verzekeringsbank en het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen over de aandachtsgebieden van de directie;

  • 2. De directeur CIO-office en Integrale Veiligheid is tevens CIO van het ministerie SZW. De CIO adviseert rechtstreeks aan de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de inspecteur-generaal en de directeuren-generaal over informatievoorziening en ICT in brede zin.

F

Na artikel 7c wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 7d

Bij afwezigheid of verhindering van de plaatsvervangend secretaris-generaal besluit de plaatsvervangend secretaris-generaal, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, welke directeur diens taken en bevoegdheden waarneemt.

G

In artikel 8, eerste lid, vervalt ‘alsmede de programmadirecteur’.

ARTIKEL III

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit OBP 2017 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 worden de onderdelen e tot en met n vervangen door de onderdelen d tot en met j, luidende:

e. liaison- en afnemerstaken:

alle werkzaamheden die voortvloeien uit deelname van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan een SSO of aan een interdepartementaal samenwerkingsverband of uit contracten met andere leveranciers in het betreffende domein;

f. FMH:

FM Haaglanden, facilitair interdepartementaal samenwerkingsverband;

g. SSC-ICT:

Shared Service Centrum-ICT;

h. HIS:

Haagse Inkoop Samenwerking;

i. CDI:

Coördinerend directeur inkoop;

j. UBR Personeel:

Onderdeel van Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk;

k. P-Direkt:

Salaris- en personeelsadministratie dienstverlener binnen het Rijk.

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2

  • 1. De directie bestaat uit de volgende afdelingen:

    • a. de afdeling Fysieke en Digitale Werkomgeving;

    • b. de afdeling Human Resource Management;

    • c. de afdeling Ondersteuning, Beheer en Evenementen;

    • d. de afdeling Strategieontwikkeling, Control en Informatie.

  • 2. Het hoofd van de afdeling Strategieontwikkeling, Control en Informatie is tevens plaatsvervangend CDI.

C

Artikel 3 vervalt.

D

Artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4

Het hoofd Fysieke en Digitale Werkomgeving is verantwoordelijk voor:

  • a. het adviseren over documentaire informatievoorziening, ict, facilitaire aangelegenheden en huisvesting mede op basis van de Rijksbrede kaders;

  • b. het vertalen en implementeren van Rijksbreed beleid op deze domeinen binnen het ministerie;

  • c. het kenbaar maken van geldende wetgeving en de kaders op de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • d. het beheer van het applicatiefolio van het ministerie;

  • e. het genereren van beleidsinformatie op de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • f. het uitvoeren en het zorg dragen voor de gehele of gedeeltelijke uitbesteding van het beheer van afgesloten archieven overeenkomstig de Kaderregeling documentaire informatievoorziening Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2014;

  • g. het geven van invulling aan de wettelijke plichten die SZW heeft ten aanzien van het beheer van zowel papieren als digitale informatie en archief;

  • h. het vertegenwoordigen van het ministerie bij het interdepartementale overleg op de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • i. het adviseren van deelnemers aan interdepartementale commissies en bestuurlijke overleggen op de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • j. liaison- en afnemerstaken op het gebied van SSC-ICT, FMH, Rijksvastgoedbedrijf, Doc-Direkt, Nationaal Archief en andere leveranciers die vallen binnen de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • k. het houden van toezicht op de naleving van de geldende wetgeving en rijksbrede en departementale kaders en regelingen op het gebied van de aandachtsgebieden van de afdeling.

E

Artikel 5 komt te luiden:

Artikel 5

  • 1. Het hoofd van de afdeling HRM is verantwoordelijk voor:

    • a. het adviseren over organisatie(ontwikkeling en -inrichting), personeelsbeleid, personeelsprocessen en integriteit mede op basis van de Rijksbrede kaders;

    • b. het vertalen en implementeren van rijksbreed HRM beleid binnen het ministerie;

    • c. het kenbaar maken van de kaders op de aandachtsgebieden van de afdeling;

    • d. het genereren van beleidsinformatie op de aandachtsgebieden van de afdeling;

    • e. het geven van eerstelijns organisatie- en personeelsadvies aan de managers van het ministerie ten aanzien van personeel en organisatie;

    • f. het adviseren van de Commissie Management Development ten aanzien van management development vraagstukken;

    • g. het ondersteunen van de departementale bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden en het voeren van het secretariaat van het Departementaal Georganiseerd Overleg, de Departementale Ondernemingsraad en van de Ondernemingsraad Kern;

    • h. het ondersteunen bij en uitvoeren van registratieve en administratieve ondersteuning op het gebied van personeelsadministratie en -beheer aan de dienstonderdelen van het ministerie op basis van dienstverleningsafspraken, voor zover de ondersteuning en uitvoering van deze taken geen deel uitmaken van de dienstverleningsovereenkomst met P-Direkt;

    • i. de interne controle op de processen van P-Direkt, voor zover deze interne controle niet bij P-Direkt is belegd;

    • j. het uitvoeren van ondersteunende werkzaamheden binnen het ministerie ten aanzien van werving en selectie;

    • k. de verstrekking van de vervoerkaarten woon-werkverkeer op basis van rijksbrede dienstverleningsafspraken;

    • l. het vertegenwoordigen van het ministerie bij het interdepartementale overleg op de aandachtsgebieden van de afdeling;

    • m. het adviseren van deelnemers aan interdepartementale commissies en bestuurlijke overleggen op de aandachtsgebieden van de afdeling;

    • n. liaison- en afnemerstaken op het gebied van UBR Personeel, P-direkt, het Leer- en Ontwikkelplein en andere leveranciers die vallen binnen het domein van de afdeling;

    • o. het houden van toezicht op de naleving van de geldende wetgeving en rijksbrede en departementale kaders en regelingen op de aandachtsgebieden van de afdeling.

  • 2. Het hoofd van de afdeling HRM wordt bijgestaan door onder hem ressorterende teamleiders.

F

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6

  • 1. Het hoofd van de afdeling Ondersteuning, Beheer en Evenementen is verantwoordelijk voor:

    • a. de managementondersteuning van de directie alsmede van de directies CIO-office en Integrale Veiligheid, Financieel-Economische Zaken, Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden, Communicatie en Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering;

    • b. het bieden van ambtelijke ondersteuning aan de Departementale Ondernemingsraad en de Ondernemingsraad Kern;

    • c. het beheren van het intranet voor de directie en voor de directie CIO-office en Integrale Veiligheid;

    • d. het uitvoeren van het functioneel beheer en het applicatiebeheer van ondersteunende bedrijfsvoeringssystemen van de directie en van de directie CIO-office en Integrale Veiligheid, en het genereren van managementinformatie ten aanzien van het functioneren van deze systemen;

    • e. het voeren van de financiële administratie en het financieel beheer voor de directie en voor de directie CIO-office en Integrale Veiligheid;

    • f. het ondersteunen van het organiseren van evenementen.

  • 2. Het hoofd van de afdeling Ondersteuning wordt bijgestaan door een onder hem ressorterende teamleider.

G

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7

Het hoofd van de afdeling Strategieontwikkeling, Control en Informatie is verantwoordelijk voor:

  • a. het adviseren over de strategische bedrijfsvoering, managementinformatie en inkoop mede op basis van de Rijksbrede kaders;

  • b. het kenbaar maken van de kaders op de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • c. het opzetten, controleren en beoordelen van de werking van de administratieve organisatie en de interne controle van de directie;

  • d. het gevraagd en ongevraagd advies geven over de kwaliteit en de planning van werkprocessen van de directie;

  • e. het beoordelen van de opzet van het risicomanagement van de directie;

  • f. het opstellen en het monitoren van de uitvoering van het jaarplan van de directie;

  • g. het coördineren en beschikbaar stellen van managementinformatie voor het ministerie;

  • h. het coördineren van privacy- en informatiebeveiligingszaken van de directie en voor de directies Bestuursondersteuning, CIO-office en Integrale Veiligheid, Financieel-Economische Zaken, Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden en Communicatie.

  • i. het uitvoeren van Informatiemanagement taken voor de directie en voor de directies Financieel-Economische Zaken, Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden, CIO-office en Integrale Veiligheid en Communicatie;

  • j. het voeren van het directiesecretariaat voor het managementteam van de directie

  • k. het ontwikkelen van een communicatiestrategie voor de directie en het ondersteunen van de afdelingen en van de directie CIO-office en Integrale Veiligheid in hun communicatieactiviteiten;

  • l. het adviseren van de CDI en het management van het ministerie over het opschorten of bijsturen van grote of risicovolle aanbestedingen;

  • m. het uitvoeren van de taken van de CDI, inhoudende:

    • 1°. de coördinatie van strategische inkoopactiviteiten;

    • 2°. de coördinatie en naleving van inkoopbeheer;

    • 3°. de inventarisatie van gegevens met betrekking tot inkoopactiviteiten van het ministerie;

  • n. de oplevering van inkoopinformatie aan de Chief Procurement Officer;

  • o. het vertegenwoordigen van het ministerie bij het interdepartementale overleg op de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • p. het adviseren van deelnemers aan interdepartementale commissies en bestuurlijke overleggen op de aandachtsgebieden van de afdeling;

  • q. liaison- en afnemerstaken op het gebied van de HIS;

  • r. het houden van toezicht op de naleving van geldende wetgeving en de rijksbrede en departementale kaders en regelingen op de aandachtsgebieden van de afdeling.

H

Artikel 11, vierde lid, vervalt.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 mei 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 25 mei 2020

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

TOELICHTING

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 wordt aangepast vanwege een organisatorische uitbreiding met de directie CIO-office en Veiligheid binnen het pSG werkveld. Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW wordt aangepast vanwege het besluit om de afdeling CIO-office en Integrale Veiligheid per 1 mei 2020 als aparte directie te positioneren binnen SZW. Daarnaast zijn er enkele wijzigingen om het besluit te actualiseren. Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit OBP 2017 wordt gewijzigd teneinde de afdeling CIO-office en Integrale Veiligheid als aparte directie te positioneren binnen SZW en bevat enkele kleine wijzigingen.

Den Haag, 25 mei 2020

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

Naar boven