Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 20 mei 2020, kenmerk: ACM/UIT/531200 tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 12b van de Gaswet over de restverdeling bij een faillissement van een vergunninghoudende leverancier

Zaaknummer: ACM/20/038458

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 12f, eerste lid, van de Gaswet;

Besluit

ARTIKEL I

De Takencode gas LNB wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 2.2.2a vervalt.

B

In artikel 2.2.2c wordt ‘volgens artikel 3, zesde lid, Besluit leveringszekerheid Gaswet,’ vervangen door ‘naar evenredigheid van het aantal kleinverbruikers dat zij beleveren van dat moment en’.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 20 mei 2020

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: M.R. Leijten Bestuurslid

Als u rechtstreeks belanghebbende bent, kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. Stuur uw gemotiveerde bezwaarschrift naar de Autoriteit Consument en Markt, Juridische Zaken, postbus 16326, 2500 BH Den Haag. Graag ontvangen wij uw bezwaarschrift binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt. In uw bezwaarschrift kunt u de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter.

TOELICHTING

1 Samenvatting

1. Met dit besluit wijzigt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de Takencode gas LNB door het schrappen van de procedure voor vergunninghoudende leveranciers voor het onderling overnemen van elkaars aandeel in een restverdeling. Daarnaast stelt de ACM een verdeling vast naar evenredigheid van het aantal kleinverbruikers dat vergunninghouders beleveren.

2 Aanleiding en gevolgde procedure

  • 2. De ACM stelt op grond van artikel 12f van de Gaswet regelgeving vast voor de energiemarkt. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een voorstel van Netbeheer Nederland dat de ACM op 13 januari 2020 heeft ontvangen. Met dit voorstel wil Netbeheer Nederland de procedure over de restverdeling van vergunninghoudende leveranciers op twee onderdelen wijzigen.

  • 3. De ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in Richtlijn 2015/1535. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

3 Beoordeling

3.1 Procedureel

  • 4. De ACM constateert dat het voorstel op 28 november 2019 in een overleg met representatieve organisaties is besproken. In het voorstel is een verslag opgenomen van dit overleg en de indieners hebben in het voorstel aangegeven welke gevolgtrekkingen zij hebben verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht. Naar het oordeel van de ACM voldoet het voorstel daarmee aan de vereisten bedoeld in artikel 12d van de Gaswet.

3.2 Inhoudelijk

  • 5. De codewijziging gaat over de procedure die geldt op het moment dat de vergunning van een leverancier wordt ingetrokken en gedurende de vensterperiode niet alle kleinverbruikers van deze leveranciers een andere leverancier krijgen toebedeeld. In dat geval vindt er een restverdeling plaats over de andere vergunninghoudende leveranciers.

  • 6. In artikel 3, zesde lid, van het Besluit Leveringszekerheid Gaswet is bepaald dat deze restverdeling van kleinverbruikers wordt uitgevoerd naar evenredigheid van het totale aantal kleinverbruikers dat de andere vergunninghoudende leveranciers reeds beleveren. Hierin is daarnaast bepaald dat de Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) het recht heeft om over een andere wijze van verdeling te besluiten. De ACM is door de Minister gemandateerd om het besluit over een andere wijze van verdeling te nemen.

  • 7. Voor zo’n afwijkende verdeling kunnen vergunninghoudende leveranciers een aanvraag indienen om af te wijken van de standaard restverdeling. In artikel 2.2.2.a van de Takencode Gas LNB is de aanvraagprocedure voor deze afwijkende verdeling beschreven: vergunninghoudende leveranciers, die onderling een alternatieve restverdeling overeen waren gekomen, kunnen hiervoor een verzoek aan GTS sturen om af te wijken van de standaard restverdeling.

  • 8. Op 19 september 2019 heeft de ACM alle vergunninghoudende leveranciers een brief verstuurd waarin werd aangegeven dat vergunninghoudende leveranciers in het vervolg een aanvraag, voor het onderling overnemen van kleinverbruikers in een restverdeling, rechtstreeks bij ACM indienen. Als gevolg hiervan wordt de procedure als bedoeld in artikel 2.2.2.a. van de Takencode gas LNB geschrapt.

  • 9. Daarnaast is in het Besluit Leveringszekerheid Gaswet bepaald dat GTS in het geval van een faillissement van een partij bij bepaalde situaties de verplichting heeft om zich financieel garant te stellen voor de inkoop van gas voor kleinverbruikers. Deze garanties kunnen leiden tot betalingen door GTS. GTS zal de kosten eerst proberen te verhalen op de curator van de partij waarvoor GTS garant stond. De kans bestaat dat GTS niet in alle gevallen de volledige kosten op deze partij kan verhalen. De financiële schade die GTS hierbij oploopt kan GTS op grond van artikel 3, zevende lid van het Besluit Leveringszekerheid Gaswet in rekening brengen bij de vergunninghoudende leveranciers.

  • 10. In het Besluit Leveringszekerheid Gaswet is ook bepaald dat de vergunninghoudende leveranciers het recht hebben om deze kosten op de kleinverbruikers te verhalen. Het uitgangspunt is daarbij dat bij iedere kleinverbruiker een gelijk bedrag in rekening wordt gebracht. Dit is alleen mogelijk als GTS de doorberekening aan de individuele vergunninghouders baseert op de verdeling op het moment dat GTS deze kosten in rekening brengt bij de vergunninghouders.

  • 11. Echter, in artikel 2.2.2.c van de Takencode gas LNB is bepaald dat de marktaandelen door GTS worden vastgesteld op het moment dat de restverdeling van de kleinverbruikers wordt gemaakt. Gedurende deze periode kunnen de marktaandelen van de vergunninghouders wijzigen, waardoor het risico bestaat dat GTS bedragen doorbelast die niet meer een afspiegeling zijn van het marktaandeel van een vergunninghoudende leverancier op het moment van de verrekening. Omdat dit in strijd is met het uitgangspunt in het besluit Leveringszekerheid Gaswet, is daarom in artikel 2.2.2.C van de Takencode gas LNB de verwijzing naar het marktaandeel ten tijde van de restverdeling geschrapt en vervangen door een tekst die bepaalt dat het gaat om de evenredigheid van het aantal kleinverbruikers dat vergunninghouders beleveren.

  • 12. De ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die Netbeheer Nederland voorstelt niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 12f, eerste en tweede lid, van de Gaswet.

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: M.R. Leijten bestuurslid

Naar boven