Amsterdam, Zuid verkeersbesluiten intrekken en nieuwe te nemen in verband met de herinrichting Heemstedestraat tussen het Hoofddorplein, Westlandgracht, Rietwijkerstraat en de Hillegomstraat

Logo Amsterdam

SW20-01106

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • dat het plan voor herprofilering Heemstedestraat tussen Hoofddorpplein, Westlandgracht, Rietwijkerstraat en de Hillegomstraat eerder in de Centrale Verkeers Commissie op 5 november 2013 950e vergadering en 20 oktober 2015 1017e vergadering is besproken en goedgekeurd;

  • dat dit ontwerp in januari 2019 langs de Werkgroep Blackspots Amsterdam is geweest met de afspraak om het ook weer met de Centrale Verkeers Commissie te bespreken;

  • dat ten opzichte van het eerder in de Centrale Verkeers Commissie goedgekeurde definitief ontwerp er drie wijzigingen zijn doorgevoerd en wel deze; het opheffen van de parkeerplaatsen aan de noordzijde van de Heemstedestraat, de vrij gekomen ruimte zal worden ingevuld als servicestrook en benut worden als fiets parkeren, laden en lossen en overig straat meubilair.

  • Bij de aansluiting Warmondstraat op de Heemstedestraat is een optimalisatie in het ontwerp opgenomen. In het eerder ontwerp was links afslaand en rechtdoor gaand verkeer bij de kruising met de Westlandgracht verboden. Dit was vanwege de extra druk op de kruising met de Poeldijklaan die ook een veiligheidsrisico kent, voor de Werkgroep Blackspots Amsterdam niet acceptabel, daarom is in het nieuwe ontwerp links afslaand en recht doorgaand verkeer op de Westlandgracht weer mogelijk gemaakt;

  • dat dit nieuwe plan op 26 februari 2019 in de Centrale Verkeers Commissie is voorgelegd en met wat opmerkingen is goedgekeurd. Deze opmerkingen zijn verwerkt in het definitieve ontwerp;

  • dat het definitief ontwerp en de te nemen verkeersmaatregelen aan de bewoners zijn voorgelegd in twee inloopavonden 12 maart 2019 en 29 oktober 2019, op basis van deze inspraak is het niet nodig geweest het definitief ontwerp zodanig aan te passen dat een gewijzigd Centrale Verkeers Commissie besluit nodig was;

  • dat ten opzichte van de oude situatie in de nieuwe situatie er vrij liggende fietspaden komen waar snorfietsen niet zijn toegestaan, aanwijzen van laad en losplaatsen met tijdvenster, intrekken van gesloten verklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen(C6) binnen de werkgrens, deze C6 wijzigen in bebording volgens de RVV in eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee(C2) en eenrichtingsweg(C3) met als onderbord uitgezonderd (brom)fietsen en nog een paar aanpassingen die hier onder in het besluit gedeelte genoemd worden;

  • dat al deze maatregelen genomen worden om de doorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid te verbeteren;

  • dat de ruimte die voor de tram en fiets is gecreëerd ten koste gaat van de ruimte voor parkeren, voetgangers en terrassen;

  • dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

  • dat krachtens artikel 2.1 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregel genomen wordt:

  • om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

  • ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

  • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

  • ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam. Deze heeft daarbij op19-05-2020 positief gereageerd;

  • dat deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk c.q. noodzakelijk kan worden geacht;

  • dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer zijn van en gelegen binnen de gemeente Amsterdam.

 

 

Besluit

 

  • 1.

    door het verwijderen van verkeersborden conform model B6 van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het verwijderen van

haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens

”verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg” te verwijderen op de volgende

locatie:

a. komend vanaf het Hoofddorpplein voor de kruising met de Heemstedestraat.

b. komend vanaf de Heemstedestraat voor de kruising met het Hoofddorpplein.

 

  • 2.

    door het verwijderen van verkeersborden conform model C2/C3 van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”eenrichtingsweg, in deze

richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee /

eenrichtingsweg” met als onderbord OB54(uitgezonderd (brom)fietsers) te verwijderen op de

volgende locatie:

a.Warmondstraat tussen Hillegomstraat en het Hoofddorpplein gesloten richting

  • Hillegomstraat (VB nummer Z-19-78456 met besl.datum 06-11-2019 onder punt 2).

b. Hillegomstraat tussen de Westlandgracht en de Warmondstraat gesloten richting

  • Warmondstraat (VB nummer 2012/19131 met besl.datum 08-10-2012 onder punt 2a).

c. Woestduinstraattussen de Hillegomstraat en de Heemstedestraat gesloten richting

  • Heemstedestraat (VB nummer 2012/19131 met besl.datum 08-10-2012 onder punt 2b).

  • d. Westlandgracht tussen Rietwijkerstraat en de Heemstedestraat gesloten richting

  • Heemstedestraat

  •  

  • 3.

    door het verwijderen van verkeersborden conform model C4 van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”eenrichtingsweg

met als onderbord OB54(uitgezonderd (brom)fietsers) te verwijderen op de volgende locatie:

  • Westlandgracht komend uit de Rietwijkerstraat gesloten richting Heemstedestraat.

  •  

  • 4.

    door het verwijderen van verkeersborden conform modelC6van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”gesloten voor motorvoertuigen

op meer dan twee wielen” te verwijderen op de volgende locatie:

  • a.

    Westlangracht tussen de Heemstedestraat en de Hillegomstraat gesloten richting Hillegomstraat(VB nummer 4059 besl.datum 13-12-1990).

  • b.

    Rietwijkerstraat tussen de Westlandgracht en de Aalsmeerweg gesloten richting de Aalsmeerweg.

  • c.

    Piet Gijzenbrugstraat tussen de Katwijkstraat en de Rietwijkerstraat gesloten richting Rietwijkerstraat.

  • d.

    Woestduinstraat tussen de Rietwijkerstraat en de Katwijkstraat gesloten richting Katwijkstraat.

  • e.

    Woestduinstraat tussen de Heemstedestraat en de Katwijkstraat gesloten richting Katwijkstraat

  • f.

    Stolwijkstraat tussen de Rietwijkerstraat en de Heemstedestraat gesloten richting Heemstedestraat.

  • g.

    Katwijkstraat tussen de Woestduinstraat en de Westlandgracht gesloten richting Westlandgracht.

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  • 5.

    door het verwijderen van verkeersborden conform modelD2van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”gebod voor alle bestuurders het

bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft” te verwijderen op de volgende

locaties voor wat betreft de op de verkeersheuvel aanwezige verkeersborden, ter geleiding

van het verkeer:

Heemstedestraat tussen de Westlandgracht en het Hoofddorpplein(VB nummer VKV 40).

  •  

  • 6.

    door het verwijderen van verkeersborden conform modelD5rvan Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”gebod tot het volgen van de

rijrichting die op het bord is aangegeven” te verwijderen op de volgende locatie:

Warmondstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heemstedestraat/Hoofddorpplein

verkeer komend vanuit de Warmondstraat te verplichten rechtsaf de Heemstedestraat in te

slaan(VB nummer NW19-08268 en besl.datum 20-09-2019).

 

  • 7.

    door het verwijderen van” voetgangersoversteekplaatsen” als bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te verwijderen op de volgende locaties:

  • Hoofddorpplein voor de afslag naar de Heemstedestraat.

 

  • 8.

    door het verwijderen van verkeersborden conform modelL2van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”voetgangersoversteekplaats” te

verwijderen op de volgende locatie:

bij de voetgangersoversteekplaats Hoofddorpplein voor de afslag naar de Heemstedestraat.

 

  • 9.

    door het verwijderen van een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel

  • 7 6 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990,” indien de

  • streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in

  • beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links

  • overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de

  • rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is

  • aangebracht” te verwijderen op de volgende locaties:

  • Heemstedestraat tussen de Westlandgracht en het Hoofddorpplein uitgezonderd bij de zijstraten.

  •  

  • 10.

    door het verwijderen van het woord ”Lijnbus” als bedoeld in artikel 81 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voor wat betreft de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten te verwijderen op de volgende locaties:

  • Heemstedestraat tussen de Westlandgracht en het Hoofddorpplein(VB nummer 366 en besl.datum 01-01-2002 onder punt 4a).

  •  

  • 11.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model B6 van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het plaatsen van

haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens ”verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg” te plaatsen op de

volgende locatie:

a. komend vanaf het Hoofddorpplein voor de kruising met de Heemstedestraat.

b. komend vanaf de Heemstedestraat voor de kruising met het Hoofddorpplein.

c. bij de fietsoversteek Heemstedestraat ter hoogte van perceel 22 richting Stolwijkstraat.

 

  • 12.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model C2/C3 van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”eenrichtingsweg, in deze

richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee /

eenrichtingsweg” met als onderbord OB54(uitgezonderd (brom)fietsers) te plaatsen op de

volgende locatie:

a.Warmondstraat tussen Hillegomstraat en het Heemstedestraat gesloten richting

  • Hillegomstraat.

b. Hillegomstraat tussen de Westlandgracht en de Warmondstraat gesloten richting

  • Warmondstraat.

c. Woestduinstraattussen de Hillegomstraat en de Heemstedestraat gesloten richting

  • Heemstedestraat.

  • d. Westlandgracht tussen Rietwijkerstraat en de Heemstedestraat gesloten richting

  • Heemstedestraat.

e. Westlangrachttussen de Heemstedestraat en de Hillegomstraat gesloten richting

Hillegomstraat.

  • f.

    Rietwijkerstraat tussen de Westlandgracht en de Stolwijkstraat gesloten richting de Stolwijkstraat.

  • g.

    Piet Gijzenbrugstraat tussen de Katwijkstraat en de Rietwijkerstraat gesloten richting Rietwijkerstraat.

  • h.

    Woestduinstraat tussen de Rietwijkerstraat en de Katwijkstraat gesloten richting Katwijkstraat.

  • i.

    Woestduinstraat tussen de Heemstedestraat en de Katwijkstraat gesloten richting Katwijkstraat

  • j.

    Stolwijkstraat tussen de Rietwijkerstraat en de Heemstedestraat gesloten richting Heemstedestraat.

  • k.

    Katwijkstraat tussen de Woestduinstraat en de Westlandgracht gesloten richting Westlandgracht.

  •  

  • 13.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model C4 van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”eenrichtingsweg”

met als onderbord OB52(uitgezonderd fietsers) te plaatsen op de volgende locatie:

  • Westlandgracht komend uit de Rietwijkerstraat gesloten richting Heemstedestraat.

  •  

  • 14.

    door het plaatsen van verkeersborden conform modelD2van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”gebod voor alle bestuurders het

bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft” te plaatsen op de volgende

locaties voor wat betreft de op de verkeersheuvel aanwezige verkeersborden, ter geleiding

van het verkeer:

Heemstedestraat tussen de Westlandgracht en het Hoofddorpplein.

 

 

 

 

  • 15.

    door het plaatsen van verkeersborden conform modelD5rvan Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”gebod tot het volgen van de

rijrichting die op het bord is aangegeven” met als onderbord OB52(uitgezonderd fietsers) te

plaatsen op de volgende locatie:

Warmondstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heemstedestraat/Hoofddorpplein

verkeer komend vanuit de Warmondstraat te verplichten rechtsaf de Heemstedestraat in te

slaan.

 

  • 16.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”gelegenheid bestemd voor het

onmiddellijk laden en lossen van goederen” te plaatsen op de volgende locaties:

  • a.

    Heemstedestraat ter hoogte van percelen 6-8 met als onderbord maandag t/m zaterdag van 07.30-18.30 uur.

  • b.

    Heemstedestraat ter hoogte van perceel 26 met als onderbord maandag t/m zaterdag van 07.30-18.30 uur.

  • c.

    Heemstedestraat ter hoogte van percelen 58-60 met als onderbordmaandag t/m zaterdag van07.30-18.30 uur.

  • d.

    Heemstedestraat ter hoogte van percelen 5-7 met als onderbord maandag t/m zaterdag van 07.30-18.30 uur.

  • e.

    Heemstedestraat ter hoogte van perceel 17 met als onderbord maandag t/m zaterdag van 07.30-18.30 uur.

 

  • 17.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage 1 van het Reglement

  • Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”verplicht fietspad” met als onderbord snorfietsen

  • niet toegestaan te plaatsen op de volgende locatie:

  • a.

    noord en zuidzijde Heemstedestraat tussen de Westlandgracht en het Hoofddorpplein voor wat betreft speciaal daartoe aangelegde weggedeelte.

  • b.

    Hoofddorpplein noordwestzijde in zuidelijke richting voor wat betreft speciaal daartoe aangelegde weggedeelte.

  • c.

    Heemstedestraat tegenover de fietsdoorsteek komend vanuit de richting Stolwijkstraat met als extra onderbord OB501l (pijl naar links).

  • d.

    Heemstedestraat aan het begin van de fietsdoorsteek komend vanuit de richting Stolwijkstraat met als extra onderbord OB505 (twee pijlen naast elkaar in tegenovergestelde richting)

 

  • 18.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model G12 van Bijlage 1 van het Reglement

  • Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”einde verplicht fietspad” te plaatsen op de

  • volgende locatie:

  • Heemstedestraat bij de fietsdoorsteek richting Stolwijkstraat.

  •  

  • 19.

    door het aanbrengen van” voetgangersoversteekplaatsen” als bedoeld in artikel 49 lid 2

  • van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen op de volgende

  • locatie doorgetrokken over de fietspaden tot aan het voetpad:

  • Hoofddorpplein voor de afslag naar de Heemstedestraat.

  •  

  •  

  • 20.

    door het plaatsen van verkeersborden conform modelL2van Bijlage I

van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ”voetgangersoversteekplaats”

te plaatsen op de volgende locatie:

bij de voetgangersoversteekplaats Hoofddorpplein voor de afslag naar de

Heemstedestraat.

 

  • 21.

    door het plaatsen van een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel

  • 7 6 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990,” indien de

  • streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in

  • beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links

  • overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de

  • rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is

  • aangebracht” te plaatsen op de volgende locaties:

  • Heemstedestraat tussen de Westlandgracht en het Hoofddorpplein naast de

  • trambaan uitgezonderd bij de zijstraten.

  •  

  • 22.

    door het plaatsen van “haaientanden” als bedoeld in artikel 80 van het Reglement

  • Verkeersregels en Verkeerstekens ”verleen voorrang aan bestuurders op de kruisend

  • wegte plaatsen op de volgende locaties:

  • Heeemstedestraat bij de fietsdoorsteek voor fietsverkeer komend vanuit de richting

  • Stolwijkstraat voorrang moet verlenen aan het fietsverkeer op de Heemstedestraat richting

  • Westlandgracht.

  •  

  • 23.

    door het plaatsen van het woord ”Lijnbus” als bedoeld in artikel 81 van het

  • Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voor wat betreft de speciaal daartoe

  • aangelegde weggedeelten te plaatsen op de volgende locaties:

  • a.

    Heemstedestraat tussen de Westlandgracht en het Hoofddorpplein stad in met een kruis

  • onder het woord lijnbus dit in verband met de geringe breedte waardoor er hier alleen

  • trams over rijden.

  • b.

    Heemstedestraat na de kruising met de Westlandgracht stad uit.

  •  

Zie onderstaande tekening en de tekening in de bijlage.

Amsterdam, 02-06-2020

 

 

 

 

 

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

 

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

uw naam, adres en telefoonnummer

de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

Nina Gombert

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

Naar boven