Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Staatscourant 2020, 28256 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Staatscourant 2020, 28256 | Overig |
Ingevolge artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch bevoegd om dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is in het gemeentelijke Mandaatbesluit gemandateerd aan het afdelingshoofd Leefomgeving.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van de politie. De korpschef van de politie heeft negatief geadviseerd i.v.m. handhaving van het nieuwe snelheidsregime conform BABW.
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV);
- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- de Algemene wet bestuursrecht.
zijn de belangrijkste uitgangspunten bij deze verkeersmaatregel:
- het beschermen van weggebruikers;
- het minimaliseren van overlast voor alle belanghebbenden;
- het waarborgen van de bereikbaarheid.
De Rietveldenweg en Haverlij zijn gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom van ’s-Hertogenbosch.
Ter hoogte van de kruising Haverlij met Beverspijken is veel afslaand (vracht-)verkeer naar het Bedrijventerrein De Vutter en zijn voorsorteerstroken aanwezig. Circa 85% van het rechtdoor rijdend verkeer (vanaf A59 naar rotonde De Vutter) rijdt niet harder dan circa 71 km/uur. In tegengestelde richting rijdt 85% van het verkeer niet harder dan circa 55 km/uur.
Al deze wisselende snelheidsregimes zijn zeer verwarrende voor automobilisten. Op één wegvak komt een automobilist meerdere snelheidsregimes tegen.
Uit eerder verkeerskundig onderzoek is vastgesteld dat de bebouwde komgrens op weg Haverlij niet aangepast mag worden conform de landelijke richtlijnen voor bebouwde kombegrenzingen. Daarnaast is het vanuit verkeersveiligheid zeer onwenselijk om fietsers op de rotonde Beverspijken en De Vutter voorrang te geven (conform landelijke afspraak) op afslaand vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein De Vutter.
Het is voor het autoverkeer wenselijk om zo min mogelijk wisselende snelheidsregimes op een weg te hebben. De wegen Rietveldenweg en Haverlij hebben beide geen uitstraling van een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom en daardoor is de invoering van 60 km/uur niet geloofwaardig.
Het in stand houden van 80 km/uur op wegvakken en rotondes buiten de bebouwde kom, is vanuit verkeersveiligheid niet wenselijk. Zeker niet omdat hier veel langzaam rijdend en afslaand vrachtverkeer aanwezig is waardoor hoge snelheden niet structureel aanwezig zullen zijn.
Conform de BABW mag op kruispunten buiten de bebouwde kom waar sprake kan zijn van gevaarzetting, een plaatselijk snelheidsregime ingesteld worden van 50 km/uur.
De gemeente heeft het voornemen om één snelheidsregime in te stellen vanaf de bebouwde kom Rietveldenweg tot aan de bebouwde kom van Engelen. Door de aanwezigheid van het viaduct Rietveldenweg met veel voorsorteerstroken, de toekomstige rotonde Haverlij-Beverspijken, de huidige rotonde Haverlij-De Vutter en de huidige rotonde Haverlij-Kraanvogellaan zal het grootste deel van het verkeer gebaat zijn een snelheidsregime van 50 km/uur. Dus 50 km/uur op de kruispunten buiten de bebouwde kom (conform BABW) maar ook op de tussenliggende wegvakken (niet conform BABW).
Op grond van voorgaande overwegingen is het college tot het besluit gekomen om:
’s-Hertogenbosch, 19 april 2020
Het hoofd van de afdeling Leefomgeving,
Terinzagelegging definitief verkeersbesluit
Het definitief verkeersbesluit ligt voor iedereen vanaf maandag 25 mei 2020 tot en met zondag 5 juli 2020 ter inzage in het Stadskantoor en is opvraagbaar bij dhr. K. Gijsbrechts van de afdeling Leefomgeving, tel. (073) 615 9174 of mailt u naar k.gijsbrechts@s-hertogenbosch.nl
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken. Het maken van bezwaar doet u door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken nadat het besluit, waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. U kunt uw bezwaarschrift per brief of digitaal indienen.
In uw bezwaarschrift moet u in ieder geval vermelden: uw naam en adres, de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft, een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar wilt maken, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening. U moet het bezwaarschrift dus ondertekenen. Nadat u het bezwaarschrift hebt ondertekend, stuurt u het op naar de gemeente. U moet uw bezwaarschrift richten aan: het College van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch, Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch
U kunt ook digitaal bezwaar maken, via een vastgesteld digitaal formulier, met gebruik van DigiD.
Meer informatie hierover, alsmede het digitale bezwaarformulier, kunt u vinden op de website van onze gemeente: www.s-hertogenbosch.nl/stad-en-bestuur/bestuur/bezwaar-maken
Let op: bezwaar maken via de mail is niet mogelijk!
Voorlopige voorziening rechter
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat het genomen besluit waartegen u bezwaar maakt wel geldt. Het kan zijn dat de werking van dit besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Zo’n voorlopige voorziening wordt vaak een schorsing genoemd.
U kunt hiertoe zelf een verzoekschrift opstellen en deze vervolgens naar de rechtbank sturen. Dit verzoek moet u dan richten aan: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ‘s-Hertogenbosch.
Aan de procedure voor ‘voorlopige voorziening’ zijn kosten verbonden (griffierecht).
Nadere informatie over bezwaar (en beroep) tegen beslissingen van de overheid vindt u in het digitale informatieblad Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid.
Voor meer informatie belt u met dhr. Gijsbrechts van de afdeling Leefomgeving, tel. (073)61591 74 of mail naar k.gijsbrechts@s-hertogenbosch.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-28256.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.