Ontwerp verkeersbesluit parkeerverbod Olmenlaan

Logo Heerhugowaard

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Wij, de Werkorganisatie Langedijk en Heerhugowaard, zijn belast met het uitvoeren van alle collegetaken.

De Werkorganisatie Langedijk en Heerhugowaard heeft deze bevoegdheid, bekrachtigd middels het besluit van de Werkorganisatie Langedijk en Heerhugowaard met stuknummer 316668, gemandateerd.

 

[INT20-2091]

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling

Uit het oogpunt van zowel het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om:

op de Olmenlaan een parkeerverbod in te stellen. Dit verbod zal aan de noord-westzijde van de weg gelden op het verhoogde kruisingsvlak ter hoogte van Hortensialaan 2a tot aan de aansluiting van het parkeerterrein achter Olmenlaan 7 t/m 13.

Het parkeerverbod zal aan weerszijde worden aangegeven met het bord E1

Met het bovenstaande wordt beoogd het volledige kruisingsvlak vrij te houden zodat het bevoorradingsverkeer voor de supermarkt (DEEN) ongehinderd en zonder schade het losdok van de supermarkt kan bereiken. Daarnaast zorgt dit verbod er voor dat verkeer vanaf de Olmenlaan beter kan anticiperen op verkeer van rechts omdat die niet links van het midden hoeft te gaan rijden.

Motivering

In de huidige situatie wordt er tegenover of dicht bij de aansluiting van de Hortesialaan op de Olmenlaan geparkeerd. Hierdoor kan het bevoorradingsverkeer van de supermarkt zeer slecht de bocht nemen en zijn zij soms zelfs genoodzaakt over het trottoir te rijden. Uit het oogpunt van de verkeersveiligheid maar ook onderhoud en beheer is dit niet gewenst. Daarbij is met de supermarkt overeengekomen dat het bevoorradingsverkeer een bepaalde route door de wijk rijdt om zodoende het minste overlast te veroorzaken. Op deze route zijn maatregelen genomen om dit te bewerkstelligen.

 

Daarnaast belemmert het appartementencomplex het vrije zicht op het verkeer van rechts waardoor slecht kan worden geanticipeerd. Om die reden is het wenselijk ook een die zijde de volledige wegbreedte vrij te houden zodat het verkeer dat de kruising vanuit het noorden nadert niet gedwongen wordt links van het midden te moeten rijden.

Belangenafweging

Aan de ene kant zijn er afspraken gemaakt met de supermarkt om een bepaalde route te volgen. Aan de andere kant is de parkeerdruk in dit gebied hoog en zoeken mensen een oplossing. Dit wordt veelal gevonden in het langs de kant van de weg parkeren. Dit is doorgaans geen probleem maar op dit punt raakt het de routering van het bevoorradingsverkeer.

Met het instellen van het parkeerverbod blijft er nog voldoende ruimte over om te parkeren en blijft de afgesproken route voor het bevoorradingsverkeer toegankelijk.

 

Afbeelding 1

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd, namens de korpschef, met een vertegenwoordiger van de politie, eenheid Noord-Holland. De politie adviseert positiefop het voorgenomen besluit.

 

 

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders het voornemen uit om op de Olmenlaan een parkeerverbod in te stellen. Het verbod zal gelden aan de noord-westzijde op het verhoogde kruisingsvlak ter hoogte van Hortensialaan 2a tot de aansluiting van het parkeerterrein naast Olmenlaan 13a.

 

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk E, Parkeren

Afbeelding Bordnummer Omschrijving

E1 parkeerverbod

 

MEDEDELINGEN

Wilt u het besluit inzien?

Het besluit ligt tot en met maandag 29 juni ter inzage. U kunt het besluit op de informatiebalie van het Gemeentehuis Heerhugowaard, Parelhof 1, inzien op maandag t/m donderdag van 10.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 10:00 tot 20.00 uur.

Welke stukken liggen ter inzage?

• Het ontwerp verkeersbesluit

Wilt u uw mening geven?

Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met maandag 29 juni. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.

Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.

Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met dhr. F.J. Wildenburg, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl

Heerhugowaard, datum

Burgemeester en wethouders van Heerhugowaard

Namens deze,

F.J. Wildenburg

Naar boven