Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2020, 27315 | Convenanten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2020, 27315 | Convenanten |
Partijen:
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, te dezen vertegenwoordigd door de directeur-generaal van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD),
De Minister van Defensie, te dezen vertegenwoordigd door de directeur van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD),
De Politie, te dezen vertegenwoordigd door de korpschef, en
Het College van Procureurs-generaal van het Openbaar Ministerie (OM), te dezen vertegenwoordigd door de voorzitter van het College,
De Minister van Defensie, te dezen vertegenwoordigd door de commandant van de Koninklijke marechaussee (KMar),
De Minister van Financiën, te dezen vertegenwoordigd door de directeur-generaal van de Belastingdienst,
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, te dezen vertegenwoordigd door de hoofddirecteur van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND),
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, te dezen vertegenwoordigd door de inspecteur-generaal van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW),
De Minister van Justitie en Veiligheid, te dezen vertegenwoordigd door het hoofd van de Financiële Inlichtingen Eenheid Nederland (FIU),
De Minister van Justitie en Veiligheid, te dezen vertegenwoordigd door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV),
Overwegende dat:
– partijen eerder, ten behoeve van een zo effectief mogelijke aanpak van terrorisme en radicalisme, hebben besloten tot het instellen van een Contra-Terrorisme Infobox (CT Infobox) en over de samenwerking in de CT Infobox afspraken in een convenant hebben vastgelegd;
– binnen de CT Infobox, met inachtneming van de wettelijke kaders, door partijen informatie over personen en netwerken die betrokken of mogelijkerwijs betrokken zijn bij terrorisme en radicalisering wordt samengebracht, die informatie door medewerkers van partijen in gezamenlijkheid wordt geanalyseerd, en wordt geadviseerd over het tussen partijen onderling verstrekken van informatie ten behoeve van hun onderscheidenlijke taken;
– de CT Infobox juridisch is ondergebracht bij de AIVD en dientengevolge op de gegevensverwerking binnen dit organisatieonderdeel van de AIVD het bepaalde in de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv 2017) van toepassing is;
– deelname door partijen aan de samenwerking in de CT Infobox de eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van die partijen onverlet laat;
– partijen informatie, die zij ten behoeve van de werkzaamheden in de CT Infobox aan de AIVD verstrekken, onverminderd zelf kunnen gebruiken voor hun eigen taakuitoefening;
– partijen nu aanleiding zien voor een doorontwikkeling van de CT Infobox, waarbinnen informatie over terrorisme en radicalisering met hetzelfde oogmerk en inachtneming van dezelfde wettelijke kaders nog steeds zal worden bijeengebracht en geanalyseerd, maar de nadruk komt te liggen op het vanuit de CT Infobox aan partijen ten behoeve van hun onderscheidenlijke taken rechtstreeks verstrekken van die informatie en aan de hand van die informatie binnen de box opgestelde analyses;
– partijen daarnaast aanleiding zien om informatie over personen en netwerken die betrokken of mogelijkerwijs betrokken zijn radicalisering alleen binnen de CT Infobox bijeen te brengen en te analyseren, voor zover daarbij sprake is van de bereidheid tot het verrichten van terroristische daden of het daartoe aanzetten van anderen;
– partijen het met het oog daarop nodig achten om met name de afspraken in het tot nu toe geldende Convenant inzake de samenwerking in de CT Infobox van 11 maart 2005 over het in de CT Infobox bijeenbrengen en analyseren van informatie en over het verstrekken van informatie vanuit de CT Infobox aan bijvoorbeeld andere partijen aan te passen;
– partijen daarnaast de afspraken in voornoemd convenant ook wensen te actualiseren in verband met onder meer de inwerkingtreding van de Wiv 2017;
– partijen met dit convenant, onder beëindiging van het tot nu toe geldende convenant, de nieuwe afspraken over samenwerking in de CT Infobox vastleggen;
Gelet op:
– De artikelen 8, 10, 17 tot en met 22, 25, uitgezonderd het eerste lid, onder d, 26, 38, 39, 61 tot en met 69, 86, 91, 93, 94, 97, 135 en 136 van de Wiv 2017;
– De artikelen 17, 24, eerste lid, en 46, eerste lid, van de Wet politiegegevens;
– Artikel 107 van de Vreemdelingenwet 2000;
– Artikel 14, derde lid, van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme;
– Artikel 2 van het Besluit politiegegevens bijzondere opsporingsdiensten;
– Artikel 67, tweede lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen jo. 43c, eerste lid, onder b, van de Uitvoeringsregeling Algemene wet inzake rijksbelastingen 1994
– Artikel 6, eerste lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming;
Spreken het volgende af:
In dit convenant wordt verstaan onder:
het uit ideologische motieven plegen van op mensenlevens gericht geweld, dan wel het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke ondermijning en destabilisatie te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden;
een proces van toenemende bereidheid om de uiterste consequentie uit een denkwijze te aanvaarden en die in daden om te zetten, welke toenemende bereidheid kan leiden tot gedrag dat andere mensen diep kwetst of in hun vrijheid raakt, aanleiding kan zijn voor individuen of groepen om zich van de samenleving af te keren, of kan leiden tot het gebruik van geweld.
Het doel van dit convenant is het vastleggen van afspraken over de samenwerking tussen partijen in de CT Infobox, ten behoeve van een zo effectief mogelijke aanpak van terrorisme en radicalisering, door het bijeenbrengen en gezamenlijk analyseren van informatie over personen en netwerken die betrokken of mogelijkerwijs betrokken zijn bij terrorisme of, voor zover daarbij sprake is van de bereidheid tot het verrichten van terroristische daden of het daartoe aanzetten van anderen, radicalisering, alsook het op basis daarvan aan partijen of andere overheidsorganisaties ten behoeve van de uitoefening van hun taken verstrekken van genoemde informatie, van analyses daarvan of van adviezen aan partijen om die informatie aan andere partijen te verstrekken.
1. Partijen, uitgezonderd de NCTV, verstrekken ten behoeve van de werkzaamheden in de CT Infobox, met inachtneming van de voor hen geldende wettelijke kaders, al dan niet op rechtstreeks geautomatiseerde wijze, aan de AIVD, dan wel, in het geval van interne verstrekking, aan de binnen de CT Infobox werkzame ambtenaren, bij hen berustende gegevens over personen en netwerken die betrokken of mogelijkerwijs betrokken zijn bij terrorisme of radicalisering, voor zover die relevant zijn voor de werkzaamheden in de CT Infobox.
2. De in het eerste lid bedoelde verstrekking van gegevens laat de bevoegdheid van een partij tot gebruikmaking van de door die partij aangeleverde gegevens in het kader van de eigen taakuitvoering onverlet.
3. De gegevens, die op grond van het eerste lid worden verstrekt ten behoeve van de werkzaamheden in de CT Infobox, worden na ontvangst daarvan, onder vermelding van de afkomst van die gegevens, opgenomen in een hiervoor specifiek bestemd informatiesysteem.
1. Partijen, uitgezonderd de NCTV, wijzen één of meer medewerkers aan om werkzaamheden in de CT Infobox te verrichten.
2. De hoofden van de instanties, genoemd in artikel 91, eerste lid, van de Wiv 2017, dragen er zorg voor dat de in het eerste lid bedoelde medewerkers van hun diensten worden aangewezen overeenkomstig artikel 91, tweede lid, van de Wiv 2017.
3. De medewerkers van het OM en de FIU, die op grond van het eerste lid worden aangewezen om werkzaamheden in de CT Infobox te verrichten, zullen die werkzaamheden op basis van een detacheringsovereenkomst bij de AIVD verrichten.
4. De medewerkers van de MIVD, die op grond van het eerste lid worden aangewezen om werkzaamheden in de CT Infobox te verrichten, zullen die werkzaamheden in het kader van de samenwerking met de AIVD, bedoeld in artikel 86 van de Wiv 2017, verrichten.
5. De medewerkers, die op grond van het eerste lid worden aangewezen om werkzaamheden te verrichten in de CT Infobox, zullen voorafgaand aan het verrichten van die werkzaamheden een A- veiligheidsonderzoek hebben ondergaan op grond waarvan een verklaring als bedoeld in artikel 1 van de Wet veiligheidsonderzoeken is afgegeven.
1. De medewerkers, bedoeld in artikel 5, eerste lid, raadplegen, vergelijken en analyseren de op grond van artikel 4, eerste lid, door de partijen verstrekte gegevens binnen de CT Infobox, met inachtneming van het omtrent de verwerking van gegevens bepaalde in de Wiv 2017.
2. De in het eerste lid bedoelde medewerkers oefenen bij hun werkzaamheden in de CT Infobox geen bevoegdheden tot het opsporen van strafbare feiten of aan een toezichthouder toekomende bevoegdheden uit.
3. De in het eerste lid bedoelde medewerkers oefenen bij hun werkzaamheden in de CT Infobox geen bijzondere bevoegdheden als bedoeld in paragraaf 3.2.5. van de Wiv 2017 uit.
1. Verstrekking van de gegevens die door de partijen op grond van artikel 4, eerste lid, ten behoeve van de werkzaamheden in de CT Infobox zijn verstrekt, alsook van de op basis van die gegevens in de CT Infobox ontwikkelde analyses, aan andere onderdelen van de AIVD, aan andere partijen of aan andere personen of organisaties, geschiedt met inachtneming van het daaromtrent bepaalde in de Wiv 2017 en het bepaalde in het tweede tot en met vierde lid van dit artikel.
2. De op grond van artikel 4, eerste lid, aan de CT Infobox verstrekte gegevens onderscheidenlijk de vermelding daarvan in de op basis van die gegevens in de CT Infobox ontwikkelde analyses, worden aan partijen of aan andere personen of organisaties niet verstrekt onderscheidenlijk kenbaar gemaakt dan nadat hiervoor uitdrukkelijk toestemming is verleend door de partij waarvan de desbetreffende gegevens afkomstig zijn.
3. In afwijking van het tweede lid kunnen de in dat lid bedoelde gegevens onderscheidenlijk de vermeldingen van die gegevens in de op basis van die gegevens in de CT Infobox ontwikkelde analyses, uitgezonderd gegevens die afkomstig zijn van het Team Criminele Inlichtingen of het Team Openbare Orde en Inlichtingen van de Politie, van het Team Criminele Inlichtingen van de KMar, van het Team Criminele Inlichtingen van de Belastingdienst/Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD), van het Team Criminele Inlichtingen van de Inspectie SZW, of van de FIU, zonder toestemming van de partij waarvan de gegevens afkomstig zijn, worden verstrekt onderscheidenlijk kenbaar worden gemaakt aan andere onderdelen van de AIVD of aan de MIVD, onder de voorwaarde dat de AIVD of de MIVD die gegevens niet zonder toestemming van de partij, waarvan de gegevens afkomstig zijn, aan andere personen of organisaties mag verstrekken.
4. In afwijking van het tweede lid kunnen de in dat lid bedoelde gegevens onderscheidenlijk de vermeldingen van die gegevens in de op basis van die gegevens in de CT Infobox ontwikkelde analyses, uitgezonderd gegevens die afkomstig zijn van de AIVD, van de MIVD, van het Team Criminele Inlichtingen of het Team Openbare Orde en Inlichtingen van de Politie, van het Team Criminele Inlichtingen van de KMar, van het Team Criminele Inlichtingen van de Belastingdienst/FIOD, van het Team Criminele Inlichtingen van de Inspectie SZW, of van de FIU, zonder toestemming van de partij waarvan de gegevens afkomstig zijn, aan een andere partij ten behoeve van haar taakuitoefening worden verstrekt onderscheidenlijk kenbaar worden gemaakt in het geval van een acute terroristische dreiging of direct na een terroristische aanslag, voor zover de landelijk officier van justitie terrorismebestrijding desgevraagd te kennen heeft gegeven hiertegen geen bezwaar te hebben.
5. Ten aanzien van gegevens die door een partij op grond van artikel 4, eerste lid, ten behoeve van de werkzaamheden in de CT Infobox zijn verstrekt kan ook vanuit de CT Infobox aan die partij worden geadviseerd om, onder vermelding van de reden daarvoor, die gegevens aan een of meer andere partijen te verstrekken.
De door deze samenwerking ontstane kosten worden:
a. voor zover het personele kosten betreft, gedragen door de partij waartoe dat personeel behoort, tenzij partijen voor bepaald personeel anderszins in het jaarplan overeenkomen;
b. voor zover het kosten van huisvesting en werkplekken betreft, gedragen door de AIVD; en
c. voor zover het overige kosten betreft, gedragen door de AIVD, met dien verstande dat de andere partijen een, telkens in het jaarplan vast te stellen, bedrag als bijdrage in die kosten aan de AIVD zullen overmaken.
1. Er is een coördinerend beraad, met daarin vertegenwoordigers van de partijen, dat tot taak heeft om elk jaar, op voorstel van het hoofd van de CT Infobox, het jaarplan betreffende de CT Infobox, met daarin in elk geval afspraken over de aard en omvang van de werkzaamheden binnen de box en de daarvoor door partijen beschikbaar te maken personele capaciteit en geldelijke middelen, vast te stellen, om toe te zien op de uitvoering van dat jaarplan, en om jaarlijks het jaarverslag betreffende de CT Infobox, op voorstel van het hoofd van de CT Infobox, vast te stellen.
2. Het coördinerend beraad evalueert jaarlijks de uitvoering en werking van dit convenant.
3. Het coördinerend beraad kan besluiten om de in het eerste lid bedoelde taken deels te laten uitvoeren of voorbereiden door een kerngroep, met daarin vertegenwoordigers van enkele of alle partijen. In het geval van het in de eerste volzin bedoelde uitvoeren van taken zal de kerngroep het coördinerend beraad daarover periodiek verslag doen
4. Het coördinerend beraad kan regels stellen omtrent de eigen werkwijze.
Alle geschillen tussen partijen in verband met dit convenant worden in goed onderling overleg tussen de partijen beslecht.
1. Indien zich omstandigheden voordoen die aanleiding kunnen geven dit convenant te wijzigen, zullen partijen over de noodzaak hiertoe in onderling overleg treden.
2. Elke partij kan de andere partijen, al dan niet naar aanleiding van de in artikel 9 bedoelde evaluatie, schriftelijk verzoeken dit convenant te wijzigen. Wijzigingen van dit convenant behoeven de schriftelijke instemming van alle partijen.
1. Elke partij kan dit convenant met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden schriftelijk opzeggen, onder vermelding van de reden hiervoor.
2. Wanneer een partij dit convenant opzegt, blijft dit voor de overige partijen in stand, voor zover de inhoud en strekking ervan zich daartegen niet verzet.
Het Convenant inzake de samenwerking in de CT Infobox van 11 maart 2005 wordt beëindigd.
Dit convenant treedt in werking op de datum van ondertekening door de laatste van de partijen en wordt voor onbepaalde tijd aangegaan.
1. De tekst van dit convenant wordt uiterlijk binnen een maand na ondertekening door de laatste van de partijen gepubliceerd in de Staatscourant.
2. Bij wijziging van dit convenant vindt het eerste lid overeenkomstige toepassing.
3. Van opzegging van dit convenant wordt melding gemaakt in de Staatscourant.
Aldus overeengekomen,
Te Zoetermeer op 7 februari 2020
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, H.W.M. Schoof, de directeur-generaal van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Te Den Haag op 31 januari 2020
De Minister van Defensie, namens deze, J.R. Swillens, de directeur van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Te Den Haag op 10 maart 2020
De Politie, namens deze, E.S.M. Akerboom, de korpschef
Te Den Haag op 28 februari 2020
Het College van procureurs-generaal, namens deze, G.W. Van der Burg, de voorzitter van het College
Te Den Haag op 31 januari 2020
De Minister van Defensie, namens deze, J.H.J. Leijtens, de commandant van de Koninklijke marechaussee,
Te Den Haag op 3 april 2020
De Minister van Financiën, namens deze, J. Lazeroms, de directeur-generaal van de Belastingdienst
Te Den Haag op 21 januari 2020
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, A. Van Berckel, de hoofddirecteur van de Immigratie- en Naturalisatiedienst
Te Zoetermeer op 12 februari 2020
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, M.J. Kuipers, de inspecteur-generaal van de Inspectie SZW
Te Zoetermeer op 6 februari 2020
De Minister van Justitie en Veiligheid, namens deze, H. Verbeek-Kusters, het hoofd van de Financiële Inlichtingen Eenheid Nederland
Te Den Haag op 29 januari 2020
De Minister van Justitie en Veiligheid, namens deze, P.J. Aalbersberg, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-27315.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.