Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het college heeft in 2016 ‘beleidsregels laadvoorzieningen elektrische auto’s’ heeft vastgesteld. De gemeente wil bijdragen aan de ontwikkeling van elektrisch vervoer, maar ziet geen actieve rol voor zichzelf weggelegd, behoudens het eventueel beschikbaar stellen van “ruimte”. De markt dient zelf in de realisering van laadvoorzieningen te voorzien.
De gemeente Dinkelland wil zelf ook bijdragen aan de ontwikkeling van Elektrisch Vervoer en wil daarom ook het vervoer van Noaberkracht verduurzamen. Om die reden wordt aan de Sloetstraat twee parkeerplaatsen gerealiseerd voor elektrische gemeentelijke auto’s van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen .
Verder overwegende:
dat de Sloetstraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 en dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;
dat de Noaberkracht Dinkelland Tubbergen elektrische gemeentelijke auto’s in bezit heeft;
dat om een optimale gebruik van deze elektrische gemeentelijke auto’s te maken, twee parkeerplaatsen worden aangelegd waar alleen deze elektrische auto’s mogen parkeren van de gemeente Tubbergen en Dinkelland;
dat deze parkeerplaatsen worden voorzien van een oplaadstation;
dat deze parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone van 1,5 uur vallen en om langer parkeren mogelijk te maken deze parkeerplaatsen niet worden voorzien van een blauwe streep maar van een parkeertegel.
dat het reserveren van deze parkeerplaatsen gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘uitsluitend elektrische auto’s Noaberkracht Dinkelland Tubbergen’ en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op twee parkeervakken;
dat door aanleg van twee parkeerplaatsen dit niet ten koste gaat van de beschikbare parkeercapaciteit;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E8 – met het betreffende onderbord – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 lid 2 onder a van de WVW 1994: de verkeersmaatregel strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
dat gelet op artikel 2 lid 3 onder a van de WVW 1994 deze verkeersmaatregel strekt tot: het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Advies politie
In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat over dit besluit overleg moet worden gevoerd met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. De verkeersadviseur heeft aangegeven te kunnen instemmen met de voorgenomen maatregel.
Zienswijzen
Aan iedereen is de kans geboden om een reactie te geven op het ontwerpverkeersbesluit. Het ontwerpverkeersbesluit heeft daarvoor twee weken ter inzage gelegen van 27 april t/m 8 mei 2020 bij het Team Telefonie en informatie in het gemeentehuis.