Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in de Kerkweg te Puth t.h.v. de schoolzone een 30km/u-zone in te stellen.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
Dat het bovengenoemd wegvak binnen de bebouwde kom van de kern Puth ligt;Dat er geen snelheidsrestricties aan gekoppeld zijn en een maximum snelheid van 50km/u geldt;Dat het gebied in de huidige situatie gekenmerkt wordt door veel woningen die direct aan de weg gelegen zijn en dat er veel uitwisseling van verkeer plaatsvindt;Dat de diverse lokale voorzieningen (met name de basisschool) veel kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers aantrekken; Dat kwetsbare verkeersdeelnemers extra beschermd moeten worden in het verkeer;Dat door de maximumsnelheid lokaal naar 30 km/uur te verlagen, de verkeersveiligheid en leefbaarheid enorm verbetert;Dat door het verlagen van de maximumsnelheid er marginaal reistijdverlies optreedt;Dat reistijdverlies minder zwaar weegt dan de lokale leefbaarheid en verkeersveiligheid;Dat de gemeente Beekdaelen een duurzame weginrichting wenst te realiseren, die aansluit op de omgeving;Dat er op korte termijn aanvullende fysieke verkeersremmende maatregelen worden getroffen;Dat op grond van artikel 9 BABW op het verkeersbord A1 het woord “zone” kan worden aangebracht;Dat door het aanbrengen van het woord “zone” de maximumsnelheid die volgt uit het verkeersbord A1, van toepassing is op alle wegen die binnen deze zone liggen;Dat ter ondersteuning van de 30km/u-zone zogenaamde sobere poortconstructies worden toegepast, waardoor de herkenbaarheid kan worden vergroot;Dat de wegen waarop deze verkeersmaatregelen worden getroffen in beheer zijn bij de gemeente Beekdaelen. Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
Het voorstel om de maximum snelheid op de diverse wegvakken af te waarderen sluit aan bij het Mobiliteitsplan van de gemeente Beekdaelen, wat in december 2019 door de Raad is vastgesteld. Dit benadrukt het brede draagvlak van de verkeersmaatregel. Ook zijn er diverse verzoeken van bewoners en de basisschool uit de omgeving ontvangen waarmee het lokale draagvlak is aangetoond. Verder is niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.