Voornemen verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Buitenkaag

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: instellen parkeerschijfzone

Nummer: X.2020.00540

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

Op dit moment kan er in heel Buitenkaag vrij geparkeerd worden, maar de inwoners van Buitenkaag ervaren al tijden parkeeroverlast door werknemers en bezoekers. Als de werknemers en bezoekers met de auto komen zijn zij genoodzaakt om hun auto in Buitenkaag te parkeren alvorens zij met de veerpont naar de overzijde varen. Hetzelfde geldt voor dagjesmensen die naar het eiland De Kaag komen.

Dit zorgt in Buitenkaag voor parkeeroverlast op de openbare parkeerplaatsen. Tijdens de werkuren van de scheepswerf zijn er nauwelijks openbare parkeerplaatsen beschikbaar. De gemeente Haarlemmermeer onderkent de problematiek en is daarom voornemens een parkeerschijfzone (blauwe zone) in te voeren. Het is in die zone dan alleen toegestaan om met een ontheffing te parkeren of slechts maximaal 2 uur.

 

Begin 2020 zijn alle bewoners van Buitenkaag uitgenodigd voor een voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente Haarlemmermeer. Tegelijkertijd hebben alle bewoners een brief ontvangen met een enquête over de eventuele invoering van een blauwe zone in Buitenkaag. Vooraf is kenbaar gemaakt dat bij een meerderheid aan positieve stemmen voor een blauwe zone de nodige stappen worden gemaakt om de blauwe zone rond de zomer van 2020 te realiseren. Uit de enquête is gebleken dat een ruime meerderheid voor de invoering van een blauwe zone is.

 

Echter door het invoeren van de blauwe zone wordt de parkeeroverlast voor bewoners wel opgelost, maar ontstaan er juist problemen voor de werknemers en bezoekers van de scheepswerf en de dagjesmensen. Dit wordt op de volgende manieren opgelost.

 

Voor de werknemers van de scheepswerf is wel een parkeerterrein aanwezig waar zo’n 140 auto’s kunnen staan, maar dat is ruimschoots te weinig waardoor er veel auto’s in de woonstraten van Buitenkaag geparkeerd staan. Dit levert onwenselijke, maar ook onveilige situaties op. De gemeente onderzoekt samen met de scheepswerf de mogelijkheden voor een parkeerterrein aan de rand van Buitenkaag waar plek is voor minimaal 400 auto’s voor de werknemers en bezoekers van de scheepswerf. Dit is noodzakelijk omdat uit onderzoek is gebleken dat er ongeveer 540 aanwezigen per dag zijn bij de scheepswerf. Met deze maatregel wordt het probleem van deze parkeerders ook opgelost.

 

Door het instellen van de blauwe zone mag er maximaal 2 uur aaneengesloten geparkeerd worden. Hierdoor zou het voor dagjesmensen niet meer mogelijk zijn om hun auto ergens te parkeren in Buitenkaag om naar De Kaag te gaan. Daarom is de gemeente voornemens om venstertijden in stellen. De blauwe zone geldt dan van maandag t/m vrijdag en alleen maar tussen 09:00 uur en 13:00 uur. Hierdoor kunnen dagjesmensen door de weeks vanaf de middag hun auto parkeren en deze dan de hele dag laten staan. In het weekend kunnen zij dan hun auto de hele dag in Buienkaag laten staan.

 

Met deze venstertijden wordt tevens voorkomen dat de werknemers en bezoekers van de scheepswerf ’s ochtends hun auto in de straten in Buitenkaag parkeren. Zij zullen hun auto dan parkeren op de daarvoor bedoelde parkeerterreinen. In het weekend wordt er niet gewerkt bij de scheepswerf.

 

Bewoners kunnen tegen betaling in aanmerking komen voor een parkeerontheffing.

 

Met de maatregel wordt beoogd het parkeren in Buitenkaag beter te reguleren.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De parkeerschijfzone wordt ingesteld door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m vr 9.00 – 13.00 h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990).

De borden worden geplaatst op de volgende locaties:

• op de Hoofdweg Oostzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

• op de Hoofdweg Westzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

• op de Lisserdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

• op de Huigsloterdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

• ter hoogte van het grote parkeerterrein aan de Leidsemeerstraat.

 

Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst dat de verkeerssituatie is gewijzigd.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2020-300-075.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, wegen echter zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregel is in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.

Bedrijven

Door de maatregel worden de belangen van bedrijven geschaad. Het gaat echter uitsluitend om de scheepswerf aan de overzijde van de Ringvaart waar de gemeente mee in overleg is om extra parkeergelegenheid te realiseren. Dit is in belang van het bedrijf.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregel is in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger en overzichtelijker straatbeeld.

Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen.

Parkeerders

Door het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt echter de verkeerssituatie verduidelijkt en uniform. De parkeerders (bezoekers van Buitenkaag en het eiland De Kaag) blijven de mogelijkheid houden om in Buitenkaag te parkeren en te recreëren omdat de parkeerschijfzone vanwege de venstertijden uitsluitend door de weeks in de ochtenduren worden ingesteld.

Algemeen belang

De maatregel verbetert de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

De maatregel is in het belang van bewoners en langzaam verkeer. De belangen van bedrijven en parkeerders worden geschaad door het instellen van de blauwe zone, maar door de aanvullende maatregelen die getroffen worden, worden de belangen niet onevenredig geschaad.

Voorbereiding en overleg

Dit besluit is voorbereid op basis van onderzoeken en gesprekken met de bewoners en belanghebbenden. Dit door middel van een vragenlijst en in samenwerking met de scheepswerf en de dorpsraad Kaag-Buitenkaag. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hoewel de verschillende belangen wel zoveel mogelijk in beeld zijn wordt het voorgenomen verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegd.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14-04-2020 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2020-300-075, die een onderdeel is van dit besluit, zijn wij voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

1. Het instellen van een parkeerschijfzone in Buitenkaag door het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone”, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m vr 9.00 – 13:00 h’ op de volgende locaties:

  • op de Hoofdweg oostzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

  • op de Hoofdweg westzijde, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

  • op de Lisserdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

  • op de Huigsloterdijk, direct vanaf de bebouwde komgrens van Buitenkaag;

  • ter hoogte van het grote parkeerterrein aan de Leidsemeerstraat.

 

De locaties waar geparkeerd mag worden met gebruik van een parkeerschijf worden aangeduid met een blauwe markering, zoals bedoeld in artikel 25 uit het RVV 1990.

 

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 14-5-2020

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het voorgenomen besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum na een telefonische afspraak voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Ingenieursbureau, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve verkeersbesluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

 

 

 

Naar boven