Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 9 mei 2020, nr. WJZ/ 20080971 houdende wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies in verband met de verlenging van de subsidiemodule Duurzame innovatieve scheepsbouw

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op artikel 2 van het Kaderbesluit nationale EZ-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In artikel 3.19.12 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt ‘15 mei 2020’ vervangen door ‘1 mei 2023’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 9 mei 2020

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

TOELICHTING

1. Aanleiding

Deze regeling strekt tot verlenging van de vervaltermijn van de subsidiemodule duurzame innovatieve scheepsbouw in de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies.

2. Inhoud van de wijziging

Op grond van artikel 4.10, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 moet een subsidieregeling een tijdstip bevatten waarop de regeling vervalt. Dat tijdstip mag niet later zijn dan vijf jaar na inwerkingtreding van de regeling. De subsidiemodule duurzame innovatieve scheepsbouw vervalt met ingang van 15 mei 2020. In 2019 is op basis van de evaluatie van deze subsidiemodule besloten de regeling met drie jaar te verlengen (Kamerstukken II 2018/19, 35 000 XIII, nr. 83). Er is voor gekozen om 1 mei 2023 op te nemen als nieuwe vervaldatum (Artikel I). Dit is drie jaar na de vervaldatum van de subsidiemodule zoals die sinds de laatste wijziging van artikel 3.19.12 gold. Op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016 moet de aanpassing van een vervaldatum bij de Tweede Kamer worden voorgehangen. Onderhavige regeling is daarom aan de Tweede Kamer overgelegd (Kamerstukken II 2019/20, 35 300 XIII, nr. 100).

3. Staatssteun

De subsidie die op grond van deze subsidiemodule wordt toegekend bevat staatssteun. Van deze module is op grond van artikel 11 van de algemene groepsvrijstellingsverordening een kennisgeving gedaan (SA.48475). Vanwege de verlenging van de module zal opnieuw een kennisgeving worden gedaan. Voor een verdere toelichting op de staatssteunaspecten van deze subsidiemodule wordt verwezen naar de toelichting bij de regeling waarmee de subsidiemodule tot stand is gebracht (Stcrt. 2017, 29443).

4. Regeldruk

In het kader van de totstandkoming van de subsidiemodule duurzame innovatieve scheepsbouw is de regeldruk als gevolg van deze module berekend. Blijkens de toelichting bij deze regeling bedragen de administratieve lasten € 25.344,– (Stcrt. 2017, 29443). Met onderhavige regeling worden geen wijzigingen in de subsidiemodule aangebracht die gevolgen hebben voor de administratieve lasten.

5. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaats. Daarmee wordt afgeweken van de systematiek van vaste verandermomenten voor regelgeving, die inhoudt dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding. Via deze regeling wordt de horizonbepaling van de subsidiemodules duurzame innovatieve scheepsbouw namelijk verlengd. Omdat deze module zonder de verlenging niet meer opengesteld zou kunnen worden, is afwijking van de systematiek van vaste verandermomenten gewenst. In openstelling van deze module zal in een aparte regeling worden voorzien.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Naar boven