Wijzigen snelheidsregimes door gewijzigde komgrens

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN20h0000563 / h200009283

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Bij raadsbesluit van 23 april 2020 is de komgrens op grond van de Wegenverkeerswet aangepast. Dit betekent dat enkele wegen die buiten de bebouwde kom lagen nu binnen de bebouwde kom komen te liggen. Daarmee wordt ook automatisch de maximum snelheid verlaagd naar 50 kilometer per uur (50 km/u) bij het passeren van een kombord.

Daarnaast worden op diverse locaties in de gemeente nieuwe straten gerealiseerd zoals in Harderweide.

Op grond van het RVV 1990 geldt op alle wegen binnen de bebouwde kom een snelheidslimiet van 50 km/u. Op wegen buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. De uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens schrijven dat op wegen binnen de bebouwde kom tevens maximumsnelheden van 30 en 70 km/h mogen worden vastgesteld. Buiten de bebouwde kom mag ook een limiet van 60 km/h worden vastgesteld.

Conform het inrichtingsprincipe Duurzaam Veilig zijn wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (80 of 50 km/h) of erftoegangsweg (60 of 30 km/h). Voor het instellen en intrekken van een andere limiet dan 80 of 50 km/h is een verkeersbesluit nodig.

Op wegen die zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg wordt een maximumsnelheid van 30 km/h ingesteld, conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Waar nodig wordt de bestaande snelheidslimiet van 60 kilometer per uur ingetrokken. De huidige snelheidslimiet is ontstaan vanuit de situatie dat de straat voorheen buiten de bebouwde kom lag en nu binnen de bebouwde kom komt te liggen. De betreffende straten zijn straten waar de verblijfsfunctie centraal staat. In overeenstemming met de functie van het gebied wordt van weggebruikers een lagere snelheid gevraagd dan de standaard 50 km/h. De betreffende wegen zijn al als verblijfsgebied ingericht en sluiten qua inrichting aan bij de maximumsnelheid van 30 km/h. Snelheidsmetingen bevestigen dat de meerderheid zich houdt aan deze snelheid.

Op wegen die gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingsweg wordt een maximumsnelheid van 50 dan wel 80 kilometer per uur ingesteld. gaat het om de Groene Zoomweg, Kolbaanweg en Spijkweg, die zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) van de gemeente Harderwijk. Het bestaande snelheidsregime van 60 kilometer per uur komt te vervallen ten gevolge van de gewijzigde kombegrenzing.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Uit het oogpunt van:

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland. Tevens is overleg gevoerd met de gemeente Ermelo en met de particuliere eigenaren van de Zuiderzeestraatweg (zijweg nrs. 52 t/m 64).

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen, wordt besloten om

  • 1.

    De maximumsnelheid van 60 kilometer per uur in te trekken, waardoor de nieuwe maximumsnelheid binnen de bebouwde kom 50 km/h en buiten de bebouwde kom 80 km/h wordt, en dit kenbaar te maken middels het verwijderen van de verkeersborden A1 en A2 (60 km/h, zonale toepassing) van bijlage I van het RVV 1990 op de volgende wegen:

    • 1.

      Groene Zoomweg (binnen de komgrens; wordt 50 km/u);

    • 2.

      Kolbaanweg (binnen de komgrens; wegvak Groene Zoomweg – nieuwe komgrens; wordt 50 km/u);

    • 3.

      Spijkweg (buiten de komgrens; wordt 80 km/u (verlengde van de Groene Zoomweg tot de erfgrens met de gemeente Ermelo);

  • 2.

    De maximumsnelheid van 60 kilometer per uur in te trekken en een nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen, en dit kenbaar te maken middels het verwijderen van de verkeersborden A1 en A2 (60 km/h, zonale toepassing) en het plaatsen van de verkeersborden A1 en A2 (30 km/h, zonale toepassing) van bijlage I van het RVV 1990 op de volgende wegen:

    • 1.

      Lokhorsterweg (wegvak Molenweg – Lokhorsterweg 3);

    • 2.

      Mheenbroekweg (wegvak Ooster Mheenweg – achterzijde Hagenhof 5);

    • 3.

      Ooster Mheenweg (wegvak Mheenbroekweg – inrit Ooster Mheenweg 54);

    • 4.

      Ruimelsdwarsweg;

    • 5.

      Ruimelsweg (wegvak Zuiderzeestraatweg – Ruimelsweg 14);

    • 6.

      Van Goorswegje;

    • 7.

      Zuiderzeestraatweg (zijweg bij huisnummers 52 t/m 64);

  • 3.

    Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen, en dit kenbaar te maken middels het plaatsen van verkeersborden A1 en A2 (30 km/h, zonale toepassing) van bijlage I van het RVV 1990, op de volgende wegen:

    • 1.

      Aart Liemanhof;

    • 2.

      Aart van Barendkade;

    • 3.

      Balgzand;

    • 4.

      Bart Koekstraat;

    • 5.

      Biezenplein;

    • 6.

      Bloemendreef;

    • 7.

      Boterbloemdreef;

    • 8.

      Brandaris;

    • 9.

      Breezand;

    • 10.

      Burgzand;

    • 11

      Ceesje Uilstraat;

    • 12

      Coolwagenhof;

    • 13

      Daniël Wormsbecherhof;

    • 14

      Disteldreef;

    • 15

      Dorpshuisweg;

    • 16

      Dotterbloemdreef;

    • 17

      Dotterbloempad;

    • 18

      Drees van Dordenkade;

    • 19

      Drees van Dordenpad;

    • 20

      Druulehof;

    • 21

      Druulestraat;

    • 22

      Evert Wortelplein;

    • 23

      Goudsbloemdreef;

    • 24

      Hendrik Petstraat;

    • 25

      Horlosebrink;

    • 26

      Jacob van Meinderthof;

    • 27

      Jacob van Meindertstraat;

    • 28

      Jan Piekgracht;

    • 29

      Jan Piekhof;

    • 30

      Jan van Dirkhof;

    • 31

      Jan van Dirkstraat;

    • 32

      Jantje Boonenstraat;

    • 33

      Jottergracht;

    • 34

      Jotterhof;

    • 35

      Kamgrasdreef;

    • 36

      Kamperfoeliedreef;

    • 37

      Kleine Hellingkade;

    • 38

      Kleine Mheenweg (wegvak Zuiderzeestraatweg – Braillepad);

    • 39

      Korenbloemdreef;

    • 40

      Kweekgrasdreef;

    • 41

      Lange Steinhof;

    • 42

      Langezand;

    • 43

      Madeliefdreef;

    • 44

      Mooie Mariehof;

    • 45

      Noorderhoofd;

    • 46

      Ouwe Bramhof;

    • 47

      Ouwe Scherpstraat;

    • 48

      Paardenbloemdreef;

    • 49

      Piet Wasemkade;

    • 50

      Robbenzand;

    • 51

      Spaanderbank;

    • 52

      Tuindersbrink;

    • 53

      Van Goorswegje;

    • 54

      Visserijstraat;

    • 55

      Vogelzand;

    • 56

      Vrouwenzand;

    • 57

      Vuurbaak;

    • 58

      Waterstadboulevard;

    • 59

      Willem van Ariestraat;

    • 60

      Zuiderhoofd;

    • 61

      Zuringdreef;

    • 62

      Zwarte Janushof.

Harderwijk, 13 mei 2020

burgemeester en wethouders,

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven